Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Polo 6N, 6N2, 9N en 6R
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-11-2020, 09:37
Chemist Chemist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 6
Default Probleem koude motor polo 9N 1.2 benzine

Beste VW liefhebbers
Mijn Polo 1,2L benzine/LPG (9N 60pk van 2008) heeft het volgende probleem:
Als ik de auto start is er niets aan de hand. Als ik een zeer kort stukje rij (zelfs 5 m) en terug stop of gewoon wat gas geef, shudt de motor tijdens stationair draaien. Hij gaat nu zelfs in veilige modus waarbij het gele motorlampje knippert en ik maar tot 2000 toeren kan gaan. Als de motor (al een beetje) warm is gereden (in veilige modus) schudt hij nog steeds wanneer stationair. Als ik de motor herstart is het schudden weg en is het gele lampje weg (enkel als hij warm is)
De bougies zijn vervangen alsook de bobines. Ik heb de auto al door meerdere personen laten checken (Auto 5, LPG garage en bevriende hobby-garagist), en er is geen teken van mechanisch probleem. De compressie van de cylinders is goed en er lijken geen darmpjes beschadigd. Het probleem doet zich zowel voor op benzine als op LPG.
Heeft er iemand een idee wat dit kan betekenen?
Reply With Quote
  #2  
Old 22-11-2020, 15:55
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Heeft 1 van de helpers hem ook al eens uitgelezen? Ben wel benieuwd wat de storing is waar het lampje op aan gaat.
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 22-11-2020, 16:15
Chemist Chemist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Heeft 1 van de helpers hem ook al eens uitgelezen? Ben wel benieuwd wat de storing is waar het lampje op aan gaat.


Bedankt voor je antwoord. Dat moet ik idd eens navragen. Weet wel niet of er VAG uitlezer gebruikt is.
Reply With Quote
  #4  
Old 27-11-2020, 18:15
Chemist Chemist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 6
Default

Uitlezing vandaag bij Bosch service center gaf volgende foutcodes:
P0301: Verbrandings-probleem cilinder1 herkend
Kortsluiting naar plus
P1156: Inlaatbuis druksensor
Onderbreking/massasluiting
P0113: Aanzuiglucht- temperatuursensor
Signaal te groot

Zelf heb ik geen idee waar dit aan kan liggen. Niet enkel gasklep als het om cilinder 1 gaat denk ik dan?🤔
Reply With Quote
  #5  
Old 30-11-2020, 08:26
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Even wat voor je opgezocht:

Bron
Quote:
Originally Posted by Rosstech
16685/P0301/000769 - Cylinder 1 Misfire Detected
Possible Causes
Ignition system
Fuel injectors
Fuel pressure
Running out of fuel
EVAP canister purge valve
Evaporative emission system
Low compression
Base engine problems
Controle Module damaged
Special Notes
This feature search for engine misfire in a specific cylinder. Most of the time the cause for a misfire is a lack of combustion in a cylinder due to absence of spark, poor fuel metering, or poor compression.

When found in 2008-2013 A3, TT and 2009-2013 A4, A5, Q5 and A6 vehicles with the 2,0l TFSI (EA888) engines it maybe necessary to Reset the Misfire Adaptions.
As per TSB [01 13 73] | TPI [2033223] - 01 Engine warning light on after engine replacement EA888 2.0 TFSI
To Reset Misfire Adaptions: Clear the 01-Engine fault codes three times in a row in less than 29 seconds "to remove the programed values."


Bron
Quote:
Originally Posted by Rosstech
17566/P1158 - Manifold Pressure Sensor (G71): Implausible Signal
Possible Causes
Connections to / from sensor (G71) faulty
Sensor (G71) faulty
Possible Solutions
Check wiring and connections
Check hoses
Check / Replace Manifold Pressure Sensor (G71)


Bron
Quote:
Originally Posted by Rosstech
16497/P0113/000275 - Intake Air Temp. Sensor (G42): Signal too High
Possible Symptoms
Malfunction Indicator Light (MIL) ON
Possible Causes
Fuse(s) faulty
Wiring and/or Connector(s) from/to Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty
Intake Air Temp. Sensor (G42) faulty
Possible Solutions
Check Fuse(s)
Check Wiring and/or Connector(s) from/to Intake Air Temp. Sensor (G42)
Check/Replace Intake Air Temp. Sensor (G42)


Aangezien alle problemen veroorzaakt kunnen worden door bekabeling, zou ik zelf beginnen met het nalopen van de kabelboom. Het kan echter ook dat je last hebt van meerdere problemen tegelijk. Is dus wel belangrijk om systematisch storingen uit te sluiten.
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 01-12-2020, 15:27
Chemist Chemist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 6
Default

Thanks voor je hulp, kan ik de injector van cilinder 1 met een andere wisselen en zien of de fout nr de andere cilinder gaat? Verder moet ik idd eens de zekeringen en kabelboom checken.
Reply With Quote
  #7  
Old 01-12-2020, 15:40
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

De injector lijkt hier los van te staan, maar bobine en bougie verplaatsen (1 voor 1 natuurlijk) is al een goed begin ja
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 01-12-2020, 17:29
Chemist Chemist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
De injector lijkt hier los van te staan, maar bobine en bougie verplaatsen (1 voor 1 natuurlijk) is al een goed begin ja


Er zitten 3 nieuwe bougies en bobines in, dat is het eerste wat ik gedaan had (zie hoofdtekst ) Bij P0301 staat fuel injectors als mogelijk issue.

Verder blijf ik het vreemd vinden dat het probleem zich enkel voordoet bij koude motor. Bij warme motor geen trillen of noodloop gehad tot nu, dus kabelbeschadiging lijkt het me ook niet direct te zijn....
Reply With Quote
  #9  
Old 02-12-2020, 09:22
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Sorry, niet de hele tekst terug gelezen!

Ik heb nog eens wat zitten kijken maar G42 en G71 zitten in 1 sensor behuizing en zijn met 1 stekker aangesloten.

Ik zag bij Gerrit Speek het volgende:
Quote:
Een snelle check of er iets aan de hand is
bij auto op contact (niet lopend) moet de MAP sensor (G71) ongeveer de actuele luchtdruk (1000 mbar ± 15 mbar) aangeven
bij auto op contact (niet lopend) mag (G71) niet meer dan ca.30 mbar afwijken van de hoogtesensor (F96)
Pas op: een defecte MAP-sensor (G71) geeft niet altijd een specifieke foutmelding.


Dat zou eventueel uitgelezen kunnen worden. Tevens zag ik wat opmerkingen over het feit dat deze storing (17566) kan samenhangen met een vervuild gasklephuis. Dat kan dus ook gecontroleerd worden en eventueel reinigen + basisafstelling opnieuw uitvoeren.

Je injector zou je inderdaad van positie kunnen wisselen om te kijken of het probleem mee gaat.

Ik weet niet welke motorcode je hebt, maar in het schema van bijvoorbeeld een BDM zitten de aansluiting voor de bobine van cilinder 1 en de aansluiting van de MAP sensor maar 5 posities uit elkaar op de ECU stekker. Een storing welke wijzigt met temperatuur wijst vaak op kabelbreuk omdat met de warmte materialen uitzetten en daarmee verbinding gemaakt of juist verbroken wordt. Ik zou kabelbreuk of bijvoorbeeld roestvorming in de stekker van de ECU daarom nog niet zomaar uitsluiten.

Het hebben van meerdere storingen kan een gevolg zijn van onvoldoende onderhoud waardoor ze zich opstapelen, maar kan er ook op wijzen dat er iets aan de hand is wat meerdere zaken in de motorregeling beïnvloed. Vandaar ook mijn eerdere opmerking dat er systematisch naar de fout gezocht zal moeten worden.
__________________
Reply With Quote
  #10  
Old 02-12-2020, 15:45
Chemist Chemist is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2020
Posts: 6
Default

Bedankt voor je hulp. Ik kan gericht op zoek gaan naar het probleem denk ik. Ik hoop er volgend weekend aan te kunnen beginnen 😅
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum