Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 20-04-2013, 21:12
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default kabelboom golf 1 S 1977 volstandige revisie

Hallo allemaal,

Ik ben voor een klant van mij de kabelboom van zijn '77er basis golfje met 1.6 FP motor de kabelboom aan het herzien. Daarbij heeft hij mij ook opdracht gegeven het interieur en wat kleinigheden op orde te stellen. Ik open dit topic voornamelijk voor dat jullie kunnen zien hoe ik de draadboom herstel. Hier valt namelijk nog wel wat te leren volgens mij...




De golf is door een vorige eigenaar voorzien van een '83er golf 1 CL dash, een '84 golf 2 GTI cockpit, een setje meters, alarm systeem en elektrieken ramen. Hierdoor is er weinig meer origineel in het interieur en de kabelboom een ongelooflijk slagveld geworden. Niet wenselijk dus:










Begonnen met het eruit slopen van het dash, cockpit, tellers, en al het andere om een goed beeld van de kabelboom te krijgen:










Die boom is dus echt een ramp, maar goed, we gaan verder. De gehele kabelboom eruit gehaald. Dat is dus echt alles tussen de achterlichten en de koplampen in:







Dan de originele kabelboom scheiden van de tonnen aan gebeun:







En dan kunnen de herstel werkzaamheden eindelijk beginnen. Het eerste grote probleem is de achterruitenwisser. Deze zit origineel in dit modeljaar met een schakelaartje onder het dash, maar dit was zo deerlijk verknipt, dat het niet meer te herstellen was. Het alternatief is dus de functie voor de achterruitenwisser naar de stuurhendels verplaatsen, zoals het bij de later types ook werkt. Dit is in het gebruik trouwens wel gemakkelijker. Ook maar meteen de interval functie zetten, is wel zo fijn.







Work in progress:




Volgende probleem is de volledig verknipte aansluiting aan de tellerunit. Om deze passend te maken voor de golf 2 unit hebben ze de originele stekker afgeknipt en er die van een golf 2 met veel creativiteit (...) weer aan geknutseld. Gelukkig heb ik nog de juiste stekker liggen en deze er dus aan gesoldeerd. De stekkertjes zijn los namelijk niet meer te verkrijgen.










Inmiddels zijn alle beschadigingen in de boom ook weer opnieuw gesoldeerd en geïsoleerd met een krimpkousje. (ik heb ze niet geteld, maar voor mijn gevoel waren het er wel honderd ) De draadboom van achter het dash, naar de achterlichten, en de koplampen zijn nu klaar. Hiervan zal ik morgen nog even wat fotootjes posten. Er staat die van de motor nog te wachten, en dan ga ik hem eens testen.

Ik ben benieuwd...
Reply With Quote
  #2  
Old 20-04-2013, 21:17
Spike Spike is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 354
Default

Mooi om zo te volgen.

Heb je toevallig ook het schema van het oudere type? Ik wil namelijk ook mijn kabelboom nalopen, gezien deze ook een chaos is.
Reply With Quote
  #3  
Old 20-04-2013, 21:19
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Ik heb alle schema's, anders is hier geen beginnen aan. Welke modeljaar en uitvoering heb je?
Reply With Quote
  #4  
Old 21-04-2013, 04:32
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Wat stekkertjes gebruik je hier dan voor, met welk gereedschap en waar haal je ze vandaan?
Reply With Quote
  #5  
Old 21-04-2013, 07:52
Spike Spike is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 354
Default

Als ik het goed zie, heeft hij de stekkertjes uit het 'nieuwe' stekkerblok gehaald (met 7cm draad eraan). Deze vervolgens allemaal een voor een aan de kabelboom gesoldeerd. Deze zullen later weer in het blok geplaatst worden.
Het soldeert natuurlijk een stuk eenvoudiger wanneer die stekkers allemaal los zijn.

(Excuses als ik het verkeerd heb gezien)
Reply With Quote
  #6  
Old 21-04-2013, 09:02
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Je hebt het goed gezien, maar dan wel alleen wat betreft de stekker aan de cockpit. Omdat die losse stekkertjes niet meer te krijgen zijn, heb ik ze moeten solderen. De andere stekkertjes die bijvoorbeeld achterop de lichtschakelaar gaan of in de gekleurde stekers achter op de zekeringsdoos, heb ik wel allemaal liggen. Om die dan weer aan de kabel te knijpen kun je zo'n goedkope tang gebruiken, maar dat is echt zooi. Vandaar heb ik (al langer geleden voor mijzelf) een speciale mechanische tang voor de ongeïsoleerde stekkertjes gekocht. Maar die dingen zijn duur, niet normaal onbeschoft duur! Mede daarom kun je nu bij mij je golf1/scirocco1/andere vag jaargenoten neerzetten voor complete kabelboom revisie, om die tang een beetje terug te verdienen. En ik vind het gewoon heel leuk werk dat ik door veel ervaring voort heel goed kan, dat ook...
Reply With Quote
  #7  
Old 21-04-2013, 11:40
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,355
Default

Tja sommige mensen, denken dat ze er goed aan doen om te gaan klussen met een draadboom, dit is een goed voorbeeld. pff wat een gepruts.

gelukkig word het weer knap. goed werk Rik!
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Ibiza 6k2 1.6 8v
Reply With Quote
  #8  
Old 21-04-2013, 14:18
Harold_H Harold_H is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 2
Default

dat ziet er goed uit..... maak er iets moois van !! ik kan nu al niet meer wachten op het resultaat !! :-) suc6 ermee...

greetz
Reply With Quote
  #9  
Old 21-04-2013, 19:52
swinz's Avatar
swinz swinz is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 412
Default

Heb met mijne vorige Pirelli bijna het zelfde moeten doen.. ik ken de frustratie van het gepruts van andere mensen
__________________
- Golf Mk1 GTI Pirelli W65 Heliosblau (Project)

MyPolo.nl - Dé Polo website van Nederland.
Reply With Quote
  #10  
Old 21-04-2013, 21:37
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

De kabelboom zit al weer terug, heb wat leuke foto's gemaakt, zal ze morgen posten. Morgen ook voor het eerst proefdraaien, ben benieuwd...
Reply With Quote
  #11  
Old 21-04-2013, 22:07
Hight's Avatar
Hight Hight is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2007
Posts: 1,355
Default

gezien jou kennis, zou dat wel goed komen!
__________________
1984 VW Golf mk1 GTI Pirelli Schrick turbo

2000 Seat Ibiza 6k2 1.6 8v
Reply With Quote
  #12  
Old 22-04-2013, 16:52
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

De vieze kabelboom:







Na een wasbeurt in een speciekuip met warm water & dreft even drogen:




En weer terug in de '77er (testopstelling dan hè! )













En dan voor het eerst testen, gebeurt er helemaal niks. Iets vergeten Rik?? :




Ging zo al beter:




Maar helaas, het mocht niet zijn... Er zit nog behoorlijk storing in de verlichtingsboom vóór. Groot licht werkt alleen rechts en ik krijg geen controle lampje, knippers / alarm lichten werken alleen als ze er zin in hebben, claxon geeft geen kik, interieur verlichting werkte wel, maar houdt het nu ook voor gezien net als de achteruit- en remlichten. Al die storingen komen via de verlichtingsboom vóór, dus waarschijnlijk ligt het in de aansluiting van die stekker op de zekeringsdoos, of eventueel de zekeringsdoos zelf.

Hij loopt wel weer en ook de achterruitwisser die ik wat heb moeten aanpassen, werkt naar behoren.
Reply With Quote
  #13  
Old 22-04-2013, 20:37
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Nou, het viel wel mee. De stekkers achterin de zekeringsplaat waren idd een groot deel van het euvel. Na dat gefikst te hebben, waren er nog de remlichten, claxon en de wissers vóór over. De wissers lopen wel, maar in alle standen op dezelfde snelheid. Ik heb nog geen idee waar dat vandaan komt, maar ik vind het wel. De claxon krijgt 6 volt, dus dat is gewoon ergens een slecht contact. Dat is heel vaak zo bij die golfjes, altijd geëmmer met het claxon. Remlichten waren een slecht contact een de lamp zelf.

Nog even een impressie plaatje:


Reply With Quote
  #14  
Old 23-04-2013, 19:49
staande golf staande golf is offline
VW Addict
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 595
Default

Mooi werk! Alleen is ombouwen naar steekzekeringen misschien ook nog een optie? die zijn een stuk minder storingsgevoelig dan die staafzekeringen
Reply With Quote
  #15  
Old 23-04-2013, 20:03
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Quote:
Originally Posted by Barn171

Na een wasbeurt in een speciekuip met warm water & dreft even drogen:



Dat is wel een goede tip ga me kabelboom ook van de week verwijderen.
En deze is ook nog al vies en als je alles netjes op nieuw opbouw.
Is een schone kabelboom ook wel fijn.
Zeker als ik ook wat dingetjes er uit moet halen en er bij doen zo dat ik weer
1 mooie motorboom krijg
__________________
Quote:
Originally Posted by Audi1981
Het wemelt natuurlijk van de experts op het WWW, maar meestal geven die geen garantie

Golf MK1 1.5 LS AUT 1981 ombouw ABA CV carbs
Reply With Quote
  #16  
Old 23-04-2013, 20:54
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

@ staande golf: Op zich kan dat wel, maar het is echt wel erg lastig. Helemaal met een '77er of ouder, die zijn namelijk qua opbouw ook nog heel anders dan een bijv. '79er, die makkelijker aan te passen zou zijn. Als je een goede kast hebt aan een originele boom, zijn ze niet heel veel meer storingsgevoelig dan de steek versies. Als er van allerlei extra's bij geknutseld zijn op een manier die net niet is, dan wordt een oud type wel wat kwetsbaarder.

@ style: werk heel goed zo afwassen, maar je moet ze wel heel goed laten drogen. Het water blijft er namelijk extreem lang in staan. Ik doe zo'n klus dan ook alleen met gloeiend heet water waar je je handen maar net in kunt houden, zodat het water van zichzelf al grotendeels verdampt. En het moet heel mooi, warm, zonnig weer zijn. Binnen krijg je ze niet droog, ze moeten echt in de zon kunnen drogen.
Reply With Quote
  #17  
Old 23-04-2013, 21:02
Spike Spike is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 354
Default

Maar gaat het niet roesten dan? (Of kan koper niet roesten)
Reply With Quote
  #18  
Old 23-04-2013, 21:05
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Het roest sowieso niet, koper oxideert. en dat doet het in principe ook niet, omdat de stekkers niet in een huls zitten en de kabels in plastiek. Maar dat geldt dus alleen als je de kabels nat weer terug zet. Als je ze gewoon goed droog maakt, is er natuurlijk niks aan de hand.
Reply With Quote
  #19  
Old 25-04-2013, 21:54
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Jajaja, de aanhouder wint!

Het is dan eindelijk gelukt, alles werkt weer . (behalve dan de claxon, maar dat is een arde probleem in het stuurhuis, komt vanzelf goed als er mee gereden wordt) De ruitenwissers vóór die niet werkten kwamen door de modificatie van het oude naar het nieuwe type. Zoek de verschillen:




Ik had dit niet in de gaten omdat ze de originele stekker eraf hadden geknipt, en ik die van een nieuwe eraan had gesoldeerd, met de draadvolgorde zoals die bij het nieuwe type zit.

Nog even de twee verschillende hendels naast elkaar: (boven=oud, onder=nieuw)




Ben wel uren aan het zoeken geweest naar een functie die een basis golf niet heeft, namelijk; als je vóór de ruiten sproeit, dat dan de wissers een aantal keren wissen. Wij rijden dagelijks met een '83er die dat standaard heeft, dus ik had er nog niet bij stil gestaan dat deze het niet eens zou hebben. Ik heb voor mijn gevoel wel honderd keer al de draden gecheckt, één voor één, ik heb de complete kabelboom vanachter het dashboard er weer uit genomen, alles nagemeten, en weer terug gestoken, ik heb de zekeringsdoos vervangen, ik heb de relais vervangen. Wat heb ik eigenlijk niet gedaan? NIKS! Ik stond gister op het punt op te geven, "want dit kon ik toch niet meer oplossen", totdat ik voor de zekerheid toch maar even in de handleiding keek...

Om nog even wat bewijs te leveren:










En het -juiste - dash zit er inmiddels dus ook al weer in. Morgen nog even de speaker kabels, en dan ga ik maar eens een mooi stukje vloerbedekking uitzoeken!
Reply With Quote
  #20  
Old 26-04-2013, 06:46
RobbieMK1 RobbieMK1 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Oct 2012
Posts: 374
Default

Poe respect hoor, je zult er maar handig in zijn
Wat heb je met het spücknapf stuur gedaan?
Ow en ga je nog een radio monteren? Dat moet ik ook nog doen maar ik zou niet weten waar ik moet beginnen
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 22:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum