Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Onderstel; ophanging, vering, remmen, stabilisatoren, etc
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 08-06-2016, 12:22
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default 4x100 naar 5x130 adapters aanpassen met tapeinden

Met het uitdraaien van mijn nieuwe slotbout is het draad gedeeltelijk meegekomen uit mijn adapter Erg rot maar het zet ook aan tot nadenken over hoe het beter en veiliger kan, en zo kwam ik op het volgende idee.

Het schroefdraad eruit boren, aan de achterkant het gat iets groter frezen voor het kopje en vervolgens een persbout door en door monteren.

Niet omdat het me een nieuw setje adapters scheelt, maar wel omdat me dit een stuk veiliger en steviger lijkt.

Ik kwam hiervoor het volgende setje tegen:



Volgens de info hoef je alleen op te boren naar 14.7mm en vervolgens de tapeinden met wat loctite te monteren.

Zien jullie beren op de weg die ik wellicht over het hoofd zie?

Last edited by Extremy : 08-06-2016 at 14:21.
Reply With Quote
  #2  
Old 08-06-2016, 14:13
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

Als je dat kopje van dat 'in-trek-tapeind' dan ook verzinkt, is er niets aan de hand.
Sterker nog, mijn H&R 5x112 > 5x130 adapters onder mijn T2b hebbeb dat ook zo zitten
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #3  
Old 08-06-2016, 14:16
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default

Precies, dat bedoelde ik met "aan de achterkant het gat iets groter frezen voor het kopje".
De spullen om één kant te proberen heb ik net besteld. Uiteraard zal ik de resultaten even posten ;-)

Last edited by Extremy : 08-06-2016 at 14:20.
Reply With Quote
  #4  
Old 08-06-2016, 14:51
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Zoals je het wilt doen is de juiste manier, wel eerst HEEL goed opmeten wat de exacte diameter van het boutgat moet worden, gezien je de bout er nog in moet persen(ik weet van een set velgen die van M12 naar M14 opgeboord werden dat het boutgat tot bijna 15mm opgeruimd moest worden om een M14 bout toe te laten..)
Reply With Quote
  #5  
Old 09-06-2016, 09:24
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default

Dat klopt ja, er zit heel veel verschil in de te verkrijgen bouten. Mede hierom ook voor de bouten van de afbeelding gekozen, deze moeten worden voorgeboord met een 14.7mm boor. Aangezien het draad nu m14x1,5 is zou dat moeten gaan, maar het is allemaal wel dun hoor.
Voor m`n eigen gemoedsrust met de tijd toch maar eens naar 5x100 ombouwen.
Reply With Quote
  #6  
Old 16-06-2016, 07:37
Extremy's Avatar
Extremy Extremy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 321
Default

Ze zitten er onder. Het ombouwen ging eigenlijk heel voorspoedig. Uitgeboord, aan de achterkant uitsparingen voor de kopjes gefreesd. Ingesmeerd met de juiste loctite en ze erin geperst.
Zit als een huis en geeft echt veel meer vertrouwen. Ik heb de plaatjes in mijn build thread gezet ;-)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum