Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Wielen en banden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 06-03-2019, 14:49
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Gaat dit passen??

Ik heb een Passat 3B6 (2001) waar origineel stalen velgen op stonden, 15" en 6,5J dacht ik, ET37. Nu wil ik er 17" velgen onder zetten, en heb dit gevonden:
https://www.2dehands.be/auto-onderd...-503570605.html

ET56, 7,5J, 17"

Groot verschil in ET waarde plus de velg is ook breder, nu vraag ik me af of dit geen probleem gaat vormen?? Qua passen maar ook qua stuurgevoel.

Twijfel nog tussen 16 of 17 inch, want met de 17inch velgen moet er 205/50 rond en da's een nogal laag profiel vind ik.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 06-03-2019, 15:59
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Verschil in ET waarde lijkt mij simpel op te lossen door middel van een spacer, alhoewel 20 mm alweer aan de brede kant is daarentegen.

Jouw kennende weet je het volgende ongetwijfeld en ben je meer opzoek naar ervaringen van anderen , but here goes:

Van 6,5 J naar 7,5 J heb je een verschil in breedte van 5,08 centimeter, en indien je uitgaat van een gelijke ET waarde zal deze dus aan beide kanten van de velg 2,54 cm breder worden: Ik zou zeggen neem een blokje hout van ruwweg die dikte, en houdt deze tussen je band en schokdemper, en tussen je band en wielkast rand. Vaak kun je zo op t ook prima zien of je hier de ruimte voor hebt! Als het allemaal erg krap is, zou ik ook even je stuur maximaal links en rechts zetten, en afstand vanaf je velg tot de modderkuip en het spatbord bepalen. Heb destijds 7,5J 17 inch onder een verlaagde golf 2 weggekregen dus denk dat het bij een passat ook wel past

Daarnaast zeg je dat 205/50 nogal laag vindt, een wang van 0.5 * 205 = 102,5 [mm] = 10.25 [cm] vind ik eerlijk gezegd nog wel meevallen Daarnaast geeft een iets lagere band juist een directer stuurgevoel omdat er minder vervorming van het rubber op zal treden!

Tevens van een ander forum hier even wat voorbeelden

Last edited by RobertVoorst : 06-03-2019 at 16:02.
Reply With Quote
  #3  
Old 06-03-2019, 23:16
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Verschil in ET waarde lijkt mij simpel op te lossen door middel van een spacer, alhoewel 20 mm alweer aan de brede kant is daarentegen.

Jouw kennende weet je het volgende ongetwijfeld en ben je meer opzoek naar ervaringen van anderen , but here goes:

Van 6,5 J naar 7,5 J heb je een verschil in breedte van 5,08 centimeter, en indien je uitgaat van een gelijke ET waarde zal deze dus aan beide kanten van de velg 2,54 cm breder worden: Ik zou zeggen neem een blokje hout van ruwweg die dikte, en houdt deze tussen je band en schokdemper, en tussen je band en wielkast rand. Vaak kun je zo op t ook prima zien of je hier de ruimte voor hebt! Als het allemaal erg krap is, zou ik ook even je stuur maximaal links en rechts zetten, en afstand vanaf je velg tot de modderkuip en het spatbord bepalen. Heb destijds 7,5J 17 inch onder een verlaagde golf 2 weggekregen dus denk dat het bij een passat ook wel past

Dankjewel daar kan ik alwat mee! Zoals je zegt zoek ik eerder ervaringen van mensen. Het is niet zozeer de breedte van de velg waar ik twijfel over heb, maar de breedte van de velg tesamen met de ET waarde.

Had nog niet gedacht aan die truuk met het blokje hout, misschien moet ik dat eens doen. Ik zou liefst zonder spacers werken, denk zelfs dat ze verboden zijn in België, maar voel er me ook gewoon niet comfortabel bij.


Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Daarnaast zeg je dat 205/50 nogal laag vindt, een wang van 0.5 * 205 = 102,5 [mm] = 10.25 [cm] vind ik eerlijk gezegd nog wel meevallen Daarnaast geeft een iets lagere band juist een directer stuurgevoel omdat er minder vervorming van het rubber op zal treden!

Ok daar heb je wel een punt, 10cm valt best nog mee!! afgaand op die foto's in die link staat 17" ook wel mooier.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 07-03-2019, 08:10
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Dankjewel daar kan ik alwat mee! Zoals je zegt zoek ik eerder ervaringen van mensen. Het is niet zozeer de breedte van de velg waar ik twijfel over heb, maar de breedte van de velg tesamen met de ET waarde.

Had nog niet gedacht aan die truuk met het blokje hout, misschien moet ik dat eens doen. Ik zou liefst zonder spacers werken, denk zelfs dat ze verboden zijn in België, maar voel er me ook gewoon niet comfortabel bij.


Ik zou spacers ook vermijden indien het mogelijk is, zoals je al zegt zijn ze waarschijnlijk verboden in belgie want daar zijn ze echt TUV^2 qua keuren en daarnaast krijg je door het moment dat spacers creëren ook nog eens een koppelbelasting op je lagers = No bueno

In principe mocht je zonder spacers willen werken, zou je kunnen kijken of je met ET 56 weg komt door, even snel gerekend:
(((7,5 * 25.4)-(6,5*25.4))/2 ) + 56 = 68.7 [mm] vrij te hebben tussen je huidige binnenste velgrand en de veerpoot/remleiding/modderkuip.

Al lijkt die 6.8 centimeter mij wel erg krap!

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Ok daar heb je wel een punt, 10cm valt best nog mee!! afgaand op die foto's in die link staat 17" ook wel mooier.


Eens, het vult de wielkast een stuk beter. Daarnaast ook het idee dat je tegen een velg aankijkt en niet een ballon

Edit: zie net dat ik in de vorige post een rekenfoutje heb gemaakt, van 6,5 naar 7,5 J in 1 inch verschil, en das natuurlijk 25.4 [mm] niet 50.8 [mm]

Last edited by RobertVoorst : 07-03-2019 at 08:12.
Reply With Quote
  #5  
Old 08-03-2019, 14:34
dieselaar dieselaar is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2009
Posts: 152
Default

Als je spoorverbreders gaat gebruiken om op ET 37 te komen komt er geen grotere kracht op de lagers te staan want de auto is gebouwd op ET 37 EN DAN IS 7,5 J geen probleem. Ik rijd zelf met ET 35 en 7,5 J en loopt niet aan en kan goed verlaagd worden.
Reply With Quote
  #6  
Old 11-03-2019, 08:22
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by dieselaar
Als je spoorverbreders gaat gebruiken om op ET 37 te komen komt er geen grotere kracht op de lagers te staan want de auto is gebouwd op ET 37 EN DAN IS 7,5 J geen probleem. Ik rijd zelf met ET 35 en 7,5 J en loopt niet aan en kan goed verlaagd worden.


Eens en oneens. Door het verplaatsen naar een ET37 waarde, komt de hartlijn van de velg overeen met de hartlijn van een ET37 velg.

Echter, vindt de overdracht van de kracht plaats via de spaken van de velg, en het montagevlak van de velg zelf. Tussen het montagevlak van de velg, en het vlak van de remschijf (waar bij ET37 dus direct de kracht op staat, zit bij het gebruik van een verbreder wel degelijk een arm van 20 [mm] , en zal er dus een onbedoeld moment gecreëerd worden.
Reply With Quote
  #7  
Old 28-04-2019, 12:05
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Even voor het geval andere mensen een gelijkaardige vraag hebben:

Ik ben uiteindelijk voor 8Jx17inch Audi velgen gegaan met ET 43. Lijkt mooi te passen en nergens aan te lopen, vult de wielkast ook goed, ook qua breedte.
Als band moet daar dan een 225/45r17 op, heb Goodyear Eagle F1 Asymmetric 5 gekozen hiervoor. Heb ze gekozen voor grip en aquaplain weerstand. Zijn misschien wel wat te luid en oncomfortabel voor een Passat diesel.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #8  
Old 16-05-2019, 11:24
petervw petervw is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Aug 2009
Posts: 54
Default VW Vancouver-velgen 18 inch

Hallo, ik wil een set gebruikte VW Vancouver-velgen, 18 inch, 7,5J, 5x112, ET 51, met 225-40-18 banden onder een Golfje 5 1.6 FSI van 2004 gaan plaatsen, die een standaard ET-waarde heeft van 47. Ik ga er van uit dat dit zonder problemen gaat passen, maar weet het niet 100% zeker! Heb helaas geen foto, maar de kenner weet welke velgen dit zijn. Golf staat op standaard veren dus niet verlaagd. Ik moet ze nog gaan halen en betalen, dus graag weet ik vooraf of het past!
Reply With Quote
  #9  
Old 16-05-2019, 11:37
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by petervw
Hallo, ik wil een set gebruikte VW Vancouver-velgen, 18 inch, 7,5J, 5x112, ET 51, met 225-40-18 banden onder een Golfje 5 1.6 FSI van 2004 gaan plaatsen, die een standaard ET-waarde heeft van 47. Ik ga er van uit dat dit zonder problemen gaat passen, maar weet het niet 100% zeker! Heb helaas geen foto, maar de kenner weet welke velgen dit zijn. Golf staat op standaard veren dus niet verlaagd. Ik moet ze nog gaan halen en betalen, dus graag weet ik vooraf of het past!


Maak even een nieuwe thread aan, je reageert nu op een andere
Reply With Quote
  #10  
Old 19-05-2019, 23:11
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by petervw
Hallo, ik wil een set gebruikte VW Vancouver-velgen, 18 inch, 7,5J, 5x112, ET 51, met 225-40-18 banden onder een Golfje 5 1.6 FSI van 2004 gaan plaatsen, die een standaard ET-waarde heeft van 47. Ik ga er van uit dat dit zonder problemen gaat passen, maar weet het niet 100% zeker! Heb helaas geen foto, maar de kenner weet welke velgen dit zijn. Golf staat op standaard veren dus niet verlaagd. Ik moet ze nog gaan halen en betalen, dus graag weet ik vooraf of het past!

Inderdaad, even nieuwe thread aanmaken.

https://www.willtheyfit.com/
Deze site kan je originele maat (= maat waarmee de auto uit de fabriek rolde) ingeven en dan je nieuwe maat en die geeft grafisch en in getallen weer wat er verandert. Geeft ook het snelheidsverschil aan, das een belangrijke! Veel mensen houden daar geen rekening mee, maar als je dan eens een ongeval hebt kan je moeilijkheden krijgen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:49.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum