Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #461  
Old 13-05-2020, 06:49
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Waarom plaats je een kat? Kost je vermogen en is niet verplicht?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #462  
Old 13-05-2020, 07:18
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Waarom plaats je een kat? Kost je vermogen en is niet verplicht?


G60 geen kat nodig om door de keuring te komen met een iets vettere Lambda dan? Daarbij valt de tegendruk van een 200 CPSI Kat (sportkat) redelijk mee geloof ik. Is daarbij de emissienorm voor de auto afhankelijk van het chassisnummer (dus originele waarde) of van de motorcode?

Ik ga in ieder geval voor het omkeuren wél de kat eronder hangen, al is het puur om de mensen bij het RDW te laten zien dat ik aandacht heb besteed aan de 'emissies'.
Reply With Quote
  #463  
Old 13-05-2020, 07:30
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
G60 geen kat nodig om door de keuring te komen met een iets vettere Lambda dan? Daarbij valt de tegendruk van een 200 CPSI Kat (sportkat) redelijk mee geloof ik. Is daarbij de emissienorm voor de auto afhankelijk van het chassisnummer (dus originele waarde) of van de motorcode?

Ik ga in ieder geval voor het omkeuren wél de kat eronder hangen, al is het puur om de mensen bij het RDW te laten zien dat ik aandacht heb besteed aan de 'emissies'.


Je moet toch iedere keuring het co iets terug schroeven en na de apk weer wat hoger zetten.

Kat is niet verplicht, hij moet 0,5% CO halen. Een keurmeester die zegt dat je een kat onder je Golf 2 moet hebben moet terug op cursus.

Emissies zijn maar betrekkelijk bij een auto van 30 jaar geleden. En zeker bij een G60
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #464  
Old 13-05-2020, 08:17
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Je moet toch iedere keuring het co iets terug schroeven en na de apk weer wat hoger zetten.

Kat is niet verplicht, hij moet 0,5% CO halen. Een keurmeester die zegt dat je een kat onder je Golf 2 moet hebben moet terug op cursus.

Emissies zijn maar betrekkelijk bij een auto van 30 jaar geleden. En zeker bij een G60


Zit inderdaad wel logica in als je het zo zegt ja
Reply With Quote
  #465  
Old 13-05-2020, 14:38
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

bouwjaar 1990, lambda... Dus sowieso al geen 4gasmeting en geen meting op toeren.
Alleen CO van max 0,5 op stationair toerental.
Groot deel van de standaard blokken van VW haalt dit met gemak zonder kat. Zolang ze maar in orde zijn.

Ook een goed afgesteld getuned blok, zal qua CO waarde echt niet snel problemen opleveren. Dan moet ie al veel te rijk staan afgesteld. Lijkt me ook niet ideaal voor de prestaties.

Als het blok nog niet op kenteken staat, laat hem dan vooraf aan je RDW bezoek even APK keuren bij een ander bedrijf (dus keurdatum vlak voor je RDW afspraak). Dan kijken ze al minder nauw naar die apk dingetjes zoals uitstoot, Als ze er al naar kijken
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!

Last edited by The_Maxx : 13-05-2020 at 14:46.
Reply With Quote
  #466  
Old 13-05-2020, 15:17
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by The_Maxx
bouwjaar 1990, lambda... Dus sowieso al geen 4gasmeting en geen meting op toeren.
Alleen CO van max 0,5 op stationair toerental.
Groot deel van de standaard blokken van VW haalt dit met gemak zonder kat. Zolang ze maar in orde zijn.

Ook een goed afgesteld getuned blok, zal qua CO waarde echt niet snel problemen opleveren. Dan moet ie al veel te rijk staan afgesteld. Lijkt me ook niet ideaal voor de prestaties.

Als het blok nog niet op kenteken staat, laat hem dan vooraf aan je RDW bezoek even APK keuren bij een ander bedrijf (dus keurdatum vlak voor je RDW afspraak). Dan kijken ze al minder nauw naar die apk dingetjes zoals uitstoot, Als ze er al naar kijken


Afstelwaarde voor de CO die ik van Theibach heb gekregen is 1,1% bij 300 meter met -0,2% aftrek per 100 m. Kom ik dus op een instelwaarde van 0,5 bij stationair. Zou dus perfect moeten zijn voor de keuring én tuning.

Auto is eind februari blanco gekeurd, evenals de jaren ervoor. Dus dat moet ook wel goed gaan denk ik zo. Daarbij zou ie na de ombouw wel verdomd netjes moeten zijn omdat de hele voortrein 'nieuw' is, dus hopelijk zijn ze drukker met genieten van een verse auto dan daadwerkelijk RDW dingen doen

Last edited by RobertVoorst : 13-05-2020 at 15:20.
Reply With Quote
  #467  
Old 14-05-2020, 09:47
Mk2jetta1990's Avatar
Mk2jetta1990 Mk2jetta1990 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2015
Posts: 73
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Stuurhuis in de lak (andere beugel hangt nog te drogen) met nieuwe rubbers:




Grote opruiming gehad op zolder, mooi plekje voor alle spullen weten te maken:




De komende maand staat de uitlaatlijn in de planning ( Tezet 4-1 spruitstuk, 200 Cells VR6 Metaalkat en 60 mm supersprint lijn met midden en einddemper). Ondertussen de laatste bouten aan het verzinken en hopelijk dit weekend de bak weer in elkaar bouwen.

Dan rest enkel nog de revisie van de G-Lader en kan daarna alles in elkaar en de auto in!


zo dat ziet er weer goed uit
__________________
powered by

von Tolhausen
Reply With Quote
  #468  
Old 19-05-2020, 11:55
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Ondertussen maar even aan de echte tjoening begonnen, chipje gewisseld :




Chip die er al in zat lijkt mij geen originele, iemand van hier die deze kan plaatsen?


Ook even naar de plaatsing van de splinterzeef gekeken, maar ben er nog niet over uit of ik deze ga plaatsen. Het is wel echt kwalitatief spul, kreeg het zo met mijn handen niet uit elkaar getrokken of gescheurd, maar toch is het plaatsen in het intercoolercircuit niet helemaal vertrouwd.




Lading nieuwe olie besteld (inloopolie komt nog):




En tenslotte tegen het feit aangelopen dat de voorbalk van een g60 wel degelijk anders is dan andere golfjes, er mist namelijk een gat voor de bevestiging van de waterkoeler:




Deze er uiteindelijk maar bij ingeboord, en nu pas het zonder probleem




Mocht iemand nog de extra steun hebben waar de intercooler op staat, graag even pb want die zoek ik nog
Reply With Quote
  #469  
Old 19-05-2020, 21:59
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Bak weer in elkaar geknutseld. Gelukkig de eerste keer niet de magneet vergeten toen alles al zowat in elkaar zat...






Reply With Quote
  #470  
Old 19-05-2020, 22:25
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Keurig!!
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #471  
Old 20-05-2020, 05:27
Ruud 16V-G60's Avatar
Ruud 16V-G60 Ruud 16V-G60 is offline
Adverteerder - Ruud 16v-G60
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 527
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Ondertussen maar even aan de echte tjoening begonnen, chipje gewisseld :




Chip die er al in zat lijkt mij geen originele, iemand van hier die deze kan plaatsen?


Ook even naar de plaatsing van de splinterzeef gekeken, maar ben er nog niet over uit of ik deze ga plaatsen. Het is wel echt kwalitatief spul, kreeg het zo met mijn handen niet uit elkaar getrokken of gescheurd, maar toch is het plaatsen in het intercoolercircuit niet helemaal vertrouwd.




Lading nieuwe olie besteld (inloopolie komt nog):




En tenslotte tegen het feit aangelopen dat de voorbalk van een g60 wel degelijk anders is dan andere golfjes, er mist namelijk een gat voor de bevestiging van de waterkoeler:




Deze er uiteindelijk maar bij ingeboord, en nu pas het zonder probleem




Mocht iemand nog de extra steun hebben waar de intercooler op staat, graag even pb want die zoek ik nog



dit komt omdat jou nieuwe radiateur geen orginele is.Bij een golf g60 radiateur zit het pinnetje onder het koelblok en niet onder de zijtank
Reply With Quote
  #472  
Old 20-05-2020, 06:58
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Ruud 16V-G60
dit komt omdat jou nieuwe radiateur geen orginele is.Bij een golf g60 radiateur zit het pinnetje onder het koelblok en niet onder de zijtank


Die indruk kreeg ik al inderdaad, nummers van de balk zijn ook gewoon identiek dus vond het al apart
Reply With Quote
  #473  
Old 03-06-2020, 12:43
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Laatste spulletje druppelen binnen, einde van de maand ga ik het uitlaatsysteem bestellen en gaat de lader naar revisie. Dan rest enkel nog het leukste deel; alles aan elkaar knopen en de auto in









Edit: in de wrap.



Last edited by RobertVoorst : 03-06-2020 at 15:34.
Reply With Quote
  #474  
Old 03-06-2020, 16:51
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Jammer, die wrap. Dat spruitstuk kun je na een stuk gassen met je G60 roodgloeiend krijgen. Zie je nu niets meer van
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #475  
Old 03-06-2020, 17:04
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Niet alleen het spruitstuk is mijn ervaring
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #476  
Old 03-06-2020, 20:45
Rallye-VR6t's Avatar
Rallye-VR6t Rallye-VR6t is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 1,530
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Jammer, die wrap. Dat spruitstuk kun je na een stuk gassen met je G60 roodgloeiend krijgen. Zie je nu niets meer van


Alleen maar beter, verwarm je het inlaatspruitstuk en stukje minder.
__________________
Rallye Club Friesland, wie anders! VRnixT naar TFSI DSG
Reply With Quote
  #477  
Old 04-06-2020, 07:55
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Johan1982MK1
Niet alleen het spruitstuk is mijn ervaring


Roodgloeiende benzineleidingen wil ik ook graag voorkomen
Reply With Quote
  #478  
Old 04-06-2020, 07:56
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Jammer, die wrap. Dat spruitstuk kun je na een stuk gassen met je G60 roodgloeiend krijgen. Zie je nu niets meer van


Dan maar voor een roodgloeiende sportkat gaan
Reply With Quote
  #479  
Old 04-06-2020, 08:37
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Gisteravond aan de slag geweest met het opbouwen van de tor, niet zo foto-intensief geweest gezien ik gefocust was op het volgen van de VW werkplaatshandleiding zodat ik niks zou vergeten




Ondertussen is de cilinderkop gemonteerd en staat de motor eindelijk juist op tijd. Al met al anderhalf uur aan het meetklokken geweest om de nokkenas in de juiste timing te krijgen.. Telkens als ik de uitlaatnok precies goed had staan (volgens opgave van Schrick 1,96 mm lift in BDP) klopte er na 2 keer draaien niks van de Inlaattiming (deze zou 1,33 mm in BDP moeten zijn).

Na anderhalf uur gefrustreerd draaien en meten schoot mij eindelijk te binnen dat ik de nokkenas 180° verkeerd had staan.. In de VW handleiding staat dat op BDP (met originele nokkenas) de nokken van de eerste cilinder naar boven moeten wijzen bij het inbouwen van de nokkenas, maar dit is dus enkel voor het inbouwen van de nokkenas los van de motor.

Logisch nadenken bracht het inzicht dat na BDP eerst de inlaatslag gemaakt wordt, dus moet eerst de inlaatklep open gegooid worden. Na de nokkenas 180° gedraaid te hebben (met de zuigers halverwege de cilinders om geen kleppen te raken) en de timing nogmaals met het verstelbare nokkenastandwiel te hebben afgesteld op de Schrick specificaties (en beide nogmaals 4 keer gemeten te hebben voor de zekerheid), klopte alles gelukkig als een bus!
Reply With Quote
  #480  
Old 04-06-2020, 11:36
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Heb je de timing afgesteld op de 4e cilinder?
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:42.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum