Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 05-08-2020, 13:22
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Talking Golf CitySTROMer, powered by Tesla

Hallo, allemaal!

Voor de mensen welke het topic van SciroccomTDI nog kennen komt dit misschien een beetje bekend voor.




Let niet op de afschuwelijke achterlichten, welke eventueel verkocht kunnen worden aan iemand die ze minder afschuwelijk vind.

De Golf ophalen met SciroccomTDI.




Het is dus een Volkswagen Golf 3 CitySTROMer - origineel elektrisch.













Hij is zelfs in zeer goede staat. De originele motor en controller zitten er nog in, en het werkt allemaal nog. Natuurlijk gaan we hem niet zo laten, omdat het tegenwoordig allemaal beter kan dan 27pk. Al voordat de auto in mijn bezit kwam is er dus al het eerste pakketje opgehaald:




Het is de nieuwe motor, welke met een adapterplaat en een 02A bak in de Golf gaat komen. Daarna dus even langs de Aldi voor bananen, en vervolgens een banana for scale




Het project gaat samen gebouwd worden met SciroccomTDI. We zijn inmiddels begonnen met demontage van de oude componenten. Oude componenten welke weg gaan, ga ik aanbieden op marktplaats. Hieronder valt dus ook de volledige CitySTROMer aandrijflijn, inclusief volledig subframe, draagarmen, fusees, remmerij en dergelijken. Onder deze CitySTROMer komt namelijk een VR6 onderstel welke al klaar ligt.

In dit topic ga ik de voortgang van het project een beetje bijhouden. Misschien zien we SciroccomTDI zelf ook nog even langskomen.

Last edited by MK2_TDI : 15-05-2021 at 16:34.
Reply With Quote
  #2  
Old 05-08-2020, 13:42
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Daar gaan we dan, beginnen met de demontage. Ergens voelt het wel een beetje slecht om een zeldzame originele auto uit elkaar te trekken.

Als eerste gaat de tray uit de accubak aan de voorkant. In deze tray gaan de nieuwe accucellen komen wanneer het motorisch deel klaar is.




Vervolgens blijft er dus een lege accubak over.




Aan de zijkant van de accubak zitten de 12v accu en een zekeringdoos van de accubak.




Schijnbaar heeft iemand de zekeringen niet zwaar genoeg gevonden. Er zijn er namelijk nog een paar tegenaan gesoldeerd.




Er zit origineel ook stuurbekrachtiging op, welke goed werkt. De pomp wil ik voorlopig nog even behouden. Misschien gaat hij ergens in de toekomst nog vervangen worden voor een nieuwer model welke wat stiller is.




Vervolgens gaat het front er vanaf.




De omklapbare kentekenplaat met de laadkabel erachter gaat behouden blijven. Ook gaat er een 3-fase aansluiting bij komen om wat sneller te kunnen laden.




Nu komen we bij de watergekoelde Siemens inverter welke tegen de accubak bevestigd zit.




Ook is de motorruimte van beneden volledig vlak afgewerkt doormiddel van een afdekplaat.




Vervolgens werd de Siemens inverter afgekoppeld en gedemonteerd.







Nu konden we eindelijk de accubak demonteren en voor het eerst de motor zien welke eronder zit.







Ook zit er nog een zeer goed werkende diesel standkachel in welke ik graag wil behouden. Hiermee willen we ook de accu op temperatuur gaan brengen tijdens de winter.




Vervolgens werd de werkplaatskraan erbij gepakt om de motor eruit te takelen.




Er zit gewoon een vliegwiel met koppeling op. Zo gaan we de nieuwe aandrijving ook realiseren, maar dan een maatje groter.




De motorruimte is nu al wat leger.




Daarna gaat de bak er ook uit.







Inmiddels is het origineel interieur, welke echt in nieuwstaat is , vervangen voor een Recaro setje.







De spullen die tot nu toe weg gaan:
Volledige CitySTROMer aandrijving.
Golf 4 look koplampen.
LED achterlampen.
Origineel interieur, voor en achter.
Reply With Quote
  #3  
Old 05-08-2020, 14:37
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Ik zie zojuist dat ik mijn topic in het verkeerde deel heb gepost. Zou een moderator het willen verplaatsen naar het watergekoelde projecten deel?
Reply With Quote
  #4  
Old 05-08-2020, 16:35
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

Leuk dit!
Ik heb nooit geweten dat de citystromer ook in de golf3 is geleverd. Van de golf2 wist ik t, maar dit heb ik nog nooit gezien.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 05-08-2020, 16:36
Rick's Avatar
Rick Rick is offline
Married to PC
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,568
Default

Wow, wat een gedetailleerd topic zeg! Ik ga dit zeker volgen.
Ik ben erg benieuwd naar het hele geheel en wat de cijfers straks worden.
In ieder geval een stuk gaver om te zien dan een e-Up!
__________________
1990 Volkswagen Golf CL 1.3 NZ -> soon 3.2
2013 Skoda Citigo 1.0 MPI -> 2017 cluster + radio + BCM
2018 Volkswagen Golf 1.4 GTE
Reply With Quote
  #6  
Old 05-08-2020, 18:17
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Quote:
Originally Posted by Rick
In ieder geval een stuk gaver om te zien dan een e-Up!


Exact!
Reply With Quote
  #7  
Old 06-08-2020, 15:16
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,795
Default

Quote:
Originally Posted by MK2_TDI
Ik zie zojuist dat ik mijn topic in het verkeerde deel heb gepost. Zou een moderator het willen verplaatsen naar het watergekoelde projecten deel?


Verplaatst! Maar is het wel een watergekoelde eigenlijk?

Zou je die CityStrömer onderdelen niet ergens op zolder leggen? Ik denk dat je daar in de toekomst geen spijt van gaat krijgen. Het is wat je zelf zegt, er zijn er maar heel weinig en deze is nog behoorlijk origineel. Zo'n drijflijn later nog eens terug kopen lijkt mij een utopie.
__________________
Reply With Quote
  #8  
Old 06-08-2020, 15:40
Sinaasboom's Avatar
Sinaasboom Sinaasboom is offline
VW Fanatic
 
Join Date: May 2011
Posts: 476
Default

Supergaaf, ga ik zeker volgen mannen!
Reply With Quote
  #9  
Old 06-08-2020, 16:55
sixpack's Avatar
sixpack sixpack is offline
Volksforum Crew - Polijstpooier
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 8,024
Default

Mooi Project!

En Eensch met veedubber
Reply With Quote
  #10  
Old 07-08-2020, 12:47
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,658
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

mooi project! succes
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #11  
Old 07-08-2020, 19:07
SciroccomTDI SciroccomTDI is offline
Postwhore
 
Join Date: Aug 2012
Posts: 1,477
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Maar is het wel een watergekoelde eigenlijk?


Origineel heeft hij een watergekoelde motor en een watergekoelde inverter.
Interessant: er zit een "standkachel" van Eberspächer in, en het verwarmingscircuit voor de inzittenden en het koelcircuit voor de motor en de inverter delen het expansievat. Als het goed is - zonder bedoelde stroming door elkaar, zodat koud ook koud blijft, en warm - warm. Als radiateur wordt (volgens mij) een verwarmingsradiateur van een grotere auto gebruikt, er zit ook een ventilator op, en hij zit daar, waar bij de TDI de intercooler zit, als ik het goed heb: voor het linker voorwiel.

De nieuwe motor is watergekoeld, en de daarbij behorende inverters (ja, meervoud ) bieden gewoon een vlakke plaat als onderkant, waar de gebruiker zelf voor lucht- of waterkoeling kan zorgen. Uiteraard wordt hier ook voor waterkoeling gekozen. Want van koeling heb je nooit te veel
__________________
Met vriendelijke roet,

Evgeniy

Last edited by SciroccomTDI : 07-08-2020 at 19:42.
Reply With Quote
  #12  
Old 07-08-2020, 19:46
vdWal.'s Avatar
vdWal. vdWal. is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 5,435
Default

ben weer erg benieuwd!

al heb ik niets met elektrische auto's vind ik een topic zoals dit wel erg interessant
__________________
Actieve topics:
-------------------------
vdWal's Wagenpark
Jetta Mk2 Coupe


Verkocht:
Golf Mk4 R32 Deep Blue Pearl
Golf Mk3 Milestone Variantje
Golf Mk2 Edition One 16vG60
Luup 16v, Jetta mk5 comfortline, Audi A4 B8 2.0 Sline
Reply With Quote
  #13  
Old 07-08-2020, 20:11
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Verplaatst! Maar is het wel een watergekoelde eigenlijk?

Zou je die CityStrömer onderdelen niet ergens op zolder leggen? Ik denk dat je daar in de toekomst geen spijt van gaat krijgen. Het is wat je zelf zegt, er zijn er maar heel weinig en deze is nog behoorlijk origineel. Zo'n drijflijn later nog eens terug kopen lijkt mij een utopie.


Dank!

Het zou inderdaad fijn zijn om de originele onderdelen te bewaren, maar dat loopt tegen meerdere punten aan.
We hebben helaas niet heel erg veel opbergruimte om dat soort zaken op te slaan. Verder modificeren we de auto zodanig dat het erg veel werk gaat worden om het originele spul weer terug te zetten. Vervolgens is het ook nog eens zo dat het verkopen van overgebleven spullen de kosten van het project enigszins kunnen drukken, ookal is het slechts een druppel op een gloeiende plaat.


Ondertussen gaan we, ondanks de onuitstaanbare warmte, weer lekker verder.

We willen graag de originele accubak in de huidige staat behouden. Het zou zonde zijn als we er stukken uit moeten slijpen, en verder zou het voor het fabriceren van de tractiebatterij vele malen makkelijker zijn als het een vierkante, simpele vorm is. Helaas bleek, zoals verwacht, de grotere 02A ASD bak een maat te groot te zijn om probleemloos onder de grote accubak te passen. Het ging vooral om de hoge schakeltoren, welke tegen de bodem van de bak kwam. Als eerst hebben we dus de voorste motorsteun aangepast, zodat de versnellingsbak naar beneden zakt. Omdat er geen motor met een diepe carterpan naast komt geeft dit geen verdere problemen.




Helaas was de speciale moer die de schakelarm vast houd "verdwenen", dus SciroccomTDI heeft even een nieuwe gedraaid uit een grote bout.




Voor de hoogte van de voorste motorsteun hebben we een beetje geëxperimenteerd met stevige hockey pucks.




Toen we hebben vastgesteld dat de 02A schakeltoren niet ging passen, moesten we iets anders verzinnen.




Dat werd dus een 02J schakeltoren.
Bij beide schakeltorens zit de arm met het schakelgewichtje eraan nog niet op de toren. Deze moeten we nog modificeren zodat hij niet meer zo hoog is.




Van de motorsteun hebben we een plakje afgesneden, welke we gaan gebruiken in combinatie met een stevige hockey puck. Zo verkleinen we de "travel" van de motorsteun.




Vervolgens moest de metalen schijf die op de rubberen steun komt ook lichtjes aangepast worden. De schijf is kleiner gedraaid, en de pijp aan de steun is ingekort. Ook is er na het inkorten nieuwe draad in getapt.




Daarna moest er een gat worden gemaakt in de puck, waar de bevestiging van de steun doorheen loopt.




Vervolgens is dit het resultaat.
Let op; de pijp aan de steun was hier nog niet afgekort op de juiste lengte.




Hierna zijn we maar eens aan de hoofdremcilinder begonnen. Het model dat erop zat ziet er niet meer zo fris uit, en ik had al een nieuwe besteld welke een grotere diameter heeft voor de 288mm VR6 set die eronder komt.




Van Meyle natuurlijk.




Daarna ben ik gaan friemelen met het monteren van een stabilisatorstang, met nieuwe rubbertjes en beugels. Helaas bleek het niet zo makkelijk te zijn als je het subframe niet wilt verwijderen van de carrosserie. Vervolgens zijn er wat doosjes uitgepakt en heb ik de nieuwe VR6 draagarmen, de nieuwe stuurhuishoezen en nieuwe stuurkogels geplaatst.










En dan is dit het resultaat.




Een dag later, een dag warmer, zijn we begonnen met de pookdoos die met de schakelkabels naar de 02J schakeltoren moet gaan. Door de keuze om voor de 02J schakeltoren te gaan gaat de pookdoos die wij in gedachte hadden niet meer passen. Toen zijn we dus 2 autoslopen afgegaan, voor een 02J pookdoos met schakelkabels. Nadat er enkele kinderlijke toeren zijn uitgehaald om er eentje te demonteren ( ) zijn we dus thuisgekomen met het juiste onderdeel.

Hier zie je de 02A pookdoos met kabels naast de nieuwe 02J pookdoos met schakelkabels. De pookdoos die origineel in de CirySTROMer zat staat niet op de foto. Dat was een kleine bak met een enkele schakelstang. We vermoeden dat de bak van een Polo is of iets dergelijks.




In de tunnel van de auto zat een groot schild waarop twee slangen zijn bevestigd voor de klimatisering van de accubakken.




We wilden graag de originele look behouden, en geen Golf 4 pook monteren. Toen is de 02J pookdoos dus ingekort naar de juiste lengte, en is er M12x1,5 draad getapt om de originele Golf 3 pook te kunnen monteren.










Hierna moest de 02J pookdoos passend gemaakt worden in de tunnel. Op de foto's gaat het relatief simpel uitzien, maar dat was het helaas niet.

Eerst zijn er aan de voorkant 2 gaten geboord, om de pookdoos te monteren. Daarna hebben we aan de achterkant van het gat een deel weg moeten dremelen omdat de nieuwe pookdoos langer bleek te zijn dan de oude.




Na veel passen en meten, en na het uitkloppen van de tunnel op de plekken waar de pookdoos te breed was, was dit het resultaat.




De interieurdelen en pook met pookhoes pasten er weer perfect op, en met de pookhoes op zijn plaats zag het er weer volledig origineel uit.




Vervolgens moest er nog een beugeltje gefabriceerd worden om de pookdoos ook aan de achterzijde vast te zetten.




Daarna nog even vastlassen en afspuiten, en dan laten drogen.




Dat was het dan weer voor vandaag.
Reply With Quote
  #14  
Old 07-08-2020, 20:40
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,795
Default

Gaat lekker zo! Wat is eigenlijk de reden dat je er voor kiest om de versnellingsbak te behouden? Waarom niet een direct-drive?
__________________
Reply With Quote
  #15  
Old 07-08-2020, 20:56
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Ik heb een grafiek gemaakt waarin je ziet wat er gebeurd met een vaste versnelling. De rode lijn is hier een voorbeeld van een vaste versnelling. De groene lijnen zijn de 5 versnellingen van een ASD bak. Op de X-as zie je de wielsnelheid in km/h en op de Y-as zie je het wielkoppel.




Verder is het zo dat een motor in direct-drive enorm veel koppel moet hebben. Wij hebben voor dit project een motor welke wat betreft koppel en toerental vergelijkbaar is met een ontbrandingsmotor. Dan is het veel minder ingewikkeld om simpelweg een adapterplaat te tekenen en de motor tegen een bestaande bak te plaatsen.
Reply With Quote
  #16  
Old 07-08-2020, 21:35
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,795
Default

Ik kan je redenatie wel volgen. Valt voor beide routes het een en ander te zeggen natuurlijk. En je motorcontroller en inverters? Houd je daarvan de bestaande of komt daar iets anders in? Maw, eigenlijk ben je mijn inziens niet zo ver weg van een kitvorm om een bestaande diesel/benzine om te kunnen bouwen naar elektro.

Als je er zo even over nadenkt zou er op de plek van de tank ook een accupakket(je) kunnen zitten, waarmee je misschien zelfs redelijk in de buurt van een 50/50 gewichtsverdeling zou kunnen komen.

Ai, ik denk dat ik mijn radertjes in de bovenkamer in werking hebt gezet
__________________
Reply With Quote
  #17  
Old 07-08-2020, 21:48
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik kan je redenatie wel volgen. Valt voor beide routes het een en ander te zeggen natuurlijk. En je motorcontroller en inverters? Houd je daarvan de bestaande of komt daar iets anders in? Maw, eigenlijk ben je mijn inziens niet zo ver weg van een kitvorm om een bestaande diesel/benzine om te kunnen bouwen naar elektro.

Als je er zo even over nadenkt zou er op de plek van de tank ook een accupakket(je) kunnen zitten, waarmee je misschien zelfs redelijk in de buurt van een 50/50 gewichtsverdeling zou kunnen komen.

Ai, ik denk dat ik mijn radertjes in de bovenkamer in werking hebt gezet


Over een kitvorm hebben wij ook nagedacht. Misschien komt het er ooit nog van.

Achterin is origineel plaats gemaakt voor een behoorlijk grote accubak. Ik zal er binnenkort eens een foto van maken. Voorin komt de ene helft van de accu, en achterin de andere helft.

De twee inverters zijn van Sevcon, namelijk de Sevcon Gen 4 Size 6. Deze gaan een piekstroom kunnen geven van 660 ampere per stuk bij 116 volt. Bij maximale belasting zal de spanning wel een klein beetje inkakken, naar zo'n 105-106 volt bij volle accu hebben wij berekend. Dat komt dus neer op 1300 ampere en 105 volt, kortom dus genoeg om een beetje van zijn plek te komen.

De originele inverter is behoorlijk groot. We zijn van plan om de behuizing na te maken uit plaatstaal, om daar afgeschermd alle hoogspanningsdelen in te plaatsen.
Reply With Quote
  #18  
Old 10-08-2020, 20:48
catch me catch me is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2012
Posts: 158
Default

Wat een waanzinnig gaaf project weer, net als de eerste,ga ik wederom weer volgen,respect wederom!!
Reply With Quote
  #19  
Old 11-08-2020, 10:46
MK2_TDI MK2_TDI is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Sep 2019
Posts: 79
Default

Er is helaas niet heel veel meer gebeurd. We wachten ook op belangrijke componenten, zoals de adapterplaat. Wel hebben we berekend hoe de cellen in de voorste accubak gemaakt en geplaatst gaan worden. Ook is vanmorgen de AP schroefset binnengekomen.

Een paar kleine dingen die afgelopen weekend nog zijn gebeurd:

De ABS ringen van de nieuwe naven zijn eraf gehaald. De Golf heeft geen ABS.




En de Naven zijn in elkaar gezet met verse wiellagers.




Verder was het uitstekende gewicht bovenop de arm op de schakeltoren veel te hoog om onder de accubak te passen. SciroccomTDI heeft zich vervolgens goed geamuseerd met het slijpen en lassen eraan.

Voor:




Na:




En met een likje verf zag het er goed uit.


Reply With Quote
  #20  
Old 11-08-2020, 12:27
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,245
Default

Ziet er netjes uit, vind dat toch wel gaaf zo'n elektrisch ding
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum