Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #61  
Old 18-03-2018, 23:23
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Je bedoelt dat je de remschijf kan verdraaien tov de fusee, of dat je hem kan kantelen?

Wat betreft de handrem: het was dus toch de zuiger die te ver teruggesteld was. Vreemd want dit zou zich inderdaad automatisch moeten bijstellen. Je zou kunnen een revisiekitje bestellen en beide klauwen reviseren (of had je dat al gedaan?). Check ook of de klauwen goed kunnen heen en weer glijden op hun geleiderpinnen. Ik zou eerst die remleiding fixen, checken of de klauwen goed kunnen bewegen op de geleiderpinnen en zonodig die laatste eens eruit halen. Even ontvetten, opschuren met fijne korrel schuurpapier, terug invetten en er terug insteken. En dan zou ik gewoon wat heen en weer gaan rijden in je straat en veelvuldig remmen. En dan bedoel ik niet tien keer, maar echt veel. Ik heb geen ervaring met hoe snel het automatisch bijstellen van de zuigers gaat, maar gezien de slijtage van de blokjes en schijf erg traag gaat valt er iets voor te zeggen dat het bijstellen ook heel traag zou gaan. Misschien moet je dus gewoon erg veel remmen en gaan de zuigers zich dan zelf bijstellen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #62  
Old 19-03-2018, 12:35
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

de speling wat jij bedoelt op je wiellager gaat weer weg als je de as weer goed vast hebt zitten.
nog even over je co, de eisen zijn voor de apk:
voor 31-12-85 4.5
na 31-12-85 voorzien van kat en lambda 0.5
voor 30-09-86 zonder kat 4.5
na 30-09-86 zonder kat 3.5
na 30-06-2002 max 0.5

kat verplichting pas 1996

codes op kentekenbewijs zegt geen ene fuck meer, hoeft bij keuring niet meer naar gekeken worden.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #63  
Old 19-03-2018, 20:03
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by darksupra
de speling wat jij bedoelt op je wiellager gaat weer weg als je de as weer goed vast hebt zitten.
nog even over je co, de eisen zijn voor de apk:
voor 31-12-85 4.5
na 31-12-85 voorzien van kat en lambda 0.5
voor 30-09-86 zonder kat 4.5
na 30-09-86 zonder kat 3.5
na 30-06-2002 max 0.5

kat verplichting pas 1996

codes op kentekenbewijs zegt geen ene fuck meer, hoeft bij keuring niet meer naar gekeken worden.

Dank voor de reacties... dat betekent dat ik bij problemen de Kat er ook onderuit kan halen en met een slechtere uitstoot mogelijk toch de APK kan halen onder minder strenge eisen... wat een prachtland, lekker reguleren op het verkeerde...

De fusee en schijf: idd kantelen. Als ik een nieuw lager pers zitten deze twee strak, vandaar dat ik twijfelde of dit nou slijtage was. Met aangedraaide as mag hij dus geen speling hebben...

Die handrem is zeker iets om na de APK te bezien. Nu kan ik hem iig zo krijgen dat hij gelijk en goed remt, vind ik even wel best. Later wil ik ook snappen hoe dat stellen werkt... is het zo dat hij bij het aantrekken van de handrem de vloeistof levelt omdat je mechanisch aantrekt en daarmee de vloeistof terug de leiding in duwt? ik neem niet aan dat hij bij remmen dat schroefdraad losdraait, die zuiger zit ramvast en krijg ik met de hand alleen met veel kracht gedraaid... dat gaat hij met remmen volgens mij niet doen!?

Update remleidingen, snel excuus en meteen twee nieuwe opgestuurd, wow, mooie service!! hopelijk deze week nog binnen.
De ashoes wil ik meteen vier stuks bestellen, maar volgens de nummers heb ik rechts binnen een grote diameter nodig (37 ipv 22). Ik moet dat eens bekijken op de as, want het lijkt me raar...
Reply With Quote
  #64  
Old 20-03-2018, 01:59
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Die zuiger wordt teruggesteld door een rubberen O ring met een vierkant profiel. Als je remt schuif de zuiger uit, en die trekt de O ring mee waardoor deze vervormt. Na het lossen van de remmen gaat die O ring terug zijn originele vorm willen aannemen en trekt die de zuiger terug.


De afstand waarover deze vervorming mogelijk is, is beperkt. Eens de zuiger verder naar buiten moet zal die ietsje doorslippen tov de O ring. Maar de afstand waarover de zuiger onder invloed van de vervorming teruggetrokken wordt blijft altijd dezelfde. Op deze manier stelt de zuiger zichzelf bij, door wanneer het nodig is ietsje door te slippen tov de O ring waardoor die O ring op een ander punt gaat aangrijpen.
Best moeilijk uit te leggen in woorden dit...

Op de achterste remklauwen heb je dan nog die 'schroefdraad' achter op de zuiger zitten die door de hevel van de handrem draait. Deze zou er vlot moeten door kunnen draaien, maar het is normaal dat eens alles gemonteerd is je wel wat kracht nodig hebt. Die vierkante O ring zorgt daarvoor, die moet serieus ingeklemd zitten om het systeem te laten werken en goed te functioneren als dichting. Met een waterpomptang zou je de zuiger zonder al te veel kracht moeten kunnen ronddraaien.

Gezien de zuiger moet kunnen ronddraaien tijdens dat er kracht wordt op gezet is het best wat keramisch vet tussen remblok en zuiger te doen. Dit geldt niet voor alle remsystemen, maar bij jouw auto hoort dit wel zo.

Ik zou in jouw plaats na de keuring de remklauwen eens uit mekaar halen, en een revisiekitje installeren. Daar zit die O ring in, samen met nog wat andere spullen. Is geen leuk werkje, maar kan volgens mij jouw probleem wel oplossen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #65  
Old 20-03-2018, 18:17
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Dank voor de heldere uitleg...
Probeer je te zeggen dat bij dit stellen of aanpassen aan slijtage, de zuiger naar buiten komt door te draaien onder de druk van het remmen? of is het draaien alleen een handmatig ding?
Reply With Quote
  #66  
Old 20-03-2018, 23:06
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Nou... ik moet zeggen dat ik wat droevig wordt van al die roestgaten. Dan zakt mij de moed wel een klein beetje in de schoenen, krijg ik dit ooit netjes weggewerkt!?


Tuurlijk! Een goede plaatwerker, die kan dat maken. Check m’n topic:-)
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #67  
Old 21-03-2018, 02:34
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Dank voor de heldere uitleg...
Probeer je te zeggen dat bij dit stellen of aanpassen aan slijtage, de zuiger naar buiten komt door te draaien onder de druk van het remmen? of is het draaien alleen een handmatig ding?

Neen het draaien is eigenlijk enkel resultaat van het mechanisme voor de handrem. Eigenlijk hoeft de zuiger niet te draaien voor het bijstellen. Het draaien is resultaat van de schroefdraad achterop de zuiger, waar de hevel van de handrem op aangrijpt. Die schroefdraad zorgt ervoor dat het bijstellen van de zuiger meegenomen wordt in het handremsysteem, en dat dit zich dus ook bijstelt. Daarom moet je je achterste remzuigers ook indraaien bij het vervangen van blokjes, terwijl je vooraan de zuigers terug kan duwen zonder te draaien.

Maar dus, de zuiger komt naar buiten doordat de afstand waarover hij zich moet verplaatsen groter is dan de afstand waarover de O-ring kan vervormen. En door de schroefdraad achterop zal de zuiger ook verdraaien tijdens het naar buiten komen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #68  
Old 21-03-2018, 20:43
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by martinus83
Tuurlijk! Een goede plaatwerker, die kan dat maken. Check m’n topic:-)

martinus, jammer dat ik daar geen foto's meer kan zien... als je serieus bent? pm me eens, wat we zouden kunnen doen! waar je in NB ergens zit etc... lijkt me leuk.
Reply With Quote
  #69  
Old 21-03-2018, 20:47
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Neen het draaien is eigenlijk enkel resultaat van het mechanisme voor de handrem. Eigenlijk hoeft de zuiger niet te draaien voor het bijstellen. Het draaien is resultaat van de schroefdraad achterop de zuiger, waar de hevel van de handrem op aangrijpt. Die schroefdraad zorgt ervoor dat het bijstellen van de zuiger meegenomen wordt in het handremsysteem, en dat dit zich dus ook bijstelt. Daarom moet je je achterste remzuigers ook indraaien bij het vervangen van blokjes, terwijl je vooraan de zuigers terug kan duwen zonder te draaien.

Maar dus, de zuiger komt naar buiten doordat de afstand waarover hij zich moet verplaatsen groter is dan de afstand waarover de O-ring kan vervormen. En door de schroefdraad achterop zal de zuiger ook verdraaien tijdens het naar buiten komen.

En dat laatste betwijfel ik dus ten zeerste, omdat ik niet zie hoe die zuiger gaat draaien bij het remmen. Hij klemt dan tegen de blokken en je moet ze behoorlijk wat kracht geven willen ze überhaupt draaien. Is het niet zo dat zowel hand als voet ervoor zorgen dat de zuiger hydraulisch steeds een stukje verder komt??
Reply With Quote
  #70  
Old 21-03-2018, 21:07
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

Zuiger draait niet, zelfstellend mechanisme in zuiger bestaat uit vrij dun plaatje met plunjertje op de schroefdraadas. Heb al een keer zo'n ding vernield.Plunjertje draait.

https://youtu.be/PCdZyC8Unac Vanaf 3 minuut en 9 seconden moet je kijken.

Last edited by tempel : 21-03-2018 at 21:23.
Reply With Quote
  #71  
Old 21-03-2018, 21:34
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by tempel
Zuiger draait niet, zelfstellend mechanisme in zuiger bestaat uit vrij dun plaatje met plunjertje op de schroefdraadas. Heb al een keer zo'n ding vernield.Plunjertje draait.

https://youtu.be/PCdZyC8Unac Vanaf 3 minuut en 9 seconden moet je kijken.

Ja, dus het handmatig indraaien van de zuiger is puur om grof goed te zitten, het mechanisme in de zuiger doet de rest na zoveel remacties...
Ik heb die dingen ooit ook wel eens uit elkaar gehaald om de keerring van de handrem hevel te vervangen die was vastgerot. Ik herinner me nog dat het terugplaatsen van de oring om de zuiger op zo'n manier dat het handremmechanisme nog goed op zijn plaats bleef een hels karwei was... nu ik de binnenkant weer zie komt het boven
Reply With Quote
  #72  
Old 21-03-2018, 21:38
tempel's Avatar
tempel tempel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 319
Default

Dat was voor mij de reden om de remklauwen gewoon te vervangen voor gereviseerde exemplaren bij problemen met handrem. tweede revisie is me goed afgegaan maar qua kosten is het het gepruts niet waard.
Reply With Quote
  #73  
Old 21-03-2018, 21:42
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by tempel
Dat was voor mij de reden om de remklauwen gewoon te vervangen voor gereviseerde exemplaren bij problemen met handrem. tweede revisie is me goed afgegaan maar qua kosten is het het gepruts niet waard.

Ik herinner me vaag dat ik uiteindelijk ook gereviseerde heb geplaatst... ze zagen er ook nog veel te nieuw uit voor 1988...
Ik gok er maar even op dat het stelmechanisme werkt en dat het niet helemaal deed wat moest doordat de handremkabel te strak zat. Voor de APK krijg ik hem iig goed remmend. Dan na een paasr maanden nog maar eens kijken.
Dank voor het meedenken
Reply With Quote
  #74  
Old 22-03-2018, 00:33
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by tempel
Zuiger draait niet, zelfstellend mechanisme in zuiger bestaat uit vrij dun plaatje met plunjertje op de schroefdraadas. Heb al een keer zo'n ding vernield.Plunjertje draait.

https://youtu.be/PCdZyC8Unac Vanaf 3 minuut en 9 seconden moet je kijken.

Een mens leert elke dag bij zeggen ze altijd! Ik was er altijd van overtuigd dat die schroefdraad en zuiger 1 geheel waren en dat de zuiger ronddraaide tijdens het bijstellen, gezien je hem ook moet draaien om hem terug te stellen.

Wel een zeer mooi filmpje, bedankt daarvoor!
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum