Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 12-12-2012, 13:36
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default Vraag: Welke koelvloeistof in mk 2 GTI 16v?

Ik was vandaag van plan om naar Autoparts te gaan hier in de buurt om koelvloeistof te kopen, ik weet dat je een verhouding van 2.6 fosfaat vrije anti-vries tegen 3.9 gedistileerd water moet gebruiken.
Ik heb hier op het forum ook al gelezen over G11 en G12, wat is dit eigenlijk en wat is het verschil?

En in het algemeen, welke fosfaat vrije anti-vries is het beste om te gebruiken?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #2  
Old 12-12-2012, 13:40
The_Maxx's Avatar
The_Maxx The_Maxx is offline
Forum junkie
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 1,968
Send a message via MSN to The_Maxx
Default

Gezien de leeftijd zou je G11 moeten gebruiken (staat ws ook op je expansievat ergens) G12 is een andere samenstelling, kan alleen gemengt worden met gelijkwaardige vloeistoffen.

Let vooral goed op welke kleur je pakt, samenstelling verschilt. Beste is kleur bij kleur gooien.

Koelvloeistof kun je onverdund gebruiken en het verstandigste is om dat (zeker met koude temperaturen) ook gewoon te doen. Hoe meer water in het systeem, hoe eerder het zal bevriezen.
__________________
Vergeet dat ene boutje niet!
Reply With Quote
  #3  
Old 12-12-2012, 15:33
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2012
Posts: 1,521
Default

Je hebt toch ook G12+ die wat in principe gewoon met beide samen kan?
Reply With Quote
  #4  
Old 12-12-2012, 16:22
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Wel ik ben naar Autoparts gegaan en daar raadden ze mij de G12 aan.
Er zal niet gemengd worden, de radiator staat droog nu (is project auto).
Ze zeiden dat de gewone (de blauwe) bepaalde pakkingen en andere dingen kan aantasten, dus ik heb de rode gekocht (de G12).

Juiste keuze of toch niet?

En het is antivries, die moet toch wel verdund worden niet?
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #5  
Old 13-12-2012, 13:26
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

gewoon g12+ gebruiken is gewoon gebruiksklaar in de verpakking

heb dat in al me auto's zitten
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
  #6  
Old 13-12-2012, 15:31
hajong's Avatar
hajong hajong is offline
Forum Regular
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 136
Default

Koelvloeistof is een apart goedje. Volkswagen heeft, net als alle andere fabrikanten, haar eigen eisenpakket aan de koelvloeistoffen. Met de jaren veranderen de eisen (motoren compleet uit aluminium bv) en daarmee ook de koelvloeistoffen. De benaming G10 (sinds 1990), G11 (rood, sinds 1994), G12 (roze, sinds 1996), G12+ (roze, sinds 2000), G12++ (roze, sinds 2005), G13 (roze, sinds 2009), etc zijn benamingen van Volkswagen zelf en daarmee niet van andere fabrikanten.

Allereerst koelvloeistof zelf. Dit is een vloeistof die een aantal producten bevat die onder andere de temperatuur waarop het bevriest verlaagt, corrosie tegen gaat en de rubbers niet aan te tasten.
Dit verlagen van de vriestemperatuur heeft het meeste effect bij nagenoeg 50% water en 50% koelvloeistof. Dit mengsel heeft een lagere vriestemperatuur dan pure (dus niet met water aangelengde) koelvloeistof. Let wel, als je reeds met water aangelengde koelvloeistof koopt, hoef je deze natuurlijk niet aan te lengen en zal deze bijna altijd op 50/50 gemixt zijn. Dus pure koelvloeistof is niet alleen 2 keer zo duur, maar heeft ook nog eens een hogere tempatuur waaop het bevriest.
Voor het mengen van de pure vloeistof met water kan je gewoon tapwater (leidingwater) gebruiken. Demi-water mag natuurlijk ook, maar VW vult de systemen zelf ook met tapwater, dus waarom zou jij dat niet doen.
Wat belangrijk is, is dat je geen koelvloeistoffen met elkaar gaat mengen. Hiermee bedoel ik geen VW vloeistof aanlengen met dat blauwe goedje dat je vriend in zijn BMW gooit, etc. Verschillende vloeistoffen hebben namelijk verschillende eigenschappen en als je deze mengt, houd je alleen de slechtste eigenschappen over. De VW vloeistoffen mag onderling best mengen, zolang het de roze vloeistof betreft.

Maar welke vloeistof in jouw Golf 2 moet, dat weet ik niet. Waarschijnlijk staat dat op jouw reservoir, of in het boekje.
__________________
Vive Ernst Berg!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum