Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > VAG Exotics
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-06-2021, 12:01
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default Volkswagen Fox USA 1989 geklapper uit voorophanging?

Beste allemaal,

Al enige tijd heb ik last van een vervelend geklapper komend uit de voorwielophanging van mijn VW Fox uit 1989.
Het geklapper is goed hoorbaar wanneer je langzaam over slecht wegdek rijd. Ook als je de vering indrukt op het spatbord bovenop de voorophanging kan je het geluid opwekken.
Ik heb inmiddels een hoop vervangen waarvan ik dacht dat dit de bron zou zijn van dit geklapper, zoals:

Draagarmrubbers
Stabirubbers
Fuseekogels
Schokdempers
Veren
Toplagers (2x)

Helaas is het geluid er nog steeds.
Nu merkte ik van de week dat als je korte stuuruitslagen maakt, dit geluid ook sterk aanwezig is. Is het dan misschien toch niet iets uit de voorophanging, maar toch iets uit de stuurinrichting?
Zie ook onderstaand filmpje:

https://youtu.be/6HLixKqn5aY

Heeft iemand wellicht een idee? De auto is qua model vrij zeldzaam in Nederland, maar de techniek is niet heel veel anders dan de in Nederland gangbare VW en Audi modellen uit de jaren 80.
Ik hoop op een oplossing, want na 1,5 jaar zoeken ben ik het aardig zat aan het worden. Bedankt alvast!
Reply With Quote
  #2  
Old 23-06-2021, 12:19
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Bouten van je stuurhuis als eens nagetrokken?
__________________
Reply With Quote
  #3  
Old 23-06-2021, 14:55
gijs474's Avatar
gijs474 gijs474 is offline
Volksforum aandeelhouder Mk1 R32 BFH
 
Join Date: Mar 2015
Posts: 185
Default

Dit lijkt me een geluid wat je ook wel ergens moet voelen.

Mocht je het nog niet gedaan hebben om te vinden waar het probleem kan zitten:
- Persoon 1 in de auto maakt de beweging die jij in het filmpje ook maakt om het geluid op te wekken
- Persoon 2 gaat aan verschillende onderdelen voelen of hij/zij voelt waar de trilling vandaan komt terwijl persoon 1 de beweging in de auto dus maakt. Bijvoorbeeld voelen aan de veerpoten, stuurhuis, stuurstangen etc.

Als aanvulling van VeeDubber:

-Assen ook goed vastzitten in de naaf?
-Stuurkogels zo goed als spelingvrij? (zowel binnen- als buitenste)
Reply With Quote
  #4  
Old 23-06-2021, 16:08
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Heb zojuist inderdaad met een hulpje erbij even het geluid kunnen beoordelen onder de motorkap. Geluid komt inderdaad ergens in de buurt van het stuurhuis vandaan. Alle bouten en moeren van de stuurinrichting lijken goed vast te zitten. Maar ik weet niet of ik ze allemaal gehad heb, want er is lastig bij te komen. Verder heb ik de diverse onderdelen gevoeld. Het geluid is het meest voelbaar op de stuurstangen, maar ook enigzins op de stuurdemper. Aan het stuurhuis zelf is deze speling minder voelbaar. Ik vermoed toch een van de stuurkogels, omdat het geluid ook op te wekken is als je de voorvering indrukt. De speling is overigens moeilijk vast te stellen. Zaterdag verder zoeken. Dank voor het meedenken alvast.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum