Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-12-2011, 21:31
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default Motor valt uit na +/- 45 min rijden

Pff, wat nou weer...

Was ik net blij dat de golf het weer deed, krijg ik het volgende probleem...

Het is me nu 2x overkomen, dat ik op de snelweg rij (1e keer 110, 2e keer 90), en dat ik voel dat ik vermogen verlies. Gaspedaal dieper intrappen helpt niet.
Auto langs de kant van de weg: motor valt uit.
Opnieuw proberen te starten, dit lukt.

De motor draait dan heel slecht, maar wordt langzaam beter.
Daarna een paar keer goed gas geven, en het probleem lijkt weg.
Heb vervolgens mijn reis weer kunnen vervolgen (beide keren nog zo'n 30-50 km gereden).

De eerste keer was het mistig, vanavond was het nat van de regen.
En beide keren reed ik al bijna een uur.

Iemand suggesties over dit euvel?
Reply With Quote
  #2  
Old 18-12-2011, 21:36
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Tank die vacuum zuigt? misschien zit je ontluchting verstopt?
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #3  
Old 18-12-2011, 21:40
cabrio82er's Avatar
cabrio82er cabrio82er is offline
VW Addict
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 524
Default

wat voor motor?
__________________
Corrado G60 1991
Reply With Quote
  #4  
Old 18-12-2011, 21:51
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by cabrio82er
wat voor motor?


Sorry, een 1.6 met motorcode PN
Reply With Quote
  #5  
Old 18-12-2011, 21:52
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by patjetta
Tank die vacuum zuigt? misschien zit je ontluchting verstopt?


Maar merk je dat pas na een uur?
Reply With Quote
  #6  
Old 18-12-2011, 21:57
patjetta patjetta is offline
Forum junkie
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,938
Default

Eerst moet er vacuum worden gezogen.
Als je ontluchting verstopt zit of er zit nog maar een klein gaatje in dan zuigt hij langzaam vacuum en krijgt je auto geen benzine meer
__________________
Jetta mk2
Reply With Quote
  #7  
Old 19-12-2011, 12:18
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by patjetta
Eerst moet er vacuum worden gezogen.
Als je ontluchting verstopt zit of er zit nog maar een klein gaatje in dan zuigt hij langzaam vacuum en krijgt je auto geen benzine meer


Zit wel wat in ja. Is het vacuum dan ook meteen weg als de motor stopt met draaien?
Waar op de tank zit de ontluchting?
Reply With Quote
  #8  
Old 19-12-2011, 14:54
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Is dit toevallig met temperaturen rond het vriespunt?

Dan zou het de slang van hitteschild naar inlaat kunnen zijn. (bevroren benzine)
Als je stilstaat warmt de bestaande lucht op en dan lijkt het na 10 minuten alsof er niks aan de hand is.

Had het ook een keer, ook steeds na een uur rijksweg. stotter stotter, gaspedaal dieper, bokken, uitvallen. 10 minuten wachten en hij start als een nieuwe.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #9  
Old 20-12-2011, 11:34
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Is dit toevallig met temperaturen rond het vriespunt?

Dan zou het de slang van hitteschild naar inlaat kunnen zijn. (bevroren benzine)
Als je stilstaat warmt de bestaande lucht op en dan lijkt het na 10 minuten alsof er niks aan de hand is.

Had het ook een keer, ook steeds na een uur rijksweg. stotter stotter, gaspedaal dieper, bokken, uitvallen. 10 minuten wachten en hij start als een nieuwe.


Beide keren was het denk ik zo'n 3-5 graden.
Misschien een stomme vraag, maar waar zit het hitteschild?
Ik zag wel dat de aansluiting van de inlaatluchtverwarmer (met die dikke luchtslang met ringen erop) op het blok niet afsloot. Bedoel je dat? Om die slang zitten ook stukjes tape...

Wat me net ook opviel was dat er vrij weinig benzine in het brandstoffilter stond, meestal staat er meer..?
Ik besloot de brandstofpomp te checken, dus motor op contact gezet en zoeken naar een brom. Ik weet niet precies waar de pomp zich bevindt, maar ik hoorde slechts één ding zoemen,brommen en af en toe tikken.
Aan de zijkant van de carb, het bovenste cilindertje. Hoort die te zoemen als hij op contact staat? Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem?

Verder heb ik bij de tankdop gekeken: daar zit een palletje in de opening, is dat voor de ontluchting? Deze kan ik soepel wegdrukken, dus daar zit het probleem dan lijkt me niet...
Reply With Quote
  #10  
Old 20-12-2011, 12:39
mssh mssh is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2011
Posts: 74
Default

Als het vacuum is ben je er zo achter.

Op het moment dat die afslaat snel naar de tank lopen en de dop losgooien. Als je dan een extreem zuigend geluid hoort weet je genoeg.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-12-2011, 17:16
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by Chewbacca
Beide keren was het denk ik zo'n 3-5 graden.
Misschien een stomme vraag, maar waar zit het hitteschild?
Ik zag wel dat de aansluiting van de inlaatluchtverwarmer (met die dikke luchtslang met ringen erop) op het blok niet afsloot. Bedoel je dat? Om die slang zitten ook stukjes tape...

Wat me net ook opviel was dat er vrij weinig benzine in het brandstoffilter stond, meestal staat er meer..?
Ik besloot de brandstofpomp te checken, dus motor op contact gezet en zoeken naar een brom. Ik weet niet precies waar de pomp zich bevindt, maar ik hoorde slechts één ding zoemen,brommen en af en toe tikken.
Aan de zijkant van de carb, het bovenste cilindertje. Hoort die te zoemen als hij op contact staat? Kan dit de oorzaak zijn van mijn probleem?

Verder heb ik bij de tankdop gekeken: daar zit een palletje in de opening, is dat voor de ontluchting? Deze kan ik soepel wegdrukken, dus daar zit het probleem dan lijkt me niet...


De slang is geribbeld en ziet er papier stof achtig uit, deze moet helemaal dicht zijn en sluiten.
Loopt van de uitlaat , zit een aluminium schild op tegen de hitte (hitteschild) en loopt naar de plastic luchtfilterdoos of inlaat.

Vacuum lijkt me sterk... het treed pas na lange tijd op.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #12  
Old 20-12-2011, 18:53
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
De slang is geribbeld en ziet er papier stof achtig uit, deze moet helemaal dicht zijn en sluiten.
Loopt van de uitlaat , zit een aluminium schild op tegen de hitte (hitteschild) en loopt naar de plastic luchtfilterdoos of inlaat.

Vacuum lijkt me sterk... het treed pas na lange tijd op.


Ja, die bedoelde ik ook. De aansluiting van die slang op het uitlaatspruitstuk (?) zit los. Het is daar ontzettend rot.
Het lijkt me dan verstandig om dit deel te vervangen.
Ik heb net op carpartsdirect gekeken, maar daar kon ik dit deel niet vinden.
Heeft dat aansluitstuk een naam?

Verder zitten er twee scheuren in die slang, die met tape zijn geplakt. Eentje van de sloop halen, of zijn die ook nog nieuw te krijgen.

Dan lijkt het erop dat het inderdaad het probleem is wat jij ook hebgt gehad Tim, al vindt ik het heel gek om te geloven dat de benzine in de carb bevriest bij 2-5 graden buitenlucht...
Maar ja, het zit nu niet goed, dus het moet sowieso dicht. Hopelijk is dat dan ook het probleem!
Reply With Quote
  #13  
Old 20-12-2011, 19:09
RamonR RamonR is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 587
Send a message via MSN to RamonR
Default

als ik op mijn daf ya 126 kijk met 2 tot 3 graden dan zit er ook ijs aan het aanzuig mondje van de choke, dus dat is goed mogelijk hoor bij die tempratuur!

Gr, ramon
Reply With Quote
  #14  
Old 20-12-2011, 19:24
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by RamonR
als ik op mijn daf ya 126 kijk met 2 tot 3 graden dan zit er ook ijs aan het aanzuig mondje van de choke, dus dat is goed mogelijk hoor bij die tempratuur!

Gr, ramon


Ja, ik las het ook al ergens anders ja.
Komt door de onderdruk in de carb, dat de neergeslagen condens kan bevriezen.
Weer wat geleerd!

Heeft iemand misschien ook een exploded-view tekening van de aansluiting van die slang op het spruitstuk/motorblok/hitteschild?
Reply With Quote
  #15  
Old 20-12-2011, 19:46
Samurai's Avatar
Samurai Samurai is offline
No personal life
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 2,052
Default

Zit er electronische ontsteking op?
Reply With Quote
  #16  
Old 20-12-2011, 19:47
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by Samurai
Zit er electronische ontsteking op?


Volgens mij niet (is een PN-blok).
Hij heeft een rotor en verdeelkap, met Hall-sensor.

Hopelijk is dit antwoord op je vraag. Hoe kan ik het anders checken?

*EDIT* De exploded-view heb ik gevonden in de Bentley manual. Dat elleboogje bedoelde jij zeker met hitteschild, of niet?
Iig hangt die los en verrot te wezen... met dus de kapotte slang wijst het erop dat de carb bevriest van binnen bij 'ideale' omstandigheden qua temperatuur en luchtvochtigheid...
maar ns op zoek naar onderdelen dan!

Last edited by Chewbacca : 20-12-2011 at 19:58.
Reply With Quote
  #17  
Old 20-12-2011, 23:28
gj-x8rs's Avatar
gj-x8rs gj-x8rs is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: May 2009
Posts: 268
Send a message via MSN to gj-x8rs
Default

Een PN heeft een hallsensor met transistortrap erachter, elektronische ontsteking dus.

Ik heb hier van m'n vorige 1.6PN nog een zo goed als nieuwe luchtslang+hitteschild liggen, als je interesse hebt wil ik die wel tegen verzendkosten opsturen..

Bij +10 graden kan een carburateur ook bevriezen, hoe kouder en vochtiger hoe meer kans. Het komt door de venturi werking, en de verdamping van de beninze wordt warmte uit de omgeving weggetrokken waardoor de waterdamp (mist!) in de lucht bevriest.
__________________
Volkswagen Golf 2
Reply With Quote
  #18  
Old 20-12-2011, 23:36
Showtime's Avatar
Showtime Showtime is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jul 2008
Posts: 259
Default

Ik heb een soortgelijk probleem. Ik stond voor een niet meer sluitende brug. Zover niks aan de hand! Maar in eens, motor viel uit. ik starten, sloeg moeilijk aan. En bij optrekken stotterd de auto en hij spuugd ook uit de uitlaat (alsof de ontsteking niet op tijd staat) maar ik zou niet weten hoe dit zou kunnen... Enkeld is de bak er 2 weken geleden onder vandaan geweest. Het was 5 graden op t moment van stationair uitvallen. En we praten hier over een Golf 2 met een 1.3 injectie blok.

Groeten Dennis
Reply With Quote
  #19  
Old 21-12-2011, 11:11
Chewbacca Chewbacca is offline
Forum Regular
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 241
Default

Quote:
Originally Posted by gj-x8rs
Een PN heeft een hallsensor met transistortrap erachter, elektronische ontsteking dus.

Ik heb hier van m'n vorige 1.6PN nog een zo goed als nieuwe luchtslang+hitteschild liggen, als je interesse hebt wil ik die wel tegen verzendkosten opsturen..

Bij +10 graden kan een carburateur ook bevriezen, hoe kouder en vochtiger hoe meer kans. Het komt door de venturi werking, en de verdamping van de beninze wordt warmte uit de omgeving weggetrokken waardoor de waterdamp (mist!) in de lucht bevriest.


Je hebt een pb
Reply With Quote
  #20  
Old 21-12-2011, 13:09
John79's Avatar
John79 John79 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2011
Posts: 32
Default

wow .....venturi werking.....is weer een voor het *woord van de dag* verkiezing.


klinkt als proces-technoloog of gewoon een goeie operator.


hoor dat alleen op mijn werk

lol........

Dat kan zoveel ellende zijn met slecht lopen......slecht relais kan ook rare dingen opleveren.
honda'tjes bijv. naar een bepaalde tijd word die zo warm dat bij een kleine breuk als een soort bimetaal het kontakt verbreekt...na afkoelen loopt weer als een zonnetje.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum