Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-11-2013, 13:25
dries201 dries201 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 7
Default golf 2 td motortypes

hallo,
ik heb opnieuw een golf mk2 1.6td gekocht nadat ik een paar jaar geleden
mijn vorige golf heb geplooid.maar heb hem nog altijd.

ik heb nu een mk2 met 1.6td motor (zonder de intercooler)van bouwjaar 89. bij deze motor staat er een paddestoel op de brandstofpomp voor de turbo en een overdrukklep op de inlaatcollector.

maar bij mijn vorige golf ook een 1.6td zonder intercooler van bouwjaar 1991
staat er geen paddestoel op brandstofpomp noch overdrukklep op de inlaatcollector.bij deze weet ik dat er hydraulische klepstoters in zitten.dit zou over milieuversie gaan ofzo heb ik me laten vertellen.

mijn vraag is nu welke motor zou de beste prestaties geven?ben van plan
om zoveel mogelijk pk's uit de motor te duwen na aanpassen turbodruk,roetschroef en grote intercooler.

graag had ik ook geweten waar het verschil zit van een 1.6td en een 1.6td(gtd)met intercooler.schijnt dat een 1.6td 70pk heeft en een 1.6(gtd)80pk heeft maar komt dit dan enkel door intercooler of zit er nog ergens een verschil?

alvast bedankt

Last edited by dries201 : 29-11-2013 at 13:41.
Reply With Quote
  #2  
Old 29-11-2013, 13:45
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default


__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #3  
Old 29-11-2013, 14:31
golfman's Avatar
golfman golfman is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 222
Default

die wat ge nu heb is een motorcode JR dat zijn die hebben een paddenstoel op de dieselpomp die hebben 70 pk de SB heeft 80 pk die hebben een intercooler de 1V motor eco diesel die heeft 60 pk die hebben geen paddenstoel een geen intercooler dus met een intercooler een andere Boostpin de turbo wat opschroeven kunt ge veilig 110 pk halen vermits de afstelling door mensen gebeurt die er verstand van hebben kijk naar oettinger wat ze met de TD hebben gedaan inde jaren 80 het waren toen al snelle diesels....
Reply With Quote
  #4  
Old 29-11-2013, 14:37
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Mijn motorblok is ook een JR met 70pk. Heeft een paddestoel (Boostpin) boven op de dieselpomp.
Degene die geen Boostpin hebben, is het ofwel een normale diesel ofwel een 1900d.

Qua tuning; Ik had voor even de boostpin mod toegepast (zonder de turbodruk te verhogen) waarbij ik dus veel meer koppel onderin kreeg, maar de druk wegvalde op 3800rpm. het zal je ook wat onverbrande diesel kosten aangezien je een hele zwarte doemp achter je laat, tenminste als je je roetschroef terug draait om de inspuiting te beperken, dan heb je dat niet meer. (dit had ik nog niet gedaan)

Intercooler is altijd beter, Als je een JR hebt (olie gekoelde turbo) kan je beter een watergekoelde turbo zoeken zodat je een intercooler kan plaatsen, handiger en veiliger qua temperaturen wat je produceert..

Last edited by StefTurboDiesel : 29-11-2013 at 14:41.
Reply With Quote
  #5  
Old 29-11-2013, 17:37
dries201 dries201 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 7
Default

dus heeft de JR motor meer pk dan een 1v eco motor,standaard gezien dan.
die 1v motor die in men vorige golf zit.rookte op lage toeren,totdat de turbo opkwam dan bijna niemeer.die had turbodruk van ongeveer 0.8bar.
Reply With Quote
  #6  
Old 29-11-2013, 17:41
dries201 dries201 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 7
Default

waar staat die motorcode op het blok?
Reply With Quote
  #7  
Old 29-11-2013, 17:56
MK2-VRT's Avatar
MK2-VRT MK2-VRT is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2013
Posts: 758
Default

Quote:
Originally Posted by StefTurboDiesel
Mijn motorblok is ook een JR met 70pk. Heeft een paddestoel (Boostpin) boven op de dieselpomp.
Degene die geen Boostpin hebben, is het ofwel een normale diesel ofwel een 1900d.

Qua tuning; Ik had voor even de boostpin mod toegepast (zonder de turbodruk te verhogen) waarbij ik dus veel meer koppel onderin kreeg, maar de druk wegvalde op 3800rpm. het zal je ook wat onverbrande diesel kosten aangezien je een hele zwarte doemp achter je laat, tenminste als je je roetschroef terug draait om de inspuiting te beperken, dan heb je dat niet meer. (dit had ik nog niet gedaan)

Intercooler is altijd beter, Als je een JR hebt (olie gekoelde turbo) kan je beter een watergekoelde turbo zoeken zodat je een intercooler kan plaatsen, handiger en veiliger qua temperaturen wat je produceert..


Elke turbo is olie gesmeerd..

En waarom een turbo met waterkoeling ?? Wat heeft dat nu met een intercooler te maken ?

Als je de boostpin mod doet moet je OOK niet de roetstop verder terug draaien, dan krijg je juist minder vermogen! Moet je iets uitdraaien, boost verhogen en het loopt lekker.
Reply With Quote
  #8  
Old 29-11-2013, 18:09
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by MK2-VRT
Elke turbo is olie gesmeerd..

En waarom een turbo met waterkoeling ?? Wat heeft dat nu met een intercooler te maken ?

Als je de boostpin mod doet moet je OOK niet de roetstop verder terug draaien, dan krijg je juist minder vermogen! Moet je iets uitdraaien, boost verhogen en het loopt lekker.


Hoe geraak je anders aan een intercooler?
die buizen komen toch van je turbo af?
Ik heb nooit een JR gezien met een KKK24 met intercooler.
Want ik heb de KKK24.

Roetstop heb ik terug gedraaid wegens ik te veel onverbrande diesel kreeg. (rookte de hele stad zwart op lage toeren, vonden de agentjes niet prettig blijkbaar..)
Turbo moet een hogere druk krijgen zodat ie het ook aan kan, want bij mij was het vanaf 3800rpm gedaan met de pret,had geen druk meer.
vond ik niet fijn aangezien ik wil doortrekken tot 5000..

Bij mij was het: Veel te veel diesel op (0.7-0.8bar) te weinig druk.
En nu met de winterperiode zie ik het echt niet zitte, om het dubbele te gaan verbruike. moet me vaak gaan verplaatse op korte afstanden +-15km woon/werk verkeer.

Last edited by StefTurboDiesel : 29-11-2013 at 18:14.
Reply With Quote
  #9  
Old 29-11-2013, 18:14
dries201 dries201 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 7
Default

wat bedoel je juist met de boostpin mod.?
mijn 1v motor trok mooi door tot 5000 tr,
had wel probleem dat mijn intercooler warm werd tijdens optrekken.
Reply With Quote
  #10  
Old 29-11-2013, 18:25
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Quote:
Originally Posted by dries201
wat bedoel je juist met de boostpin mod.?
mijn 1v motor trok mooi door tot 5000 tr,
had wel probleem dat mijn intercooler warm werd tijdens optrekken.


Mijn druk valde weg op 3800rpm, net niet 4000.. = veel diesel op een lage turbodruk.
Heb ik dus de roetstop maar een tikje lager gezet (stationair toerental is automatisch mooi lager gegaan, logisch..) +- 850-900rpm
Maar nu kan ik terug tot 5000rpm trekken.

De boostpin mod (Paddestoel ding op je dieselpomp)
Boostpin/LDA kegel werkt met het volgende principe:
hoe meer turbodruk, hoe meer ingespoten diesel.
Draai je de Boostpin met de meest schuine kant richting distributieriem (links van de dieselpomp) dan krijg je dus meer ''koppel'' op lage toeren zoals vermeld staat.



Mijn motorblok, met dat potje op afgebeeld


Last edited by StefTurboDiesel : 29-11-2013 at 18:40.
Reply With Quote
  #11  
Old 29-11-2013, 18:58
remie's Avatar
remie remie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 179
Default

Beste Dries,

Om antwoord te geven op je vraag: ''Welke motor zou de beste prestaties geven?''

Je hebt kort gezegt inderdaad de eco diesel, turbo diesel en de GTD.

In dit geval laten we de Eco diesel even voor wat het is. Niet de meest ideale motor om op te schroeven, omdat de pomp niet erg toereikend is.

De 1.6TD (JR) heeft een pomp met paddestoel (zoals hierboven genoemd word). Zodra de turbo druk op loopt komt via een slangetje ook de paddestoel onderdruk te staan, waardoor een membraan naar beneden wordt gedrukt (zie plaatje van StefTurboDiesel).

De JR heeft een KKK24 turbo of een Garret T3. Dit zijn relatief grote turbo's die bij ongeveer 3000rpm druk op gaan bouwen. Dit betekend dat je hoog in je toeren gebied je maximale druk bereikt. Wat resulteert in hogere PK's.

De GTD heeft een KKK14 of een Garret t2 turbo. Deze turbo's zijn kleiner waardoor ze sneller op spoelen bij lage toeren. Dit resulteert in een hoger koppel oftewel NM's.

De nadelen van een kleine turbo is dat die harder moet werken om even veel lucht samen te persen dan een grote turbo. Laten we zeggen 1bar om het simpel te houden. De kleine turbo moet meer omwentelingen om al die lucht bij elkaar te krijgen, hierdoor stijgt de inlaat temperatuur. Op lange termijn is een grote turbo ook beter bestand tegen hoge turbo drukken. Volgens mij hebben de meeste de vuist regel: KKK14/T2 op max 1.2 bar en de KKK24/T3 op 1.6 bar.

Op beide turbo's kan je een intercooler aansluiten, dit heeft niets te maken met of je turbo watergekoeld is of niet. Ik zelf heb lang met een JR blok met intercooler gereden en dat ging fantastisch!

Wat opvoeren betreft. Waarschijnlijk zal je ventiel op de inlaat collector open gaan bij 1 bar waardoor ineens al je druk wegvalt. Deze kan je evt. blokkeren. Draai je boostpin zoals Stef omschrijft en speel wat met de roetstop (draaiende motor en goed luisteren wat hij doet). Vergeet na het afstellen van de roetstop niet je stationair schroef iets terug te draaien. En laat hem niet te zwaar roken, dit kan weer tot eventuele schade leiden.

Hopelijk heb je hier iets aan.

Hier een foto van mijn set-up afgelopen jaar. Let niet op de plaatsting van de accu trouwens..


__________________
86'er Golf 2 AFN 160pk/350nm
85'er Golf 2 1.6TD (R.I.P.)
Reply With Quote
  #12  
Old 29-11-2013, 19:23
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Voila, dat nu noem ik pas goede informatie je helpt ons beide
Mijn overdrukventiel op mijn inlaat collector is helemaal vastgeschroeft (origineel) maar het hielp precies niet omdat ik druk verloor op 3800rpm. afdoppen, maar hoe en met wat? voor de volgende keer..
Reply With Quote
  #13  
Old 29-11-2013, 19:32
remie's Avatar
remie remie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 179
Default

Wat ik zelf gedaan heb:
Schroef helemaal eruit draaien. De veer eruit halen en vervolgens een kleine bout de kop er er af geslepen en in t gat van ventiel gestopt (kleiner dan schroefdraad van ventiel. Toen originele schroef terug erin gedraaid tot hij vast zit.

Kort gezegt: veer vervangen voor iets massiefs. Weet niet of dit omslachtig is maar t werkt!
__________________
86'er Golf 2 AFN 160pk/350nm
85'er Golf 2 1.6TD (R.I.P.)
Reply With Quote
  #14  
Old 29-11-2013, 19:42
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Je bent bedankt Remie

Hopelijk dat het bij mij ook lukt, want had er een naar gevoel over, aangezien mijn turbodruk standaard is.

Gr
Reply With Quote
  #15  
Old 29-11-2013, 19:42
dries201 dries201 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 7
Default

ja hoor,veel bruikbare info,wist niet dat er 2 soorten turbo's gemonteert werden
Reply With Quote
  #16  
Old 29-11-2013, 19:54
dries201 dries201 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2013
Posts: 7
Default

ook wel proper gemonteerd remie,welke intercooler heb jij in je golf zitten?
Reply With Quote
  #17  
Old 29-11-2013, 20:45
remie's Avatar
remie remie is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2010
Posts: 179
Default

Quote:
Originally Posted by dries201
ook wel proper gemonteerd remie,welke intercooler heb jij in je golf zitten?


Ik heb er een intercooler van een Mercedes Sprinter in zitten. Aan de grote kant, front moest beetje bewerkt worden. Maar er zal genoeg ruimte zijn voor een iets kleinere Dan hoef je niets aan te passen.

Succes!
__________________
86'er Golf 2 AFN 160pk/350nm
85'er Golf 2 1.6TD (R.I.P.)
Reply With Quote
  #18  
Old 29-11-2013, 22:42
golfman's Avatar
golfman golfman is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2011
Posts: 222
Default

jongens heb zelf een 1.6 1v motor gereviseert met een 1.9 aaz dieselpomp plus nog K 14 Turbo aangepaste boostpin een sprinterintercooler versnellingbak van oettinger langer 5 gang moet zeggen met juiste afstelling van turbo een dieselpomp heb je zo 125 pk ik rij met een turbodruk van 1.5 Bar dus voor een ecomotor loop die vlot genoeg heeft te maken hoeveel verstand van motortunning kun je hebben om niks stuk te maken..

ik weet dat op het forum genoeg knappe koppen zijn die er verstand van hebben .
Reply With Quote
  #19  
Old 30-11-2013, 22:09
StefTurboDiesel StefTurboDiesel is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Aug 2013
Posts: 340
Default

Een vraagje, Wat voor luchtfilter is dat?
K&N?
Maakt dat eigenlijk uit wat voor één je legt? want je hebt ook ''namaak'' k&n's die je voor een betaalbare prijs kan kopen, laten we zeggen 30 Ã* 40euro.

Je hebt er veel in verschillende maten..
Reply With Quote
  #20  
Old 02-12-2013, 17:37
Cedric Cedric is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 9
Default

Quote:
Originally Posted by dries201
ja hoor,veel bruikbare info,wist niet dat er 2 soorten turbo's gemonteert werden


De turbo op de 1v is zelfde als op ra/sb blok alleen niet watergekoeld. Zelfde turbo als op golf 3 aaz.

Mijn t2 turbo draaide op 1.7 a 1.8 bar piek.


Heb je een kkk turbo kan je de druk aanpassen met een inbus.
Bij de t2 de stang naar de wastgate verdraaien.

Ik had bij mij gewoon het kleine rubbere slangetje van de turbo doorgeknipt, zo geeft die altijd maximum en kan je je turbodruk regelen met de roetschroef.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum