Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 14-07-2008, 14:04
andretr andretr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 23
Default g40 verzuipt?!

Hola,

ik heb een probleempie....
mijn auto had de laatste paar weken wel al een beetje last van slecht lopen als ik em smorgens startte. Hij sloeg wel meteen aan maar als ik dan ging rijden ging hij stotteren en als je het gas constant hielt op 2000 toeren plofte hij wel, maar dat was na een paar minuten alweer weg.

Vanmorgen ook weer, maar niet ernstiger ofzo. het heeft er niks mee te maken maar toen ik had getankt vanmorgen probeerde ik em te starten en dat doe je dan automatischs.... twee secondjes sleutel om en dan loopt ie....... eh deze keer niet?! dus langer starten en toen liep ie wel. mmmm raar! maar nog steeds niet echt een probleem.

daarna nog een stop gemaakt en toen sloeg hij wel weer gewoon aan.

Vanmiddag wilde ik nog even gauw wat regelen, dus hup de auto in, starten, starten, starten, WTF!! hij doet het niet?!!?!
even gewacht want hij stonk erg naar de benzine..... daarna starten, niet dus?!
toen de bougies er uit gehaald en die waren drijf nat.... maar dan echt dat je denkt, zo das nat!
toen even gekeken of de bougies wel een vonk hadden, ik had er 1 getest en die deed het dus ga er dan maar vanuit dat de rest het ook doet?! (hij liep daarvoor gewoon dus lijkt me sterk dat de rest het ineens niet meer doet...)

nou goed daarna de bougies er weer in, starten.... weer niet aanslaan....
de bougies er uit gehaald weer zeik nat


zoooow lang verhaal, wie is er nog niet in slaap gevallen of afgehaakt en kan me helpen?
Reply With Quote
  #2  
Old 14-07-2008, 14:18
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Hoe staat het met het onderhoud?

Warm loopt ie altijd goed?
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #3  
Old 14-07-2008, 14:32
andretr andretr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 23
Default

Ik heb em vanaf half april en toen heeft ie een grote beurt gehad (zei de "dealer") maar als ik nu de bougies zie zijn ze vrij zwart....

er is ook een nieuwe eind demper onder gezet toen, tot een maandje geleden was deze nog helemaal "schoon" maar sinds hij zo raar loopt is die ook zwart geworden van binnen.

Ik bedenk me ineens dat ik em ook naar benzine vond ruiken de laatste tijd, als ik achter uit reed dan kwam er zo'n onverbrande benzine walm lucht in de auto. niet dat hij benzine lekt, maar of hij het niet helemaal verbranden kan ofzo? want ik heb een keer achter de auto gelegen en geroken en dat rook anders dan gewoon uitlaat gassen..... beetje vaag verhaal misschien hahaha maar het rook idd meer benzine achtig en het leek wel of ik de kat meer rook, maar ik weet niet of dat voor die tijd ook al was want toen heb ik er niet aan geroken?! (klinkt wel apart )
Reply With Quote
  #4  
Old 14-07-2008, 16:13
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Je kunt eens een nieuwe koelvloeistoftemperatuur-sensor plaatsen (die blauwe die rechts aan de cylinderkop in het thermostaathuis zit).
Kost ongeveer 13 euro bij de VW-dealer en kan zeker dit soort problemen geven.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #5  
Old 14-07-2008, 18:21
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Precies wat dennis zegt. Even die sensor vervangen die regeld namelijk ook je CO en lamda. En die zorgen voor een arm of rijk mengsel. Door deze sensor los te koppelen met een draaiende motor reset je de instellingen en regeld die zichzelf weer opnieuw in.
Gr Pim
Reply With Quote
  #6  
Old 14-07-2008, 20:47
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Nouja, regelen....
Temp.sensor is gewoon een afhankelijk van de temperatuur veranderende weerstand waaraan de computer kan zien hoe heet de koelvloeistof ongeveer is.
Onder andere aan de hand daarvan worden de injectie en onsteking geregeld.

Voor zover ik weet is de G40-digifant ook niet zelflerend/afregelend.

[/betwetermodus]
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #7  
Old 15-07-2008, 10:13
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Ik kan uit betrouwbare bronnen vermelden dat de g40 zelflerend/zelfgeregelend is.
Reply With Quote
  #8  
Old 15-07-2008, 10:21
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Maar goed,

voor de TopicStarter;

Een defecte sensor geeft geen juiste koelvloeistoftemperatuur door. ECU denkt dat de motor koud is, en zal meer brandstof inspuiten.


@Dennis/Sjef;
Hoe verklaar je het verzuipen bij starten van de motor? Dan hoort de motor koud te zijn en geen input te krijgen van de tempsensor (0V), toch?
Wat doet de tempsensor bij koude motor? Geeft deze dan 0V af, of juist zijn maximale voltage?



@Sjef; CO en lambda waardes zijn gevolgen van het brandstofmengsel, niet andersom.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 15-07-2008, 10:25
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Maar als dat mengsel te rijk of te arm is word dat gemeten in de CO lamda waardes. En deze gegevens vertellen de computer dat het bijgeregeld moet worden.
Tis maar net hoe je het bekijkt.
Reply With Quote
  #10  
Old 15-07-2008, 10:48
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

er is eerst een mengsel nodig, dan pas heb je waarden. Niet andersom.

De sensor meet a/d hand van het mengsel, genereert CO en lamdba waarden, compu regelt bij, nieuwe samenstelling van mengsel = klokje rond.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #11  
Old 15-07-2008, 11:10
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

@Martijn:

Sensor geeft zelf geen spanning af. Er staat (aangesloten) wel een spanning overheen, dit komt door de meettrap in de computer.

Koud zal de sensor ongeveer de omgevingstemperatuur aangeven.
Dit is niet de laagste temperatuur die de sensor kan registreren, die ligt zo uit mijn hoofd bij -20 of -40 graden celcius.
Stel dat de sensor of bekabeling hiervan onderbroken is, dan zal de computer deze laagste waarde "meten", en dus veelste veel brandstof inspuiten.

Kapotte sensor is niet altijd continu onderbroken, dit kan ook bij een bepaalde temperatuur gebeuren, of af en toe. Of hij geeft gewoon een verkeerde weerstandswaarde af.

Via een aangesloten diagnose-interface kun je wel uitlezen welke temperatuurswaarde de computer registreert, desgewenst in een grafiek te bekijken met lopende motor. Dan kun je snel zien of iets niet klopt: compleet verkeerde waarde of onderbreking tijdens het oplopen.

Hier het stationair opwarmen van mijn G40, het stukje rode lijn is de koelvloeistoftemperatuur:


__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #12  
Old 15-07-2008, 11:22
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

dat hij geen spanning afgeeft wist ik, maar er staat een spanning op aangesloten, en de sensor stuurt afhankelijk van de temp toch een bijbehorende spanning terug? Mijn woordkeuze was dan een beetje verwarrend..
(as ik het goed begrijp )

ahaa, dus een kapotte sensor kan gelijk staan aan continu rondrijden in een denkbeeldige wereld waar het -20 is!

Duidelijk verhaal. Bij een normale koude start (in NL) met een werkende sensor geeft de sensor dus een bijbehorende spanning door, bij een kapotte sensor geeft hij niets door, en denkt de computer dan het heul koud is

VagCom is wel erg handig. Mooi speelgoed.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #13  
Old 15-07-2008, 12:36
Dub-Detail Dub-Detail is offline
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 1,311
Default

Ik heb die software ook op me laptop. ideaal.

@martiepartie, je verteld precies wat ik net neertyp.
Reply With Quote
  #14  
Old 15-07-2008, 12:55
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

het is niet "net hoe je het bekijkt" ..

Eerst mengsel, dan waarden. Het ging mij puur om de woorden 'zorgen voor' ..
mengsel = oorzaak, CO/Lamda waarden = gevolg
bijregelen = andere oorzaak = ander gevolg

Maar goed; Jij snapt het, ik snap het. Over een onhandige woordkeuze/zinsbouw kunnen we nog wel even door blijven discussieren, maar dat heeft geen/weinig nut Dat zorgt er alleen maar voor dat ik overkom als een koppig kadaver

Een ideale ECU zou merken dat de lamdawaarden veel te hoog zijn en daarbij de hoeveelheid brandstof bijregelen totdat de lamdawaarde weer binnen de gesteld afwijking komt.

Waarom is een Digifant compu hier niet toe in staat? Zorgt de defecte tempsensor ervoor dat de mapping van de originele ECU niet voldoet/niet meer kan corrigeren bij deze 'extreme' afwijkingen?

Is het zo dat de lamdaregeling alleen werkt bij een volledig compleet systeem? Of werkt de lambdaregeling pas bij een warme motor?

Is de ECU van een moderne motor wel in staat om de uitstoot al te regelen bij koude motor?


Veel vragen, maar vind het een interessant topic
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #15  
Old 15-07-2008, 21:19
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

zie een digifant als een eerste computer ,zeer klein werkgeheugen
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #16  
Old 15-07-2008, 21:33
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,494
Default

Werkgeheugen zal het probleem niet zijn, bedoel je niet dat er weinig datapunten voor de mapping zijn?
Las ergens 16 voor toerental en 16 voor motorbelasting.
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
Reply With Quote
  #17  
Old 21-07-2008, 14:51
vrhighline vrhighline is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 6
Default

Hall-gever.
Reply With Quote
  #18  
Old 21-07-2008, 14:58
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

nope, een defecte hallgever geeft andere symptomen. Zomaar iets roepen, zonder onderbouwing kan iedereen..
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #19  
Old 21-07-2008, 18:36
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

Quote:
Originally Posted by martiepartie
nope, een defecte hallgever geeft andere symptomen. Zomaar iets roepen, zonder onderbouwing kan iedereen..


true hallgever doet het of doethet niet b
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
  #20  
Old 22-07-2008, 12:05
andretr andretr is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 23
Default

zowee wat een antwoorden en discussies :$

ik heb inmiddels de sensor vervangen (had eerst de verkeerde gekregen bij brezan, zo das niet goed hoor hahaha toen liep ie nog rotter...) en het lijkt te werken, hoewel ik nog niet helemaal tevreden ben over het stationair draaien.
Hij start nu wel goed maar het lijkt wel of hij niet lang genoeg op de choke blijft, en als ie dan een beetje warm is loopt hij wel goed maar als ik dan gas geef stikt hij eventjes lijkt wel. ook is hij een keer uit gevallen, dan is het wel 1x starten en lopen gelukkig!

wel vind ik dat hij niet helemaal lekker stationair draait ook....., kan dat komen doordat mijn uitlaat een beetje lek is? komt wel aan de voorkant vandaan maar kan niet heel goed ontdekken of het voor of achter de kat (en dus de lambda) is.

Bedankt voor alle reacties iig
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 05:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum