Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-08-2005, 15:56
vw4-ever vw4-ever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Question toerenbegrenzer golf 16v

Kan iemand mij vertellen hoe ik de toerenbegrenzer van een 1.8 16v kr eruit kan halen......iemand heeft mij vertelt dat de begrenzer de brandstof pomp is datie gewoon bij 7000 toeren wordt uitgeschakeld dus geen brandstof meer krijgt heb het relais brandstof pomp doorverbonden maar maakt niets uit.....
volgens mij wordt toerental begrenst door je ontseking....
wie kan het mij vertellen
Reply With Quote
  #2  
Old 23-08-2005, 16:57
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

ik weet niet wat je van plan ben maar dat ding is er niet voor niks......
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
  #3  
Old 23-08-2005, 22:32
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

zit in de computer kun je weinig aan doen denk ik. Standaard zit ie meen ik op 7200 toeren en dat is niet voor niks. Wil je hoger dan zal je je blok moeten bleuprinten ofwel alle onderdelen in belans brengen. Ook andere klepveren worden dan sterk aanbevolen
Reply With Quote
  #4  
Old 24-08-2005, 09:03
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Peter heeft volgens mij gelijk (wat was het ook al weer, geen ontsteking of geen benzine??), en het kan maar zo zijn dat het geen vw4-ever maar een vw4-even is als je niet oppast
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #5  
Old 24-08-2005, 11:34
VolkswagenRacing's Avatar
VolkswagenRacing VolkswagenRacing is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,705
Default

de de extra opties van de mfa kan je zien tot hoeveel toeren hij staat ingesteld. Mijn gti 16v -pl staat volgens de MFA op 7800rpm en dat vind ik meer als genoeg
__________________
- VW Golf II '89 ex 16v > 20vt k04
- Audi A3 8p '04 1.9 TDI
- Seat Arosa S '03 1.4
- VW Caddy 3k '10 1.9 TDI
http://www.krasendeukservice.nl
Reply With Quote
  #6  
Old 24-08-2005, 14:12
saus's Avatar
saus saus is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 258
Default

Quote:
[de de extra opties van de mfa kan je zien tot hoeveel toeren hij staat ingesteld. Mijn gti 16v -pl staat volgens de MFA op 7800rpm en dat vind ik meer als genoeg


Joh extra opties. Hoe kom je daar dan ?
Reply With Quote
  #7  
Old 24-08-2005, 16:32
vw4-ever vw4-ever is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 21
Default kr blok

Ook nog nooit van gehoord....max toerental instellen met mfa....die van mij loopt max 7000 is volgens mij te laag voor een kr......blok moet het makkelijk kunnen hebben heb lichtere zuigers krukas is gebalanceerd drijfstangen uitgewogen vliegwiel afgedraaid andere nokkenassen en kop geflowd.
Reply With Quote
  #8  
Old 24-08-2005, 16:53
Pedaalemmer's Avatar
Pedaalemmer Pedaalemmer is offline
Volksforum Aandeelhouder - Pedalwanne
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 11,016
Send a message via MSN to Pedaalemmer
Default

MFA heeft veel geheimen via speciale combinatie kun je meer info eruit halen dan de standaard info die je ziet als je doodnormaal klikt

er is een website van alleen deze weet ik niet meer.
Reply With Quote
  #9  
Old 24-08-2005, 16:56
vw golf 1979's Avatar
vw golf 1979 vw golf 1979 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 434
Default

in theorie moet het allemaal kunnen ja, maar k zou de toerentalbegrenzer gewoon laten zoals ie is (maar das mijn idee he)
__________________
golf 1 '79 1.1
golf mk4 1.9tdi
Reply With Quote
  #10  
Old 24-08-2005, 23:44
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Als je nou eens kijkt wanneer je motor zijn max vermogen levert?? Denk je nou echt als je motor meer toeren draait dat je daar wat aan hebt?

Verdiep je er eens in en kom tot de conclusie dat na het toerental waarop de motor zijn max vermogen levert t vermogen alleen maar afneemt!! Oftewel, ga je sprinten dan kosten je die extra toeren je alleen maar tijd.

Resultaat, ideale schakel moment is het moment dat je motor zijn max vermogen levert.

www.doejehuiswerk.nl
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #11  
Old 25-08-2005, 00:02
gj gj is offline
Forum regular
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 94
Default

De mijne geeft 7418 toeren aan voor de begrenzer, meeeer dan genoeg lijkt me. Tenzij je de motor serieus getuned is....
Reply With Quote
  #12  
Old 25-08-2005, 22:57
Bakkie Bakkie is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 9
Default

Check this....

http://home.wanadoo.nl/jfeimers/html/mfa/mfa_02.html

staan de "geheimen" van de MFA
Reply With Quote
  #13  
Old 26-08-2005, 08:37
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
Originally Posted by Marco
Als je nou eens kijkt wanneer je motor zijn max vermogen levert?? Denk je nou echt als je motor meer toeren draait dat je daar wat aan hebt?

Verdiep je er eens in en kom tot de conclusie dat na het toerental waarop de motor zijn max vermogen levert t vermogen alleen maar afneemt!! Oftewel, ga je sprinten dan kosten je die extra toeren je alleen maar tijd.

Resultaat, ideale schakel moment is het moment dat je motor zijn max vermogen levert.

www.doejehuiswerk.nl



Niet helemaal waar natuurlijk; Als je doorschakeld, en je valt dan zover in toeren terug, waarbij er nog maar weinig vermogen over is.... dan kan je beter iets verder doortrekken,. tot over het max vermogen heen, en dan gunstiger uitkomen..

Voorbeeld;
3000 rpm = 40 pk
4000 rpm = 50 pk
5000 rpm = 60 pk
6000 rpm = 65 pk
7000 rpm = 60 pk

Stel je schakeld bij 6000 over, en valt terug naar 4000 rpm,. dan heb je nog maar 50pk ter beschikking..

Trek je iets verder door,. tot 7000 rpm,. dan val je terug naar 60 pk..



----

Note: Ik heb er de ballen verstand van, maar zo lijkt t mij 'logischer'

Note 2: Over het algemeen lijken pk krommes alleen maar te stijgen, tot een bepaald maximum, vaak in de buurt van de 5 a 6 duizend toeren.. doortrekken tot 7 duizend kan dan nog.. maar waarom zoveel verder door willen trekken?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #14  
Old 26-08-2005, 09:11
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by vw4-ever
Ook nog nooit van gehoord....max toerental instellen met mfa....

Dat kan ook niet, je kunt alleen de ingestelde waarde aflezen met de MFA.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #15  
Old 31-08-2005, 19:32
Skulls Skulls is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2005
Posts: 1
Default

Leuk allemaal!!??
Het heeft alleen nut je max toeretal te verhogen,als je er voor zorgt dat ie ook wat doet op die hoger toerental,want anders verkracht je het motor alleen maar,zonder enige prestatie winst..Bij KR en PL is de max toerental 6800 - 7200 rpm,kan weleens verschillen omdat de elektronica niet altijd even lekker mee werkt,als alles goed staat afgesteld moet 7200rpm geen probleem wezen,,,en PL 7800rpm,,wordt A.U.B wakker,PL is in alle opzichten minder dan een KR,PL loopt alleen stationair beter,ik rij nu dik 5 jaar KR en al mijn vrienden ook,daar zitten ook 3 PL'tjes tussen,je kan trouwens wel onstekingcomputers krijgen waarvan de max toerental staat ingesteld op 7800 - 8200rpm,speciaal bedoeld voor jongens die idd verder gaat tunen,moet je maar bij GTI club holland kijken of je moet een vriend hebben die heel goed is in elektronica.
later,,,,
Reply With Quote
  #16  
Old 01-09-2005, 21:53
Marco's Avatar
Marco Marco is offline
Volksforum Crew - Elekit
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 7,628
Send a message via MSN to Marco
Default

Jaap, je hebt wel n beetje gelijk idd
__________________
Passat B1 LS
Passat B8 Businessline R
Reply With Quote
  #17  
Old 01-09-2005, 21:59
vwleusden's Avatar
vwleusden vwleusden is offline
REALLY Bored
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 5,365
Send a message via MSN to vwleusden
Default

Jaap, anders is er altijd nog tinus tussengas met de slippende koppeling

Skulss, geef de PL een leuke inlaatnokkenas (goedkoop maar merkbaar = een uitlaatnokkenas bijv) en ram de kat. even leeg. PL heb al meer koppel onderin dan KR, door de nokkenas iets minder maar daarintegen word ie bovenin een stuk sterker. Het word dat een hoge toerenbeestje
__________________
1989 Golf 2 1.8 WOB 16V throttle bodies
2013 Renault Megane Estate GT Line TCe
2011 Ford Ka
Reply With Quote
  #18  
Old 02-09-2005, 08:10
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by Skulls
...PL is in alle opzichten minder dan een KR...


Onzin, alleen 1 nokkenas is anders, verder zijn er geen fysieke verschillen. Daarnaast heeft een PL andere elektronica dan een KR, maar dat heeft feitelijk niets met de eigenschappen van het blok te maken. De PL heeft door die elektronica o.a. meer trekkracht onderin en is ie een beetje zuiniger.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #19  
Old 02-09-2005, 09:53
peter139's Avatar
peter139 peter139 is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: May 2004
Posts: 216
Default

even terugkomend op de topicstarter

Wat wil je bereiken met het verhogen van je maximaal toerental? Naar mijn idee is het alleen zinvol als je motor getuned is. Dus lichtere zuigers, lichtere drijfstangen gebalanceerde krukas etc.
Je helpt je blok alleen maar aan stont als je 'zomaar effe' je max toerental gaat verhogen.

ff een paar gegevens voor de 16v

pl: maximaal koppel bij 4250 (168nm)
maximaal vermogen bij 5800 toeren

kr: maximaal koppel bij 4600 (168nm)
maximaal vermogen bij 6100 toeren

Heb laast een duits filmje gezien van een type 1 die met zijn 8 klepper 12.000 toeren draaide. Heftig geluid, alleen naar mijn idee niet erg zinvol. De kans dat je blok in de soep draait is 20x groter.

Ik blijf zelf altijd in de veilige zone met mijn 16v. Dus tot max 6500 toeren. Meer heeft toch geen zin. En ik wil niet riskeren dat mijn blokie voortijdig overlijdt. Is zoveel werk, ergenis en kost zoveel geld.

Maar als je toch meer toeren wil draaien moet je gaan zoeken in de computer in de waterbak. Er zijn verschillende soorten computers uitgebracht voor de kr motor. In deze computer zit een zogenaamd kenveld. Hierin ligt de ideale ontstekings-tijdstip vastgelegd voor bepaalde toerentallen. Aan de hand van het toerental en onderdruk berekend de komputer het ideale onstekingstijdstip Dit kenveld moet je dan proberen te veranderen voor meer toeren.

Optie is vrij programeerbare onsteking.

gr
Reply With Quote
  #20  
Old 08-09-2007, 06:52
boolean boolean is offline
Forum regular
 
Join Date: Aug 2007
Posts: 71
Exclamation

Ondanks dat dit al een wat ouder topic is, wil ik hier nog wel iets over kwijt

De 16v KR verschilt wel degelijk op meerdere punten met de PL. De rode draad in deze topic, de begrenzer, is een dergelijk specifiek geval. Waar bij de PL elektronisch begrensd wordt, gebeurd dit bij de KR middels een overrun cut-off valve. Een KR haalt daarbij wel degelijk voordeel bij het verhogen van de limiet.

Mijn 16v KR is onder de 4K net een slakje.. terwijl boven deze waarde de hel los breekt! Hij ramt de motor letterlijk in de begrenzer. Doortrekken in de 4e versnelling gaat tot de 193 km/u op de TomTom. Bij 118 km/u in de 5e versnelling is de koek ver op. Ik spreek uit ervaring dat bij verwijdering van de begrenzer deze waarden aanzienlijk hoger liggen. Nog geen twee jaar terug hebben we dit bij een collega met eenzelfde Golf gerealiseerd. Je krijgt dan bijna V-TECH achtige taferelen; doorsleuren tot de 8K50 met een behoorlijke versnelling! Hoger is niet verantwoord meer zonder aanpassingen aan de motor.

Dat het minder goed is voor de motor is of zelfs fataal kan zijn wil ik niet ontkennen, echter de powerband is wel degelijk groter dan men doet vermoeden.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:17.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum