Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Transporter
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





View Poll Results: Transporter onder €4500,-
T4 TDI 102pk, dubbelcabine, ombouwen naar ramen 1 6.67%
T4 TDI 102pk, caravelle, Duitse import 12 80.00%
T5 TDI 86pk, doka/gesloten bestel, ombouwen naar ramen 2 13.33%
Voters: 15. You may not vote on this poll

Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-03-2015, 10:33
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Question Aankoopadvies: T4 2.5 TDI of T5 1.9 TDI?

Ok, ik ben van plan om dit jaar een Transporter kopen om op een gegeven moment om te bouwen naar camper. Nu liggen de prijzen van een T4 2.5 TDI (102pk) en een T5 1.9 TDI (86pk) zo dicht bij elkaar dat ik me afvroeg of er hier mensen zijn die ervaring met beide hebben.

T5 2.5 TDI hoor ik teveel dingen over storingen en gedoe dus die neem ik niet mee in de beschouwing, van de 1.9 TDI weet ik helemaal niks, behalve dat een chip bij JD 'm naar 140pk brengt. De vijfcilinder uit de T4 klinkt als het betrouwbaarste blok wat er zo'n beetje is dus daarvan is de charme duidelijk.

Bedoeling is om een camper voor mezelf te maken met deze specs:
- max. 15.000 per jaar
- Cruise control
- Betrouwbaar, betaalbaar in onderhoud
- Achterklep (geen deurtjes)
- Hoogte verstelbare stoel (evt. T5 stoelen in T4?)
- Ramen rondom (doka ombouwen geen bezwaar, kombi/caravelle voorkeur)
- Ervaringen import uit Duitsland (véél meer caravelle geleverd/beschikbaar)
- Hoogste restwaarde na ombouw camper

Budget voor de bus zonder aanpassingen ligt tussen de €2500,- en €4500,-, bij een T4 komt er nog wat bij voor aanpassen stoel ws. voor T5 evt. een chip.

De vraag is; wat zou je doen: T4 TDI Caravelle uit DE importeren, een T4 dubbelcabine uit NL ombouwen (caravelle niet te verkrijgen of erg duur) of toch een T5? Ik neig naar T4 doka ombouwen omdat ik de kosten/moeite van importeren niet kan overzien maar ben benieuwd of iemand andere input kan geven.

Thanks!
Reply With Quote
  #2  
Old 29-03-2015, 11:04
bartman bartman is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 463
Default

Caravelle sowieso , iets luxueuzer dus altijd ok ( electr ramen, spiegels , airco , cruise control ,getint glas , schuiframen op zijkant , verwarming onderaan en airco achter , sportonderstel, beter bekleding en panelen , centrale vergrendeling,...) om camperombouw te doen
of je moet dubbel cabine vinden met al veel opties
__________________
NOT fast NOT furious
Reply With Quote
  #3  
Old 29-03-2015, 12:23
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Thanks voor de input Bartman! Was jouw T4 laatst niet door iemand anders kapot gereden? Alweer een nieuwe?
Zit net een beetje te kijken bij de Belastingdienst voor import maar dat lijkt steeds op €10.000 uit te komen... lijkt me sterk maar zijn er mensen met ervaring/kosten van een Caravelle personenbus uit 1999 op diesel?
Reply With Quote
  #4  
Old 29-03-2015, 21:38
Audi1981's Avatar
Audi1981 Audi1981 is offline
5 Cylinder Turbo Donateur
 
Join Date: May 2011
Posts: 5,859
Default

Black Devil ff mailen, die heeft net een camper uit Duitsland gehaald...
__________________
"Surfin' down the avalanche!"
Audi A4 Avant 2.0 20V 2005
VW Lupo 1.4 16V BSO racer
Reply With Quote
  #5  
Old 29-03-2015, 21:40
bartman bartman is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 463
Default

yep mijne was plat idd. Ondertussen al andere gekocht , terug T4 acv, dubbelcabine
Mijne heeft alle luxe behalve afwerking zoals caravelle. Zo'n vind je in Nederland ook hoor voor minder dan 5000euro.
__________________
NOT fast NOT furious
Reply With Quote
  #6  
Old 09-05-2015, 09:57
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Even een andere vraag, aanvullend op m'n eigen topic hier.
Gisteren een proefrit gemaakt in een T4 2.5 TDI (doka, 102pk) automaat en ik heb twee vragen voor de kenners:
- Hoort een 2.5 TDI helemaal 'droog' te zijn of is het normaal als het blok een beetje vettig is? Kan zijn dat het van het olie bijvullen was maar het was een laagje van een paar mm dus is vermoed dat er iets zweet/lekt. Blok liep prima, heel soepel en maakte weinig lawaai maar ik vraag me af of de aanwezigheid van olie een teken aan de wand is of niet zoveel kwaad kan.
- Tweede vraag; klopt het dat je met een automaat vrij veel toeren moet maken om een beetje vooruit te gaan? Ook dit ging allemaal wel redelijk soepel, geen gehort of gestoot maar ik vind de handgeschakelde wel vlotter aanvoelen, op de snelweg sowieso wel heel lekker rustig.

Is een bus die in NL staat met wat plekjes maar allemaal wel redelijk goed te doen zo op het eerste gezicht. Bovenstaande vragen houden me nog een beetje bezig dus als iemand er wat licht op kán schijnen; heel graag!

Thanks!
Reply With Quote
  #7  
Old 09-05-2015, 12:23
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Blok hoort droog te zijn, als blok ergens lekt kan het wel eens in de papieren lopen, waar exact was hij vettig?

Persoonlijk zou ik NOOIT een automaat nemen, die zijn van slechte kwaliteit ivm het koppel van de diesel. Kijk maar even rond op internet/Google.
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #8  
Old 09-05-2015, 15:05
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Wij hebben jaren met een t5 1.9 102pk rondgereden, en hebben nu een t5 caravelle met 2.5tdi blok (130pk). Ik kan je zeggen dat je de 86pk versie moet vergeten. Tenzij je er enkel in Nederland mee rondrijdt. Het merendeel van Nederland is namelijk zo plat als een pannenkoek. Maar gezien je hem wilt ombouwen naar een camper vermoed ik dat je er ook mee op vakantie zal gaan in andere landen, en vanaf je een helling tegenkomt zal je met je 86pk in de problemen komen. Je zal wel boven geraken, maar aan welke snelheid?

Onze T5 1.9 TDI 102pk kreeg het al moeilijk in de ardennen. Gewoon op de snelweg, op hellingen. Met 8 mensen erin en wat bagage haalde die de 100 niet meer bergop, vaak was het zelfs aan 70-80 omhoog rijden.. Dit was met 102pk, met 86pk kom je echt niet toe, zeker niet als je hem ombouwt naar camper wat toch wel wat gewicht erbij doet.

Onze t5 caravelle met 2.5l 5 in lijn blok erin (130pk) is op dat vlak veel aangenamer. Blijft je mooi 120 rijden, sublieme zetel, kan je uren in zitten. Als je gaat reizen zou ik echt gaan voor een T5 caravelle met 2.5l blok.

Kortom, elke t5 waar 86pk bij staat moet je de advertentie niet eens van openen, ben je weinig mee
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #9  
Old 09-05-2015, 16:45
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Quote:
Originally Posted by Black Devil
Blok hoort droog te zijn, als blok ergens lekt kan het wel eens in de papieren lopen, waar exact was hij vettig?

Persoonlijk zou ik NOOIT een automaat nemen, die zijn van slechte kwaliteit ivm het koppel van de diesel. Kijk maar even rond op internet/Google.


Thanks!
Blok was zo'n beetje halverwege vettig, laagje olie met stof en prut erin, zo'n beetje op de hoogte van de dynamo maar wel echt op het blok, geen foto gemaakt.
Ja, ik had sowieso al wat bedenkingen bij de automaat, maar was benieuwd.
Het reed nog wel redelijk maar je voelt 'm niet echt trekken, wat met de gewone vijfbak wel het geval is. Vind het ook wel fijn om terug te kunnen schakelen en op de motor af te kunnen remmen wanneer nodig merkte ik nu.

@ar1g3
Ook bedankt voor de input!
Ik had dat blok juist door de vele verhalen over de (vermeende) onbetrouwbaarheid van de 2.5 TDI in de T5 (onder andere door verschillende monteurs van de ANWB die er zelf in reden) af laten vallen.
Heb nog steeds niet in een T5 gereden maar ik denk dat ik dat ook even laat zitten en me concentreer op het vinden van een nettere T4.

Ik ga binnenkort ook even een 2.4 diesel proberen om te kijken hoe dat rijdt (traaag ) maar is wel aanzienlijk goedkoper dus dan blijft er weer wat meer over om 'm een beetje leuker/geïsoleerder/lager/beslaapbaarder te maken.
Reply With Quote
  #10  
Old 10-05-2015, 11:01
Larsv5's Avatar
Larsv5 Larsv5 is offline
Married to PC
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 4,038
Default

ben benieuwd wat het gaat worden, heb een tijd geleden bij een T4 2.5 TDI gekeken maar dat zal veel te veel werk aan.

Wat ik me heb laten vertellen is dat de T5 130 PK TDI een prima koets is om je in te verplaatesen, wellicht is dat het overwegen ook waard?

Suc6!
__________________
Dodge RAM 1500
Reply With Quote
  #11  
Old 10-05-2015, 20:12
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Larsv5
ben benieuwd wat het gaat worden, heb een tijd geleden bij een T4 2.5 TDI gekeken maar dat zal veel te veel werk aan.

Wat ik me heb laten vertellen is dat de T5 130 PK TDI een prima koets is om je in te verplaatesen, wellicht is dat het overwegen ook waard?

Suc6!

Die 130pk T5 is wat wij ook hebben, uiterst tevreden van! Rijdt als een droom, zeker op de snelweg. En als je die dan in caravelle uitvoering hebt heb je ook nog eens een geweldig comfortabel interieur.

Wij hebben onze nieuwe T5 wel nog niet lang genoeg om echt een oordeel over de betrouwbaarheid te kunnen vellen...
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #12  
Old 10-05-2015, 20:47
MartinGT's Avatar
MartinGT MartinGT is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 2,034
Default

Mij pa rijd inmiddels zijn tweede T5 130 PK TDI. Beide nieuw gekocht en volledig dealer onderhouden. De eerste is er bij 250.000 uitgegaan, de tweede staat nu op 267.000 and still going strong. Opgeteld een half miljoen probleemloze T5 5-pitter kilometers dus.

Ik zou voor de T5 gaan, mits goed onderhouden natuurlijk.
__________________
Following dreams, cause what is not started today is never finished tomorrow...
Reply With Quote
  #13  
Old 11-05-2015, 11:09
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Ik zou voor de T4 gaan. Gezien je budget kom je bij een T5 in de eerste serie uit. En die zijn niet voor niks net zo duur/goedkoper dan een t4.

Wij hebben een 2003 t5 174pk gehad. Die is na een jaar retour century gegaan zoveel ellende. Kameraad heeft een 88pk t5 uit 2004 die ook regelmatig bij de dealer staat voor (dure) reparaties.

T4 zit veel degelijker in elkaar en is waardevaster.

In principe is elke 2.5tdi een uitstekende motor. Indien je budget het toelaat zou ik voor de 150pk gaan. Rap ( met chip 180pk) en een fijne lange versnellingsbak.

Zelf heb ik nu een 88pk. Niet snel maar prima te doen alleen is de bak wat kort maar ik rij er gemiddeld 1 op 14,5 mee
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio
Reply With Quote
  #14  
Old 12-05-2015, 12:06
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Wat MrMiljon zegt klopt denk ik wel; een goed onderhouden T5 van een latere generatie past momenteel niet binnen het budget. Een T4 doka 102pk is eigenlijk waar mijn voorkeur nu naar uitgaat, 88pk nog niet gereden maar kan ook.
Ik wil de bus in eerste instantie omzetten naar enkele cabine zodat de scheidingswand er tussenuit kan (RDW en Weetjewel uitgevlooid en er hoeft in een Transporter enkele cabine geen wand en zelfs ramen mogen) zodat ik wat kan experimenteren met het interieur, dan volgend jaar evt. hefdakje erin en omkeuren naar camper.
Heb tot nu toe een beetje in het 'tot €3500,-' segment gekeken maar dat zijn toch wel behoorlijk afgeragde apparaten of hebben een 2.4D/1.9TD.

Bedankt voor de input weer, is fijn om ervaringen van anderen te lezen!

Edit: Haha, ik zie nu dat wat ik wil precies 0% van de stemmen in de poll heeft...
Reply With Quote
  #15  
Old 12-05-2015, 17:32
MrMiljon MrMiljon is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 587
Default

Er is best wat leuks te krijgen voor je budget hoor. Ik denk dat het voor jou uiteindelijk goedkoper is om een caravelle te kopen. Kijk maar eens wat je betaald voor de stoelen/banken en de afwerkpanelen. Daar schrik je gewoon van.

Mocht de 2.5tdi wat te duur in aanschaf worden zou ik voor de 1.9td gaan. Hier kun je qua tuning veel meer mee en is makkelijk te vervangen voor een 1.9tdi. De 2.4d kun je verder niet zo veel mee.

Probeer een nette goed onderhouden bus te vinden. Bij voorkeur zo jong mogelijk. Na 1999 heb je stukken minder last van roest. Verder is kilometerstand bij de t4 niet zo'n issue. 300.000 is prima en betekend dat het vliegwiel en de riemen vaak net vervangen zijn.

Staar je voorral niet blind op de opties of een wijsneusje. Dat kun je later makkelijk toevoegen.

Ps.

Mijn vorige t4 (102pk '96) is weggegaan met 520.000. Liep nog als een tiet, maar begon helaas wat werk te krijgen.
__________________
Daily T4 2.5TDI 88p
Gezinsbak Passat 3bg 1.9tdi 2005
Project 1 Golf Type1 1600GTi 1981 (marsrot)
Project 2 Golf Type1 1500LS 1979 (beige)
Project 3 Golf Type1 2000Gti Cabrio

Last edited by MrMiljon : 12-05-2015 at 17:35.
Reply With Quote
  #16  
Old 28-05-2015, 20:13
ewcaddymk1's Avatar
ewcaddymk1 ewcaddymk1 is offline
No personal life
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 2,938
Default

neem anders contact op het Thomas staudenmaier in den bosch (THS automotiv) die is bekend met transporters , heeft zelf een t5 met 4 cilinder en kan je haarfijn vertellen waarom hij gekozen heeft voor een 4 en geen 5cilinder en 4 cilinder is met een chip ook aardig vermogen uit te halen
__________________
TSJA ......zeg het maar!!


Caddy '85 >1.6D > 1.6TD >1.9TDI >2.8VR6>2.8 AQP 24v
Reply With Quote
  #17  
Old 25-08-2015, 20:43
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

Het is een T4 2.5TDI met 102pk geworden!
De poll volledig negerend :-)

Thanks voor de input, ik ga eerst wat kleine dingetjes aanpakken en maak er dan wel weer even een paar plaatjes van.
Reply With Quote
  #18  
Old 26-08-2015, 08:15
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Quote:
Originally Posted by MrMiljon
Zelf heb ik nu een 88pk. Niet snel maar prima te doen alleen is de bak wat kort maar ik rij er gemiddeld 1 op 14,5 mee

1 op 14,5 :eek! Ik rij met m'n 102pk zo rond de 1 op 11 * 11,5, wat ikzelf ook al niet verkeerd vind. Rij je op de snelweg niet harder dan 100km/h?

Goede keuze trouwens om voor de T4 met 102Pk motor te gaan;



__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #19  
Old 26-08-2015, 09:03
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

NLer of Duitser
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #20  
Old 26-08-2015, 12:14
huinkroese's Avatar
huinkroese huinkroese is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 833
Default

NL'er. Ik was met verschillende Duitse Caravelle's in gesprek maar ging allemaal zo stroef dat ik tussendoor bij deze ben gaan kijken. Heeft een paar plekjes (deukje/krasjes) maar die ga ik volgende maand even aanpakken.
Verbruik viel me na het eerste ritje van 150km in elk geval mee (1:13/14) maar het zegt natuurlijk nog niks. En dan van de winter tussenschot eruit en campertje opbouwen :-) plan is om het voorjaar met betrekkelijk comfort in de bus te kunnen slapen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 01:41.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum