Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #41  
Old 09-03-2018, 22:22
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Dit valt toch alles mee, krijg op m'n werk wel eens auto's die 2 jaar geleden nog gekeurd zijn en waar gewoon mee gereden wordt maar waar een veelvoud van afkeurpunten aan zitten.
Deze is idd binnen een dagje klussen wel weer apk klaar.

Remleidingen namaken is met het juiste gereedschap een makkie, desnoods haal je ze eraf en laat je ze op de juiste lengte in koper of cunifer namaken.

Succes met het klaar maken
Reply With Quote
  #42  
Old 09-03-2018, 22:36
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Wat voor code staat er op je kenteken bewijs, bij de mijne staat er U9 achter de type aanduiding.
Dit houdt in dat er een lambda geregeld systeem met katalysator is, hierbij mag je maar een co waarde van 0,5% bij de apk.

In onderstaande link staan wel de waardes waaraan de jouwe moet voldoen.

autoapkkeuring.nl/apk-keuring-uitlaat-en-uitlaatgassen-4-gas-meting-roetmeting/
Reply With Quote
  #43  
Old 09-03-2018, 23:02
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by duudt
Dit valt toch alles mee, krijg op m'n werk wel eens auto's die 2 jaar geleden nog gekeurd zijn en waar gewoon mee gereden wordt maar waar een veelvoud van afkeurpunten aan zitten.
Deze is idd binnen een dagje klussen wel weer apk klaar.

Remleidingen namaken is met het juiste gereedschap een makkie, desnoods haal je ze eraf en laat je ze op de juiste lengte in koper of cunifer namaken.

Succes met het klaar maken

Duudt, inderdaad ik heb wel voor hetere vuren gestaan en als je dan bedenkt dat hij vijf jaar stilgestaan heeft, mag ik gewoon niet klagen...
Ik ben bang dat het juiste gereedschap een prijskaartje heeft. Ik heb voor een andere eens een kant en klare set gevonden voor alles vanaf remverdeler (feitelijk is het vanaf daar allemaal APK rot). Hoefde je alleen maar in de juiste vorm te buigen, koppelingen zitten er al aan. Ik kan het zo snel niet terugvinden.
Op kenteken staat K6. Volgens de tabel: is de KE-Jetronic een lambda geregeld brandstofsysteem? ja toch? ik kan CO niet afstellen op mijn PL (een KR wel).
Reply With Quote
  #44  
Old 09-03-2018, 23:19
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Idd, die remklauwen achter is niet zo een best systeem. Ik heb dat in het verleden al eens gehad, rot geworden hendeltje. Dit heb ik al eens vernieuwd, dus ik verwacht niet dat het teruggekomen is. Misschien is de handrem wel verroest. Ik ga inspecteren iig.

Waar vind jij dat de PL max 1.2 mag hebben? ik vind op internet heel uiteenlopende informatie. Daarnaast staat mij van eerdere APKs bij dat ik onder de 1.5% of 2% moest blijven, niet 0.5%. De APK Keurmeester was er ook niet heel stellig in. Overigens, heel lichtjes bijstellen?? hoe? de KE-Jetronic is elektronisch geregeld, daar stel je niets aan bij...

Asjes van de hevels smeren helpt mogelijk. Zo onderhou ik de mijne. Hrb ze nieuw gekocht vorig jaar.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?
Reply With Quote
  #45  
Old 09-03-2018, 23:23
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Ik ga eerst eens kijken wat het probleem zou kunnen zijn. De APK mannen hebben er niet in dat detail naar gekeken (kan ook niet voor dat geld) en constateerden alleen dat één kant te weinig remde. Voor hetzelfde geld is het nog de roest op de schijf... mijn ervaring met die klauwen achter is eerder dat ze blijven hangen/remmen. Wel eens gestaan met een rood gloeiende schijf.
Reply With Quote
  #46  
Old 09-03-2018, 23:35
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Nog een vraag: hoe worden de zes bouten van de homokineethoes vastgezet? ik heb nu al twee keer gehad dat ze na verloop van tijd los gegaan zijn, eenmaal zo erg dat de as eronder uit klapte... zit daar standaard locktite tussen of wat?
Reply With Quote
  #47  
Old 10-03-2018, 00:38
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Die 1.2% is de waarde die VW opgeeft van fabriek. De CO moet tussen de 0.2% en 1.2% blijven. De afstelgegevens vind je in de volgende link: http://vnc.thewpp.ca/stuff/bentley/...01/ch6.7.1.html

In die link vind je een online versie van het Bentley Publishers handboek voor de Golf. Is niet volledig, ontbreken wel een paar hoofdstukken alsook de elektrische schema's. Dit omdat het een 'illegale' online publicatie is. Heb de boek gekocht, was toen 80€ maar is zijn geld echt al waard gebleken. Van een totaal ander niveau dan Haynes, dit is de officiele werkplaatsinfo van VW.

Je kan de KE wel degelijk afstellen. Dat is het 'vervelende' aan de KE. Het is een mechanische injectie, met een elektronische lambdaregeling op. Een mix tussen mechanisch en elektronisch. Je hebt dus een vast mechanisch geregeld mengsel, dat afgesteld wordt met de CO schroef zoals bij een K-jetronic, en dan nog een extra elektronisch deel dat het mengsel nog wat bijstuurt op basis van de lambdawaarde en de belasting. Die bijsturing gebeurt door dat grijze blokje op de zijkant van je spinnenkop, en dat is ook waar je kan meten tijdens het afstellen. Je meet dan de stroom die hier naartoe gestuurd wordt, en deze moet stationair rond de 5mA schommelen. Draaien aan de CO schroef zorgt ervoor dat de stroom verandert. Die stroom toont de hoeveelheid brandstof die de computer toevoegt aan het mechanische afgestelde mengsel, meer stroom betekent dat de computer meer verrijkt en dat je basismengsel armer is.
MAARR gezien je zo dicht bij de grenswaarde voor de CO zit zou het me toch echt verbazen als hij bijgeregeld moet worden. Ik zou eerst de bougies vervangen voor ik me over de injectie zorgen zou beginnen maken. Mijn ervaring is dat je er best van af blijft

Wat betreft die bouten van de aandrijfas, zie ook de online versie van het Bentley boek in die link hierboven. Staat installatie/demontage procedure in alsook de momenten waarmee je ze vast moet zetten. Als ik me goed kan herinneren moet hier geen loctite op, maar staan ze wel op een behoorlijk moment.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #48  
Old 10-03-2018, 17:56
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Dank, ik ken hem, super fijn. Wat betreft KE staan er tegenstrijdigheden. Ergens staat 5 mA stuurstroom en elders 10 mA.
Wat betreft aandrijfassen: 45 Nm, dat heb ik ook gedaan destijds, maar kwam toch tweemaal me verschillende auto's los. 45 is ook zoveel niet...
Reply With Quote
  #49  
Old 10-03-2018, 18:00
Gino89's Avatar
Gino89 Gino89 is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 1,129
Default

Als ik me niet vergis moet deze rond de 10 mA aangestuurd worden, dit moet ook nog schommelen. Staat deze vast op 10 mA loopt de motor in noodloop.

Dit kon ik vinden op internet;
K6 = 1,5% CO

U9 = 0,5% CO

Ik weet dat mijn PL toen u9 op kenteken was... Dit was dan ook tevens met geregelde katalysator geloof ik. Lambasonde met voorverwarming zat er ook op.

Die codes zijn:
S6 =‘schoon’ zonder katalysator (1986),
K6 = met ongeregelde of geregelde katalysator (1986),
K9 = met geregelde katalysator (1989),
U9 = auto voldoet aan de toen als streng beoordeelde Amerikaanse eisen en viel daarom onder een stimuleringsregeling ter bevordering van schonere auto’s (1989),
E2 = auto voldoet aan de EEG richtlijn 91/441, gelijkwaardig geacht aan de Amerikaanse US ’87 wetgeving; er is een snelwegtraject (met 120 km/h) aan de Europese rijcyclus toegevoegd. (DB)

Last edited by Gino89 : 10-03-2018 at 18:05.
Reply With Quote
  #50  
Old 10-03-2018, 20:18
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Dat zeg ik, Bentley en VW handboek (RLF) zeggen 5, Haynes zegt geloof ik 10...
Reply With Quote
  #51  
Old 10-03-2018, 20:52
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Je kan er natuurlijk altijd wat loctite op doen, kan alleen maar helpen! Ik zou er wel geen rode op doen.

Wat betreft die stroom vertrouw ik op wat er in de Bentley staat, toch als het andere alternatief info uit een Haynes is. Andere bronnen die ik al hebben gevonden spreken ook allemaal over 5mA. In deze link vind je ook nog best wat uitleg over de KE: http://gtitoolbox.com/handbook/fuelmix.html
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #52  
Old 10-03-2018, 21:22
duudt duudt is offline
Forum Regular
 
Join Date: Oct 2009
Posts: 131
Default

Op een ander vw forum staat een goed omschreven how to, zal niet de hele tekst kopiëren dus hierbij een linkje:
http://www.vwforum.nl/how-to-handle...-pl-motor-33885
Reply With Quote
  #53  
Old 13-03-2018, 18:42
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Nou, dit weekend maar eens begonnen aan de APK punten: de remleidingenset voor achter is onderweg.
Wiellager achter zou geluid maken, voelbaar versleten zijn... ik heb tientallen rondjes gedraaid met de band, maar niets te merken... hmmmm wat nu

De handrem rechtsachter: bij het lossen van de handrem komt de hevel niet helemaal los. Ik merkte dat de kabel te strak stond, losser en 20 keer aantrekken en hij bleef al iets beter zitten, maar nog minder dan de linker. Kabel losgehad, gesmeerd en teruggeplaatst. De hevel gaat nu weer helemaal netjes terug naar rust en de kabel lijkt soepeler te lopen. Maar nog steeds kan ik de band in de hoogste stand met veel kracht weliswaar een stukje rond krijgen waar hij links muurvast zit... Wat kan er nog meer niet goed zijn?
Reply With Quote
  #54  
Old 13-03-2018, 19:17
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Is al lang geleden dat ik de handrem in mijn auto nog bekeken heb, maar naar ik me kan herinneren komen er twee kabels toe aan de handrem die elk afzonderlijk kunnen worden afgesteld. Is dit bij jou ook zo? Misschien kan je daarmee het probleem oplossen.
Als je op de rempedaal duwt is er geen verschil?

Kwestie van de wiellager: die zou ik gewoon vervangen, en als je bezig bent doe dan gelijk de andere kant ook. Is een half uurtje werk per kant, en kost je 20€ aan onderdelen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #55  
Old 13-03-2018, 21:54
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Is al lang geleden dat ik de handrem in mijn auto nog bekeken heb, maar naar ik me kan herinneren komen er twee kabels toe aan de handrem die elk afzonderlijk kunnen worden afgesteld. Is dit bij jou ook zo? Misschien kan je daarmee het probleem oplossen.
Als je op de rempedaal duwt is er geen verschil?

Kwestie van de wiellager: die zou ik gewoon vervangen, en als je bezig bent doe dan gelijk de andere kant ook. Is een half uurtje werk per kant, en kost je 20€ aan onderdelen.

Nou halfuurtje werk per kant... als je er die dag al 20 gedaan hebt misschien... ik ben daar wel even mee bezig en ik heb een bloedhekel aan dingen vervangen die niet nodig zijn. Dat lager heb ik voor de stilstand ook al eens vervangen.

De handremkabels zijn afzonderlijk inderdaad af te stellen, maar daar zit het hem niet in lijkt. Ik draai ze beide zo vast dat de schroef net tegen de aanslag zit. De voetrem heb ik niet gecontroleerd, maar volgens mr. APK was die goed.
Weet iemand hoe dat stellen gaat? twintig keer de handrem aantrekken en hij zit goed?
Reply With Quote
  #56  
Old 14-03-2018, 03:00
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Nou halfuurtje werk per kant... als je er die dag al 20 gedaan hebt misschien... ik ben daar wel even mee bezig en ik heb een bloedhekel aan dingen vervangen die niet nodig zijn. Dat lager heb ik voor de stilstand ook al eens vervangen.

De handremkabels zijn afzonderlijk inderdaad af te stellen, maar daar zit het hem niet in lijkt. Ik draai ze beide zo vast dat de schroef net tegen de aanslag zit. De voetrem heb ik niet gecontroleerd, maar volgens mr. APK was die goed.
Weet iemand hoe dat stellen gaat? twintig keer de handrem aantrekken en hij zit goed?

Als je het voor de stilstand al eens vervangen had lijkt het me inderdaad straf dat het weer stuk zou zijn. Ik zou het vet eens vernieuwen en het lager bijstellen. Kan zijn dat het gewoon bij bijgesteld moeten worden en dat je probleem opgelost is. Dat bijstellen doet echt veel op vlak van technische keuring, heb deze zomer mijn aanhangwagen met een kapotte wiellager zo ook door de keuring gekregen.

Is best vreemd dat er dan verschil op de handrem zit. Is er toevallig nergens een beugeltje lichtjes verbogen? Als het met de stelschroeven niet opgelost geraakt en de kabel kan vrij bewegen door de buitenkabel zie ik niet direct waar aan het zou kunnen liggen.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #57  
Old 14-03-2018, 09:29
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Als je het voor de stilstand al eens vervangen had lijkt het me inderdaad straf dat het weer stuk zou zijn. Ik zou het vet eens vernieuwen en het lager bijstellen. Kan zijn dat het gewoon bij bijgesteld moeten worden en dat je probleem opgelost is. Dat bijstellen doet echt veel op vlak van technische keuring, heb deze zomer mijn aanhangwagen met een kapotte wiellager zo ook door de keuring gekregen.

Is best vreemd dat er dan verschil op de handrem zit. Is er toevallig nergens een beugeltje lichtjes verbogen? Als het met de stelschroeven niet opgelost geraakt en de kabel kan vrij bewegen door de buitenkabel zie ik niet direct waar aan het zou kunnen liggen.

Voor de duidelijkheid: het gaat om een wiellager VOOR, die kan je niet stellen. Nu snap ik ook waarom je zegt, half uurtje per kant. Achter is dat zeker te doen.

De handremkabel hangt er nu onder zonder dat hij ergens vast zit en zou kunnen klemmen. Nog altijd niet optimaal. Ik vermoed dat hij niet gelijk afgesteld is aan de klauw als de linker doordat hij vast zat. Ik weetniet goed of dat automatisch goed komt na een paar keer handrem aantrekken. Of moet ik handmatig wat doen...
Hoeveel zou hij überhaupt moeten remmen voor APK? veel vragen
Reply With Quote
  #58  
Old 14-03-2018, 13:10
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Okee misverstand dus!
Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Wiellager achter zou geluid maken, voelbaar versleten zijn...

^^ ik dacht dat je het over de achterste had
De voorste lagers zijn inderdaad een andere zaak.. Heb je al eens gevoeld of er speling op zit?

Je kan inderdaad eens proberen met verschillende keren de handrem te trekken, doe ook hetzelfde met de voetrem (tijdens het rijden). Misschien staan de zuigers te ver teruggesteld in de klauw en lost het probleem zich zo op. Lijkt me sterk, maar is het proberen waard natuurlijk.

Remkracht is niet zozeer het punt, hier is natuurlijk wel een waarde voor (die ik niet ken) maar het belangrijkste is dat je geen remverschil hebt.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #59  
Old 14-03-2018, 13:29
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De voorste hebben geen speling, vandaar dat ik ook wat terughoudend ben met vervangen. Ik kan er een spray WD40 tegenaan kwakken. Ik vraag me ook af wat men gehoord heeft. De remmen zijn roestig en maken meer herrie bij ronddraaien van de band.

Ik ga met de handrem nog wel wat proberen.
Reply With Quote
  #60  
Old 18-03-2018, 22:02
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De update van dit weekend (veel tegenslagen...):
Ik ben begonnen met de remleidingen achter. Ik heb links losgehaald, dat ging redelijk met wat zaagwerk en één koppeling die zelfs los wilde draaien. Daarna de eerste vaste leiding achter gebogen, om er na een paar bochten achter te komen dat het geleverde stuk in de set te kort was: 46.5 cm ipv de benodigde 60 cm. Mailtje naar de leverancier, dopje erin tegen het leeglekken en maar laten staan tot er wat nieuws binnenkomt, jammer.

Intussen een doorbraak met de handrem rechtsachter. Ik heb de piston wat uitgedraaid, want de klauw zat wat ruim om de blokken. Veel meer gewurm om hem terug te krijgen, maar het gevolg is dat hij rechts nu zelfs meer remt dan links... even de gulden middenweg zoeken en hij is voor de APK goed. Ik vraag me alleen af of het automatisch stellen wel werkt, want volgens mij zou je dit zo niet moeten doen...

Toen met frisse zin aan de ashoes begonnen. Wielmoer los (au), bout van de fusee los, met veel gewurm de driehoek uit de arm, bouten los en de as eronder uit...





De hoes was wel echt aan vervanging toe:



Maar wat denk je: de nieuwe hoes is voor een dunnere as... shit. Dus ook dit ligt stil totdat er weer onderdelen komen. Later verder.

Ik moet wel zeggen dat ik de remschijf wat los kan bewegen van de fusee waar hij in zit... hoort dit zo? komt dat vast te zitten als ik alles weer met 250 Nm aandraai?

Fijne week allemaal!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum