Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 26-07-2015, 13:55
SelimGTI's Avatar
SelimGTI SelimGTI is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 325
Default Mk2 exporteren naar Belgie, wat nodig?

Hallo,

Er zijn geïnteresseerden voor mijn auto uit Belgie maar die hebben een certificaat van overeenstemming o.i.d. nodig, wat is dat in Nederland?
Wat hebben hun nodig om de auto in te voeren in Belgie van mij?
Hopelijk zijn er mensen met ervaring hiermee.

Mvg
__________________
Past: -Golf MK2 1.8 8v EV K-Jet 1984
-Golf MK4 1.8 20vt GTI
-Golf MK2 2.0 16v ABF
Reply With Quote
  #2  
Old 26-07-2015, 15:36
dukerider dukerider is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 235
Default

Jii moet de GTI aangeven voor export bij de RDW.
Alle papieren die jij daar krijgt moeten bij de GTI blijven.
Verder hebben zij een factuur van jouw nodig met je naam en adresgegevens, alsook de gegevens van de GTI en de prijs.

Een certificaat van conformiteit, bestaat niet voor een auto van dat bouwjaar.

De koper kan wel een "gelijkvormigheidsattest" verkrijgen via de invoerder in België.
Maar daar moeten zij zelf voor zorgen. De GTI moet dan aangeboden worden bij de invoerder in volledig originele staat en wordt daar dan gekeurd.

In Nederland hebben auto's zoiets nooit gehad.

Ze kunnen de GTI wel perfect inschrijven als "oldtimer" in België met een "O" plaat, zonder dit attest.

Als ze de GTI willen inschrijven voor dagelijks gebruik dan hebben ze dat attest wel nodig.
Ik hoop dat je hiermee wat geholpen bent.
Kan zijn dat ik niet alles juist heb hoor, maar dat is toch ongeveer hoe ik het gedaan heb.
__________________
'84 GTI 8V white SOLD
'12 Mk 6 GTI DSG Red SOLD
'91 Mk2 Scirocco 1.8 16v Scala SOLD
'86 GTI 8V Blue
'84 GTI 8V Red
'17 Mk7 GTI DSG Clubsport Silver
Reply With Quote
  #3  
Old 26-07-2015, 15:38
Quartz Quartz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 131
Default

Certificaat van overeenkomst is niet nodig. Wel het Nederlands kentekenbewijs en een papier van de douane( kost niet veel). Ieder Belgisch voertuig heeft idd een certificaat van overeenkomst(c.o.c) als deze in Belgie geleverd is, anders niet.

succes met de export
Reply With Quote
  #4  
Old 26-07-2015, 20:32
Berrychello Berrychello is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,137
Default

Nederlands kentekenbewijs juist niet. Jij levert je kenteken en de papieren in bij een RDW of VWE punt. En dan krijg je papieren terug, die heeft de nieuwe Belgische eigenaar nodig.
Reply With Quote
  #5  
Old 26-07-2015, 21:05
Quartz Quartz is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2014
Posts: 131
Default

Quote:
Originally Posted by Berrychello
Nederlands kentekenbewijs juist niet. Jij levert je kenteken en de papieren in bij een RDW of VWE punt. En dan krijg je papieren terug, die heeft de nieuwe Belgische eigenaar nodig.


okeej, mijn excuses
Reply With Quote
  #6  
Old 26-07-2015, 22:21
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Steld niks voor
Zorg dat je alle papieren die bij de auto zit bij hebt
Dan lever je kenteken in en krijg je papieren van uitvoer
Kost geen drol (dacht 10 euro )
De nieuwe eigenaar krijgt ook een papiertje en klaar
Nog geen 5 minuten werk
Ik heb het bij RDW gedaan
Reply With Quote
  #7  
Old 27-07-2015, 07:52
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

IK heb het zelf ook meerdere malen gedaan (NL naar België)

Je gaat met alle papieren van de wagen en de kentekenplaten naar de RDW (auto zelf mag maar moet niet mee naar ginder) en je laat hem schrappen voor export. Dat kost zoals hierboven gezegd idd slecht een klein bedrag. Dan krijgt de "oude" eigenaar een document dat bevestigd dat hij niet meer verantwoordelijk is voor het voertuig (wegenbeslasting, etc..) en de nieuwe eigenaar krijgt de exportdocumenten.

Vanaf dat moment mag de wagen officieel niet meer op de weg komen in Nederland. Nieuwe eigenaar moet de auto dan meenemen op aanhanger/takelwagen of kiezen voor een tijdelijk kenteken.

Na betaling van een bepaald extra bedrag (dat ik niet meer vanbuiten ken, maar ik DACHT ergens rond de 15 euro) krijg je dan handgeschreven tijdelijke kentekenplaten van dun flexibel plastic (voorzien van stempel in reliëf). De wagen mag dan (mits je nog een tijdelijke verzekering voorziet bij bv. ANWB kantoor) wel weer officieel op de Nederlandse wegen. Met die papieren en de tijdelijke kentekenplaten kan je deze tijdelijke kentekens nog in metaal laten namaken bij een autoshop. Dit deed ikzelf altijd omdat de handgeschreven exportplaten niet bij iedere Belgische agent bekend zijn en een beetje als een magneet werken voor de "men in blue"

De tijdelijke exportkentekens mogen officieel enkel gebruikt worden om naar huis te rijden. Binnen België mag je er enkel mee naar de keuring, invoerder of een rit maken ter beoordeling van het voertuig zoals dat heet...

Een auto vanaf ca. bouwjaar 1997 heeft een COC (attest conformiteit) dat je vlotter kan bekomen bij invoer in Belgïe.

Jouw Golf heeft nog een "oud" gelijkvormigheidsattest. Dat kan de nieuwe eigenaar op 2 manieren bekomen.

1) Via de Belgische invoerder D'ieteren. Je maakt een afspraak ginder en laat de wagen daar nakijken. Indien zei hem in orde achten krijg je onmiddellijk je gelijvormigheidsattest mee. Wachttijd om naar daar te gaan na afspraak is meestal ca. 3 weken geloof ik. Nadeel is dat de wagen COMPLEET origineel moet staan. Kom niet af met een verlaging, sportuitlaat of watdanook, want je kan terug naar huis zonder het gelijkvormigheidsattest. Als je het wel krijgt, kan je gelijk naar de autokeuring voor een "keuring voor verkoop"

2) ipv via de invoerder kan je de wagen ook via de Belgische keuring importeren. Na afspraak voor keuring voor invoer word je wagen gekeurd als een normale wagen, enkel zonder het administratieve gedeelte. Als deze in orde is, kan je via de keuring het document aanvragen. Vroeger kon je eerst met een rotte auto ginder aankomen en kon de wagen nog gedeeltelijk afgekeurd worden en toch al de papieren aangevraagd worden. vanwele import van veel gare auto's geldt dit echter niet meer en kan je de papieren pas aanvragen als de wagen zelf in orde bevonden is. De wachttijd kan nogal verschillen. ik heb mensen geweten die na 3 weken hun document in handen hadden, maar ook na 3 maanden... Daarna kan je naar de keuring voor een "keuring voor verkoop"

Kosten zijn in beide gevallen in totaal ca . 150 Euro dacht ik.

Via de invoerder krijg je een gelijkvormigheidsattest zoals die origineel zijn. Via de keuring krijg je een "als gelijkvormigheidsattest geldend bewijs". Dezelfde functie en naam, dezelfde waarde, ander kleurtje en bron

edit : en bij invoer nog even langs de douane passeren om daar nog een paar cent te laten
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...

Last edited by VAGKonzept : 27-07-2015 at 09:36.
Reply With Quote
  #8  
Old 27-07-2015, 08:53
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Geld dit zelfde verhaal ook voor mijn auto? (Zie mijn topic van een paar dagen geleden: http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=134454 )

Hier kreeg ik namelijk hele andere antwoorden. Dat ik alleen een rapport nodig had van de verlaging en dat ik verder zo kan importeren naar België?
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #9  
Old 27-07-2015, 09:36
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Sven, als dat om een auto van voor 1997-1998 gaat, is het hetzelfde verhaal ja.
Als je hem via VW zelf (invoerder D'ieteren) wil invoeren moet er zowiezo een standaard ophanging onder. Attest van de verlaging is dan wel eveneens nog nodig om deze daarna er weer legaal terug onder te kunnen zetten...

Een jongere kan met een europese COC direct richting keuring.

België eh
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
  #10  
Old 27-07-2015, 10:41
Sven-GTI's Avatar
Sven-GTI Sven-GTI is offline
Volksforum Aandeelhouder - Performance>>>
 
Join Date: Jun 2010
Posts: 2,944
Default

Het gaat om een Audi A4 avant van 2003. Helemaal origineel op het KW schroefset na..
__________________
20-Jahre GTI 16v-M62
GSX-R600 K9 HOEGEE-Tuned STOLEN
Honda CRF450 SM
KTM EXC 525 Racing SM
Reply With Quote
  #11  
Old 27-07-2015, 17:52
stapper stapper is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2008
Posts: 130
Default

Als je een verlaagt voertuig wil laten keuren in België moet de koper eerst achter een goca attest voor de verlagings kit.
Reply With Quote
  #12  
Old 28-07-2015, 07:58
VAGKonzept VAGKonzept is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Dec 2010
Posts: 331
Default

Quote:
Originally Posted by Sven-GTI
Het gaat om een Audi A4 avant van 2003. Helemaal origineel op het KW schroefset na..


Met de nieuwere heb ik persoonlijk geen ervaring met invoer, maar dat zou 'n hoop minder gedoe moeten zijn. Hiervoor zou je zo een COC moeten kunnen aanvragen.

kort samengevat, minder gedoe, waarschijnlijk gewoon geld op de tafel leggen
__________________
***Proud member of VAG_Konzept***

***Bags Are For Groceries !!!***

***People hate mk3's, that's why we love them ***

...als Kind mal in die Ölwanne gefallen...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum