Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Vraag en Aanbod > Auto's te koop aangeboden
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-03-2017, 21:08
Gertjan-G60 Gertjan-G60 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 15
Default Te koop: Seat Toledo GT 1.8 G60 (project)

Allereerst maar eens voorstellen, na jaren meelezen…

Ik ben dus Gertjan-G60 mijn bouwjaar is 1965 en kom uit Sliedrecht.
Niet de jongste op dit forum met veelal jonge techneuten.
Om eerlijk te zijn verbaast het me dat er zoveel kennis en kunde hier op het forum te vinden is.

Terug naar mij:
Ik heb een auto op golf 2 techniek, namelijk een seat toledo GT uit 1992 met een G60 erin.
Deze auto in 1994 gekocht van een seatdealer die hem zo heeft gebouwd voor zichzelf. Het verhaal was dat de 1.8 16V zo duur was tov een de gewone 2L en hij ook naar de buitenwereld (klanten en oa Pon) zijn kennis en kunde wou laten zien. (de versie met de ABF erin bestond toen nog niet)

Dus vanaf nieuw (0km) de standaard 2 E motor eruit en een zeer jonge PG erin van een duitse schade cor. Geheel op gele koni veren en dempers en voor die tijd big wheels (16 inch borbet C)
Hier heeft hij 40.000km mee gereden, waarna ik een ongelukje kreeg met mijn Jetta syncro en wat anders nodig had.
Het was na het vangen van het verzekeringsgeld heel snel beklonken en heb ik de jaren daarna heel fijn 180.000km gereden , al waren de 60.000km best wel kostbaar

De standaard 160PK vond ik na verloop van tijd te weinig, dus andere chip, poelie, oliekoeler en een grote interkoeler van een golf rallye. Moet zeggen daar is hij heel speels mee geworden.

Daarna overlijden van de eerste lader. Nieuwe verdringer gekocht, die weer overleden door een opgeslokt deel van het aangepaste luchtfilter. Daarna wederom een vervangende lader die toch niet zo goed was als gezegd. Hierna nog twee keer revisie laten doen om hem in 2004 weg te zetten in een garagebox voor een wat ik toen dacht paar jaar.
Op dat moment moest namelijk mijn huis verbouwd worden.
Huis is uit 1900 en eigenlijk hebben we 3 muren laten staan, dus je begrijpt dat dit een langdurende operatie was die eigenlijk nooit stopt en zelfs nu nog doorloopt..

Maar in 2014 heb ik hem toch weer uit de garage getrokken, nadat ik een schorsing vergeten was te verlengen. Twee keer voor laten komen en er nog wat geld afgepraat bij mevrouw de rechter.

Maar kan nu als ervaringsdeskundige zeggen dat 10 jaar stilstand geen goed idee was. Roest aan de bodem viel wel mee. Hier 1 klein plaatje (eigenlijk preventief) moeten lassen, maar daar hield wel mee op.

Wat toen gedaan.
Natuurlijk eerst de velgen laten richten en coaten, want daar begint natuurlijk iedereen mee
Dit bij wheelcare gedaan. Ook natuurlijk nieuw rubber van vredestein, want veilgheid en grip staat bij mij voorop.
Met G-lader onder de arm naar Ruud. Daar openen en die heeft hem niet meer dicht geschroefd, want daar was geen redden meer aan. Zo dat was tegenvaller nummer 1.
Nog even getwijfeld om een ABF in te bouwen, maar toch een compleet G60 blok kunnen scoren met een net gereviseerde en verzegelde G-lader.

Lader ingebouwd en natuurlijk ook gelijk maar nieuwe vloeistoffen, distributieriem, keerrollen, nieuwe lagers in de dynamo, waterpomp vernieuwd en het blok liep weer.
Maar ja het volgende probleem kwam natuurlijk boven.. De remmen zaten vast en niet meer te redden. Deze naar gelijk vervangen voor girling 54 met 280mm schijven ook de achterzijde alles nieuw gezet. Even groene platen geleend en ja hoor ik kon weer rijden
Wel wat gepruttel. Oorzaak benzine? Ontsteking? Ach we zijn toch bezig, dus gelijk alles vernieuwen. Nieuwe bobinekabels uit engeland laten komen, aangepaste benzinedrukregelaar van 3,5 bar erin. Nog niet goed, dus verder met de injectoren, rotor en verdeler en bobine. Ondertussen ook gelijk dashboard uit elkaar omdat de temperatuurmeter het niet meer deed.

Uiteindelijk natuurlijk goed. Nou ja goed… De koppeling nat en de bak maakte geluiden die niet goed waren. (overigens zonder geluiden weggezet) Opzoek naar een andere bak dus. (is nog de standaard 2L versnellingsbak ivm de stangen schakeling)
Deze gevonden en laten nakijken bij waalraven voor dat ik hem ging inbouwen. Gelijk de diff maar voorzien van nagels en een nieuwe koppeling gestoken.
Yes en toen de APK er weer op. Wat in het dorp gereden. Best wel weer lol gehad op de snelweg / polder en daarna aan mijn vrouw gegeven als zijnde een boodschappen auto. Dit was geen succes Accu leeg. Niet starten. Waterlekkage bij de waterpomp. Met een velg tegen de stoeprand, zeuren over het benzine verbruik enz. Jaar later weer APK. Alleen remmen bleven een beetje hangen, nieuwe uitlaat nodig omdat er een rubber verteerd was en de uitlaat een beetje heeft gebungeld, cat moeten terugzetten van de keurmeester en een defecte schakelaar op de bak. Alles wederom opgelost en af en toe zelf rijden om hem eens lekker toeren te laten maken en vrouwlief was er klaar mee.. Het was dus weer mijn auto die ik natuurlijk helemaal niet nodig heb. (heb een diesel leasebak en dief van me portemonnee als ik erin aan het toeren was ) Maar wel LOL. Matig geluid en voelde me gelijk weer jaren jonger 
Tja en dan komt het standaard zwakke punt weer boven: “de G-lader” 100 meter van huis kwam er een gillend geluid uit de lader. Zal wel een lager zijn. Zo de auto in een hoek gezet en weer een ander kompleet blok opgehaald om daar de lader af te halen deze erin te zetten.
Dit is na 8 maanden nog niet gebeurt..

Reden: Tijdgebrek, geen plek/brug meer om te sleutelen. Andere hobby: snelle bootjes die boven de 100km/h moeten gaan varen, een huis waar het nodige aan gedaan moet worden en mogelijk een nieuwe functie/baan als projectleider.

Tja en je voelt hem al aankomen.. ik gooi de handdoek in de ring.

Het was heel leerzaam. Ik heb best van het sleutelen en uitzoeken genoten. Ook het lezen op dit forum is een soort verslaving geworden, maar er komt nu toch echt een tijd om er naar 23 jaar afscheid van te nemen.
De APK is tot half april en heb dus een compleet blok met lader klaar staan. Heb je twee rechter handen, dan heb je alles binnen 1-2 dagen weer voor elkaar en kan je met deze “rat” en ruimtewonder die als een blok op de weg ligt naar bijvoorbeeld de worthersee.
Natuurlijk krijg je al mijn toledo “spare” Parts erbij. Waaronder halfleder interieur, vier deuren met elektrische ramen, motorkap, verlichting, voorruit, (kleine) bumpers en zijskirts van een 2.0-16V (interieur past volgens mij ook in een golf 2. Rails is hetzelfde)

Dan de vraag wat mag ik voor dit project vragen?

Wil er eigenlijk in 1 keer vanaf, maar tel wel de onderdelen om tot een beetje reële prijs te komen.

Hieronder de optelling.


Ingebouwde PG motor met defecte lader € 300,-
Losse PG motor met lader die het goed moet zijn volgens de verkoper € 700,-
Grote interkoeler rallye met alle slangen en 180 graden bochtstuk op lader € 300,-
Olie koeler € 100,-
Girling 54 en 38 remmen met nieuwe schijven en blokken € 200,-
Bobinekabels (Magnecor KV85) € 50,-
Verse originele bougies € 50,-
Snelle Chip, Poelie, benzinedruk regelaar van 3,5bar en zo’n klepje om de stappenmotor af te sluiten € 100,-
Zware / aangepaste motorsteunen € 40,-
Gereviseerde bak die 200 PK aankan € 200,-
Koppeling met drukgroep € 40,-
Borbett C velgen met verse 195-45-16 banden van vredestein € 350,-
Gele koni veren/dempers € 50,-
Grote accu van nog geen jaar oud € 40,-
Volle tank BP 98 benzine van 8 maanden oud (€ ?)
Auto zelf met alle spareparts € 300,-

Totaal € 2500,- (Afgerond naar beneden).

Natuurlijk wil zou ik meer willen, gezien de kosten van de laatste 13 jaar. Alleen de stalling was al 7.000, maar ben wel reëel genoeg om te weten dat ik dat nooit voor ga krijgen.

Lukt het niet voor die prijs dan schuif ik hem misschien wel weer in de garage voor de komende 15 jaar (dan pensioen en mogelijk meer tijd voor dit soort hobby’s)

Als laatste de plaatjes bij het verhaal. (schrik niet van de rat-achtige buitenkant. Gelukkig kijken de meesten van hier wel daar doorheen, al moetje wel een goeie plaatwerker zijn om dit strak te maken)
Is natuurlijk ook een mooie donor voor een golf 1/2 als hij uiteindelijk over een paar jaar ook doorgerot is, zoals de vele golfjes 3 en ander toledo’s uit dezelfde tijd die hem voorgegaan zijn.


[/URL][/IMG]


[/URL][/IMG]


[/URL][/IMG]


[/URL]


[/URL]


[/URL]

Stuur maar een PB als je in deze nekkendraaier met fantastisch geluid geïnteresseerd ben.
Moet de advertentie / voorstellen in een andere rubriek dan kan dat hoor. Ik begrijp dat het een beetje dubbel op is.. voorstellen en gelijk advertentie.

Groet,
Gertjan
Reply With Quote
  #2  
Old 19-03-2017, 21:19
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Welkom Gertjan! Ik heb je topic even verplaatst naar de juiste rubriek en de topictitel iets aangepast. Het doel is zo te lezen om de Toledo te verkopen, dus heb daar ff de nadruk op gelegd ipv het voorstellen. Wel netjes om jezelf erbij voor te stellen, top

Cool ding trouwens!
Reply With Quote
  #3  
Old 19-03-2017, 21:27
Gertjan-G60 Gertjan-G60 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 15
Default

Hoi Rene,

Ook na de eventuele verkoop zal ik hier wel blijven hangen. VW Techniek is een "verslaving". Lezen wat jullie met die auto's doen ook.

Groet,

Gertjan
Reply With Quote
  #4  
Old 20-03-2017, 10:38
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Leuk project, wel ben je denk ik qua prijs veel en ook echt veel te optimistisch... Je kunt hem beter in orde maken en dan verkopen of in onderdelen.

Succes met de verkoop!
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #5  
Old 20-03-2017, 20:07
Gertjan-G60 Gertjan-G60 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 15
Default

Dank je voor je reactie, al doet het wel zeer om te lezen dat ik optimistisch ben.

Mogelijk gooi ik er nog een paar dagen arbeid tegenaan en heb ik weer een rijdende funmachine.

andere mogelijkheid is dat ik gelukkig nog wel even heb om de stalling leeg te krijgen en hem overnieuw te schorsen

Groet,
Gertjan
Reply With Quote
  #6  
Old 23-04-2017, 20:04
Gertjan-G60 Gertjan-G60 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 15
Default

Up.

Ondertussen een nieuwe baan, geaccepteerd

Gevolg: Absolute geen tijd meer..
Kortom: Zoek je een donor machine voor het ombouwen van je golf 1 of 2, dan moet je maar emailen.

Weet zeker dat ik er spijt van gaat krijgen, maar heb geen plek om hem nog eens 15 jaar op te slaan
Reply With Quote
  #7  
Old 24-04-2017, 16:36
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Leuk project, wel ben je denk ik qua prijs veel en ook echt veel te optimistisch... Je kunt hem beter in orde maken en dan verkopen of in onderdelen.

Succes met de verkoop!


Denk idd dat je beter in onderdelen kwijt kan......
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #8  
Old 20-05-2017, 22:42
Gertjan-G60 Gertjan-G60 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2014
Posts: 15
Default

Project wordt vervolgt!

Reden hij moest gekeurd worden of van de weg af.
Het was ondertussen wel duidelijk dat ik niemand blij kon maken met een complete donor voor een oldschool G60-swap

Ten einderaad gekozen voor opslag

Heb namelijk wat dingen die voorgaan en gewoon geen tijd vrijmaken voor het deze hobby

Van de week dus een garagebox leeg gemaakt, auto geschorst en op eigen kracht naar de garagebox gereden.

Heb hiervoor een volle accu moeten plaatsen, beetje koelvloeistof erbij en een vervangende stelschroef in de gasklep moeten plaatsen. (deze was ik dus 8 maanden terug verloren en was de reden om hem aan de kant te zetten )

Binnen 5 minuten up en running als ik de tijd niet meerekend die het koste om een stelschroef op te zoeken in 1 van de garages

Eerste wat nu op de lijst van todo staat is een lekkage aan een waterslang bij de waterpomp verhelpen. Daarna zien we wel weer verder.

De tijd zal het leren wat er in de toekomst van terecht komt. Het is in ieder geval een project met een lange adem
Reply With Quote
  #9  
Old 22-05-2017, 11:23
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Goed bezig, afmaken dat ding!

Mocht hij toch ooit voor weinig weg mogen dan mag je me altijd een bericht sturen. Leuke donor om weer eens een dikke Golf 2 G60 te bouwen

Open een topic in het watergekoelde projecten gedeelte en houd ons maar op de hoogte
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 18:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum