Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Off Topic > Autosport
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #81  
Old 21-02-2015, 12:57
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Quote:
Originally Posted by tim_j
Heb eens in een colone mee gereden naar een meeting. Was ook iemand bij met exteeem getrokken banden. Na een paar keer sportief de rotondes nemen was de voorband leeg. Vervelende was dat de eigenaar het niet door had. Lekke band of te klein bandje, verschil voelde je niet. Sindsdien hoeft het voor mij niet.
Nou.. als je een lekke band hebt dan merk je dat wel hoor, ongeacht de bandenmaat.

Ik had laatst ook bij mijn winterwielen, bocht linksaf gewoon normale snelheid en in ene was mijn (niet getrokken) bandje rechtsvoor kats leeg (alsof hij lek was gereden). Was precies voor een tankstation dus ik meteen af en bandje opgepompt en de auto een nachtje laten staan (was er van overtuigd dat hij lek was en durfde het stuk naar huis niet aan). Volgende ochtend was hij gewoon nog op druk en rij nu alweer een maand rond zonder problemen. Waarschijnlijk was de druk in het bandje zo laag dat de band dusdanig veel kon bewegen (door de wrijving in een bocht) en er via een kiertje lucht uit ontsnapte.

De kans dat die knaap ook zo'n soortgelijk geval heeft lijkt me groter, tenzij hij 'm echt lek heeft gereden, maar dan heeft het zoieso niks met stretch te maken. Zeker bij extreme stretch wil er zoieso nog wel eens wat lucht ontsnappen dus je moet zorgen dat je de druk een beetje in de smiezen houdt.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #82  
Old 22-02-2015, 09:44
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Ik denk dat Tim bedoeld dat deze auto al zo slecht reed door de verlaginging en super getrokken banden en wat voor ellende wel niet meer aan het onderstel , dat de chauffeur het verschil niet meer merkte tussen een volle en lekke band
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #83  
Old 22-02-2015, 13:55
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

Ja dat snap ik, maar hoe stug je auto ook is, hoe plat je bandje ook is.. het verschil tussen een volle of lekke band merk je echt wel. Heel je auto begint te zwabberen en trekken.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #84  
Old 23-02-2015, 18:53
ThomVw ThomVw is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 233
Default

Getrokken banden kunnen best, tot op zekere hoogte..

Kwam dit toevallig net zelf tegen:


Reply With Quote
  #85  
Old 23-02-2015, 21:31
tim_j's Avatar
tim_j tim_j is offline
Married to PC
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 3,485
Default

Dat gare onderstel zal er best onder gezeten hebben, geen idee.
Na de rotondes was het even tanken en toen zag ik de velgrand zowat op de grond staan. Dus even gemeld en toen was het van 'verrek, die is lek'. zat ook maar 0.8 bar in. Na het bandje weer op 2.8 gezet te hebben kwam het velgrandje nauwelijks hoger.
bandenformaat leek wel een elastiekje om een rol.
__________________
Octavia Combi 1.6tdi - Daily
'Dark burgundy' Golf 2 1.9 tdi 161pk/366nm 1990 - Sold to Gijs.
'Calypso Green' Golf 2 1.8i GL 1990 - rear ended ?

Last edited by tim_j : 23-02-2015 at 21:42.
Reply With Quote
  #86  
Old 24-02-2015, 08:21
jellehier jellehier is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,165
Default

Quote:
Originally Posted by Misha
Nou.. als je een lekke band hebt dan merk je dat wel hoor, ongeacht de bandenmaat.



De kans dat die knaap ook zo'n soortgelijk geval heeft lijkt me groter, tenzij hij 'm echt lek heeft gereden, maar dan heeft het zoieso niks met stretch te maken. Zeker bij extreme stretch wil er zoieso nog wel eens wat lucht ontsnappen dus je moet zorgen dat je de druk een beetje in de smiezen houdt.



Punt1

Vorig jaar had ik den set wielen waarvan 1 steeds leeg liep, 165/45r15 om 7 j

Door de stretch merkte ik het amper, pas als de ban onder de halve bar druk kwam (praktisch leeg dus) begon ik het pas te merken omdat de kont van de auto dan iets makkelijker de bocht om wou.


Punt2
Eigenlijk zeg je met je laatste alinea precies wat er gevraagd word in de topic titel, stretch en vlot bochtenwerk betekend dus toch oppassen dat je geen lucht kwijtraakt. In mijn ogen is dat duidelijk genoeg dat j stretch dan te veel is.
Reply With Quote
  #87  
Old 24-02-2015, 08:35
Misha's Avatar
Misha Misha is offline
10k maniac
 
Join Date: Jun 2006
Posts: 10,769
Send a message via MSN to Misha
Default

In mijn reactie daartussen (apart dat je die dan weghaalt in je quote) geef ik aan dat je met niet stretched bandjes net zo goed lucht kwijt kan raken (gebaseerd op praktijkervaring). Uit een normale band kan (om wat voor reden dan ook, slechte montage/productiefout/kromme velg/etc.) net zo goed lucht ontsnappen, net als dat je vice versa met extreme stretch prima alle lucht vast kunt houden. Ontsnappende lucht staat niet gelijk aan stretched banden fyi. Moraal van het verhaal is dat je ten alle tijden gewoon met regelmaat even je bandenspanning moet checken.
__________________
www.dubclub-online.nl
Reply With Quote
  #88  
Old 24-02-2015, 08:35
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Zeker op de spanning letten, is ook goed om je verbruik laag te houden hahaha
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #89  
Old 25-02-2015, 20:59
skywalker38 skywalker38 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jun 2009
Posts: 1,055
Default

Quote:
Originally Posted by ThomVw
Getrokken banden kunnen best, tot op zekere hoogte..

Kwam dit toevallig net zelf tegen:



Als je refereert op getrokken valt dit wel mee,en afgezien daarvan heb je gezien hoe hoog de wang is?
Dit geeft juist de flex die je nodig hebt om rap de bocht door te gaan zonder dat de band van de velg "afrold"
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 17:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum