Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-08-2017, 20:33
benjamin97 benjamin97 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 6
Smile GOLF 2 / II komt niet op bedrijfs temperatuur (raar geval!)

Beste allemaal,

Ik zal mij eerst eens voorstellen, ben nieuw op het forum!
Ik ben Benjamin, sinds kort trotse eigenaar van een zeer strakke golf 2, paar puntjes aangepakt voor de apk en daar is die ook doorheen, kan er weer even tegenaan! Zal eerdaags even een foto posten

Nu heb ik een klein vraagje wat denk ik door echte golf kenners wel te beantwoorden is..
Mijn golfje start, rijd en loopt fantastisch! Heb hem 2 weken in bezit en even de standaard dingen aan gedaan, nieuwe waterpomp(SKF) en distributieriem. Ook zag ik dat het thermostaat huis iets zweette, dus gelijk het huis, de thermostaat zelf en de beide (blauwe en zwarte) sensoren vervangen voor nieuwe onderdelen!

Echter als ik de motor start en stationair laat draaien stijgt de temperatuur meter netjes naar 90graden, gaat de fan aan en zakt de temperatuur weer iets, top dus! Maar als ik de snelwegen op ga(110/120 km/h) blijft de temperatuur tussen een kwart & de helft van de temp meter staan, de motor komt dus niet op de bedrijfs temperatuur.

Weet iemand wat er hier aan de hand is en hoe ik dit kan oplossen, had graag dat de stralende golf ook op bedrijfs temperatuur kan draaien

Alvast bedankt!

Mvg Benjamin
Reply With Quote
  #2  
Old 29-08-2017, 20:56
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Het enige wat ik kan bedenken is dat de thermostaat lekt, en/of niet goed gemonteerd is, of dat de rubber ring niet goed afsluit.
Reply With Quote
  #3  
Old 30-08-2017, 08:48
yal yal is offline
VW Addict
 
Join Date: Apr 2006
Posts: 586
Default

Thermostaat ff in pannetje water doen op het elektrisch/gasfornuis en temperatuur meten wanneer deze open en sluit , nieuwe thermostaat kan ook defect zijn.

Zo test ik altijd nieuwe thermostaat alvorens ik deze monteer

Grt Yal
Reply With Quote
  #4  
Old 30-08-2017, 10:13
benjamin97 benjamin97 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 6
Default

Ik heb een 84 graden thermostaat gemonteerd, zou het kunnen dat het probleem kan worden opgelost met een 87graden thermostaat of kan dit niet het verschil maken? Enigste waar ik zo aan denk..!
Alvast dank,
Reply With Quote
  #5  
Old 30-08-2017, 12:17
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Inderdaad, kijk even na of je nergens een rubberen ring bent vergeten. Klinkt eigenlijk echt als de symptomen van een thermostaat die open blijft staan. Dan komt die stilstaand wel op temperatuur, maar op de snelweg niet. En als het weer winter wordt komt die zelfs stilstaand niet meer op temperatuur.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #6  
Old 30-08-2017, 14:57
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by benjamin97
Ik heb een 84 graden thermostaat gemonteerd, zou het kunnen dat het probleem kan worden opgelost met een 87graden thermostaat?
Nee, dat verschil is te klein. Je meter wees toch 1/4 tot 1/2 aan? Dat zijn echt tientallen graden!
Reply With Quote
  #7  
Old 30-08-2017, 21:39
benjamin97 benjamin97 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Inderdaad, kijk even na of je nergens een rubberen ring bent vergeten. Klinkt eigenlijk echt als de symptomen van een thermostaat die open blijft staan. Dan komt die stilstaand wel op temperatuur, maar op de snelweg niet. En als het weer winter wordt komt die zelfs stilstaand niet meer op temperatuur.


Hi Erik,
Dank voor je reactie, ik heb de thermostaat gemonteerd, toen daar bovenop de o ring gelegd, en (merkbaar) onder druk dat kapje erop geschroefd, dus die moet toch goed gemonteerd zitten dan? Ik heb er vandaag een ander dashboard in gegooid want dacht wellicht kan het aan de teller zelf liggen?..
Hoor graag van jullie!

Mvg
Reply With Quote
  #8  
Old 30-08-2017, 22:34
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Bij de th. in mijn vorige Golfje hoorde een rubber ring die je eerst om de th. heen moest plaatsen, er zat dus een groef in! Is dat bij de jouwe niet ook zo? Zaten er geen verschillende ringen bij toen je 'm kocht?

Kijk evt. even naar https://www.youtube.com/watch?v=ZveqDS3VcbM , vanaf 4'29" komen zowel de oude als de nieuwe th. goed in beeld, en die hebben dat ook!

Quote:
Originally Posted by benjamin97
Ik heb er vandaag een ander dashboard in gegooid want dacht wellicht kan het aan de teller zelf liggen?
[ZUCHT]
Reply With Quote
  #9  
Old 31-08-2017, 06:12
benjamin97 benjamin97 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Bij de th. in mijn vorige Golfje hoorde een rubber ring die je eerst om de th. heen moest plaatsen, er zat dus een groef in! Is dat bij de jouwe niet ook zo? Zaten er geen verschillende ringen bij toen je 'm kocht?

Kijk evt. even naar https://www.youtube.com/watch?v=ZveqDS3VcbM , vanaf 4'29" komen zowel de oude als de nieuwe th. goed in beeld, en die hebben dat ook!

[ZUCHT]

Er zat bij mij idd een thermostaat in met een ring om de thermostaat heen(soort o ring met groef erin idd!) heb bij de nieuwe alleen een O ring gehad op zichzelf dus zonder groef oid dus die er op gelegd,
Maar nu je dit me verteld zit ik te denken het zou goed aan de o ring kunnnen liggen, wellicht even de oude type o ring (met uitsparing in de pakkingen / oring) monteren. Kans is dus groot denk ik dat de o ring de thermostaat te veel aandrukt waardoor deze helemaal open blijft staan..?
Mvg Benjamin
Reply With Quote
  #10  
Old 31-08-2017, 18:53
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Aha, daar zal je probleem zitten! Als je het toch open hebt, steek meteen een nieuwe O ring! Ik vind het vreemd dat er geen nieuwe bij zat, zou normaal er bij moeten zitten..
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #11  
Old 31-08-2017, 21:41
benjamin97 benjamin97 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 6
Default

Quote:
Originally Posted by ar1g3
Aha, daar zal je probleem zitten! Als je het toch open hebt, steek meteen een nieuwe O ring! Ik vind het vreemd dat er geen nieuwe bij zat, zou normaal er bij moeten zitten..

Er zat wel een nieuwe bij, maar een O ring, dus een normale om het maar zo te zeggen. die heb ik op de thermostaat gelegd en toen het kapje erop geschroefd.

De seal / o ring die van de oude thermostaat af kwam zat inderdaad om de thermostaat heen, dus dat was een soort o ring / stuk rubber met een uitsparing erin zodat die om de thermostaat heen viel, ik ga van het weekend die oude seal erop zetten en zal laten weten of het gelukt is.
Is de kans groot dat dit het probleem is en dat ik door die O ring de thermostaat teveel heb aangedrukt of wat denken jullie?
Reply With Quote
  #12  
Old 05-09-2017, 08:03
benjamin97 benjamin97 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Aug 2017
Posts: 6
Default

Topic mag gesloten worden, de mee geleverde o ring was verkeerd. Er moet een rubber om met een uitsparing in het midden zodat die over de thermostaat heengaat, met alleen een o ring erop dicht die niet het huis af waardoor er als de thermostaat dicht is, er toch water langs kan lopen, nu goede seal erin en motor komt netjes op bedrijfs temperatuur, bedankt !

Mvg Benjamin

PS: foto kon ik helaas niet uploaden ☹️
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:50.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum