Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-05-2019, 20:59
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default Koppeling ontkoppelt niet meer...

Vandaag op de terugweg had ik ineens een koppeling die niet ontkoppelde: geen druk op het pedaal die onderin blijft zitten. Ik kan je melden dat het moeizaam naar huis rijdt door de file heen. Starten met gekoppelde auto etc etc.
Ik heb net de groene VW kap los gehad, maar de vinger lijkt intact en in de juiste positie t.o.v. de hendel. Het druklager zat er zo ver in dat de vinger er nog maar net bij kon en verder kan hij ook niet. Druklager zit los en met wat gefrut kreeg ik die eruit. Daarachter zag ik nog net het puntje van de stang. Ik krijg die er met een tang niet uit getrokken.

Mag ik nu aannemen dat de drukplaat doorboord is?? en dat de stang erin vast zit?

Tweede vraag: als ik de vbak eraf haal is dan de drukplaat eenvoudig los te vervangen of moet dan de hele koppeling los (heb ik nog nooit gedaan). Iemand een stappen/aandachtsplan?

BVD!

PS: Elke dag niet opgelost is een dag met de trein i.p.v. met de oldtimer, dus je snapt dat er haast bij is :p
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2019, 21:28
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Helaas een erg grote kans dat inderdaad de drukplaat een nieuwe piercing heeft gekregen als ik je verhaal zo lees. Het vervangen is opzich doodsimpel, alleen zij het veel stappen; Auto goed opkrikken, aandrijfassen aan bakzijde los, motor ondersteunen met een kraan of dergelijke, alle bouten van de bak plus schakel mechaniek los, bak eraf, vliegwiel loshalen en dan komt de schotel met koppelingsplaat en al je tegemoet:

http://www.oemepc.com/vw/part_singl.../3691459/lang/e

Terugbouwen is nog het meest k*tte eraan. Je hebt in ieder geval een centreertool nodig voor de koppelingsplaat, om de spline exact in het center te krijgen. Rest is een kwestie van omgekeerde volgorde alles terugbouwen. Je zult ook waarschijnlijk je koppeling en schakelmechaniek moeten stellen en vergeet niet je massa terug te plaatsen op de bak anders frituur je geheid je ECU!

Als je verstandig bent vervang je meteen de koppelingsplaat mee, ooit de fout gemaakt dat niet te doen en toen mocht ik twee weken later opnieuw
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2019, 21:55
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,860
Default

Kan maar zo idd, heb t een paar keer eerder gezien bij een 020 bak. Als de hevel dus niet stuk is moet dit t haast wel zijn..
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #4  
Old 14-05-2019, 05:04
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Dank voor de bevestiging jongens... ik ging er al vanuit dat de bak los moest.
Die centreertool waar vind ik die?
En koppel schakelmechaniek stellen?? wat bedoel je daarmee?
Gaat de bak er wel fatsoenlijk vanaf als de pen door die drukplaat heen zit? ik kan me zo voorstellen dat dit wat klem komt te zitten...

Last edited by DragonGr Dragon : 14-05-2019 at 05:06.
Reply With Quote
  #5  
Old 14-05-2019, 07:10
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Dat is deze centreertool: https://www.oldvw.shop/gereedschap/...UhoCT6oQAvD_BwE Vind je ook wel op andere site's.

Het stellen van de schakelmechaniek valt bij een 020 wel mee overigens, dat zijn als het goed is schakelstangen met van die witte kapjes. Die kun je er zo afhalen en opdrukken zonder dat de positie veranderd tov de vorige montage. Bij een 085 bak zit er 1 ingaande stang met een busje vast welke 9 van de 10 keer los moet. Dan moet ben je eerst een dag bezig om het busje zo te zetten dat deze alle versnellingen pakt, hebt jij dus geen last van!

De koppelingskabel is denk ik al een zelfsteller, weet niet van wanneer je Mk2 is? Indien dit een zelfsteller is moet je deze eerst terugstellen naar een langere lengte. Hoe precies kan ik je niet vertellen, want die ene die ik ooit heb moeten terugstellen was een kwestie van frustelen aan alles tot er iets gebeurde

Het verwijderen van de bak zal geen probleem opleveren denk ik zo, is altijd wel een beetje gepruts, maar als het goed is kan de drukstift door de prise as heen, dus die krijg je er sowieso wel af, met of zonder de stift. En als het gewicht van de bak er nog eens aanhangt komt die vast wel los!

http://www.golfcabrio.com/threads/k...1-cabrio.43184/ Zo zal het er ongeveer uit zien

Last edited by RobertVoorst : 14-05-2019 at 07:15.
Reply With Quote
  #6  
Old 14-05-2019, 07:36
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Dank, ik twijfelde even wat je bedoelde. Die schakelstangen heb ik vaak zat los gehad en afgesteld. Meestal hoeft dat deel wat gesteld moet worden niet eens los.

Kabel ook al eens gedaan, is zelf stellend en mijn ervaring is ook: frutsen tot hij goed zit.

Ik heb ooit een paar keer een bak erop en eraf gehaald en weet nog hoe moeizaam dat ging door het gebrek aan ruimte, maar daar kom ik met wat gezucht en gesteun wel uit.

Die tool zal ik bestellen, kan vast geen kwaad. Edit: ik heb nog een prise as liggen, daar moet het toch ook wel mee lukken!?
Dank voor de tips, op naar een dagje klussen!

PS: De treinrit was genoeg motivatie om hier snel mee aan de slag te gaan, man man wat is een auto toch fijn.

Last edited by DragonGr Dragon : 14-05-2019 at 07:39.
Reply With Quote
  #7  
Old 14-05-2019, 08:43
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon

Die tool zal ik bestellen, kan vast geen kwaad. Edit: ik heb nog een prise as liggen, daar moet het toch ook wel mee lukken!?
Dank voor de tips, op naar een dagje klussen!



Jazeker, kun je hem ook prima mee centreren!
Reply With Quote
  #8  
Old 19-05-2019, 18:26
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

eeehhhh, het gaat toch even iets minder eenvoudig als hierboven beschreven...
die fijne pen as zit door de drukplaat heen en zit daar half vast in. Hierdoor kan de bak er niet af, want je blijft op de pen as zitten. Ik kon hem er voordat ik begon ook al niet met een tangetje uit trekken via het gat achter de groene kap.
Door het gejutter zit hij nu zelfs iets verder door de plaat heen en komt hij waarschijnlijk tegen het blok aan oid. Ik zie door het kijkgat in de bak dan de prise as helemaal los is en de pen as nog helemaal door de koppeling heen gaat. Geen grip met tang oid.

Ik zit nu te denken om via het gat van de startmotor de bouten van het vliegwiel los te halen, zodat er mogelijk meer ruimte komt.

Maar nu... heeft iemand een idee welke maat 12torx (XZN) female dop je nodig hebt voor de bouten in het vliegwiel? en hoeveel zijn het er? 6?
Reply With Quote
  #9  
Old 20-05-2019, 07:02
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Dat zijn er 9, boutjes zijn 90% zeker M7. Heb ze destijds met ringsleutel (11 geloof ik) los kunnen draaien! Als je de bak enigzins van het blok af hebt, is even flink duwen met twee bandenijzers of iets dergelijks geen optie?
Reply With Quote
  #10  
Old 20-05-2019, 07:23
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

De bouten zijn M7, maar de kop is een buitenveelkant (12tands = XZN) maat 12. Daar is nauwelijks aan te komen.

Hoe bedoel je flink duwen met twee bandenijzers? de bak is zover van het blok af dat de prise as vrij is, maar hij hangt nog aan de staaf die de koppeling bedient en die door de drukplaat geramd zit. Daarnaast klemt de linker flens net achter het vliegwiel, waardoor je hem er niet even uit manoeuvreert. Zoals je weet is er al niet zoveel ruimte om de bak ertussenuit te krijgen als de drukas wel gewoon in de bak blijft zitten...
Reply With Quote
  #11  
Old 20-05-2019, 07:58
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Klopt, om daar een dop voor te vinden is erg lastig..

Als je enige ruimte hebt tussen het blok en de rand van de bak zet je hier iets tussen en zet je dit voorzichtig af tegen het blok. Dat de koppelstift goed vastzit in de drukplaat geloof ik wel, maar denk dat het gewoon een gevalletje van lompe kracht betreft. Als de bakflens tegen het vliegwiel aanloopt, kun je deze evt, verwijderen: http://www.vwforum.nl/how-to-info-f...-2-t131801.html

Maar geloof me, die flens er terug in krijgen is geen pretje..

Dus: Bandenijzer of koevoet tussen de bak en het blok (aan de startmotor kant zodat je 'm misschien met de flens om het vliegwiel kunt scharnieren) en een paar keer flink aan trekken. Echt een andere optie is er zo niet denk ik, dan zul de eerst de bakflens moeten verwijderen en dan alsnog de bak van het blok zien vrij te krijgen door deze er af te drukken.

Ik weet dat er een 12mm 12-kant is van Gedore (D30 12 mm), met 3/8'' opname. Weet alleen niet of je die ooit op t vliegwiel gaat kunnen krijgen door de opening van de startmotor.

Last edited by RobertVoorst : 20-05-2019 at 08:03.
Reply With Quote
  #12  
Old 20-05-2019, 08:22
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Die bakflens optie had ik ook al bedacht, maar met het vooruitzicht van het terugplaatsen en het toch best lastige verwijderen onder de beperkte ruimte die ik er nu voor heb, heb ik dat plan B gemaakt.

Ik kan de bak echt een heel eind van het blok af krijgen, daar heb ik geen lompe kracht voor nodig, maar zolang die pen erin blijft hangen kom ik niet los. Je loopt al snel tegen het chassis of subframe aan.

Ik kan via startmotor bij de boutjes. Wat ik me afvraag is, als ik die loskrijg of je daarmee meer bewegingsvrijheid krijgt of dat het juist onhandiger wordt met de kans de koppeling te beschadigen!? zit het vliegwiel erg strak passend om de drukgroep heen bijvoorbeeld of zit daar ruimte tussen?
Zitten die M7 12kant torx bouten overigens heel erg vast?
Reply With Quote
  #13  
Old 20-05-2019, 08:46
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Als jij dat vliegwiel los kan maken, komt zo je koppelingsplaat en de doorboorde koppelingsplaat mee! Dan ben je in een keer klaar.

Op een 2 liter 8v heb die boutjes er zo met een ringsleutel af kunnen draaien, kans dat je iets van de koppeling beschadigt is werkelijk 0,01%.
Reply With Quote
  #14  
Old 20-05-2019, 09:42
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Ik heb intussen een 12kant dop 12 kunnen ritselen. Kijken of ik die 9 stuks los krijg.
Zitten die doorgaans erg vast? ik heb niet echt veel ruimte om kracht te zetten...
Reply With Quote
  #15  
Old 20-05-2019, 09:59
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by DragonGr Dragon
Ik heb intussen een 12kant dop 12 kunnen ritselen. Kijken of ik die 9 stuks los krijg.
Zitten die doorgaans erg vast? ik heb niet echt veel ruimte om kracht te zetten...


Nee hoor, horen ergens tussen de 25 en 35 Nm vast te zitten. Als de aan de andere zijde de krukas tegenhoudt kun je ze zo losdraaien.
Reply With Quote
  #16  
Old 20-05-2019, 15:57
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Als je een stoot tegen de ratel geeft hoef je de krukas niet eens tegen te houden.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #17  
Old 22-05-2019, 15:49
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Nog voortgang hier? Of is de reciprozaag al door het asje gegaan?
Reply With Quote
  #18  
Old 24-05-2019, 22:19
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Deze week ben ik er goed zoet mee geweest. Na vele uren duwen en trekken kwam het geheel los.
Nadeel: standing van koppelingsplaat beschadigd. Die was 6.5 mm dus heb hem vervangen.
De drukplaat was goed doorboord. Ik heb de koppeling netjes in elkaar gekregen en centreren met een schuilgaat. De bak er terug op was ook een karwei. Nu zit het meeste vast en moeten de assen nog en de motorsteunen.
Al wachtend op onderdelen heb ik de meeste bouten meteen opnieuw verzinkt. Staat weer mooi. Veel vuil verwijderd door olie en zand.







Last edited by DragonGr Dragon : 24-05-2019 at 22:34.
Reply With Quote
  #19  
Old 24-05-2019, 22:22
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Super!

Heb je de bouten zelf verzinkt of het laten doen?
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #20  
Old 24-05-2019, 22:31
DragonGr Dragon DragonGr Dragon is offline
VW Guru
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 994
Send a message via MSN to DragonGr Dragon
Default

Zelf...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum