Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-05-2020, 10:13
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default Kraken en bonken voorwielophanging

Beste mensen,

Al enige tijd heb ik bij mijn VAG exoot ( 1989 Volkswagen Fox) last van wat licht gebonk en gekraak bij het rijden over oneffen wegen. Op vlak asfalt geen geluiden natuurlijk. Het geluid is ook op te roepen door op het spatbord boven de schokdemper de auto op en neer te duwen. Je hoort het dan zowel links als rechtsvoor.

Even een beetje geschiedenis van de auto.

De auto heeft ruim 20 jaar stilgestaan. Sinds 2014 ben ik hem beetje bij beetje weer aan het opknappen. In 2014 is de auto verlaagd. Er zijn rondom nieuwe veren en schokdempers op de auto gekomen. Ook de toplagers voorzijde zijn toen vernieuwd.

Helaas kan ik me niet meer herinneren of het kraken en bonken vóór het verlagen ook al aanwezig was.

Nu vermoed ik dat de stabilisatorstangrubbers en of de draagarmrubbers dit geluid veroorzaken. Ik kon echter bij zowel de stabi als de draagarmen geen speling ontdekken. Kunnen de rubbers evengoed dit geluid veroorzaken, ook als er geen speling vast te stellen is?
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2020, 10:24
darksupra's Avatar
darksupra darksupra is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 323
Send a message via MSN to darksupra
Default

om een heel simpel antwoord te geven, ja de rubbers kunnen deze geluiden maken.
ik zou vooral de stabilisator stang rubbers verdenken, als je een 4 kolomsbrug ter beschikking hebt kan je er wel achter komen waar het precies weg komt en eventuele speling is dan ook makkelijker te vinden.
__________________
I love it when a car comes together
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2020, 10:44
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Komt vaak voor dat na het verlagen oude rubbers gaan kraken, dit komt doordat zijn ineens in een ander positie moeten werken daar waarop zij 'ingesleten' zijn. Andere hoeken in de geometrie van de ophanging kunnen er ook voor zorgen dat rubbers onder voorspanning komen te staan doordat deze verder verdraaid worden, dan zit er ook geen enkele speling op, maar staan ze juist te strak.

Wat vaak enigzins helpt is de beugel waar de rubbers inzitten los te draaien met de auto op de grond. Kom je bij een verlaagde auto vaak lastig bij maar kan bijvoorbeeld zoals Darksupra al zegt ook op een vier kolommer. Door de beugels in deze toestand los te draaien kan de voorspanning alsware van de rubbers af, vooral het rubber van de achteras heeft hier last van bij verlagen.

Na loshalen natuurlijk weer netjes op moment vastzetten
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2020, 10:49
86C's Avatar
86C 86C is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 596
Send a message via ICQ to 86C
Default

Dank voor de tips, ik heb een 4 koloms brug ter beschikking en zal nogmaals op onderzoek uitgaan. Speling kon ik echt niet vinden, maar wellicht kraken ze evengoed, ondanks dat er geen speling is.

Ook de fuseekogels zie ik nog als verdachte.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 23:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum