Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #161  
Old 20-11-2019, 08:12
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Scully
Maar dikkere stabilisator aan de voorkant zorgt toch alleen maar voor meer onderstuur? Ik zou juist zeggen dat je achter een dikkere stabi wil om scherper in te kunnen sturen.



Klopt inderdaad:

Stabi achter = Overstuur Neiging -> Achteras Rolstijver
Stabi voor = Onderstuur Neiging -> Vooras rolstijver

Goede verhouding tussen Voor & Achter betekend een rolstijfchassis maar wel meer kans op onder- of overstuur zoals je zegt. Nou wordt dit geen circuit auto dus zal ik niet continu op het randje zitten.

Het voordeel van een verhoogde rolstijfheid is wel dat de banden een veel beter verdeelde druk houden. Zo is er potentieel voor een totaal hogere grip van de gehele auto.

Geldt uiteraard alleen als de meest belanden band binnen de cirkel van Kamm valt. Ander ga je onder-/over sturen inderdaad!
Reply With Quote
  #162  
Old 20-11-2019, 08:41
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

De stabilisator achter is bij alle Golf 2’s hetzelfde als je een gti/16v/g60 achteras met schijven hebt.

Door voor een G60 stabilisator te plaatsen creeer je geen onbalans in de vorm van onder- of overstuur.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #163  
Old 21-11-2019, 14:43
Cabriolobster Cabriolobster is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2019
Posts: 26
Default

Interessant project om te volgen door (ook) een afgestuurde Automotive Engineer (alleen wat langer geleden ;-)
Succes!
Reply With Quote
  #164  
Old 25-11-2019, 13:22
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Cabriolobster
Interessant project om te volgen door (ook) een afgestuurde Automotive Engineer (alleen wat langer geleden ;-)
Succes!



Thanks!

Was dat nog in de tijd dat de opleiding in Apeldoorn zat of heb je destijds in Eindhoven gezeten?
Reply With Quote
  #165  
Old 25-11-2019, 14:21
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Het eindeloze schoonmaken, ontvetten en stralen gaat gestaag door.

Ondertussen bijna klaar met het verzinken en passiveren van de heveltjes, veren en moertjes van het gasklephuis. Waar ik nogsteeds problemen ondervind met de gele passivering ben ik nog altijd aan het experimenteren met de juiste wijze hiervan:

Waar ik achter ben gekomen is dat de gele passivering een erg kieskeurige vloeistof is. Indien het verzonken oppervlak niet met de exact juiste voorbereiding geprepareerd is, bladert de passivering al af voordat deze te drogen wordt gehangen. Hoe dit precies mogelijk is, is zowel mij als de leverancier een raadsel.

Om een idee te geven van hoe nauw dit soms komt:


Twee exact dezelfde onderdelen krijgen beiden na het glasparelen een zuurbad van 10% HCl (zoutzuur-oplossing) voor 60 seconden, gevolgd door dezelfde standtijd in het verzinkbad. Hierna worden beiden grondig gespoeld met demi-water en krijgen ze nogmaals een activeringsdip van 30 seconden in deze zoutzuur-oplossing. Hierbij krijgt 1 van de 2 ipv 30 seconden een dip van 40 seconden.

De ene keer hecht de passivering als een gek aan het onderdeel dat een langere activeringsdip heeft gehad, terwijl deze de keer erop juist enkel goed hecht aan het onderdeel dat juist de korte dip heeft gehad.

Hierbij is ook geen verband te vinden in de vorm of het oppervlak van het onderdeel. Dit is dus gewoon een kwestie van herhalen totdat elk onderdeel wél goed gepassiveerd kan worden.


Echter heb ik nu het eerste onderdeel via de 'Double Passivation' manier behandeld. Hierbij wordt het verzonken deel ook eerst in de zoutzuuroplossing geactiveerd, maar wordt hierna eerst 'blauw' gepassiveerd. Dit doe ik met een trivalente passivering. Hierna spoel ik het onderdeel in demi-water en krijgt deze vervolgens een dip in het bad met de gele passivering. `

De blauwe trivalente passivering is een stuk minder kieskeurig dan de gele hexavalente. Echter is deze ook weer iets minder corrosie-resistent en geeft deze natuurlijk niet de mooie gele uitstraling. Door echter eerst deze blauwe passivering te gebruiken heeft de gele passivering een veel beter oppervlak om aan te hechten.

Op het moment kan ik echter nog geen concrete uitspraak doen over de consistentie van deze methode, want ik heb er pas 1 onderdeel mee gedaan.

Ik hoop wel dat dit de juiste oplossing gaat zijn want sommige delen heb ik ondertussen al 100x in mijn handen gehad
Reply With Quote
  #166  
Old 26-11-2019, 08:03
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default Plaatje bij 't praatje








Laatste onderdelen van het gasklephuis liggen nu te drogen, dus een dezer dagen de complete inlaat afbouwen!
Reply With Quote
  #167  
Old 27-11-2019, 07:18
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Netjes
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #168  
Old 27-11-2019, 20:20
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Wink

Mooi met dat zwart....
Gaat een mooie motorruimte worden
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #169  
Old 27-11-2019, 20:36
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default





Tja, zo dus
Reply With Quote
  #170  
Old 27-11-2019, 21:25
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Super!!
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #171  
Old 27-11-2019, 21:54
Black Devil's Avatar
Black Devil Black Devil is offline
Triple Action Donor - Niet fantaseren maar construeren
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,452
Default

Je pakt het goed aan top!
__________________
Golf 3 VR6 3.0 Compressor
Golf 1 1.3 Carburateurs
Corrado VR6
Dailys:
Passat W8 Station & T4 California
Reply With Quote
  #172  
Old 29-11-2019, 09:53
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default Adapterplaat Kabelschakeling

Eventueel geïnteresseerden in een lasergesneden adapterplaat voor het pasmaken van een G60 kabelschakelbox in een 'standaard' golf 2?

- RVS 304L kgw

- 4 [mm] dik

- Tekst ingegraveerd




1 stuk laten snijden kost mij namelijk evenveel als 4
Reply With Quote
  #173  
Old 03-12-2019, 08:14
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Gisteravond aan de gang gegaan met de verdere demontage van het blok.

Wat een smerige vette bende is dat toch ook altijd. Je blijft maar peuteren, vegen en krabben. Niemands favoriete deel neem ik aan

Eerst de pikzwarte olie afgelaten, en het oliefiter even opengeknipt. Hoewel ik dacht redelijk wat babbitt in de olie te zien, was het filter van binnen niet schokkend. Zat wel een beetje kleur in, maar ik heb ze veel slimmer getroffen.




Toen de kop er maar eens afgehaald, en toen kwamen de mooie stootrandjes in het zicht:







Cilinderwand zag er ook niet heel super meer uit. Gelukkig niet ingevreten of beschadigd, maar een hele hoop verkleuringen erin en bijna geen hoonsporen meer te bekennen. Nou verwacht ik dat dit door de hete loop van de G60 komt.

Radiale speling op de drijfstangen ook meteen maar even gecheckt. Hier gelukkig niks geks in kunnen vinden.

Nu nog even het autopotje aanvullen en ondertussen eens bedenken wat ik precies met het onderblok wil.

Last edited by RobertVoorst : 03-12-2019 at 08:17.
Reply With Quote
  #174  
Old 03-12-2019, 08:34
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Eventueel geïnteresseerden in een lasergesneden adapterplaat voor het pasmaken van een G60 kabelschakelbox in een 'standaard' golf 2?

- RVS 304L kgw

- 4 [mm] dik

- Tekst ingegraveerd




1 stuk laten snijden kost mij namelijk evenveel als 4


Die heb ik hier ook nog een paar liggen ;-)

__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL

Last edited by martinus83 : 03-12-2019 at 08:38.
Reply With Quote
  #175  
Old 03-12-2019, 09:10
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by martinus83
Die heb ik hier ook nog een paar liggen ;-)



De 4 boutjes klemmen perfect op de randen van het bakje. Mooie oplossing voor een probleem dat er niet is
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #176  
Old 03-12-2019, 09:12
Roy16VG60's Avatar
Roy16VG60 Roy16VG60 is offline
Volksforum Donateur - Mr G60
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 1,315
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Gisteravond aan de gang gegaan met de verdere demontage van het blok.

Wat een smerige vette bende is dat toch ook altijd. Je blijft maar peuteren, vegen en krabben. Niemands favoriete deel neem ik aan

Eerst de pikzwarte olie afgelaten, en het oliefiter even opengeknipt. Hoewel ik dacht redelijk wat babbitt in de olie te zien, was het filter van binnen niet schokkend. Zat wel een beetje kleur in, maar ik heb ze veel slimmer getroffen.




Toen de kop er maar eens afgehaald, en toen kwamen de mooie stootrandjes in het zicht:







Cilinderwand zag er ook niet heel super meer uit. Gelukkig niet ingevreten of beschadigd, maar een hele hoop verkleuringen erin en bijna geen hoonsporen meer te bekennen. Nou verwacht ik dat dit door de hete loop van de G60 komt.

Radiale speling op de drijfstangen ook meteen maar even gecheckt. Hier gelukkig niks geks in kunnen vinden.

Nu nog even het autopotje aanvullen en ondertussen eens bedenken wat ik precies met het onderblok wil.


Als het budget er is en je wilt het goed aanpakken (je moet toch naar minimaal 2e overmaat) een mooie set wiseco zuigers er in met een iets hogere C/R en 144mm drijfstangen. De motor loopt daar veel rustiger mee dan met de originele 136mm stangen en zware zuigers.
__________________
2018 Volkswagen Up! GTI
2014 Volkswagen T5 GP
2005 Volkswagen Golf 5 GTI DSG
2003 Volkswagen Touran R32
Reply With Quote
  #177  
Old 03-12-2019, 10:01
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
Als het budget er is en je wilt het goed aanpakken (je moet toch naar minimaal 2e overmaat) een mooie set wiseco zuigers er in met een iets hogere C/R en 144mm drijfstangen. De motor loopt daar veel rustiger mee dan met de originele 136mm stangen en zware zuigers.



Ga ik inderdaad in overweging nemen! Binnenkort even wat offertes her en der aanvragen, weet ik hoe diep ik precies in de buidel moet tasten.
Reply With Quote
  #178  
Old 03-12-2019, 11:05
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
De 4 boutjes klemmen perfect op de randen van het bakje. Mooie oplossing voor een probleem dat er niet is


Daar zijn we ingenieurs voor
Reply With Quote
  #179  
Old 03-12-2019, 15:16
martinus83's Avatar
martinus83 martinus83 is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,514
Default

Quote:
Originally Posted by Roy16VG60
De 4 boutjes klemmen perfect op de randen van het bakje. Mooie oplossing voor een probleem dat er niet is


Nou niet helemaal mee eens maar tis net waar je tevreden mee bent, en welke mogelijkheden je hebt. Ik heb geen vertrouwen in 4 boutjes die net een randje van een schakelbakje vasthouden. Heb wel het volle vertrouwen in deze RVS plaat die de helebak muurvast op zn plek houd.
__________________
Golf GTi16v EditionOne '89
Golf 1.6GL '86 - Sold
Lupo SdiT '00 - Sold
Golf TDIi '97 - Sold
Golf GTi8v '90 - Sold
Golf GL1.8 '87 - TL
Golf CL1.3 '86 - TL
Reply With Quote
  #180  
Old 04-12-2019, 15:27
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by martinus83
Nou niet helemaal mee eens maar tis net waar je tevreden mee bent, en welke mogelijkheden je hebt. Ik heb geen vertrouwen in 4 boutjes die net een randje van een schakelbakje vasthouden. Heb wel het volle vertrouwen in deze RVS plaat die de helebak muurvast op zn plek houd.



Wel eens met Martinus inderdaad. Ongetwijfeld dat de 4 bouten het bakje ook wel op zijn plaats houden, maar ik kan toch fijner slapen bij het idee dat de hele bak goed geklemd zit
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 21:54.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum