Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 29-09-2012, 13:24
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default tuning dx motor

Is het deze die je nodig hebt ervoor ?


Reply With Quote
  #2  
Old 29-09-2012, 13:50
Style's Avatar
Style Style is offline
QUATTRO Donor
 
Join Date: Nov 2009
Posts: 4,769
Default

Als de diameter groter word dan de gene die je hebt wordt het inderdaad iets beter.
Zo op het gezicht zie ik niet dat de gaten groter zijn.
Volgens mij moet je hem van een bepaald soort type Audi hebben die zijn wel degelijk groter.
Maar moeilijk te vinden

Beter zoek je het in een nokkenas of zo iets dan heb je er voelbaar meer plezier van
Reply With Quote
  #3  
Old 29-09-2012, 17:36
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by Style
Als de diameter groter word dan de gene die je hebt wordt het inderdaad iets beter.
Zo op het gezicht zie ik niet dat de gaten groter zijn.
Volgens mij moet je hem van een bepaald soort type Audi hebben die zijn wel degelijk groter.
Maar moeilijk te vinden

Beter zoek je het in een nokkenas of zo iets dan heb je er voelbaar meer plezier van


gaskleppenhuis en warmdraairegelaar van een Audi 100 5cylinder pakken
inlaatspruitstuk aanpassen ,K&N inlegfilter
Schrick 272 nokkenas,verstelbaarnokkenas tandwiel ,spaghettie spruitstuk 4-2-1 ,supersprint groep N/A erachter
en een rollenbank/afstel sessie bij een GOEDE tuner...
al het bovenstaande levert +- 135 vliegwielpk's op voor redelijk weinig geld,
zonder dat het blok open/eruit moet..
en een veel beter 'ademend' blok...moet de basis wel goed zijn ,maar een DX is zowat onverwoestbaar..

trust me ,i've been there
Reply With Quote
  #4  
Old 29-09-2012, 19:22
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

wat kost zoiets dan ?
Reply With Quote
  #5  
Old 29-09-2012, 20:52
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
gaskleppenhuis en warmdraairegelaar van een Audi 100 5cylinder pakken
inlaatspruitstuk aanpassen ,K&N inlegfilter
Schrick 272 nokkenas,verstelbaarnokkenas tandwiel ,spaghettie spruitstuk 4-2-1 ,supersprint groep N/A erachter
en een rollenbank/afstel sessie bij een GOEDE tuner...
al het bovenstaande levert +- 135 vliegwielpk's op voor redelijk weinig geld,
zonder dat het blok open/eruit moet..
en een veel beter 'ademend' blok...moet de basis wel goed zijn ,maar een DX is zowat onverwoestbaar..

trust me ,i've been there



En de mengverdeler van een 1.6GTI niet te vergeten! Heeft een grotere vlakkere conus waardoor die meer lucht flowd en meer brandstof geeft.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #6  
Old 29-09-2012, 21:19
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En de mengverdeler van een 1.6GTI niet te vergeten! Heeft een grotere vlakkere conus waardoor die meer lucht flowd en meer brandstof geeft.

helemaal correct...benzinedrukregelaar in de aanvoer kun je eventueel ook veranderen ..deed van Kronenburg vroeger al
dat van die mengverdeler weten veel mensen niet..op een aangepaste DX geeft dat een ander karakter 'bovenin' vond ik zelf
de mijne kon zonder toerenbegrenzer doorknallen tot 7000rpm ..zuiver zonder flatspot
powerband begon net als een 16v rond de 4000rpm..
maar dat kan ook aan de afstelling liggen en de toenmalige 'echte' 98 octaan
Reply With Quote
  #7  
Old 29-09-2012, 21:26
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

Waar aan herken je de 1.6 versie ten opzichte van de 1.8 versie
Ik weet namelijk niet welke er nu op zit
Reply With Quote
  #8  
Old 30-09-2012, 09:04
MORREN
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
helemaal correct...benzinedrukregelaar in de aanvoer kun je eventueel ook veranderen ..deed van Kronenburg vroeger al
dat van die mengverdeler weten veel mensen niet..op een aangepaste DX geeft dat een ander karakter 'bovenin' vond ik zelf
de mijne kon zonder toerenbegrenzer doorknallen tot 7000rpm ..zuiver zonder flatspot
powerband begon net als een 16v rond de 4000rpm..
maar dat kan ook aan de afstelling liggen en de toenmalige 'echte' 98 octaan



De benzine druk regelaar kan je dan weer doormiddel van ringetjes iets aanpassen.
Ik had dit bovenstaande gebeuren ook allemaal. Op het laatste ook nog getest met de injectoren en spinnekop van een 16v.
Reply With Quote
  #9  
Old 30-09-2012, 09:48
sciroccoGTII sciroccoGTII is offline
Postwhore
 
Join Date: Dec 2004
Posts: 1,281
Default

Quote:
Originally Posted by MORREN
De benzine druk regelaar kan je dan weer doormiddel van ringetjes iets aanpassen.
Ik had dit bovenstaande gebeuren ook allemaal. Op het laatste ook nog getest met de injectoren en spinnekop van een 16v.



En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. Te herkennen aan de rand waar het rubber omheenkomt naar de inlaat. Is een dun randje doordat de conus zeg maar breder is. Je kunt er ook een van een porsche ik geloof 924turbo pakken maar vergt weer wat aanpaswerk omdat deze andersom werkt.
__________________
Scirocco 1 `78 Autocross
Hustler GT Buggy project `73
Scirocco GT2 project `91
VW vrije-standaard cross project

Daily : Scirocco GT 1.6 '85 47.000km


Golf GTI `81 Sold!
Reply With Quote
  #10  
Old 30-09-2012, 10:14
vwfiel vwfiel is offline
Postwhore
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 1,303
Default

jULLIE PRATEN OVER INJEKTOREN MAAR IK HEB EEN MECHANISCHE INJ EN GEEN COMPUTER GESTUURDE
Reply With Quote
  #11  
Old 30-09-2012, 10:33
Jel Golf 2 GTI's Avatar
Jel Golf 2 GTI Jel Golf 2 GTI is offline
Volksforum Draaideur Donateur
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 3,365
Default

mechanische heeft ook injectoren. Daarvoor is het een injectie, anders zou je carburatie hebben.
__________________
Who am I? => Me

I want to die peacefully in my sleep, like my grandfather.. Not screaming and yelling like the passengers in his car.
Reply With Quote
  #12  
Old 30-09-2012, 11:56
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. Te herkennen aan de rand waar het rubber omheenkomt naar de inlaat. Is een dun randje doordat de conus zeg maar breder is. Je kunt er ook een van een porsche ik geloof 924turbo pakken maar vergt weer wat aanpaswerk omdat deze andersom werkt.


924turbo past ook ja..alleen vind je die niet zo veel..van een Kr 16 kan ook ,enkel op een Dx maakt een 1,6 luchtweger het meeste verschil

let wel dat tuning van een atmosferische motor enkel een cumulatief effect heeft...
d.w.z,enkel en alleen een snelle nokkenas in een standaardmotor zal weinig effect hebben
er is uit een DX motor op kjet eigenlijk nooit meer dan +- 170-180 pk te halen
en dan heb ik het over 'alles uit de kast' ,dwz grotere kleppen ,nokkenas boven de 300graden ,verregaande kopbewerking ,flowen
opboren tot +2000cc,versterkte krukas,uitgewogen drijfstangen,K.S zuigers etetc,,later eventueel (laatste restrictie)Webers/Dellorto's erop
een en ander kost een godsvermogen...alhoewel dit soms vroeger wel gedaan werd toen er nog geen g60,vr6,of 1,8t was
ook is dergelijke tuning bijna niet geschikt voor dagelijks gebruik..buiten een hoog verbruik ,betrouwbaarheid etc (niet te vergeten dat fijne..differentieel van de 020 bak)..zijn er tegenwoordig nog maar weinig monteurs die er mee uit de voeten kunnen
sleutelen tegenwoordig met een Laptop...
in de Autocross/Rallye cross misschien wel
Reply With Quote
  #13  
Old 30-09-2012, 13:46
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

mooi omschreven
zoals quintin wilson zegt in de gti special

the best should not be bettert
why make whats al ready the best better
Reply With Quote
  #14  
Old 30-09-2012, 14:27
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by golf1gti83
mooi omschreven
zoals quintin wilson zegt in de gti special

the best should not be bettert
why make whats al ready the best better


nou ,eerlijk gezegd volgens hedendaagse begrippen is een standaart Golf 1 GTi niet echt snel...
de techniek staat niet stil...dus ook een klein boodschappen japannertje loopt tegenwoordig al 180..
toch zeker met alle moderne fratsen en electronica...(wat allemaal kapot kan/gaat)turbo's ,compressors etc etc

Maar..het was en het zal altijd zo zijn ,mede ook weer dankzij de technische vooruitgang ..lees de g60 en 1,8t blokwissels en moderne injectie systemen (digifant bijv)..
dat dat oud vierkant gebakje aldanniet met 3 letters in de grill...mensen toch raar kan laten opkijken
de GTI is al vele malen gekopieerd door vanalles en nog wat...en de benaming GTI is gemeengoed geworden met een snelle uitvoering van een kleine hatchback
net zo goed als elk bruisend bronwatertje 'Spa rood' heet..
het is en was altijd de eerste in zijn soort...er zijn wereldwijd zijn /waren er honderden clubs
er zijn vele maandbladen..
ik heb Baarlo meegemaakt..Worthersee(alle jaren) ,dat vergeet ik nooit meer...ik heb er veel gehad ,gereden,gesloopt,etc (soms afgetrapt,maar kreng wou desondanks niet kapot)...
zoals een Brits bekend autojournalist ooit zei; there will never be a monthly magazine called Astra +...will there?
nuff said...

off topic ,ik weet het...
Reply With Quote
  #15  
Old 30-09-2012, 14:31
Domi Domi is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 180
Default

Quote:
Originally Posted by heinz74
nou ,eerlijk gezegd volgens hedendaagse begrippen is een standaart Golf 1 GTi niet echt snel...
...



Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin.
Snelle tijd hebben we wel gehad
Reply With Quote
  #16  
Old 30-09-2012, 14:57
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin.
Snelle tijd hebben we wel gehad


ik krijg het akelige gevoel dat je van mijn leeftijd bent...
ik ben het helemaal met je eens..alhoewel ik toch weer een type 1 terug wil en van de grond af weer opbouwen vanaf 0
of de basis dan wel of niet een GTi is maakt me niet zoveel uit...probleem is dat ik nu een Bmw e30 met m50b25 blok heb...(dat vinden de meeste VW mannen ook dik..geef het maar toe)...
en bij tijd en wijlen ga ik die power gewoon missen straks ..dus..


met G60 blok als pleister op de wond.
Reply With Quote
  #17  
Old 30-09-2012, 16:00
mk1-madness mk1-madness is offline
Forum Regular
 
Join Date: May 2010
Posts: 242
Default

Al een hele tijd info aan het vergaren over dit onderwerp en nu staat het hier ineens allemaal. (heb al 12 jaar een Pirelli in de schuur staan) Wat er tot nu toe gebeurd is: kop bewerkt, 4-2-1 spaghetti ligt hier, 272/272 nokkiestok van newman besteld. Druk op zoek naar audi 5cil gasklephuis. Ik lees eigenlijk weinig over de zuigers hier, schijnt ook dat je een betere compressie met kr zuigers krijgt, en je schijnt met een 16v luchtweger en injectoren toch ook verschil te merken.

Domi, die foto van de twins op de achterbank vergeet ik niet snel.....
Nog geen spijt van de 2e ipv een dx?
Reply With Quote
  #18  
Old 30-09-2012, 18:33
passatje2 passatje2 is offline
VW Addict
 
Join Date: Feb 2007
Posts: 635
Default

ik heb eens een nokkenas 290 graden zonder verstelbaar tandwiel bij van kronenburg gehaald(werd mij daar aangeraden)en mijn sciroccootje ging als een tierelier ineens,
dus dit werkt perfekt bij een standaard motor.............ik heb ook al veel gereden en geknutseld,haha,geloof dat een inlaatspruitstuk van een cabrio vanaf 88 ook al een grotere inlaat heeft standaard voor een 5e gasklep,ma ja probeer tegenwoordig maar eens een gasklep en goeje warmdraairegelaar te vinden,vroeger veel gehaald in aachen op de sloop voor 30 mark,dat was lachen toen,tegenwoordig huil je om de belachelijke prijzen van het 2e hands gebeuren...de 3e post van heinz klopt als een bus voor een dx blokje en voor de rest kun je idd met de ringetjes wat knutselen voor meer druk op de spinnekop.
Reply With Quote
  #19  
Old 30-09-2012, 19:36
MORREN
Guest
 
Posts: n/a
Default

Quote:
Originally Posted by sciroccoGTII
En daar zit nou net geen verschil in injectoren zijn allemaal gelijk en de 16V verdeler is dezelfde als de 8V. Enkelt die van een 1.6GTI is anders. .



Nou ik heb ze vaak zat naast elkaar gehad, en hoe of wat het is weet ik niet.
Maar er zaten toch echt duidelijk verschillen in hoor.
Compleet 16v systeem maakte trouwens merkbaar niet veel uit, het ging er ons toe om dat hij wat te arm liep bovenin.

Tegenwoordig kan je voor veel minder geld elk ander blok erin bouwen met 3x meer vermogen.
Reply With Quote
  #20  
Old 30-09-2012, 19:40
golf1gti83's Avatar
golf1gti83 golf1gti83 is offline
VW Addict
 
Join Date: Nov 2008
Posts: 626
Default

Quote:
Originally Posted by Domi
Hoeft ook niet, Nu genieten we lekker van de GTI door lekker kalm te toeren met de kids achterin.
Snelle tijd hebben we wel gehad


haha, vandaag nog gedaan, mooi weer, zonnedak open
enne, Gti is toch nog best snel hoor, 75% van de auto's zijn langzamer
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:51.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum