Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-05-2019, 09:56
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default Golf MKIV GTI Project

Hi allen,

Sinds januari 2019 ben ik de trotse bezitter van een '98 Golf GTI. Het is hele nette auto die ik kocht van de 2de eigenaar (eerste monteur bij VW) die hem 11 jaar in bezit heeft gehad. Hij is erg basic qua uitvoering en heeft alleen elketrische ramen en Climatronic. De vorige eigenaar heeft hem voorzien van een volledig katloos Milltek uitlaat systeem vanaf de turbo, Eibach verlagsingsveren en een Defa klasse 3 alarm. tevens is de auto getuned naar ongeveer 200pk en is voorzien van een K03s turbo.

Hier wat kiekjes:





Aangezien de auto vrij basic is qua opties, en ik nogal optiegeil ben, had ik al vrij snel besloten MFA te willen inbouwen en cruise control.

Om een nieuwe teller te kunnen inbouwen had ik naast VCDS ook VAG-tacho nodig. deze twee heb ik dus maar als eerste aangeschaft. Mijn maatje heeft ook een MKIV GTI, en die wilde zijn teller upgraden van de Motronic uitvoering naar een VDO SE cluster. Deze mod heb ik voor hem gedaan met mijn nieuwe tools en daar hield ik een MFA teller aan over. Toen heb ik een hendel met draadboom besteld bij Kufatec, de boel ingebouwd/ingeleerd en MFA was een feit.

Toen ging dat SE cluster toch wel kriebelen want wat is dat een genot voor het oog. Op naar de sloop en voor een habbekrats een 1J5 920 826 opgepikt. ondertussen mezelf wegwijs gemaakt in de wereld van Eeproms en hexidecimaal zodat ik zelf ook "needle sweep", "Iluminiation mod" en "restkilometers" kon programmeren. Zo gezegd zo gedaan en het cluster ingebouwd. Helaas bleek toen dat mijn auto geen CAN-bus had en essentiele informatie zoals toerental niet naar het cluster werden verstuurd. Na lang zoeken en proberen heb ik vanaf het cluster 2 draden (CAN-high en CAN-low) naar de ECU getrokken. Dit werkt voor het toerental. Het resultaat:



Nu bleek nog steeds de verbruiksweergave niet te werken. Conclusie: Deze data wordt niet verzonden vanaf de ECU (Bosch Motronic ME 3.8)

Een nieuw plan is geboren: ECU conversie naar ME 7.5. Dit heeft meerdere voordelen namelijk: elektronisch gasklephuis = simpel cruise control aanleggen. Daarnaast zijn de tuningsmogelijkheden veel beter bij Deze ECU. De K03s turbo is moeilijk af te stellen op het originele Motronic regelapparaat.

Het project zal vast nog verder uitgebreid worden. Als je eenmaal begint met tuning, is het hek van de dam. Het is trouwens mijn bedoeling om zelf wegwijs te worden in de wereld van chiptuning.

Tips voor de ECU conversie zijn meer dan welkom. Ik zat zelf te denken aan de ECU van een AUQ motor. De pedalenbox, het gasklephuis en de MAP sensor neem ik uiteraard direct mee.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #2  
Old 13-05-2019, 10:41
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Lekker aan het klussen kerel !!

En een fraaie Mk4, zo zie je ze niet veel meer uit de vorige eeuw.
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #3  
Old 13-05-2019, 11:32
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Interessant projectje! Wat zijn zoal je bronnen voor informatie (vnl voor het programmeren van die extra opties)? Wil mezelf ook wel eens inlezen
__________________
Reply With Quote
  #4  
Old 13-05-2019, 12:52
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Quote:
Originally Posted by LRR
Lekker aan het klussen kerel !!

En een fraaie Mk4, zo zie je ze niet veel meer uit de vorige eeuw.


Thanks. Hij is inderdaad erg netjes en dat wil ik ook zo houden.


Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Interessant projectje! Wat zijn zoal je bronnen voor informatie (vnl voor het programmeren van die extra opties)? Wil mezelf ook wel eens inlezen


Google staat vol met de informatie over het aanpassen van de eeproms. Ik heb alles op een rijtje gezet en zelf een excelfile gemaakt waar ik de rauwe programmeertaal in hexidecimaal in kan dumpen, welke dan vervolgens de PIN vertaald en kan zien welke opties aanstaan e/of hoe ze aangezet moeten worden. Zo kan ik bijvoorbeeld ook de tank telleruitslag omdraaien. Handig voor T4's/Corrado's met een SE cluster.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #5  
Old 14-05-2019, 06:23
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik ga eens wat rondneuzen, klinkt interessant
__________________
Reply With Quote
  #6  
Old 14-05-2019, 07:43
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Je zult er flink voor moeten graven, maar het is allemaal te vinden. Roep maar als je iets wilt weten.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #7  
Old 14-05-2019, 08:10
chrisjuh chrisjuh is offline
Forum junkie
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 1,832
Default

Ik heb niets begrepen van je post, maar wel vet!
__________________
FAHRVERGNÜGEN!
Reply With Quote
  #8  
Old 16-05-2019, 13:39
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Quote:
Originally Posted by GoAzBox
Je zult er flink voor moeten graven, maar het is allemaal te vinden. Roep maar als je iets wilt weten.


zou bijna zeggen: zet het online, zodat anderen het kunnen downloaden en inzien

Netjes hoor die teller! Wat ook nog een mooie upgrade is(wel een dure en is soldeerwerk voor nodig) is een ColorMFA..
Reply With Quote
  #9  
Old 17-05-2019, 10:45
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Quote:
Originally Posted by chrisjuh
Ik heb niets begrepen van je post, maar wel vet!


Haha, same here Chris
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #10  
Old 06-06-2019, 09:54
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Zo ziet mijn Excel "Programma" eruit:



Heb het bestand zo gemaakt dat ik de rauwe data erin kan dumpen en Excel het vertaalt naar mensentaal. In de verschillende tabbladen staan de data voor de modificaties. Onder andere dus needle sweep, ilumination mod, T4 tankuitslag, restkilometers etc.

Modificaties doen is hiermee relatief simpel geworden. Kwestie van data kopieren in de goede adressen, de hexcode weer in een .bin/.eep opslaan en terugflashen.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #11  
Old 06-06-2019, 13:05
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Okeeejj...
Ik vind het verrekte knap dat je dit kunt, echt dikke duim kerel !!



@Chrisjuh: Gaat mij nog steeds boven de pet....jou ??
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #12  
Old 29-09-2019, 17:09
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by GoAzBox
Zo ziet mijn Excel "Programma" eruit:
Heb het bestand zo gemaakt dat ik de rauwe data erin kan dumpen en Excel het vertaalt naar mensentaal. In de verschillende tabbladen staan de data voor de modificaties. Onder andere dus needle sweep, ilumination mod, T4 tankuitslag, restkilometers etc.

Modificaties doen is hiermee relatief simpel geworden. Kwestie van data kopieren in de goede adressen, de hexcode weer in een .bin/.eep opslaan en terugflashen.


Ik zit inmiddels in je slipstream. Ben recent bezig geweest met de Polo 9N van mijn vrouw. Had maar 1 sleutel en heb er een eBay sleutel bijgekocht en zelf geprogrammeerd. Had echter geen SKC dus moest gaan uitlezen. Tevens kort daarna het instrumentenpaneel vervangen. Daardoor nu de kennis om SKC te achterhalen en BIN te downloaden, te flashen enzovoort.

Ook ingelezen in de mods die jij hebt gedaan, welke voornamelijk op de MK IV clusters van toepassing zijn. Ons Polootje hoeft alleen niet zo nodig een needlesweep te hebben

Ik zou nu eigenlijk door willen pakken en echt gaan begrijpen wat er nu precies in de BIN staat. Er is redelijk wat info online te vinden over specifieke mods, maar algemene info ben ik nog niet op het spoor. Heb jij nog wat nuttige links?

Ook ben ik benieuwd hoe jij de vertaling maakt van je HEX kolommen naar je Info kolommen. Is dit handmatig toegevoegde informatie of weet je dit geautomatiseerd om te zetten?
__________________
Reply With Quote
  #13  
Old 30-09-2019, 07:47
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik zit inmiddels in je slipstream. Ben recent bezig geweest met de Polo 9N van mijn vrouw. Had maar 1 sleutel en heb er een eBay sleutel bijgekocht en zelf geprogrammeerd. Had echter geen SKC dus moest gaan uitlezen. Tevens kort daarna het instrumentenpaneel vervangen. Daardoor nu de kennis om SKC te achterhalen en BIN te downloaden, te flashen enzovoort.

Ook ingelezen in de mods die jij hebt gedaan, welke voornamelijk op de MK IV clusters van toepassing zijn. Ons Polootje hoeft alleen niet zo nodig een needlesweep te hebben

Ik zou nu eigenlijk door willen pakken en echt gaan begrijpen wat er nu precies in de BIN staat. Er is redelijk wat info online te vinden over specifieke mods, maar algemene info ben ik nog niet op het spoor. Heb jij nog wat nuttige links?

Ook ben ik benieuwd hoe jij de vertaling maakt van je HEX kolommen naar je Info kolommen. Is dit handmatig toegevoegde informatie of weet je dit geautomatiseerd om te zetten?



Hey VeeDubber,

Het probleem met de info online is dat overal hapjes staan en niet alles klopt of maar half klopt. Ik heb de MKIV clusters nu ongeveer voor 90% correct vertaald, en dan vooral de IMMO3 clusters.

De basis is als volgt. HEX kun je vertalen naar ANSII code. Dit werkt alleen voor de eerste 255 hexidecimale tekens. De volgorde is als volgt:

00
01
02
03
04
05
06
07
08
09
0A
0B
0C
0D
0E
0F

en vanaf daar gaat het verder met

10
11
12
13
.....
t/m FF

Een Hexreader (HxD in mijn geval) geeft alle ANSII waardes in een tweede kolom naast de hex code weer. ik heb in mijn excel bestand alle hexidecimale waardes van 00 t/m FF onder elkaar gezet. Handmatig heb ik daarnaast de ANSII waardes gezet. In een ander tabblad waar de dump "vertaald" wordt, heb ik met een formule de bijbehorende ANSII waarde gezocht in het andere tabje en die wordt daar weergegeven. Deze formule gebruik ik daarvoor:
=LOOKUP(C4,'HEX=DEC=ANSII'!$B$2:$B$257, 'HEX=DEC=ANSII'!$C$2:$C$257)

De ANSII waarde is echter alleen nuttig voor VIN, cluster ID en immmobilizer identiteit. bijna alle andere waardes moet je op een andere manier zien te herkennen. vaak werkt dit door middel van byteflyp met een factor offset. bijvoorbeeld de tankinhoud:
deze staat in de dump op locatie 0x270 t/m 0x28F.
dit is wat je daar ziet:

18 00 3A 00 7C 00 E0 00 44 01 A8 01 A8 01 A8 01
18 00 3C 00 7C 00 E0 00 44 01 A8 01 A8 01 A8 01


Neem nu bijvoorbeeld eens A8 01. Deze twee waardes draai je om (byteflip) en dan krijg je dus 01 A8. De decimale waarde hiervan is 424. Dat getal heb je niets aan. Maar als je dat weer door 8 (de factor offset) deelt staat er ineens 53. En dat is niet geheel toevallig ook de inhoud van de tank.

In mijn bestand staat alles in excel en voor deze berekening gebruik ik dus weer een formule en die zie er als volgt uit: =HEX2DEC(R43&""&Q43)/8. "=HEX2DEC" is de formule, "R43" en "Q43" zijn de locaties in de excel en "/8" is de factor offset.

De pin heeft geen factor offset maar wel een byteflip (officieel "Int16" genaamd) en deze staat bij VWK501MH clusters op locatie 0x0CC/0x0CD, 0x0CE/0x0CF en 0x0D0/0x0D1. Daar staat bijvoorbeeld F1 1F F1 1F F1 1F. F1 1F omgedraaid is 1F F1. De decimale waarde daarvan is 8177 en dat is dus de PIN. De formule die ik daarvoor gebruik is "=HEX2DEC(P16&O16)"

Zo heb ik ook een formule voor de toerenteller en kilometer teller. Hier is de factor offset 0.0625. Geloof me als ik zeg dat ik heb moeten zoeken tot ik een ons weeg, maar ondertussen heb ik de functie ingebouwd dat de schaalverdeling van deze klokken wordt weergegeven en ik kan het nu dus ook aanpassen. Handig als je bijvoorbeeld nieuwe wijzerplaten hebt die tot 300km/u gaan of tot 9000rpm bijvoorbeeld.

locatie toerental schaalverdeling:
0x240 t/m 0x24F (byteflip en /0.0625)
locatie kilometerteller schaalverdeling:
0x220 t/m 0x23F (byteflip en /0.0625)
locatie brandstoftank volume:
0x270 t/m 0x28F (byteflip en /8)
locatie koelwatertemperatuur:
0x2B6 t/m 0x2DF (byteflip en /8)

Het lastige is dat je hier niet alleen de waardes op de klokken vindt, maar ook de weerstanden van de potmeter. Goed kijken dus.

Zo staat zelfs de K-waarde in de klok en kun je die naar eigen wens aanpassen. Te vinden op 0x150/0x151 (byteflip)

Let wel goed op: als je de schaalverdeling of de K-waarde gaat aanpassen in de dump. kloppen de checksums niet meer. Het cluster herberekent deze zelf maar kan er maar één tegelijk. Als je er meerdere aanpast kan het cluster het dus niet herberekenen en heb je een probleem. Bovenstaande info is alleen geldig op VWK501MH software in VDO IMMO3 clusters

Hopelijk heeft iedereen hier wat aan.

Edit:
om decimalen naar hexidecimaal om te rekenen zijn er online ook veel calculators te vinden. Bijvoorbeeld deze: https://www.rapidtables.com/convert...mal-to-hex.html
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW

Last edited by GoAzBox : 30-09-2019 at 08:33.
Reply With Quote
  #14  
Old 30-09-2019, 09:01
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Ik heb ondertussen ook nieuwe software en hardware aangeschaft om EEPROM's te lezen en te flashen. Niet alleen voor clusters maar ook voor ECU's. Naast VCDS (NEX-NET) en VAG-tacho heb ik nu een Galetto1260, KWP2000+ en een MPPS v13. Laatstgenoemde is om te beginnen een chinese clone. De andere kabels zijn allemaal officiële.

Aangezien een ECU met dezelfde hexcode werkt als de cluster ROM's, ben ik me momenteel aan het verdiepen in de wereld van het chiptunen. De Passat heb ik ondertussen zelf gechipt maar ik ben nog niet tevreden met het resultaat. De Golf komt deze week een stage 2 tune op.

Ondertussen ook weer een hoop upgrades verder. Van half FIS naar Fullfis met Passat platen (R32 look). Voor een heel zachte prijs kon ik een R32 dashboard op de kop tikken met bijbehorende luchtrooster. Deze heb ik geïnstalleerd en direct het DEFA alarm gedemonteerd, aangezien ik er toen goed bij kon.

de klus:


bijna klaar:


mooie lichtjes:



Nu het alarm eruit is heb ik dus ook geen handzender meer om op afstand de auto te openen. Hierdoor heb ik een nieuwe comfortmodule moeten installeren. 1J0 959 799 AH. 2 Nieuwe sleutels zijn besteld en onderweg. Nu dus een mooi origineel alarm ipv zo'n aftermarket onding. Met VDSpro wil ik de ramen ook kunnen openen met de sleutels. Hier maar weer even wat research in proppen om te kijken hoe dat werkt in een virtual machine welke kabel ik ervoor nodig heb. Iemand tips?

Ook heb ik geprobeerd het hemeltje, waarvan de stof los liet, opnieuw te bekleden met een soort alcantara. Dit is helaas faliekant mislukt aangezien deze stof bijna niet rekbaar is. Helaas nu dus op zoek naar een nieuwe hemel.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW

Last edited by GoAzBox : 30-09-2019 at 09:04.
Reply With Quote
  #15  
Old 30-09-2019, 09:10
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Hier een foto van een testje read/write met MPPS op een reserve ECU

__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #16  
Old 30-09-2019, 11:24
LRR's Avatar
LRR LRR is offline
Getting there...
 
Join Date: Aug 2004
Posts: 7,567
Default

Echt fantastisch werk !! Tof dat je een auto zo (bijna) helemaal naar je hand kunt zetten.
__________________
also known as L(ittle) R(ed) R(ooster)
Reply With Quote
  #17  
Old 30-09-2019, 19:34
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Dit is echt mooi werk wat je doet, wel beetje boven mijn pet.... Maare petje af
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #18  
Old 01-10-2019, 10:07
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by GoAzBox
Hey VeeDubber,

...veel tekst...


Zeg maar Hans
Thx voor je uitgebreide reply, ik ga het eens proberen te reproduceren voor mijn 9N bin-file (ook IMMO III)

1 vraagje voorlopig; Hoe achterhaal jij wat de offset factor is? Ik weet dat er bij motor ECU's vaak een "vertaal-bestand" hoort waarmee je het kan ontcijferen. Ben je deze al tegen het lijf gelopen voor klokken?
__________________
Reply With Quote
  #19  
Old 01-10-2019, 10:11
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Zeg maar Hans
Thx voor je uitgebreide reply, ik ga het eens proberen te reproduceren voor mijn 9N bin-file (ook IMMO III)

1 vraagje voorlopig; Hoe achterhaal jij wat de offset factor is? Ik weet dat er bij motor ECU's vaak een "vertaal-bestand" hoort waarmee je het kan ontcijferen. Ben je deze al tegen het lijf gelopen voor klokken?


Ok, Hans:-)

Je mag altijd de dump naar me sturen, dan kan ik eens kijken of ik alle offsets kan vinden.

Je bedoelt de "Funktionsrahmen" denk ik? Die heb ik nog niet gevonden en ben me ook niet bewust van het bestaan ervan, hoewel dat er vast zal moeten zijn. De factor offset ben ik tegen het lijf gelopen op internet. Voor zover ik weet worden er 3 gebruikt in een cluster. 8, 16 en 0.0625.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
  #20  
Old 15-10-2019, 11:29
GoAzBox's Avatar
GoAzBox GoAzBox is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2008
Posts: 634
Default

Ondertussen heb ik een ECU gescoord van een Passat 1.8t AWX en de 2 motorkabelbomen van een Seat Ibiza 1.8t AQX. beiden voor een prikkie. Volgende stap is een gasklephuis, potentiometer voor het gaspedaal, de EGT en MAP sensoren, een ander kleppendeksel met bobines en een carterpan met oliepeilsensor. Volgens mij ben ik dan klaar voor de swap.






De Immobilizer-PIN van de ECU heb ik ondertussen uitgelezen en het motormanagement aangepast op mijn setup. SAI en EVAP schrijf ik er nog uit, want die wil ik er niet op.
__________________
'12 Passat B7 Variant 1.6 TDI 110kW
'01 Golf Cabrio 85kW
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum