Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 04-09-2018, 13:00
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Exclamation Lekstroom Zekering 21

Dag mede-MK2'ers!

Sinds een paar dagen heb ik enige problemen met mijn accu. Toen ik hem 's ochtends een keer wou starten viel mij op dat het lampje van de accu (bij sleutel op contact) niet aan was. Toch proberen te starten en na even moeilijk rondkomen schoot ie toch weer direct aan.

Volgende dag weer gaan kijken, zette ik hem op contact dan brandde het lampje deze keer vrolijk mee, en ging direct na het starten uit.

Dag daarop weer proberen, op contact het lampje aan, starten, echter nu bleef het branden na het starten. Met het vermoeden dat de dynamo de geest had gegeven even een dot gas gegeven en direct sprong het lampje uit. Dynamo laad ook een prima 13,7 [V] bij op elk toerental dus deze zal het niet zijn.

Ten einde raad maar even wat oude topics ingedoken: Lekstroom! Hierin uitgelegd dat je de lekstroom tussen de plus-pool en plus-klem (wel loshalen) moest meten, lijkt me erg sterk dus daar maar de Min-pool en Min-klem van gemaakt. En ja hoor, een lekstroom van 780 [mA]! Vervolgens zekering nummer 1 eruit en weer meten. Nee, nogsteeds een lekstroom van 780 [mA]. Zekering nummer 2, etc etc.

Tot ik bij zekering nummer 21 kwam, die eruit getrokken en hoppaa, lekstroom van 40 [mA] nog maar.

(welke is te wijten aan de memory van de radio, gezien bij het verwijderen van de radio zekering een lekstroom van 740 [mA] overblijft)

Volgens zowel A2Resource en mijn zekeringen kapje uit de auto betreft dit het van:

Luggage Compartment Light, Diagnostic Connector, Interior Light, Instrument Cluster (MFA and Clock memory) + cig. lighter



Wie kan mij op weg helpen waar het hoogstwaarschijnlijk aan gaat liggen, voordat ik alles eruit trek en mijzelf een hoop moeite had kunnen besparen?

Alvast hartelijk dank!


[Met een korte rekensom:]


U=I*R -> 12=0,74 * R => R= 16,2 [Ohm]

P=(I^2)*R -> P=(0,74^2) * 16,2 => P= 8.88 [W]

Zou het een bron met een vermogen van 8 á 9 Watt moeten zijn.

Last edited by RobertVoorst : 04-09-2018 at 13:09.
Reply With Quote
  #2  
Old 04-09-2018, 13:33
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
U=I*R -> 12=0,74 * R => R= 16,2 [Ohm]
P=(I^2)*R -> P=(0,74^2) * 16,2 => P= 8.88 [W]
Zou het een bron met een vermogen van 8 á 9 Watt moeten zijn.
Dat kan eenvoudiger: P = U x I = 12 x 0.74 = 8,88W. ;-p

Nou kan ik me voorstellen dat een MFA wat stroom gebruikt, maar dit is wel wat veel: je accu zou in pakweg 55 uur helemaal leeggetrokken worden... Check eens of het lampje in de bagageruimte wel uitgaat als de klep gesloten is? Anders: heeft een vorige eigenaar misschien zelf iets toegevoegd dat zoveel stroom trekt?
Reply With Quote
  #3  
Old 04-09-2018, 13:40
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Dat kan eenvoudiger: P = U x I = 12 x 0.74 = 8,88W. ;-p

Nou kan ik me voorstellen dat een MFA wat stroom gebruikt, maar dit is wel wat veel: je accu zou in pakweg 55 uur helemaal leeggetrokken worden... Check eens of het lampje in de bagageruimte wel uitgaat als de klep gesloten is? Anders: heeft een vorige eigenaar misschien zelf iets toegevoegd dat zoveel stroom trekt?



Heb geen MFA in de golf zitten (helaas)! Auto is reeds anderhalf jaar in mijn bezit en voorheen geen problemen gehad (met elektra dan )

Het lampje van de bagageruimte zit in de hemel? Want daar heb ik er namelijk geen zitten
Reply With Quote
  #4  
Old 04-09-2018, 13:44
Erik Baas's Avatar
Erik Baas Erik Baas is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2012
Posts: 2,561
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
Het lampje van de bagageruimte zit in de hemel? Want daar heb ik er namelijk geen zitten
Nee, bij model '88 (weet ik toevallig) zit dat onder de linker hoedenplankdrager.
Reply With Quote
  #5  
Old 04-09-2018, 15:14
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Erik Baas
Nee, bij model '88 (weet ik toevallig) zit dat onder de linker hoedenplankdrager.



Zoeits vermoedde ik dan al, zit bij mij echter alleen een plastic steun en een voorgelegd draadje verstopt! Blijkbaar was het vroeger een optie haha
Reply With Quote
  #6  
Old 04-09-2018, 15:54
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

We zijn weer terug bij af helaas..

Slim als ik dacht te zijn stond de hemelverlichting op de deurstand.... en stond de deur open tijdens het meten van de lekstroom

Zodoende meette ik dus geen lekstroom maar sloot ik met de Amp-meter het circuit en ging de binnenverlichting branden. Tuurlijk dat ik dan een stroom meet

Echter wel geconcludeerd dat de Plus-klem bijna compleet in 2'en gescheurd was doordat de vorige eigenaar deze helemaal krom heeft getrokken bij het aandraaien.. Daar dus een nieuwe opgezet, en meteen weer even de lekstroom gemeten. Deze bedroeg 10 [mA] deze keer.

Nu de auto maar even laten staan en kijken of het zichzelf opgelost heeft !
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 13:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum