Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK I
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 18-04-2014, 15:00
mikeys mikeys is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 48
Default Golf MK1 aankooptips?

Hoi Volkswagenliefhebbers,

Weet niet of ik bij de goede topic zit maar ik ben opzoek naar 'n goede golf mk1. Maar weet helaas niet veel van waar je op moeten letten bij 'n mk1. Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Ik wil er al jaren een maar is er nooit van gekomen en hopelijk nu wel eens. Mijn vriendin en ik hebben nu 'n mooie golf mk5, met name zij heeft 'n mooie 5. Wordt weer eens tijd voor 'n leuke auto voor mezelf. Toch?

Alvast weer bedankt voor jullie reacties

Groeten Mikey

Last edited by mikeys : 21-02-2015 at 12:03.
Reply With Quote
  #2  
Old 18-04-2014, 15:06
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,644
Default

roest, roest en nog eens roest... dat is een van de kwalen..

ik denk dat je wel iets specifieker moet zijn, of je een cabrio wil, gti of gewoon een normale, ik denk dat de experts daar meer aan hebben
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #3  
Old 18-04-2014, 15:07
powah's Avatar
powah powah is offline
Forum junkie
 
Join Date: May 2012
Posts: 1,521
Default

Zijn al meerdere topics over, google kan je veel hierbij helpen maar het is eigenlijk hetzelfde als bij elke oude auto. Roest is je grote vijand. Wielranden, kofferbak(bij de veerpoten), hoekjes achterpaneel, hoekjes voorpaneel, vulhals, dorpels. The usual mikmak dus. Ik weet niet het budget, maar zorg dat de auto zo compleet mogelijk is en nog zo origineel mogelijk. Het is altijd beter om je eigen smaak eraan te geven vanuit een originele dan vaak de huisvlijt van andere op te knappen maar dan wel al een schroefsetje eronder zit.

83 is het beste bouwjaar als je zo min mogelijk roest wil. Deze zijn ook vaak het goedkoopst in aanschaf.

Welk blok wil je voor gaan?
Reply With Quote
  #4  
Old 18-04-2014, 15:52
the puritan's Avatar
the puritan the puritan is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 200
Default

Vergeet ook niet onder de raamrubbers te kijken naar roest. Verder zijn ze onverwoestbaar. (Nouja, bijna dan)
__________________
Passat variant GT B3
Reply With Quote
  #5  
Old 18-04-2014, 16:30
Barn171's Avatar
Barn171 Barn171 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jan 2012
Posts: 2,509
Default

Als je een projectje zoekt, heb ik nog wel wat moois staan, 100% roestvrij.
Reply With Quote
  #6  
Old 18-04-2014, 19:26
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

beetje wat de mannen hierboven al zeiden...
roest roest en nog eens roest..
GTI's zijn schaars op de markt ..al zijn er zat, ook ori hollanders maar die zijn meestal al bij kenners en liefhebbers ..diegene die te koop komen beneden de +/- 5000€ is meestal niet veel soeps.. niet in de zin van instappen en wegrijden...daarboven is er best wel wat te vinden..
de meeste gewone Golfjes die het redelijk netjes overleeft hebben zijn de latere bouwjaren en dan het best nog de automaatjes..
die zijn in de regel gekocht nieuw door oudere mensen en min of meer lang blijven hangen naderhand..
als je handig bent maak je er zo een handbak van..
probeer altijd een zo 'eerlijk' mogelijk exemplaar te zoeken...
d.w.z ,blijf weg bij TDI ombrouwsels waar het onder de kap wemelt van de kabelschoentjes en houtschroeven..matgerolde hokken..er zit meestal nogal wat PUR schuim en kit links en rechts onder de laag Cetabever..
ga liever kijken bij eentje waar zichtbaar roest opzit ,maar wel iets van bekend is qua historie..(is ,moeilijk,echter niet onmogelijk),,die ook niet verlaagd is met een goedkoop schroefset of waar golf 2 stoelen ingegooid zijn..etc etc..
er zit nogal wat verschil in de motoruitvoeringen onderling (benzine)..een 1,5 jbtje met lange 4 of 5bak uit 83 is geen vergelijk qua rijden met een 79er 1100..
de eerste is zeker als het een GLS of GX of iets is heel wat meer auto..
je zult bijna altijd werk er aan hebben ,technisch dan wel plaatwerk etc..het geluk heb je dan weer wel dat er zat onderdelen van zijn ..al dan niet origineel
plus het zit allemaal redelijk simpel in elkaar..

verwacht ten slotte GEEN moderne auto..je gaat hoe dan ook terug in de tijd..veercomfort,motorgeluid, windgeruis ,afrolgeluid, kraken-piepen etc je krijgt het allemaal kado...
ruitenwissers gaan vergeleken met modern erg traag ,en ook de aanjager/ventilatie is behelpen
stap in een regenbui met natte kleren in en hij beslaat in seconds..

affijn ga eerst eens bij verschillende exemplaren kijken en rijden..als je een beetje kijk er op hebt merk je het snel genoeg wat voor iets er voor je staat..
en anders zet je die gewoon hier met foto(s) op het forum..
er zijn er hier een paar die er zoveel verstand en kennis van hebben ,en soms zelfs het desbetreffende exemplaar kennen aan de hand van het kenteken (Barn 171 bijv)..
moet wel goedkomen lijkt me
Reply With Quote
  #7  
Old 19-04-2014, 13:20
mikeys mikeys is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 48
Default

Ik had misschien wat specifieker moeten zijn. Hiervoor mijn excuses

Maar ik ben op zoek naar een een 3 deurs benzine met 'n handbak. Geen projectauto.
Want helaas heb ik niet helaas de kennis en mogelijkheid/plek om bijv 'n automaat om te bouwen naar een handbak. weet ook niet de kosten doorvoor zouden zijn, materiaal, loon en rdw etc ....? Moet dat dan door iemand laten doen.

Ik wil 'n eerlijke en solide maar verder heb ik nog geen specifieke wensen.
Maar zoals Heinz74 al zei moet ik dat nog gaan ontdekken. Maar ik sta open voor suggesties wat nieuwe mk1's zijn ; ) die te koop zijn. Hoeft ook geen gti te zijn ondanks dat ik die echt te gek vind!! Maar mag wel!!

Nogmaals bedankt.

Met vriendelijke groeten,

Mikey

Last edited by mikeys : 19-04-2014 at 16:36.
Reply With Quote
  #8  
Old 19-04-2014, 14:40
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ombouwen naar handbak stelt niet zoveel voor. Voor 75€ een bak van een golf2/3 opzoeken. Vliegwiel en koppeling kopen, pedalensetje en stuurhuis met schakelmechanisme kopen. Spullen eronder knopen. Ik denk een max. 300€ aan onderdelen als je de koppeling nieuw koopt.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #9  
Old 20-04-2014, 08:49
bprijs's Avatar
bprijs bprijs is offline
Volksforum Aandeelhouder - Swallowtail Junkie
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,810
Default

Een bak kopen zonder hem eerst gevoeld en gehoord te hebben blijft ook een risico.
Heb hier op het forum ook eens een bak gekocht (zal geen naam noemen ) die ook goed was volgens hem.
Want hij had er zelf veel mee gereden.
Echter toen ik hem er eenmaal onder had begon het gedonder.
De olie kwam er aan alle kanten uit.
Het blijven tweedehands spullen je kan dus niet altijd de verkoper vertrouwen.
Ook niet van een forum!
__________________
Tweede swallowtail van 74 in de resto
Mijn 74er slapend project
Oud 75er swallowtail project


Cnc Frezen, custom made onderdelen ik maak het terecht voor je.
Pm me voor meer info
Reply With Quote
  #10  
Old 20-04-2014, 12:48
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,864
Default

Ja je kan er niet inkijken dat blijft lastig. Vooral bijgeluiden en synchromesh ringen. Misschien van een rijdende sloper halen. Die bakken van een golf1 / 2 hebben al veel voor de kiezen gehad. Ik heb achter mijn golf2 een chv bak gezet. 150.000 gelopen volgens de klok van de donor ( golf3 1.6) maar werkt perfect.
Maar t ombouwen opzich vind ik zelf heel goed te doen. Als je alles verzameld kan je t in een zaterdag doen.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 20-04-2014, 23:57
Van Limburg's Avatar
Van Limburg Van Limburg is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Apr 2012
Posts: 2,183
Default

Tja de kennis heeft die niet zegt em, dan stopt het. Je wil een degelijke golf zonder werk? Dan kost het nu eenmaal geld. Koop een originele, de duurdere zijn meestal de betere. Kijk zeker ook hier opt forum naar golfjes. Hier meer vertrouwen in een auto dan op marktplaats..
Reply With Quote
  #12  
Old 21-04-2014, 08:56
willemsgti's Avatar
willemsgti willemsgti is offline
VW Addict
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 529
Default

heb nog wel een te koop
golf 1
1.5 jb met 5 bak
kleur wit
netjes van binnen
buiten wat lichte roetplekjes
__________________
www.classicmk1.nl
Reply With Quote
  #13  
Old 23-04-2014, 17:50
mikeys mikeys is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 48
Default

Hoi Willem,

thx voor je reply. en sorry voor mijn late reactie.
klinkt niet verkeerd alleen jammer van de roest.
hoeveel roest is er? en wat vraag je voor de golf?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 16:35.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum