Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Algemeen
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 23-08-2020, 05:45
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default Zuinig rijden

Waarmee bespaar je meer brandstof?
Uitlaten rijden op de motor (in de versnelling) versus uitlaten rijden (met de koppeling in).

Gaat om een Golf 2 '89 1.3 benzine injectie met versnellingspook.

Ik vind het een uitdaging om zolang mogelijk met 30 liter benzine te doen.
Ja, 30 liter ipv 45 liter omdat, je dan al wat bespaart mbt gewicht.
Regelmatig wordt de 525 km. gehaald, wat betekend 1:17 (5.88 liter per 100 km?)
Dus met 45 liter in de tank is dat 765km.

Bij het afremmen wat je ver van te voren ziet aankomen (bv. een afslag of stoplichten) is er te kiezen tussen:

1. remmen op de rem.
– remmen is altijd verlies en kost meer brandstof dan onderstaand!

2. afremmen op de motor dmv gas loslaten in de versnelling (evt. terug schakelen)
– ergens gelezen dat de injectie motor dan het brandstofverbruik stopt. Is dat zo?
– door het momentum van gewicht/snelheid (maar wel weerstand van de motor) kan er nog stuk afstand worden afgelegd. Minder ver dan totale vrijloop van de auto(3).

3. uitlaten rijden met de koppeling ingetrapt (ontkoppeld).
– motor loopt dan stationair door en verbruikt brandstof.
– door het momentum van het gewicht/snelheid en vrijlopen van de auto is er nog een flinke afstand te behalen. Verder dan als je afremd op de motor (2).


Wat is dus zuiniger.
2. Afremmen op motor: kleinere afstand maar geen brandstofgebruik (?)
3. Uitlatenrijden zonder koppeling: grote afstand maar wel brandstofgebruik(stationair)

Of zijn er nog andere mogelijkheden?


Ook andere zuinigheids tips/dilemma's welkom!.

Last edited by Function : 23-08-2020 at 05:50.
Reply With Quote
  #2  
Old 23-08-2020, 07:29
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Ik kan je wel aangeven wat ik weet, van de vader van mijn vriendin die altijd camion chauffeur is geweest. Hij is nu al jaar op pensioen. Kan me nog wel herinneren dat we begin vorig jaar daarover hebben gehad omdat zij blijkbaar cursussen krijgen om zo zuinig mogelijk te rijden. En daar kregen ze mee om te ontkoppelen en uit te bollen, met als gevolg natuurlijk dat alle personen wagens nog voor u willen en je uiteindelijk vroegtijdig moet remmen. En zo krijgen ze nog veel zaken mee, en hij gaf zelf wel aan dat je daadwerkelijk brandstof uitspaart, maar in het huidige verkeer is niet alles mogelijk.
Dit is wel met een camion.

Wat ik uit eigen ervaring weet, mijn daily is een sprinter en probeer ook zoveel mogelijk kms te doen, maar de ene keer doe ik er 730 en de andere 800 kms.
Ga altijd bij hetzelfde tankstation. Maar heb ook al ondervonden en vernomen dat ook de samenstelling van de diesel en benzine kan verschillen wat invloed heeft op het aantal kms dat je kan doen. Maar weet niet in hoeverre ze dit kunnen beïnvloeden, maar de verschillen moeten ergens van komen. En je hebt nog factor weer enz...

En ik weet niet of dat remmen op de motor verbruikt, omdat als ik met men 335i afrem op de motor het verbruik op nul staat. Maar dat kan te maken hebben met dat ik het gaspedaal losheb en niets registreert maar misschien wel nog verbruikt.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´

Last edited by Mk1_er : 23-08-2020 at 07:32.
Reply With Quote
  #3  
Old 23-08-2020, 11:19
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Ik weet niet of het injectiesysteem in de Golf 2 al zo slim is dat die de brandstoftoevoer uitschakelt. Ik heb zo m'n twijfels. Hij zal wel niet meer inspuiten dan stationair.

Bij moderne motoren is uitbollen in versnelling het zuinigste omdat ze dan inderdaad geen brandstof inspuiten. Je moet al heel lang uitbollen in neutraal om er het voordeel uit te halen, dat is echt niet haalbaar in het verkeer, je bent dan een gevaar op de weg.
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #4  
Old 24-08-2020, 06:57
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Ik ga er vanuit dat je de NZ motor hebt (1.3) en dus Mono-Motronic. Deze kent al het onderbreken van de inspuiting door a) toerental hoger dan stationair + b) gasklep dicht = afremmen op motor.

Over het algemeen wordt gesteld dat afremmen op de motor zuiniger is dan stationair draaiend uitrollen. Daarnaast heb je in die situatie meer controle over de auto wanneer je in een noodsituatie terecht komt. Maar aangezien het brandstof besparen een sport voor je geworden is: Waarom probeer je het niet gewoon uit?
__________________
Reply With Quote
  #5  
Old 24-08-2020, 14:36
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default

Bedankt voor alle input!
In ieder geval een bevestiging van de theorie.

Is dat zo van de benzine? De ene benzine is niet de andere?
Ga er van uit dat daar wettelijke normen voor zijn.
Hoe ik het verbruik meet (30 l. brandstofmeter tot het oranje + kilometers), moet er wel steeds bij andere stations getankt worden.

Mbt de Camion(vrachtwagen?)opleiding is het dus belangrijk genoeg dat het onderwezen wordt.
Maar zoals er al werd aangegeven in de post is er wel verschil en dan vooral qua gewicht (momentum).

Natuurijk wordt het (uitrollen dan wel afremmen op de motor) alleen toegepast als het veilig kan.

Ja, het gaat inderdaad om een NZ motor.
En is ook logisch om het gewoon uit te proberen!http://volksforum.com/forum/images/icons/icon10.gif


Nog andere tips?

Volgende dillemma:
wat is zuiniger, verwarme lucht (van boven uitlaat) of alleen koude lucht in de luchtinlaat?
Momenteel ligt de warmeluchtbypass eraf.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-08-2020, 15:38
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Ik ga er vanuit dat je de NZ motor hebt (1.3) en dus Mono-Motronic. Deze kent al het onderbreken van de inspuiting door a) toerental hoger dan stationair + b) gasklep dicht = afremmen op motor.

Over het algemeen wordt gesteld dat afremmen op de motor zuiniger is dan stationair draaiend uitrollen. Daarnaast heb je in die situatie meer controle over de auto wanneer je in een noodsituatie terecht komt. Maar aangezien het brandstof besparen een sport voor je geworden is: Waarom probeer je het niet gewoon uit?


NZ draait op Digijet 4 Losse injectoren ipv. 1 voor de gasklep zoals de andere 1,3 motoren (AAV etc.)

Digijet gebruikt ook de inspuitonderbreking zoals jij zegt! Er zit een stationair schakelaar op het gasklephuis, indien deze geactiveerd wordt bij een toerental hoger dan 1500 rpm (voor de computer geen stationair) dan onderbreekt hij de inspuiting. Kom je onder deze 1500 toeren dan begint hij weer benzine in te spuiten.

Altijd als ik mijn NZ compleet uit liet rollen op de motor tot onder de 1500 rpm, dan begon die tussen de 1500 en 1000 rpm ineens weer te trekken omdat de auto weer benzine kreeg en stationair ging lopen. Rare beleving
Reply With Quote
  #7  
Old 24-08-2020, 15:40
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Function
Volgende dillemma:
wat is zuiniger, verwarme lucht (van boven uitlaat) of alleen koude lucht in de luchtinlaat?
Momenteel ligt de warmeluchtbypass eraf.


Aansluiten zou zuiniger zijn. Hij spuit bij koude start meer benzine in dan nodig om te compenseren voor het condenseren van benzine op de wanden van het inlaattraject. Hoe sneller je auto boven een bepaalde koelvloeistof temp. komt, des te minder lang hij de koudestart verrijking gebruikt.
Reply With Quote
  #8  
Old 25-08-2020, 09:00
VeeDubber's Avatar
VeeDubber VeeDubber is offline
Volksforum Crew - S2 Racer
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 6,797
Default

Quote:
Originally Posted by RobertVoorst
NZ draait op Digijet 4 Losse injectoren ipv. 1 voor de gasklep zoals de andere 1,3 motoren (AAV etc.)


Hij moet er weer 4 hebben hoor
Ik zal het wel verkeerd onthouden hebben. Mijn NZ kennis gaat terug naar een Polo, daar was het dacht ik Mono-Motronic. Maar goed, principe blijft hetzelfde voor bijna alles met een injectiecomputer.
__________________
Reply With Quote
  #9  
Old 25-08-2020, 09:30
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by VeeDubber
Hij moet er weer 4 hebben hoor


Meer is altijd beter, behalve als het om snelheidsboetes gaat
Reply With Quote
  #10  
Old 25-08-2020, 10:03
Function Function is offline
Forum Regular
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 268
Default

Quote:
Digijet gebruikt ook de inspuitonderbreking zoals jij zegt! Er zit een stationair schakelaar op het gasklephuis, indien deze geactiveerd wordt bij een toerental hoger dan 1500 rpm (voor de computer geen stationair) dan onderbreekt hij de inspuiting. Kom je onder deze 1500 toeren dan begint hij weer benzine in te spuiten.


Dat ga ik testen en zou betekenen dat bij het 'afremmen/uitrollen' op de motor er teruggeschakeld moet worden bij 1500 toeren en zelfs een stuk uitrollen zonder koppeling.
Dus toch een combinatie.

Quote:
Aansluiten zou zuiniger zijn. Hij spuit bij koude start meer benzine in dan nodig om te compenseren voor het condenseren van benzine op de wanden van het inlaattraject. Hoe sneller je auto boven een bepaalde koelvloeistof temp. komt, des te minder lang hij de koudestart verrijking gebruikt.


Voor een koude motor begrijp ik dat.

Maar voor een motor die op temperatuur is levert koude lucht(inlaat) meer vermogen.
Het volume van de zuurstof is bij koude lucht toch kleiner (dus meer zuurstof per volume tov warme lucht) waardoor er meer vermogen ontstaat?
En dus minder benzine nodig voor hetzelfde vermogen met warme lucht.

Zou een langere rit dan opwegen tegen even iets hoger gebruik bij de koude start fase?
Is daar ergens 'break even' punt?

Zit er niet een klep op het luchtfilter die automatisch de warme lucht reguleert?

Last edited by Function : 25-08-2020 at 10:13.
Reply With Quote
  #11  
Old 25-08-2020, 10:29
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Quote:
Originally Posted by Function

Maar bij alleen koude lucht(inlaat) is het volume van de zuurstof toch kleiner (dus meer zuurstof per volume tov warme lucht) waardoor er meer vermogen ontstaat?
En dus minder benzine nodig voor hetzelfde vermogen met warme lucht.

Zou een langere rit dan opwegen tegen even iets hoger gebruik bij de koude start fase?
Is daar ergens 'break even' punt?

Zit er niet een klep op het luchtfilter die automatisch de warme lucht reguleert?


Correct! Ga je door voor de wasmachine?

Op het plastic zwarte kapje op je gasklephuis (waar de inlaatbuis heen loopt) zitten twee vacuumnippels, waarvan er 1 naar het luchtfilterhuis gaat. Deze twee nippels zitten vast aan de 030129828A, waarin een dun strookje metaal zit. Dit strookje metaal buigt bij het veranderen van de inlaat temperatuur. Als deze open staat is de lucht 'te koud' en wordt de klep in de luchtfilterkast open gezet voor warme lucht. Wanneer de lucht 'te warm' of warm genoeg is, buigt het plaatje zo dat de vacuum passage dicht blijft en er geen extra verwarmde lucht aangezogen wordt.

Het koude en warme lucht verhaal heeft eigenlijk alleen invloed met vollast. Als je in deellast rijdt, knijp je de motor eigenlijk al met de gasklep dus is het verschil in vermogen tussen koude en warme lucht ook minimaal. Daarbij, stel dat je bij koude lucht een gasklepstand van 35% nodig hebt voor X vermogen en bij warme lucht een gasklepstand van 40% voor identieke vermogen X. Dan zal de motor theoretisch wel efficiënter lopen op de koude lucht, maar de extra 5% dat de gasklep openstaat betekend weer minder weerstand in het inlaattraject en dus minder pompverliezen (de zuigers zuigen makkelijker mengsel aan, dus minder verlies in de aanzuiging). Dan loopt de motor onder de streep dus weer zuiger en efficiënter op warme lucht.

Daarbij regelt de computer de hoeveelheid inspuiting toch naar de lambda, Luchtmassameter en de motortemperatuur. Het verschil tussen koude en warme lucht in verbruik is op de meetwijze die jij hanteert denk ik niet terug te vinden. Dan zul je het BSFC (brake specific fuel consumption, ofwel specifieke brandstofverbruik) voor de motor moeten kunnen meten (gram benzine per geleverd Kilowattuur). Hierbij is je uitgangspunt een exact toerental en exact dezelfde belasting van de motor (gasklepstand). Zelfs als je voor je gevoel constant rijdt, zit hier veel variatie in (denk wegdek, wind etc.). Daarbij is dit systeem zo vreselijk basaal en verouderd dat het eigenlijk altijd achter de feiten aan loopt. De ene keer loopt een motor perfect en de keer erop eigenlijk net niet.

Ik denk dat je veel beter kunt gaan zoeken in versnellingsbak verhoudingen, bandenspanningen en stroomlijnen.

Last edited by RobertVoorst : 25-08-2020 at 10:33.
Reply With Quote
  #12  
Old 25-08-2020, 11:00
ar1g3's Avatar
ar1g3 ar1g3 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Nov 2012
Posts: 1,989
Default

Quote:
Originally Posted by Function
En dus minder benzine nodig voor hetzelfde vermogen met warme lucht.
reguleert?

Dit gaat niet op. Voor een bepaald vermogen moet er een bepaalde hoeveelheid benzine met lucht reageren. Die verhouding blijft altijd hetzelfde. De computer regelt de ingespoten benzine bij om te voldoen aan die verhouding, althans hij probeert dat toch. Warme lucht is dus minder lucht, minder brandstof nodig en minder vermogen. M.a.w om een bepaald vermogen te halen ga je altijd dezelfde hoeveelheid benzine moeten inspuiten, verliezen buiten beschouwing gelaten.
Koude of warme lucht, maakt dus eigenlijk niet uit, je gaat toch hetzelfde vermogen nodig hebben en verbruiken om de oprit naar de snelweg op te rijden.

Het enige wat je kan doen is de verliezen beperken. Zo is het bijvoorbeeld veel efficiënter om altijd volgas op te trekken tot de snelheid die je wilt rijden, omdat de motor dan minder pompverliezen heeft zoals Robert al zei. Pompverlies is eigenlijk het vacuum zuigen van het stuk tussen gasklep en cilinder. Om iets vacuum te zuigen heb je vermogen nodig.


Om terug te komen op de vraag rond uitbollen, je zou de motor kunnen foppen en een drukknopje in parallel met de stationair schakelaar zetten. Dit duw je in tijdens het uitbollen en dan duw je de gas een eind in zodat je minder remt op de motor en langer uitbolt. Geen idee of het zou werken, misschien moet je dan ook iets met de vollast schakelaar doen, maar gezien je blijkbaar erg ver wil gaan om zo zuinig mogelijk te zijn kan je altijd eens experimenteren
__________________
'88 Golf 2 1.8 GTI 16v PL(project)
'01 Passat B5.5 1.9TDI PD
'95 Passat b4 1.9 TD (RIP)

"Cornering perfectly is like bringing a woman to climax.” - Jackie Stewart
Reply With Quote
  #13  
Old 12-10-2020, 21:30
Carel Ha Carel Ha is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 344
Default

Ik denk dat als je echt zuiniger wilt rijden dat je beter voor gewichts besparing kan gaan zoals een achterbank en rechter voorstoel eruit halen ipv de tank half vol doen. Golf 2 heeft een tank van 55 liter en dus verschilt het ongeveer 20 kg met volle tank of 30 liter in de tank.
Ook zou je kunnen overwegen (wat bijna alle nieuwe autos ook (niet) hebben) het reserve wiel eruit halen, dat scheelt ook weer +-20 kg.
Ook de banden op 3.0 bar zetten zal ook een boel schelen aan rol weerstand en ook zal het uitrollen van de auto veel langer zijn door de verminderde weerstand.
Wat ook helpt om zuinig te rijden is af en toe vol op het gas gaan, zo brand te motor en uitlaat schoon en heeft hij het daarna makkelijker om vrij te "ademen".
Om de lucht weerstand te verminderen zou je ook kunnen overwegen om de auto een paar cm te verlagen, maar niet teveel anders kan er geen lucht meer onder de auto door wat ook weer weerstand op wekt.
Er waren ooit voor de diesels motor beschermings kappen verkrijgbaar die de motorruimte vanaf onderen af berschermde, deze zijn nog te krijgen bij winparts. Dit zal ook een boel helpen om de lucht weerstand aan de onderkant van de auto te optimaliseren.
En om de luchtweerstand verder te optimaliseren kan je overwegen om een kleine achter spoiler te monteren om zodoende de lengte van het dak groter te maken wat weer helpt bij het verminderen van de weerstand.
Ook helpt het natuurlijk om zelf ook nog even 20 kg af te vallen waardoor de auto ook weer zuiniger rijdt

Al met al zijn er nog best wel een aantal dingen te doen om het beter te maken.
Maar vergeet niet een golf 2 is en blijft een vierkant hok.
__________________
Golf 2 GL 1.6 carb Rood metallic
Golf 2 Syncro Atlas grijs (project)
Passat C3 2.0 TFSI Vag Chip Blauw grafiet Daily
Golf 2 CL 1.6 60pk TD Tornado rood Scrapped
Golf 2 Madison 1.6D Tornado rood Crashed
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 03:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum