Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #201  
Old 24-05-2014, 20:46
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Stap voor stap een klein stukje verder

De Koets is kaal op de 2 achterruitjes en de achterklep na. Ik ben lekker bezig om alle kit te verwijderen en aankomende week wil ik wat in elkaar lassen om er zwenkwielen onder zitten zodat ik hem af en toe de werkplaats in kan rijden om te gaan beginnen met al het plaatwerk wat er af of uit moet.







In tussentijd ben ik de TT-RS motor aan het klaar maken, want ik vind het zonde dat alles uit elkaar op de schap ligt:

Deze motor heeft nog geen 10K gelopen, maar omdat hij al 500pk heeft en meerdere keren op de testbank heeft gestaan, heb ik hem toch uit elkaar gehaald om te kijken hoe deze van binnen is. Hij is erg mooi ingelopen en is zou zonde zijn om hem nu helemaal uit elkaar te trekken zonder enige meerwaarde. Mocht ik er later nog andere zuigers etc in willen zetten kan dat altijd nog:







Effe gepoetst:







Met de cilinderkop het zelfde verhaal:













De cilinderkop er weer op:




Na lang te hebben getwijfeld heb ik besloten om hem toch opnieuw te spuiten, want ik wil graag dat het er straks perfect uit komt te zien. Ik had dit alleen beter kunnen bedenken alvorens ik de cilinderkop er weer op heb gezet, want ik ben nu echt enige uren bezig geweest met het afplakken
















Omdat wij nu alleen nog de T4 bus en de Seat Inca hebben om mee rond te rijden, ben ik op zoek gegaan naar iets wat erg leuk is en wat we kunnen gebruiken zoals een ander een motorfiets heeft.

Ik weet dat het geen VW is, maar bij deze dan toch even ons nieuwe aanwinst voor wat ontspanning. Ik zat niet te wachten op nog een project, en een standaard auto kan mij niet echt bekoren. Op het moment dat ik er voor het eerst in mocht rijden was ik verkocht. Geen ABS, Geen stuurbekragteging, Geen Rembekrachtiger enz,

Ik kan hem waarschijnlijk woensdag ophalen en kan niet wachten om er lekker mee te gaan rijden.





























Reply With Quote
  #202  
Old 24-05-2014, 21:08
Bluepower Bluepower is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 935
Default

Lekker bezig weer Wilco!
En zo'n Lotus is ook geen straf om in te rijden.. Alleen wel voor je geraamte, want dat krijgt een partij trillingen te verwerken(plus dat je arm en beenspieren gaat trainen)...
Veel plezier ermee!
Reply With Quote
  #203  
Old 24-05-2014, 21:14
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 684
Default

In Lochem gekocht?
__________________
Caddy Maxi 1.9TDI soon Touran nose and 1.4tsi 6gear
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #204  
Old 24-05-2014, 21:33
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by vwjohnny
In Lochem gekocht?


Klopt idd, ben je hier bekent mee ?

Zij hebben een zaak in Lochem en in Amsterdam en word zometeen 1 bedrijf in Houten.
Reply With Quote
  #205  
Old 24-05-2014, 21:50
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Bluepower
Lekker bezig weer Wilco!
En zo'n Lotus is ook geen straf om in te rijden.. Alleen wel voor je geraamte, want dat krijgt een partij trillingen te verwerken(plus dat je arm en beenspieren gaat trainen)...
Veel plezier ermee!


Dat is wat ik ook zou verwachten, maar de pedalen gaan erg licht/soepel, het schakeld super strak en niet te zwaar en het sturen valt mij ook erg mee.
Ik heb open gereden en ook dan valt mij het geluid ook erg mee. Natuurlijk hoor je de motor etc, maar dat geeft hem het karakter wat ik leuk vind.

Wel heb ik vanochten een nieuw stuur besteld met vlakke onderkant en zo dat het stuur verder naar mij toe komt. Ook komt er dan meteen een snap-off tussen zodat ik het stuur er ook af kan halen voor een betere in en uitstap.

Dit is precies waar ik naar op zoek was en hij is wat minder geschikt voor lange einden, al zou ik er zo een eind mee weg gaan.
Iedereen zal andere eisen stellen aan een auto, maar ik vind dit juist geweldig

Hij heeft maar 24K gelopen en ik ben nu al aan het discuseren over welke motor er het beste in kan komen zoals de Honda S2000, de VW 2.5 5-cilinder zoals hij in de US modelllen zit zonder turbo of een 2.0TFSI onderblok met een 20V-kop en een setje throttle bodies

Eerst maar even lekker origineel houden, want ik heb evengoed al te veel werk.

We gaan wel door met de Leon, maar het is nu al wel zeker dat ikzelf er nooit mee zal gaan racen. Mijn gezondheid is simpelweg te slecht, maar ik wil hem wel afmaken omdat ik al zo ver ben en dit project geweldig vind.
Zo kan ik rustig aan doen en dan kijken we wel weer verder als hij klaar is
Reply With Quote
  #206  
Old 24-05-2014, 22:04
snelsma snelsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 48
Default

Je hebt de cilinderkop weer gemonteerd zie ik.
Ga je deze er later nog een keertje afhalen?
Ik zie namelijk dat er een aantal torxbouten ontbreken bij de kettingkast.
Reply With Quote
  #207  
Old 24-05-2014, 23:48
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by snelsma
Je hebt de cilinderkop weer gemonteerd zie ik.
Ga je deze er later nog een keertje afhalen?
Ik zie namelijk dat er een aantal torxbouten ontbreken bij de kettingkast.


Deze kop die blijft er voorlopig op zitten hoop ik en deze kleine m6 boutjes zitten er inmiddels ook weer in.
Ik had de pakking en de kopbouten etc nieuw besteld, maar ik kwam er daarna pas achter dat deze 6 kleine boutjes ook vervangen moesten worden omdat dit ook rekbouten zijn. Normaal gesproken herbruik je deze boutjes weer en moet je ze vast zetten met maar weinig Nm, maar deze moesten worden aangedraaid op 8Nm + 90gr. Ik wilde geen risico nemen en heb deze toch vervangen voor nieuwe al was dit nergens terug te vinden en ook waren ze erg lastig te vinden in ETKA, maar het zit weer in elkaar zoals het hoort.

Last edited by DutchBuild : 25-05-2014 at 00:02.
Reply With Quote
  #208  
Old 25-05-2014, 06:41
snelsma snelsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 48
Default

Klopt het zijn rekboutjes.
Maar deze moet je normaal ook direct vast draaien ivm de kit tussen de koppakking.
Reply With Quote
  #209  
Old 25-05-2014, 08:19
vwjohnny vwjohnny is offline
VW Addict
 
Join Date: Jun 2008
Posts: 684
Default

Niet echt bekend mee maar kom er wel eens langs als ik richting noorden van het land ga binnen door staat wel mooi spul.
__________________
Caddy Maxi 1.9TDI soon Touran nose and 1.4tsi 6gear
Golf 2 1.3 Madison
Reply With Quote
  #210  
Old 25-05-2014, 10:08
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by snelsma
Klopt het zijn rekboutjes.
Maar deze moet je normaal ook direct vast draaien ivm de kit tussen de koppakking.


Ik vind het een beetje onzinnig wat je nu verteld. De kopbouten zijn belangrijk en deze kleine boutjes zitten er alleen in om het olie binnen te houden.

Kit is niet van toepassing omdat er niks vloeibaars tussen zit. Wel zit er een rubber strookje voor het afdichten van de koelvloeistof en de oliekanalen.

Dit is het laatste wat ik er over zal zeggen, want dit is weer zo'n typische gevalletje: beste stuurlui staan aan wal !

Als ik dit van te voren wist had ik ze meteen mee besteld, maar zelfs bij Pon wisten ze dit ook nog niet. Deze 6 boutje zijn bijna niet terug te vinden in ETKA en ze staan ook niet in de lijst bij de koppakking-set. Je praat alsof je dagelijks aan een RS-motor sleuteld, maar voor mij is deze keer ook de eerste keer.



Last edited by DutchBuild : 25-05-2014 at 10:23.
Reply With Quote
  #211  
Old 25-05-2014, 11:08
snelsma snelsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 48
Default

Allemaal prima hoor.
Ik zou alleen zeggen lees Elsa nog een keer goed door😉
Laat het dan ook even weten als je het gevonden hebt.
Heb inderdaad niet veel verstand van deze dingen.
Reply With Quote
  #212  
Old 25-05-2014, 11:21
giuliettaevo giuliettaevo is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2013
Posts: 287
Default

Dat is het fijne van internetfora...

Zit er aan het andere toetsenbord iemand die er verstand van heeft of iemand die er verstand van denkt te hebben????
Reply With Quote
  #213  
Old 25-05-2014, 11:55
Rallyegolf20vt's Avatar
Rallyegolf20vt Rallyegolf20vt is offline
Draaideur Donateur - Retroracer
 
Join Date: Mar 2005
Posts: 932
Default

Ik denk dat je in dit geval nogal voor je beurt praat Wilco

Niet iedereen die dikke oa 5 cilinder projecten draait post het hier op het forum.
Ik kan je zeggen dat Snelsma op het gebied van S en RS modellen wel "redelijk" onderlegd is qua kennis en dat hij ook nogal eens geraadpleegd wordt door diverse bekende namen in de audi /vw scene.

Maar goed als dat je er zo over denkt is jou mening
__________________
There`s no substitute for Turbo engines

Rallyegolf 2.5 TFSI S-tronic Quattro
Rallyegolf
Reply With Quote
  #214  
Old 25-05-2014, 14:39
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Ik vind het niet erg als iemand wat vraagt of zijn mening wil geven, maar dit ligt anders. Deze man probeert mij iets te vertellen wat ik inmiddels ook al weet, maar dit is in overleg met Pon toch goed gekomen.

Ik heb deze boutjes er een dag later in gezet in overleg met de werkplaatchef bij Pon. Volgens hem (en wat ook mijn idee is) hebben deze boutjes geen enkel invloed op de cilinderkop zelf.
Het is een stuk aluminium wat er bij aan zit voor het afdekken van de distributieketting, that's it
Ik praat in dit geval zeker niet voor mijn beurt omdat dit in overleg gedaan is met de Audi-werkplaats-chef bij Pon wat voor mij volstaat.

Als ik alles van te voren wist, had ik deze boutjes ook al nieuw besteld en meteen gemonteerd ook al moeten zij pas worden aangedraaid na dat de kopbouten helemaal vast zitten.

Zo overlegt zo gedaan

Niemand is heilig en als je alles op internet gooit bestaat de kans dat dit soort dingen gebeuren.
Ook als Snelsma dat zou doen komen er discussies als deze en zijn soms onvermijdelijk.
Dit is dan ook de reden dat je bijna nooit ziet wat er bij iemand in zijn keuken gebeurd, terwijl het bij mij altijd openhuis is zowel in de werkplaats als op internet, en ja dan zien de mensen het ook als je iets verkeerd doet of een vergissing maakt enz.

Oplossing is, niks meer plaatsen, klanten ontvangen achter een balie enz

Last edited by DutchBuild : 25-05-2014 at 14:50.
Reply With Quote
  #215  
Old 25-05-2014, 14:57
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by Rallyegolf20vt
Ik denk dat je in dit geval nogal voor je beurt praat Wilco

Niet iedereen die dikke oa 5 cilinder projecten draait post het hier op het forum.
Ik kan je zeggen dat Snelsma op het gebied van S en RS modellen wel "redelijk" onderlegd is qua kennis en dat hij ook nogal eens geraadpleegd wordt door diverse bekende namen in de audi /vw scene.

Maar goed als dat je er zo over denkt is jou mening


Ik hoop dat je beseft dat het mij niet uitmaakt of ik aan een dikke 5-cilinder werkt of een originele R32 of anders. Ik probeer mijn werk ten alle tijden zo goed mogelijk te doen. Daar naast maak ik auto's klaar zoals een hotrod-bouwer dit zou doen en ben ik geen motorenrevisiebedrijf of een Tuner

Het leuke van dit soort nieuwe en bijzondere motoren is dat je er weer nieuwe dingen van kan leren zoals ik dat ook heb gedaan zoals je zult begrijpen

Ik ken deze man niet en hij zal ook echt zijn werk goed doen als de resencies positief zijn over hem. Dat wil niet zeggen dat bij hun alles perfect verloopt en nooit iets fout zal gaan. Wij allen zijn mensen, en wij allen leren het beste van onze fouten. Hier door leer je steeds beter werken en zullen er steeds minder fouten worden gemaakt, maar nooit foutloos, want wij zijn nog steeds mensen

Last edited by DutchBuild : 25-05-2014 at 15:13.
Reply With Quote
  #216  
Old 25-05-2014, 16:36
snelsma snelsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 48
Default

[QUOTE=DutchBuild]Ik vind het een beetje onzinnig wat je nu verteld. De kopbouten zijn belangrijk en deze kleine boutjes zitten er alleen in om het olie binnen te houden.

Kit is niet van toepassing omdat er niks vloeibaars tussen zit. Wel zit er een rubber strookje voor het afdichten van de koelvloeistof en de oliekanalen.

Dit is het laatste wat ik er over zal zeggen, want dit is weer zo'n typische gevalletje: beste stuurlui staan aan wal !

Als ik dit van te voren wist had ik ze meteen mee besteld, maar zelfs bij Pon wisten ze dit ook nog niet. Deze 6 boutje zijn bijna niet terug te vinden in ETKA en ze staan ook niet in de lijst bij de koppakking-set. Je praat alsof je dagelijks aan een RS-motor sleuteld, maar voor mij is deze keer ook de eerste keer.


Het gaat om het 2e stukje in jou verhaal.
Kit is dus (zeker wel)van toepassing tussen de koppakking.
Juist bij het gedeelte van de kettingkast waar dus ook de torxbouten geplaatst worden.
Er staat dan ook duidelijk dat je binnen 5 min de koppakking +cilinderkop moet inbouwen.
Dit weer ivm de 4 strookjes kit die er tussen komen.
De overgang van bovenkant cilinderblok naar onderste distributiedeksel loopt net niet gelijk (nageldikte verschil).
Tja en of dit dan zinnig of onzinnig is weet ik niet,dat laat ik dan maar in het midden.
Het is nu makkelijker om de kop er nog een keer af te halen😉
Reply With Quote
  #217  
Old 25-05-2014, 17:52
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by snelsma
[QUOTE=DutchBuild]Ik vind het een beetje onzinnig wat je nu verteld. De kopbouten zijn belangrijk en deze kleine boutjes zitten er alleen in om het olie binnen te houden.

Kit is niet van toepassing omdat er niks vloeibaars tussen zit. Wel zit er een rubber strookje voor het afdichten van de koelvloeistof en de oliekanalen.

Dit is het laatste wat ik er over zal zeggen, want dit is weer zo'n typische gevalletje: beste stuurlui staan aan wal !

Als ik dit van te voren wist had ik ze meteen mee besteld, maar zelfs bij Pon wisten ze dit ook nog niet. Deze 6 boutje zijn bijna niet terug te vinden in ETKA en ze staan ook niet in de lijst bij de koppakking-set. Je praat alsof je dagelijks aan een RS-motor sleuteld, maar voor mij is deze keer ook de eerste keer.


Het gaat om het 2e stukje in jou verhaal.
Kit is dus (zeker wel)van toepassing tussen de koppakking.
Juist bij het gedeelte van de kettingkast waar dus ook de torxbouten geplaatst worden.
Er staat dan ook duidelijk dat je binnen 5 min de koppakking +cilinderkop moet inbouwen.
Dit weer ivm de 4 strookjes kit die er tussen komen.
De overgang van bovenkant cilinderblok naar onderste distributiedeksel loopt net niet gelijk (nageldikte verschil).
Tja en of dit dan zinnig of onzinnig is weet ik niet,dat laat ik dan maar in het midden.
Het is nu makkelijker om de kop er nog een keer af te halen😉


Hier heb ik wat aan

Voor mij leek het een rubber strookje, maar als alles binnen 5 minuten gemonteerd moet worden, lijkt het wel vloeibaar of zo zacht te zijn en zo dat het nog moet uitharden na dat deze gemonteerd is.
Hier zal mijn vergissing dan moeten zitten, want bij een normaal rubber strookje zal deze monagetijd niet zo belangrijk zijn.

Dat de koppakking daar bij de kleine boutjes dunner is lijkt mij een logische verklaring omdat de kleine boutjes minder vast worden gedraaid en de koppakking daar alleen nog werkt als afdichting om de olie binnen te houden.

Je geeft mij nu een beter antwoord als wat ik bij Pon kreeg, bedankt hier voor

Ik ga de kop er weer af halen en alles nog een keer opnieuw monteren

Als het rubbere strookje na geplet te zijn nog steeds de zelfde vorm heeft was het al hard zoals rubber normaal zou zijn, maar als deze strook breder geworden is zoals bij de vloeibare pakking gebeurd is het wel zeker dat deze als een soort van vloeibare pakking is aangebracht op de metalen koppakking toch ?

Last edited by DutchBuild : 25-05-2014 at 18:01.
Reply With Quote
  #218  
Old 25-05-2014, 18:43
snelsma snelsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 48
Default

Je moet dezelfde kit gebruiken die je ook voor de distributiedeksels gebruikt.
Even uit mijn hoofd eindigt op 176 A2.
Als je Elsa hebt staat er precies omschreven bij cilinderkop inbouwen waar dit moet komen.
Het gaat dus om kit niet iets wat op je koppakking zelf zit.
Ook moet je dit zowel aan de onder als bovenzijde plaatsen lijkt me ook logisch.
Overige kit resten verwijderen.
Er zijn vaak een hoop dingen die je snel over het hoofd ziet.
Reply With Quote
  #219  
Old 25-05-2014, 19:23
DutchWilco's Avatar
DutchWilco DutchWilco is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2008
Posts: 1,167
Default

Quote:
Originally Posted by snelsma
Je moet dezelfde kit gebruiken die je ook voor de distributiedeksels gebruikt.
Even uit mijn hoofd eindigt op 176 A2.
Als je Elsa hebt staat er precies omschreven bij cilinderkop inbouwen waar dit moet komen.
Het gaat dus om kit niet iets wat op je koppakking zelf zit.
Ook moet je dit zowel aan de onder als bovenzijde plaatsen lijkt me ook logisch.
Overige kit resten verwijderen.
Er zijn vaak een hoop dingen die je snel over het hoofd ziet.



Dat blijkt wel weer, want ik heb dit nog niet eerder meegemaakt.

Er zit al een soort van rubber randje op de stalen pakking waardoor ik niet begrijp dat hier bovenop ook nog eens vloeibare pakking moet worden aangebracht.
Ik kan dit nu ook nog niet in Elsawin terug vinden en moet dit even vragen aan iemand die bij mij werkt.

Hier onder kunt u duidelijk zien wat ik bedoel met het rubberen randje die er al op zit:


Reply With Quote
  #220  
Old 25-05-2014, 20:24
snelsma snelsma is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 48
Default

Vanaf de overgang naar de deksel moet een strookje kit.
Ongeveer tot het eerste torxboutje.
Bij mijn weten staat het onderaan in de tekst bij cilinderkop inbouwen.
Kan morgen wel even een foto maken.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 09:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum