Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 03-10-2007, 18:31
arno Derby's Avatar
arno Derby arno Derby is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 960
Send a message via MSN to arno Derby
Default A.P.K. afkeur (terecht of overdreven)

Hee mensen
Nadat ik bij mijn golfje de koppeling, waterpomp, distubutie riem, kachel radiateur en de banden heb vervangen dacht ik de auto even gauw te keuren.
Omdat de auto niet veel km heeft gelopen en erg goed rijd dacht ik dat er niks mis mee kon zijn.
Maar nou is ie dus weg geweest voor de keuring en nou komen ze met een lijst afkeur punten:

Rem verschil achter (begrijp ik als afkeur)

Speling op stuur kollom (Het is minimaal en ik heb laatst een ander laten keuren en die is goed gekeurt met veel meer speling)

Benzine lekage (Ook wel begrijpelijk en rook ook al eens benzine lucht)

Veerschotels (niks van te zien maar wel een heel klein beetje speling te voelen)

Bestuurders stoel klapt moeilijk naar voren (Tja lijkt mij mijn probleem en niet die van hun)

Remslang zou gedraaid zitten

Karter ontluchtings slang zou niet goed meer zijn.


Ik heb t idee dat somige dingen een beetje overdreven zijn zoals de bestuurders stoel.
Maarja dacht hem dus even gauw te keuren maar ondertussen kost alles wat ik er aan gedaan heb wel een hoop geld. Maarja dan heb ik straks ook bijna een nieuwe golf he.

Hebben meer mensen die deze punten als afkeur gehad en zijn dit vaker voor komende problemen of heb ik hier gewoon pech gehad dat een of andere nauwe pipo mijn auto heeft gekeurt?

Gr Arno
__________________
Audi 50 `76 GL
Audi 50 `76 LS

Polo 86(c) treffen Holland

Polo 86(c) treffen Holland hyves
Reply With Quote
  #2  
Old 03-10-2007, 18:37
Tjaap's Avatar
Tjaap Tjaap is offline
Volksforum Crew - You WILL comply!!
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 25,213
Default

als je een achterbank hebt moet die stoel klappen.. bank eruit en niks aan de hand
__________________
Welcome to the internet:
Where men are men, women are men, and little girls are FBI agents.
Reply With Quote
  #3  
Old 03-10-2007, 18:41
Kazzo Kazzo is offline
Postwhore
 
Join Date: May 2007
Posts: 1,036
Default

Zijn wel afkeur punten, behalve die carterontluchtings slang, bij motor gedeelde hebben ze niks mee nodig alleen co! Mijne is net voor gekeurt, ik had drie punten, koplampen zaten geen reflectie vakken op want zijn heldere koplampen (afkeur), Geen rubberen hoezen om de pedalen (afkeur) en mijn co was 7% omdat ik webers heb is kwesti van dichtdraaien.

Kleine punten maar zouden wel afkeur zijn!
Reply With Quote
  #4  
Old 03-10-2007, 18:43
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

regels mbt de zitplaatsen:
3. De zitplaatsen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd. Bij personenauto's die na 30 september 1971 in gebruik zijn genomen, moeten: Visuele controle. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen.
a. verschuifbare zitplaatsen in elke mogelijke stand automatisch zijn vergrendeld,b. verstelbare rugleuningen van zitplaatsen in elke mogelijke stand kunnen worden vergrendeld, en Onderdelen a en b. Visuele controle. Indien de vergrendeling in twee standen werkt blijft verdere controle achterwege.
c. de voorste zitplaatsen, indien zij scharnierend zijn, dan wel de rugleuningen van de voorste zitplaatsen, indien zij scharnierend zijn, in de normale stand automatisch zijn vergrendeld. Visuele controle. Zo nodig wordt de vergrendeling gecontroleerd tijdens een remproef.
Reply With Quote
  #5  
Old 03-10-2007, 18:43
PluRRie's Avatar
PluRRie PluRRie is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 200
Default

Zijn allemaal terecht.

Rem slang oplossen en goed draaien(als dat niet luk los halen en opniew monteren en uiteraard ontluchten)

Cateronluchtingslang intapen als die gescheurd is...
Reply With Quote
  #6  
Old 03-10-2007, 18:44
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

regels mbt stuur,- en inrichting:
Keuringseisen Wijze van keuren
1. De bestuurde wielen van personenauto's moeten goed reageren op de draaiing van het stuurwiel. Visuele controle waarbij, met de wielen in de stand van rechtuitrijden, het stuurwiel naar links en naar rechts wordt gedraaid met een hoekverdraaiing van ten hoogste 15°, zo nodig met draaiende motor. De bestuurde wielen moeten hierbij van stand veranderen.
2. Bij draaiing van het stuurwiel tot aan de aanslagen mogen geen weerstanden voelbaar zijn en moeten de wielen onderscheidenlijk de banden vrij kunnen draaien. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt waarbij de stuurbekrachtiging buiten werking is gesteld. De bestuurde wielen worden naar de uiterste linker- en rechterstuurstand bewogen waarbij de bestuurde wielen gedeeltelijk mogen worden ontlast.
3. De voor de overbrenging van de stuurbeweging bestemde onderdelen moeten deugdelijk zijn bevestigd met alle daarvoor bestemde bevestigings- en borgmiddelen, mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet zijn vervormd en mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Het stuurwiel wordt met krachtige korte bewegingen naar links en naar rechts gedraaid, waarbij de massa van de personenauto op de wielen rust. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2 van de Regeling permanente eisen.
4. Stofhoezen van het stuurhuis en de stuurkogels moeten deugdelijk zijn bevestigd en mogen niet zodanig zijn beschadigd dat de hoezen niet meer afdichten. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
5. Kruiskoppelingen moeten een zichtbaar spelingsvrije overbrenging kunnen bewerkstelligen.ToelichtingDe eis omtrent zichtbaar spelingsvrije kruiskoppelingen geldt niet voor de axiale speling van naaldlagers. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Hierbij wordt het stuurwiel langzaam naar links en naar rechts gedraaid en axiaal bewogen.
6. Flexibele koppelingen mogen niet in ernstige mate zijn gescheurd en de vulkanisatie mag niet in ernstige mate zijn losgeraakt. De wijze van keuren bij het vijfde lid is van toepassing.Op scheuren dan wel het loslaten van de vulkanisatie is artikel 2.7.2 van de Regeling permanente eisen van toepassing.
7. De verbindingen in het stangenstelsel mogen niet te veel speling vertonen. 1. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.2. Voor het zichtbaar maken van:a. radiale speling wordt het stuurwiel met krachtige, korte bewegingen naar links en naar rechts gedraaid terwijl de massa van de personenauto op de wielen rust;b. axiale speling worden op de stuurkogel of stuurverbinding trek- en drukkrachten uitgeoefend.3. In geval van twijfel wordt de speling gemeten met een geschikt meetmiddel.4. Op de speling is artikel 2.7.3 van de regeling permanente eisen van toepassing.
8. Indien een gedeelte van de binnenkant van het stuurkogelhuis en van de stuurkogel zichtbaar is doordat de hoes is beschadigd of ontbreekt, mag dit gedeelte geen corrosie vertonen. Indien de hoes is beschadigd of ontbreekt, vindt visuele controle plaats, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt.
9. Onze Minister stelt regels vast omtrent het bepaalde in het derde, zesde en zevende lid. -
Reply With Quote
  #7  
Old 03-10-2007, 18:46
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

regels veerschotels.. let op de achterste veerschotels zijn vaak slecht bij een golf 2 en de golf 3, dit zie je pas goed als je de rubber klos naar beneden trekt van de zuigerstang, bovenin dus..


2. De onderdelen van het veersysteem mogen geen breuken of scheuren vertonen, mogen niet ernstig door corrosie zijn aangetast en moeten deugdelijk zijn bevestigd.Toelichting- Onder 'onderdelen van het veersysteem moeten deugdelijk zijn bevestigd' wordt tevens verstaan: Het hoofdveerblad mag door slijtage tot maximaal 50% van de oorspronkelijke dikte zijn gesleten.- Indien de rand van een veerschotel ten gevolge van roest is afgebrokkeld, wordt dit eveneens als doorgeroest aangemerkt en dient tot afkeur te worden overgegaan.- Veerschotels mogen, indien deze zijn doorgeroest, niet worden gerepareerd. In dit geval moeten deze kompleet worden vervangen. Visuele controle, terwijl de personenauto zich boven een inspectieput of op een hefinrichting bevindt. Indien sprake is van corrosie ter plaatse van de bevestiging, geschiedt de controle op de wijze zoals bepaald in hoofdstuk 2, titel 2, van de Regeling permanente eisen.
Reply With Quote
  #8  
Old 03-10-2007, 18:46
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Stuurhuis ; speling in stuurhuis zelf is af te stellen toch? Een oude auto mag dat best een beetje hebben (my opinion)

Carteronluchtingsslang is zo vervangen

Remverschil (goed schoonmaken, trommels en remvoering) en evt. nog een beetje afstellen, hoeft niets te kosten.

Stoel ; waarschijnlijk een uitgerekt kabeltje, heb ik ook ..

Benzinelekkage ; is nooit goed, moet je wat aan doen. Poreuze slang ofzo?

Veerschotels ; tja, beetje speling, geen probleem toch?

Dus: ff middagje klussen en dan moet de keurmeester het maar door de vingers zien! Sommige verwachten een splinternieuwe auto.
Mijn keurmeester heeft afgelopen week een oude volvo diesel goedgekeurd, die hij niet eens gezien heeft. Even papieren laten zien en huppakee, weer een jaar APK.
Da's weer het andere uiterste. Ook niet goed vind ik.
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
  #9  
Old 03-10-2007, 18:49
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

remverschil op de rollenbank:
1. Indien gebruik wordt gemaakt van een rollenremtestbank mag het verschil in remwerking tussen de wielen op een as niet meer bedragen dan 30% van de hoogst gemeten remkracht (bovenwaarde) waarbij de wielen niet blokkeren.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-10-2007, 18:50
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

als de voorpoten speling hebben in de toplagers, is dit geen afkeur
Reply With Quote
  #11  
Old 03-10-2007, 18:52
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

klik eens hier... kun je het allemaal zelf nazoeken..
Reply With Quote
  #12  
Old 03-10-2007, 19:58
maartenunplukt's Avatar
maartenunplukt maartenunplukt is offline
Postwhore
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,250
Default

Dat wat ik las van heldere koplampen vind ik grappig. Want ik heb ook heldere lampen met kruis, maar dat was geen afkeerpunt. Wel een gedraaide remslang en wat andere dingetjes. Dat is hopenlijk nu allemaal verholpen en volgende week nieuwe ronde nieuwe kansen.
__________________
www.hardleers.net | Photography//design//art//people
Reply With Quote
  #13  
Old 03-10-2007, 20:54
arno Derby's Avatar
arno Derby arno Derby is offline
VW Guru
 
Join Date: May 2007
Posts: 960
Send a message via MSN to arno Derby
Default

Hee jongens bedankt voor jullie reacties.

Ik weet wel dat de ene er nauwer naar kijkt dan de andere en eigenlijk heb ik altijd geluk maar nu dus niet. Maarja ik heb nu bijna alles nieuw. Voor 500 euro aan nieuw spul dr op en dan hoop ik er minimaal 1 jaar er vanaf te zijn.

Maarja t is wel zuur als je ff ga apk dr op denkt te gooien en dan krijg je dit. Ik wou hem misschien verkopen en een passat 35i kopen omdat ik vaak veel zooi aan het verhuizen ben maar ik blijf voorlopig nog wel even in de golf rijden anders zou ik een hoop verlies maken.

Wat wel raar is is dat hij al die punten heeft afgekeurt maar een lek in de uitlaat heeft ie niet opgemerkt. schele bal dat t is.

Maarja we zien het allemaal wel. Hoort er allemaal bij bij het auto rijden he.

GR Arno
__________________
Audi 50 `76 GL
Audi 50 `76 LS

Polo 86(c) treffen Holland

Polo 86(c) treffen Holland hyves
Reply With Quote
  #14  
Old 03-10-2007, 20:59
Jurgen Santana's Avatar
Jurgen Santana Jurgen Santana is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,526
Default

Quote:
Originally Posted by hajee
karterontluchtingsslang??
is geen apk punt.


Jawel hoor, lees maar na via de link die je hebt gegeven. Voor het meten van de uitlaatgassen moet de carterventilatie zijn aangesloten. Een lekkende slang is hetzelfde als een niet aangesloten carterventilatie.
__________________
WWW.MIVW.NL
Reply With Quote
  #15  
Old 03-10-2007, 22:18
hajee's Avatar
hajee hajee is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jul 2004
Posts: 6,884
Send a message via MSN to hajee
Default

Quote:
Originally Posted by Jurgen Santana
Jawel hoor, lees maar na via de link die je hebt gegeven. Voor het meten van de uitlaatgassen moet de carterventilatie zijn aangesloten. Een lekkende slang is hetzelfde als een niet aangesloten carterventilatie.

als je het zo bekijkt heb je gelijk.

Last edited by hajee : 03-10-2007 at 22:30.
Reply With Quote
  #16  
Old 03-10-2007, 22:25
berendd's Avatar
berendd berendd is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,458
Default

kudt regel is dat... wil die troep nie in me carbs hebben..
__________________
sportklassiek klassieker forum
Reply With Quote
  #17  
Old 04-10-2007, 12:03
martiepartie's Avatar
martiepartie martiepartie is offline
Married to PC
 
Join Date: Jan 2007
Posts: 4,524
Default

Doe je bij de APK een aansluiting op; zo snel als je het pand verlaat schroef je er weer een breather filter op. Misschien dat het met een filtertje wel mag?

Ik ga die roetslang ook niet aansluiten op mijn Keihins
__________________
v40 d4 r-design 2014
Volvo 244 gl 1978
Volvo 780 Bertone 1987
Mini 1275 1977
Mini 1000 1987
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 04:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum