Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Lupo, Fox en Up!
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 31-08-2015, 10:20
speedfreax speedfreax is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 133
Default lupo 1.4 versnellingsbak issues

Heb een 4 weken terug een leuke lupo voor de vrouw gekocht. Een 1.4 75pk, groen met net geen 150.000 op de teller. De eerste drie weken waren aldus haar een fijne belevenis, echter nu gaat de bak moeilijk doen. Opschakelen gaat soepel, terugschakelen daarentegen totaal niet. Vanuit zijn 5 wil hij soms niet in zijn vier, en ook terug naar de 1 als je voor het stoplicht staat heeft hij moeite mee. Ik heb allereerst de kabel vervangen door een handverstelbare, en dat hielp iets. Maar na het vervangen duurde het 3 dagen alvorens de bak weer moeilijk ging doen.

Nu ben ik bang dat er een revisiebak onder moet. Heeft iemand hier een goed adresje voor? Liefst omgeving rotterdam (met een omtrek van ongeveer 50 km) eventueel haal ik zelf een revisiebak dat een forumlid dat wel een brug heeft, deze eronder kan hangen. (Tegen een vergoeding natuurlijk)

Wie kan mij helpen ?

De foto's van de nieuwe aanwinst komen zsm, maar eerst even de bak fixen.
Reply With Quote
  #2  
Old 31-08-2015, 10:34
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Klinkt een beetje alsof hij niet helemaal goed ontkoppelt. In z`n achteruit gaat vaak gepaard met tandenpoetsen?

Mijn moeder rijdt een Peug 107 en die hebben als kwaal dat de drukgroep gaat scheuren. Hierdoor ontkoppelt hij nog wel iets, maar net niet genoeg...met dezelfde verschijnselen als jij aangeeft.
Reply With Quote
  #3  
Old 31-08-2015, 12:16
speedfreax speedfreax is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 133
Default

Achteruit maakt idd wel herrie om hem erin te zetten.
Maar wat ik vooral frappant vind is het niet terug in zijn versnelling gaan bij terugschakelen.

Drukgroep, check.
Is het dan verstandig dat ik koppeling en drukgroep vervang?
Ben nl. Bang dat de bak dalijk ineens vastslaat en er helemaal niet mee te rijden valt. Ze moet nl. Nog wel naar haar werk. Ik probeer alles voor aankomend weekend in orde te krijgen...

Dan kan dit weekend de bak eraf.
Reply With Quote
  #4  
Old 31-08-2015, 12:44
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Naja, als het kapot is, moet je het vervangen. Maar zolang niet bekend is wát er kapot is, zou ik me eerst ff richten op het zoeken van de oorzaak.

Dat het terugschakelen niet wil, dat is heel logisch hoor. Je kan namelijk heel makkelijk zonder koppeling een auto laten opschakelen. Terugschakelen gaat dan wat lastiger...maar wanneer er wat tussengas gegeven wordt, gaat dit ook prima.

Maar wat de oorzaak kan zijn is wel een lastige....de verschijnselen van het slecht schakelen doen mij iig denken aan een koppeling die niet volledig ontkoppelt. Ik zou het daarom in dat gedeelte zoeken. Kan je de koppelingskabel nog strakker zetten? Of gaat de koppeling dan slippen? Pedaal is ook nog helemaal goed? Ik weet dat de pedalen van een Seat Ibiza 6K(2) wel eens wil scheuren...

En anders zit er idd niets anders op dan de bak er achter weg te sleutelen.

De hevel van het druklager zou ook nog krom/gescheurd kunnen zijn trouwens als je een 085 bak hebt.




Misschien dat iemand anders nog iets weet of ervaring hiermee heeft..
Reply With Quote
  #5  
Old 31-08-2015, 13:22
speedfreax speedfreax is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 133
Default

Heb net weer even een stukje gereden. Zodra de motor draait gaat het schakelen lastig. Met de motor uit, niks aan de hand.
Vooral het in zijn achteruit zetten gaat gepaard met een grote "schok" . Ik heb er een filmpje van gemaakt, zal ik zsm uploaden.
Reply With Quote
  #6  
Old 31-08-2015, 13:48
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Zet er maar een nieuwe koppeling met drukgroep in zoals Rene al aangeeft.
Daar zit waarschijnlijk het probleem.
Ik heb heel veel koppelingen gedaan van motoren waar het 085 baktype achter zit. vaak trapt de drukgroep heel zwaar, of zijn er vingers kapot of gescheurd waardoor hij niet geheel ontkoppeld en dus lastig in de versnellingen wil.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #7  
Old 31-08-2015, 14:39
speedfreax speedfreax is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 133
Default

Heb net even een filmpje gemaakt.

https://m.youtube.com/watch?v=GCL2umaM_BE

Als de motor loopt gaat het schakelen heel lastig. Alsof hij wordt tegengehouden in de schakelgang. Als je dan duwt schiet hij in zijn versnelling. Bij het schakelen naar achteruit hoor je tandenpoetsen en voel je in de auto een soort van "schok" als hij in de achteruit schiet.

Staat de motor uit schakelt de bak perfect!

Koppeling is idd vrij zwaar. Kan hem niet strakker zetten zonder dat hij constant slipt.
Reply With Quote
  #8  
Old 31-08-2015, 15:05
speedfreax speedfreax is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 133
Default

Dan zal ik iig een koppelingsset bestellen incluus glijbus.

En dan natuurlijk de hamvraag, zijn er forumleden die dit in kunnen bouwen van het weekend?
Reply With Quote
  #9  
Old 31-08-2015, 15:12
R-oy R-oy is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Jan 2013
Posts: 313
Default

Dat ziet er inderdaad uit als een gare drukgroep. De synchromesh ringen kunnen ook op zijn.. al zou dat met rijden (dubbel clutchen) wel op te lossen zijn. Daarnaast zou het schakelasje onder bij de bak niet helemaal goed aansluiten waardoor niet de juiste versnelling opkomt.
Reply With Quote
  #10  
Old 31-08-2015, 15:12
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Ik helaas niet, mijn nieuwe schuur is op dit moment nog in aanbouw
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #11  
Old 31-08-2015, 17:26
speedfreax speedfreax is offline
Forum Regular
 
Join Date: Dec 2012
Posts: 133
Default

Bummer...
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 12:31.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum