Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 02-10-2021, 14:42
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

YESSSSSSS
Ik heb hem werkend!! 8-)
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #22  
Old 03-10-2021, 08:54
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Nadat ik vrijdagavond nog de hele tellerbak uit elkaar heb gehaald, heb ik gisterochtend de toerenteller los getest. Mijn pa was hier aan het sleutelen aan zijn DAF, dus de + op de +, de - op de - en de ZE op de bobine aangesloten. Motor gestart, en de toerenteller werkte gewoon. Gelukkig, want die dingen zijn duur.
Dus nog maar een keer in de Golf getest. Aangesloten op het 12V bloksignaal van de KMS, en weer niks. In principe laat ik hem op de startmotor rondgaan. Elke keer starten in de garage is ook niks, maar omdat hij niks bleef doen toch maar gestart. Nog steeds geen uitslag op de toerenteller.
Starten ging overigens ook niet echt vlekkeloos. Alle settings nog een keer gecontroleerd, maar alles stond nog goed. Hij slaat pas aan als ik de sleutel loslaat :? Er hangen nog steeds 2 accu's aan, dus een massa probleem zou raar zijn.

Mijn versterkertje er maar weer tussen gezet. Toen wilde hij helemaal niet meer aanslaan, alsof ik hem verzopen had oid. Na even wachten en nog wat proberen liep hij weer. Geen uitslag.
Toen ben ik maar eens aan de potmeter die ik in de versterker heb gebouw gaan draaien... en voila! Hij werkte! de weerstand die ik had ingesteld (10x ohmse weerstand van de spoel) was dus gewoon te hoog of te laag (dat moet ik nog nameten).

Al zo lang als ik de auto heb (bijna 10 jaar geloof ik) zit er een dikke communicatiekabel aan de tellerbak. Ik heb nooit geweten waar die voor was. Omdat er door de vorige eigenaren een andere digifant op is gezet en de motor al is gechipt, dacht ik dat het daarmee te maken had. Maar dat was niet zo. Alle (13) draden die eraan gesoldeerd waren gingen gewoon naar .......... 5 LEDs.

Laat ik nu net een shiftlight willen maken (KMS heeft die optie als uitgang), en niet echt een goede plek kunnen bedenken... Nu kan dat dus midden in de tellerbak, boven het MFA scherm!
Dalijk weer verder solderen.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #23  
Old 03-10-2021, 09:40
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Top gedaan. Dit zijn wel uitdagingen zo.
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #24  
Old 04-10-2021, 09:37
knarfmk1's Avatar
knarfmk1 knarfmk1 is offline
Shifting Up! DSG7 Donateur Less talk, more action!
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 4,041
Default

Idd goed werk,

Ik heb ook nog steeds mijn toerenteller nog steeds niet werkend (tittenteller i.c.m. DTA) Ik heb dit boxje boxje ertussen:

https://www.zmm-electronic.de/ignit...lator::119.html

maar ook dat werkt niet
Moet er ook nog eens een oscilloscoop tussenhangen om te zien of en wat voor signaal er nu überhaupt uitkomt.
Maar ik moet ook nog uitsluiten of de toerenteller überhaupt nog werkt is dat te testen?
Reply With Quote
  #25  
Old 04-10-2021, 09:46
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Hoi Knarf, dat kastje wat jij hebt maakt een 5V bloksignaal van het bobine signaal.
Je verzwakt het signaal, en veel ook. Je krijgt dan wel een schoner/ mooier signaal terug.

Is de originele toerenteller via de bobine gestuurd, zoals bij mij? Denk het wel bij zo'n Golf 1.
Hoe wil je hem nu aansturen?
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!

Last edited by daNpy : 04-10-2021 at 09:51.
Reply With Quote
  #26  
Old 04-10-2021, 20:10
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

De tellerbak zit weer in elkaar. Geschakelde plus heb ik van de spanningsstabilisator afgepakt, dat scheelt weer een draadje.

Nu nog een 3 polige stekker voor de aansluiting naar KMS. Maar die kan later wel, ik kan het ook wel ff solderen voor nu (6 euro verzendkosten voor een stekker van 1,95). Morgen inbouwen
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #27  
Old 08-10-2021, 18:06
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Nou, hij is naar de tuner

Niet helemaal zonder slag of stoot, want hij heeft moeite met aanslaan, ondanks dat ik vanmorgen een nieuwe en volledig opgeladen accu (Varley Red Top 25) heb gemonteerd. Nouja, moeite met aanslaan; hij krijgt hem niet eens door de compressie heen. Pas als ik een tweede accu onder de motorkap aansluit (startmotor + en massapunt ergens), gaat hij beter rond, zeker als je de gasklepjes ietsje opent.
Maar dan nog slaat hij pas aan óf backfired zodra je de sleutel loslaat, waardoor het vermoeden is dat de startmotor zoveel stroomtrekt dat de bobine niks doet, tot je de sleutel lostlaat. Als je dan genoeg toeren hebt om nog een keer door de compressie te gaan, slaat ie aan. Zo niet, ontsteekt de benzine met echt een flinke klap tot gevolg.

Ik gebruik 16mm2 kabel. Dat is toch niet weinig. Alle stukken die ik meet, van accupool via noodschakelaar en dashdoorvoer naar de startmotor, hebben 0 ohm. Het massa probleem bij de versnellingsbaksteun moet eigenlijk opgelost zijn en zo ver ik me kan herinneren startte de KR motor in deze configuratie wel.
Ik moet toch eens proberen wat er gebeurt als ik de overbruggingsaccu toevoeg over de accu polen zelf, of dat ik de accu voorin monteer, zo dicht mogelijk bij de startmotor.
Maar bij dat laatste moet ik toch weer naar binnen voor de noodstroomschakelaar, en weer terug. Dat scheelt weinig qua kabellengte gok ik. Moet ik dan toch dikkere kabel gebruiken? Uiteindelijk zijn de kabelschoentjes het dunst.

Ook lekt de uitlaat, dus heb ik een nieuwe klem gekocht op de terugweg. En de shiftlights doen het wel, maar om een of andere reden branden de LEDs zwak als het contact aanstaat. Alsof de KMS een spanning uitstuurt die niet gelijk is aan de accuspanning.

En tijdens het rijden in straat merkte ik dat zijn 1 wel erg snel was bij stationair draaien. Dat was dus zijn 3, de 1 "zit er niet", dus niet goed afgesteld. Nouja, 2 tm/ 5 en achteruit doen het wel.

Het versterkertje voor de toerenteller doet het ook prima. Heb deze met een signaalgenerator nog getest tot 300 Hz/ 9000rpm dus dat moet goedkomen.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #28  
Old 09-10-2021, 06:47
Scully Scully is offline
VW Guru
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 832
Default

Waar heb je hem heen gebracht?
__________________
Trackday Leon:
https://www.volksforum.com/forum/sh...ad.php?t=145903
Reply With Quote
  #29  
Old 09-10-2021, 18:28
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

startmotor met planeplanetairtair tandwielen gebruiken
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #30  
Old 09-10-2021, 19:13
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
startmotor met planetaire tandwielen gebruiken


Heb je hier meer info over?
Ik lees dat dit het koppel van de startmotor vergroot, waardoor er dus minder stroom nodig zou moeten zijn. Heeft VW types in het programma die passen?

Overigens denk ik nog steeds dat er gewoon iets niet helemaal lekker zit met de stroomvoorziening. Zodra hij terug is, duik ik daar nog een keer in.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #31  
Old 09-10-2021, 19:24
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Dat soort startmotoren zitten op bijv een 1.9tdi
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #32  
Old 09-10-2021, 19:34
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Bedankt, ik duik gelijk even onder de Caddy van de buurman
Is de montage ook gelijk? Ik zie ze op Marktplaats voor betaalbare prijzen staan. De moeite om eens te proberen.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #33  
Old 10-10-2021, 09:34
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

By the way, waarom zitten er 3 aansluitingen op de startmotor?

Je hebt de dikke plus voor de hoofdstroom bij starten. De voeding voor de solenoid die met een relatief dikke draad bedraad is.

En dan heb je nog een aansluiting waar bij mij 2 (dunne) draden in de stekker zitten. Eentje is zwart, geen idee wat die doet want die zat los in de draadboom zonder verdere aansluiting. En een andere, ook rood/zwart volgens mij, geen idee waar die voor is. Er staat wel 12V op maar hij start er niet op.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #34  
Old 10-10-2021, 17:30
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Heb in het begin ook startproblemen gehad met de g60.
Bleken de accukabels toch te dun te zijn. Heb er nu van 35m² steken en probleem opgelost.
Misschien dat dat toch ook wel de oplossing voor u kan zijn.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #35  
Old 10-10-2021, 17:48
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Heb jij bij jou motor ook een hogere compressie
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #36  
Old 10-10-2021, 18:27
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Quote:
Originally Posted by Mk1_er
Heb in het begin ook startproblemen gehad met de g60.
Bleken de accukabels toch te dun te zijn. Heb er nu van 35m² steken en probleem opgelost.
Misschien dat dat toch ook wel de oplossing voor u kan zijn.

Bedankt voor je input, daar ga ik inderdaad naar kijken zodra hij terug is


Quote:
Originally Posted by vagg freak
Heb jij bij jou motor ook een hogere compressie

Dat weet ik niet zeker. Toen ik op de startmotor de compressie heb gemeten, kwam ik niet heel hoog, 90 tot 95 psi, maar de startmotor draaide toen ook niet lekker rond. Daarna heb ik het niet meer gemeten, want ik had de compressie meter geleend.

(6,2 tot 6,5 bar)
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #37  
Old 10-10-2021, 19:53
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Dat heeft niks met de compressie verhouding te maken
Als je motor std 10:1 is en nu bijv 12:1 dan start die ook moeilijker. ( een g60 is maar 8:1 ivm de druk vulling)
Wat is er allemaal aan de motor gedaan ik zag throttelbodys
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #38  
Old 11-10-2021, 08:42
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Ja, throttlebodies en Catcam 7661221 nokkenassen met sterkere veren om zwevende kleppen te voorkomen.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
  #39  
Old 11-10-2021, 18:39
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Ga er dan vanuit dat je ook een hogere compressie verhouding hebt
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #40  
Old 11-10-2021, 18:47
daNpy's Avatar
daNpy daNpy is offline
Magnix Kosse Racing
 
Join Date: Oct 2015
Posts: 945
Default

Ja dat dacht ik ook, maar daarvoor zal ik de test nog een keer moeten doen.
__________________
You can sleep in a race car but you can't race a house!
MKII GTI Trackcar

Toerentalversterkers te koop! Om je originele toerenteller aan te sluiten op een andere ECU (KMS, DTA, Megasquirt, etc)
Trackday kalender!
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 14:37.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum