Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf V, VI en VII
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 13-03-2016, 13:47
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default 1.2 tsi ratel bij koude start.

Sinds enkele weken ben ik de bezitter van een golf 6 met 1.2 tsi motor.
Afgelopen week merkte ik tijdens de koude start een ratellend geluid dat na 2 a 3 seconde weg was. Wanneer de buitentemperatuur onder het vriespunt was was dit geluid luider en duurde dit langer.

Bij de aankoop was mij duidelijk dat de ketting al eens vervangen was bij 83200km voor een reparatieset artikelnummer 03F198229A.
Nu staat de teller op 154dkm en is er alleen een ratel hoorbaar bij koude start en niet bij draaiende motor.

Ik heb begrepen dat de kettingspanner die in deze set de 03F 109 507B ook is vervangen en dat deze werkt op oliedruk en dus bij een koude motor niet op spanning staat. De auto zit nog in de bovaggarantie en gaat vrijdag gecontroleerd worden op speling van de ketting. De garage vertelde me dat deze spanner/ketting eigenlijk een "pruts" constructie is en dit niet opgelost kan worden.
Echter lees ik op Internet dat vervangen van de spanner of een ander type motorolie (geen longlife) oplossing kan bieden. Ook zie ik dat er een ander type kettingspanner 03F 109 507D op de markt is. Helaas zie ik hier geen ervaringen mee.

Is er iemand die dit probleem ook heeft ondervonden en wat was hier toen de oplossing van?
Mij lijkt het dat de koude start zo de duurzaamheid van de ketting verminderd en zou dus betekenen dat deze weer oprekt met alle gevolgen van dien.
Reply With Quote
  #2  
Old 13-03-2016, 15:48
wessel97's Avatar
wessel97 wessel97 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Jun 2013
Posts: 1,644
Default

Eigenlijk is dat ratelen bij de koude start vaak het signaal dat de ketting aan vervanging toe is.

Aangezien je bijna 80k verder zit dan de laatste ketting, lijkt het me best wel aannemelijk dat deze weer aan vervanging toe is. Eigenlijk heeft de ketting het nog lang vol gehouden in dat opzicht want veel zijn alweer op bij de 60k

Ik zou persoonlijk de ketting en spanner gewoon vervangen door nieuwe van de dealer en niet door een 'B' merk zoals febi o.i.d. Heb al vaker gehoord dat deze nog minder lang meegaan dan die van de dealer.
__________________
- '99 Audi S3 8L Quattro (Daily)
- '97 Polo Harlekin (16V AFH Swap)
- '78 Polo mk1 0.9 Mandarin orange
- '92 Golf 3 2.0 GTI (Sold)
- '84 Golf mk1 cabrio (sold)

'Smile, Listen, Agree and then do whatever the f*ck you wanted to do anyway'
Reply With Quote
  #3  
Old 13-03-2016, 17:54
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Ik was van mening dat na vervanging deze toch langer mee zou gaan (een motorleven) gezien de vele problemen in het verleden. Het zou er dus op neer komen dat de ketting ondanks vervanging door een nieuwe set niet langer dan 80dkm mee gaat.

Vandaag was na een ritje van 12km 1:30u stilstand en een buitentemperatuur van 8.5 boven nul weer een ratel hoorbaar bij het starten. Hopelijk kan de garage hier vrijdag iets vinden.

Nog mensen die hier ervaring mee hebben?
Reply With Quote
  #4  
Old 13-03-2016, 18:21
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

Geen ervaring, maar al genoeg verhalen gehoord/gelezen. Moet je eens kijken wat je aan resultaten krijgt als je "1.2 TSI ketting" intiept @ Google:

https://www.google.nl/webhp?sourcei...20tsi%20ketting
Reply With Quote
  #5  
Old 13-03-2016, 18:48
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Ik heb voldoende horror verhalen gelezen voordat ik een 1.2 tsi ging kopen ook 6 autos bereden met deze motor voor ik tot aankoop over ging met en zonder ratels. Belangrijk argument was dat de ketting vervangen was door een nieuwe en dat de historie bekend was inclusief garantie. Ik rijd inmiddels al 12 jaar VAG voertuigen met en zonder problemen. Het is natuurlijk geen japanse betrouwbaarheid. Mijn vorige auto een Golf V 1.9TDI met BLS motor heeft ook horror verhalen over uitgelopen drijfstangen en compleet verwoeste motorblokken. Gelukkig heb ik dat niet ervaren. Wel geplofte turbo, versleten 2de massavliegwiel en een defecte versnellingsbak.

Helaas hebben de negatieve verhalen altijd de overhand over welke fabrikant dan ook natuurlijk.

De tsi bevalt op dit moment nog prima echter zoek ik nu naar de beste oplossing voor de auto zeker nu die nog in de garantie zit en ervaringen/oplossingen van mede forum gebruikers .

Last edited by M@rco-t : 13-03-2016 at 20:11.
Reply With Quote
  #6  
Old 13-03-2016, 22:58
Martyn's Avatar
Martyn Martyn is offline
Married to PC
 
Join Date: May 2007
Posts: 3,868
Default

Ik vind persoonlijk de 1.2 een heel fijne motor met relatief weinig problemen.

Is er onlangs een olie filter vervangen ? Het wil namelijk voorkomen dat bij vervangen van het filter de oude ring achter blijft in het filter huis waardoor er wellicht nu 2 ringen gemonteerd zitten dit kan namelijk de zelfde ratel veroorzaken

Zo niet dat kan je ook met een nieuwe ketting nog zomaar de eerste 2 seconden een ratel hebben ivm het opbouwen van olie druk bij de spanner etc dit is normaal en hebben ze vrijwel allemaal zelfs met de verbeterde kettingen etc.

Officieel is er zelfs een reparatie set welke ook nieuwe tandwielen bevat deze ketting zou volgens fabriek/importeur niet meer kunnen/mogen oprekken, maar dat moet nog blijken natuurlijk.
Net als dat er zoon reparatie set voor 1.4 is uitgekomen.

De ketting van de 1.2 is wel een keer of 3/4 gewijzigd en overgegaan, dus het zou ook zomaar kunnen dat ook jou eerste vervangen ketting al weer oud is.

__________________
Martijn

flickr
Reply With Quote
  #7  
Old 14-03-2016, 14:08
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

De auto is bij aflevering 5 weken geleden voorzien van een grote beurt, apk en bovag garantie en daar zijn inderdaad het oliefilter en de motorolie vervangen + nog andere onderdelen. De variabele onderhouds intervallen zijn wel gebleven en neem aan dat er dus Longlife olie gebruikt is volgens volkswagen specificaties.

Op het skodaforum las ik dat iemand de kettingspanner na diagnose van de dealer heeft laten vervangen en dat hiermee het geluid van de ratel verleden tijd was. Zelf is die persoon tevens overgestapt op een ander type motorolie met een interval van van 15000km. Als hiermee de ratel over is en de levensduur is verlengt zou dat alleen maar goed zijn. Een kettingspanner kost de kop niet.
Zou dit overigens zelf te doen zijn. Het lijkt er op dat deze met een doppenset of steeksleutel los is te draaien zodat je hem zelf kan uit nemen.
Reply With Quote
  #8  
Old 14-03-2016, 15:54
jasonnl's Avatar
jasonnl jasonnl is offline
VW Guru
 
Join Date: Nov 2011
Posts: 841
Default

Oliepijl nog wel goed? soms als pijl wat lager en je vult hem netjes bij. Kan ook wel eens helpen ja. En voordat je de ketting weer gaat vervangen zou ik zeker eerst porberen met alleen een spanner.
__________________
Golf MKI '76er Project.

MKI '76 swallowtail project ,MKII 1.6TD '90 Daily, '05 CBR600RR Repsol
EX
MKI'83 GTI, '80 1.5aut, '91 cabbie
MKII '84 TD , 85'tdi , 86'td , '86D '86 16v GTI
Polo '00 6n2 GTI
Mercedes SEC500 '87
Honda Civic '94
Reply With Quote
  #9  
Old 14-03-2016, 16:56
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Oliepijl is op niveau. Aangezien die in de garantie zit laat ik de garage eerst een voorstel doen als de ketting nog goed is. Mij lijkt het ook het handigst en goedkoopst om eerst de kettingspanner te vervangen. Kost volgens mij niet de hoofdprijs en is denk ik niet erg arbeidsintensief.
Reply With Quote
  #10  
Old 20-03-2016, 13:47
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Vrijdagochtend de auto gebracht richting het garagebedrijf. Bij aankomst liet de monteur al weten een nieuwe kettingspanner te hebben gehaald voor het geval dat....

Hoewel ik dacht en van mening was dat de ketting gecontroleerd zou worden is dat niet het geval geweest. De auto werd aan de computer gehangen en apart aangesloten op een laptop waar de timing van de motor werd bekeken voor het geval de boel niet op tijd stond. Hier bleek echter geen probleem mee te zijn.
Daarna heeft hij een kap verwijderd om de spanner te zien. Deze bleek niet heel ver uit te steken wat wel het geval zou zijn als er meer speling/rek in de ketting zou zijn. Daarna is de spanner gedemonteerd. Deze voelde echter goed aan qua weerstand en terugslag. Toch besloten om de nieuwe te plaatsen.
Op de foto is overigens te zien dat het nieuwe type er al op is gezet in 2013.




De monteur gaf aan dat ondanks dat de timing goed stond en de spanner nieuw was het niet onwaarschijnlijk was dat de ketting heel iets rek had maar misschien wel binnen de marge zat. Om dit te constateren was meer tijd en demontage tijd nodig en daar was vandaag geen mogelijkheid voor. Hij adviseerde me om dit eerst te testen en anders direct contact met hen op te nemen, om dan als nog naar de klacht te gaan kijken.

Helaas het mocht niet baten ondanks de nieuwe kettingspanner is de ratel bij de koude start nog steeds aanwezig.

Om de speling op de ketting te meten moet daar de ketting voor gedemonteerd worden of is daar speciaal gereedschap voor nodig?

Aankomende week maar weer even contact opnemen met de garage echter vraag ik mij af of bij de huidige diagnose ik wel recht heb op het vervangen van de ketting binnen de bovaggarantie. Heeft daar iemand een idee over?

Last edited by M@rco-t : 20-03-2016 at 13:49.
Reply With Quote
  #11  
Old 20-03-2016, 21:36
Martyn's Avatar
Martyn Martyn is offline
Married to PC
 
Join Date: May 2007
Posts: 3,868
Default

Ketting rek van deze kettingen kan zonder uitbouwen gedaan worden, alleen de spanner hoeft daarvoor uitgebouwd.
Hier is speciaal gereedschap voor om ipv de spanner in te bouwen waar vervolgens een diepte schuifmaat doorheen kan om te meten.

Olie filter nog gecontroleerd ?
Ring hier rechts op de foto wil wel eens achterblijven in het filter huis na demontage van oude filter en met montage van nieuwe zitten er dan 2 tussen wat ook voor ratelen zorgt gebeurd geregeld kan ik je vertellen zou dit zeker even controleren.





En nogmaals ook met aller nieuwste ketting is ratelen eerste 2-3 sec na langere stilstand 1 nacht normaal heeft met opbouwen van olie druk te maken.
Enige voordeel wat nieuwere kettingen niet meer hebben (tot nu toe) is dat ze uitrekken wat de oude wel degelijk hadden en ook echt timing problemen gaven.
__________________
Martijn

flickr
Reply With Quote
  #12  
Old 21-03-2016, 13:39
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Ik zou inderdaad zelf even het oliefilter nog kunnen demonteren als de auto een nacht heeft stil gestaan. Het filter is net 3500 km oud.

Ik heb de kettingspanner van bovenaf gezien en die drukt tegen de geleiderail aan om deze de ketting te laten opspannen. Voor mijn beeldvorming als je via dit gat een diepte schuifmaat insteekt steek je toch tegen de geleiderail aan in mijn beleving. Ik ben natuurlijk geen monteur maar kan je mij misschien uitleggen hoe men dan een waarde wilt bepalen en wat moet die waarde zijn?

Enig idee wat voor een gereedschap je hier voor nodig hebt?

Je hebt het Martyn over dat ook een nieuwe ketting kan ratelen, heb je hier ervaring mee?
Reply With Quote
  #13  
Old 21-03-2016, 22:45
Martyn's Avatar
Martyn Martyn is offline
Married to PC
 
Join Date: May 2007
Posts: 3,868
Default

Ja zou zeker even controleren of je filter geen dubbele ring heeft je zou echt niet de eerste zijn

En nou niet in het loze gat natuurlijk, motor word/moet op tijd gedraaid en geblokkeerd worden, spanner demonteren en ipv de spanner monteer je een vervangende spanner met een klein gat in het midden waar de schuifmaat door heen kan, zo blijft ketting gespannen door de vervangende spanner (speciaal gereedschap) en word de rek gemeten, en die rek mag volgens fabriek nog best wel wat zijn hoor.

En ja heb er veel ervaring mee met deze motoren ook met de 1.4 dat de kettingen ook met vernieuwde iets wat ratelen bij een koude start word als acceptabel genoemd door fabriek en zou geen negatief effect hebben op het product..
De meeste kettingen werden/worden vervangen omdat er timing problemen ontstaan niet eens zo zeer om geluid klachten vaak omdat de mensen dit zelf niet eens horen.
__________________
Martijn

flickr
Reply With Quote
  #14  
Old 21-03-2016, 22:47
Martyn's Avatar
Martyn Martyn is offline
Married to PC
 
Join Date: May 2007
Posts: 3,868
Default

Ow dikke tip als je filter los draait even doek goed onder filter leggen wil gebeuren dat filter leegloopt met losdraaien en dan loopt het zo in je dynamo...

__________________
Martijn

flickr
Reply With Quote
  #15  
Old 22-03-2016, 17:35
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Super bedankt Martijn ik zal het meenemen en nog eens even contact opnemen met de garage hoe zei er tegen aan kijken mbt dit probleem.

Ik heb al wel contact gehad met de Bovag voor wat mijn rechten en plichten zijn in dit geval. De reactie was als volgt;

"Er zal door de verkoper bewezen moeten worden dat er geen sprake is van een gebrek. U hebt immers nog garantie op de auto. Als dit bewijs niet geleverd kan worden, dan zal de verkoper tot kosteloos herstel of vervanging van de ketting moeten overgaan. De onderzoekskosten komen volledig voor rekening van de verkoper."

Gelukkig zijn we nog in gesprek en heb ik alle vertrouwen op een goede afloop voor beide.

Last edited by M@rco-t : 22-03-2016 at 20:30.
Reply With Quote
  #16  
Old 22-04-2016, 19:12
M@rco-t M@rco-t is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2016
Posts: 24
Default

Na enkele weken wachten is dan afgelopen dinsdag de distributieketting inclusief toebehoren netjes vervangen. Ze hebben me nog netjes de factuur toegestuurd voor mijn administratie en alles valt onder de garantie.

De onderdelen die ze vervangen hebben:

Krukas keering, Distributieketting, Geleiderail, Glijrail, Kettingspanner, Elf Solaris LSX 5W30 olie, Ketting oliepomp, Keerring krukas, Klein materiaal en 5 uurtjes arbeidsloon.

De monteur had wel opgemerkt dat er een verschil zat in de nieuwe en oude ketting.
Momenteel geen klachten bij het starten en hij loopt weer als een zonnetje.
Lang leve de Bovag in dit soort gevallen en natuurlijk de garage die zonder enig probleem en gezeur dit kosteloos ging vervangen. Als leenauto kreeg ik mijn eigen TDI op groene platen mee. Ook wel weer eens leuk :-)
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 20:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum