Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek overig > Watergekoelde projecten
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 19-07-2020, 19:19
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default Golf 1 gti g60 => 1.6 eg

Zoals ik hier al heb aangegeven ben ik niet door de keuring met de g60 en zal ik de eg er terug moeten in plaatsen keuren en dan weer ombouwen.
Leuk is anders maar het is nu zo zeker.
Daarom dit draadje, omdat ik wederom voor sommige zaken jullie hulp weer goed zou kunnen gebruiken.
Alle geluk dat de hele kabelboom en stekkers er allemaal nog aanhangen.

De eg ligt volledig klaar op een palet.
Ook de remschijven achteraan moeten eraf, maar achteraf blijven de trommelremmen er gewoon op, er zijn er genoeg die zo rondrijden dus zal het wel voldoende remmen vermoed ik, of niet?

Ondertussen ben ik al begonnen met demonteren, en de aandrijfassen was al geen lachertje om de centrale moer los te krijgen, hoe vast kan iets staan.
Een kennis van me werkt in een garage en daar mocht ik een grote sleutel gebruiken van een 1meter lang, en dan kreeg ik het nog maar net los, met mijn 56kg heb ik toch nog een tijdje bezig geweest om het uiteindelijk los te krijgen.
En wat een hoop vet komt er uit die homokineten gelopen...
Die moeten dan ook weer overgezet worden, maar dat ga ik maar éénmalig doen, als de g60 er terug in gaat schaf ik mij een set golf 1 g60 assen aan.
Uitlaat is er ook al af, met uitzondering van de spaghetti, die heb ik al wel losgemaakt.

Ondertussen ben ik al zover dat de motor eruit kan, dus eerst nog een motortakel bestellen. Zou eerst het blok eruit willen nu voor ik verder ga met de remmen achteraan.

Vraagje over de assen, als het klopt zouden de assen zonder de homokineten mij gti assen moeten zijn, kunnen jullie dit zien op deze foto?







Doel was om in de winter van 2021 de auto terug klaar te hebben, maar als het meevalt staat hij tegen eind van komende winter terug klaar met de g60 erin.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #2  
Old 19-07-2020, 19:45
RobertVoorst's Avatar
RobertVoorst RobertVoorst is offline
Volksforum Donateur - 1,5GB Fotoalbum-eigenaar
 
Join Date: May 2015
Posts: 1,152
Default

Zwaar k-lote die belgische keuringsinstanties, jammer dat ze met hun insteek ook precies de plank misslaan. Neem bijvoorbeeld je remmenkwestie: trommelremmen remmen de eerste 4 keer bij harder remmen beter dan schijfremmen, maar de 5e keer gaan ze door de warmte die in de trommel blijft hangen verglazen, en doen ze helemaal niets meer. De 5e keer remmen met een schijfrem gaat dan al weer beter en deze zal na x aantal keer veel consistenter blijven remmen.

Op de lange duur is een ‘modern’ remsysteem veel constanter en dus vele malen veiliger dan die oude trommelremmen, waarom moet en zal er dan het originele systeem op liggen, denk dat ze daar heus niet elke wagen in de originele staat willen behouden omdat het liefhebbers zijn

Daarbij meteen antwoord op je remmenvraag, bij normaal gebruik zijn trommelremmen prima, ga je vaker en harder remmen dan lopen ze snel tegen hun max aan.

Al met al balen dat het zo moet wel.. bij ons kan de RDW soms al extreem lastig doen, maar bij jullie slaat het echt alles
Reply With Quote
  #3  
Old 19-07-2020, 20:24
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

De reden ook waarom ik hier een beetje afwezig was, had er even genoeg van en wist niet wat ik ging doen.

Kon ik eindelijk genieten omdat ik uiteindelijk met de golf kon rijden, kwam dat weer. En ik zal niet de enige gaan zijn, want de golfjes van ´82 en ´83 waar er de meeste van zijn vermoed ik moeten allemaal nu naar de keuring dit jaar en volgend jaar.

Maar soit...
Dan zal ik eerst kijken hoe de trommelremmen het zullen doen, maar ik rijd sportief dus ik weet al wat de uitkomst zal zijn dan.
Als het niet teveel werk is om om te bouwen dan doe ik dat wel elke keer. Het is de eerste keer dat ik aan remmen werk, dus dat moet ik nog even bekijken.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #4  
Old 20-07-2020, 09:28
Johan1982MK1's Avatar
Johan1982MK1 Johan1982MK1 is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Mar 2010
Posts: 4,863
Default

Pff, wat zuur man..
Elke keer alles omzetten wordt je ook niet vrolijk van.
In NL is het nog redelijk te doen. Mits het motor nummer goed leesbaar is en als je maar een aankoopbewijs van je motor hebt. Is vaak lastig bij iets oudere motoren, en afwachten of de motor die je dan hebt gekocht niet uit een ander project komt die al bij de RDW geregistreerd staat want dan moet je ook nog eens aantonen hoe je eraan bent gekomen en dat deze motor niet meer in de auto zit waar die uit komt.
__________________
Golf1 Inari silber metallic --> engineswap --> 2.0 TFSI project topic
Út Fryslân
Reply With Quote
  #5  
Old 20-07-2020, 10:10
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

bespaar u een hoop ellende en laat de motor er langs onder eruit zakken..is de gemakkelijkste manier..
moet je alleen de auto van voren (of rondom )hoog genoeg krijgen..
heb het meerdere keren gedaan zowel langs onder als boven..
met de bak eraan is langs onder het gemakkelijkst..zo deden ze het in de fabriek ook
er zit nogal verschil in de koppen en dikte van homokineten..kan ik zo niet zien op de foto
de remmen achter omsteken is ,als je alles bij de hand hebt ook geen drama..1/2 uurtjes per kant zoiets..
scheelt als alles gangbaar is en al eens is gewisseld..
Reply With Quote
  #6  
Old 20-07-2020, 10:38
yuli's Avatar
yuli yuli is offline
Forum junkie
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 1,846
Default

Vind het super je vastberadenheid!
Ik ben zelf ook niet zo'n opgever maar heb toch is mijn golf 1 is een aantal jaren in de stalling laten staan toen ik haar scheurtjes had in een vers gereviseerde EG motor. Was er redelijk kapot van op dat moment.
Daarna een DX gebouwd vond ik achteraf ook geen zaligmakend project (bracht mij niet de prestaties die ik inmiddels gewend was in corrado's). Maar die leeft nog altijd voort bij iemand anders die er heel blij mee is.
__________________
VW T3 - 1982 - 16v KR
VW Golf 1 - 1983 - PG G60
VW Corrado - 1989 - PG G60
VW Golf 1 - 1994 - Cabby Acapulco 2H
Reply With Quote
  #7  
Old 20-07-2020, 20:15
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

De golf wegdoen was ziezo niet het plan, maar de gedachte om hem met een laken erover te stallen was er wel.
Mijn vriendin vroeg me (voor sommige wel eens iets om over na te denken) ''wat is u interesse in de golf 1 eigenlijk, de golf 1 of de motor dat er in zit''. Voor mij is het de combinatie van beide, vind de golf 1 super uitziende auto, en de motor maakt het alleen maar beter en leuker om mee te rijden,
Of ik het even leuk zou vinden voor er om mee te rijden met eg erin of de g60, misschien dat ik 65plus ben wel

We zien wel na hoeveel keer ik het ombouwen opgeef...

@heinz74

Heb het bekeken en langs onder is het gemakkelijker, anders moet de remverdeler en gasklephuis eraf.

Maar langs onder dan zit de spaghetti nog altijd in de weg, krijg die er niet af door de stabilisatorstang en anders moet ik alsnog gasklephuis eraf halen.
Of ik moet de stabilisatorstang eraf halen, dan kan ik de spaghetti er wel onderuit laten zakken, hoe doen jullie het?

En voor de assen, de assen links van de foto komen nu vanonder de g60, rechts zijn degene die hij heeft meegegeven terug en de 90mm homokineten die van mijn assen komen liggen er naast. Dus de rechtse zouden eigenlijk mijn gti assen moeten zijn, maar ben niet zeker, hij kan die homokineten van 100mm gewoon over gezet hebben naar mijn gti assen en de andere ook meegegeven hebben. Die rechtse assen verschillen sterk in dikte, weet niemand hoe ik het kan herkennen?
Dacht dat gti assen ook op de g60 konden gebruikt worden mits overzetten van de homokineten.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #8  
Old 21-07-2020, 09:50
The Skinnmeister's Avatar
The Skinnmeister The Skinnmeister is offline
Volksforum Donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 3,257
Default

Dat is idd wel zuur ja, vind het wel top dat je er toch mee door gaat ondanks alle tegenslag (keuringsgewijs). Dubbele voor je!!
__________________
'88 Golf II VR6
'91 Golf II G60
'86 Golf II 16V New Project
Reply With Quote
  #9  
Old 31-07-2020, 17:54
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Vandaag de motor eruit gehaald.

Jullie zeiden hier dat het gemakkelijker was langs onder eruit, maar jullie hebben er niet bij gezegd dat dat gemakkelijk eigenlijk ook moeilijk is heb afgezien zene. Als het blok los was van alle steunen hing die iets achterover naar binnen toe waardoor ik die niet goed uit de motorsteun aan passagierskant kreeg. Dus gisterenavond maar opgegeven, en vandaag verder gedaan, en uiteindelijk was het gelukt.
Maar dan volledig laten zakken op de grond ook weer niet simpel niet veel plaats en overal tegen en dan heb je nog de steunen van de motortakel die onder de auto zit.
Hmm en nu de auto hoog genoeg krijgen om het blok er onderuit te krijgen.
Had hier ergens eens gelezen dat ook gewoon met de motortakel te doen, en dat heb ik dus ook gedaan. Bout door de bevestiging van de motorsteunen en golf omhoog dat is eigenlijk vrij goed gegaan.

Dacht van waar ben ik weer aan begonnen en dit elke twee jaar, maar het is dan ook men eerste keer dat ik dit doe.



Hier de motorsteun die niet loswou, omdat hij gekanteld zat.


Hier met alle veiligheidsvoorzieningen onder de auto,je lacht er misschien mee, maar je weet maar nooit, dit doe ik altijd.



__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #10  
Old 01-08-2020, 08:06
heinz74's Avatar
heinz74 heinz74 is offline
Postwhore
 
Join Date: Jul 2012
Posts: 1,353
Default

kwestie van veel doen..eerst de motor laten zakken met de bak het verst naar beneden..dan uit de steun rechts trekken ,dan alles laten zakken..
heb het tientallen keren gedaan ..al gaat een dieseltje of JB iets makkelijker..
maat van me was/is powerlifter..en als hij er bij was tilde hij het golfje er zo overheen..hij squat 200+ ,dus dat gaat vanzelf..
ik gebruikte ook nooit zo'n motorkraan..ik had in mijn box een chemisch anker in het plafond..en daar een kettingtakel aan
dan zit je niet met die poten van zon ding want ergens is dat een onding..
Reply With Quote
  #11  
Old 01-08-2020, 13:28
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Ja dat nadeel van die poten ondervind ik nu ook wel.
Aldoende leert men...

Zou iemand me kunnen zeggen dat ik die kabels op één of ander manier werkend zou kunne krijgen op de bak van de eg?
Zou leuk zijn om dat niet te moeten demonteren. Want dat betekend die middenconsole er weer uit halen.



Edit: Toch maar besloten om alles over te zetten van het schakelmechanisme.
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´

Last edited by Mk1_ er : 03-08-2020 at 09:27.
Reply With Quote
  #12  
Old 06-08-2020, 17:57
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Achterste trommelremmen staan er terug op, enkel nog de remdrukbegrenzers eraf halen.

Volgende is blok klaarzetten ga er wel nieuwe olie indoen en oliefilter vernieuwen.

Hetgeen ik gevonden heb van informatie voor de olie, 10w40 of 15w40.
Welke zou ik best nemen?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #13  
Old 08-08-2020, 06:04
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

We zijn weer een stapje verder...

Remmen zijn klaar, enkel nog ontluchten.
Schakelmechanisme zit eronder.
Uitlaat ligt klaar, daar moet ik enkel een stuk aan het origineel spruitstuk laten aanlassen omdat het was door geslepen, maar dat is nog het minste.

Eg blok hangt al aan de takel.
Gisterenavond de olie laten weglopen en oliefilter gedemonteerd voor vernieuwing.


__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #14  
Old 08-08-2020, 08:34
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Komt na de herkeuring de g60 er weer terug in
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #15  
Old 08-08-2020, 12:42
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
Komt na de herkeuring de g60 er weer terug in

Dat is de bedoeling.
Al zou het leuk zijn dat ik de golf via iemand in Nederland de g60 op kenteken zou kunnen krijgen.
Suggesties altijd welkom!
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #16  
Old 08-08-2020, 16:00
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Evt een eg motor ombouwen naar g60
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #17  
Old 08-08-2020, 17:35
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Quote:
Originally Posted by vagg freak
Evt een eg motor ombouwen naar g60


Nu niet dat ik dit direct van plan ben( maar je weet maar nooit), maar kan dit dan?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #18  
Old 08-08-2020, 18:01
vagg freak vagg freak is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 667
Send a message via MSN to vagg freak
Default

Geen idee zou moeten kijk of de dek hoogt vanuit het hart van de krukas boring het zelfde is en een g60 krukas rond kan draaien in het blok. En zuigerbodem koeling erin maken. Kan wel eens kijken wat het verschil is in slag en de boring. Op de zaak hebben we alle machines om zoiets pas te. Rij zelf met een diesel krukas in een g40 blok
__________________
golf mk1 g40
golf1 cabrio
Golf mk7 variant
Polo 6r
Reply With Quote
  #19  
Old 08-08-2020, 18:11
Mk1_er Mk1_er is offline
VW Guru
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 840
Default

Nu was ik al een hele tijd aan het zoeken waarvoor dat gat achteraan in mijn onderblok voor diende, en staat zelfs niet in het boek van Haynes.
Maar ineens viel mijn oog op de grote H achteraan op het onderblok, de moed zakte in mijn schoenen, na een gti waar van de kas scheef staat, nu ook nog eens een verkeerde motor dat geen eg zou zijn

Maar onterecht, na wat googlen blijkt dat dit degelijk een eg motor is maar degene met de H is intern anders hier is ook een kort topic van geweest op dit forum. www.volksforum.com/forum/showthread.php?t=33498

En hier staat nog meer info uit te halen waar jullie meer van zullen snappen.
https://www.clubgti.com/forums/inde...i-block.225287/

Maar bij mijn kop staat er dan ook nog eens een H op.
Wat ik heb kunnen vinden en dat de info een beetje correct is, is dat deze vooral door volkswagenmotorsport werden gebruikt.
Het blok heeft een grotere boring en slag als ik het goed heb(mijn engels met die termen is niet zo goed) en betere koeling dan de gewone eg motor.
En werd vooral in de racerij gebruikt, en blijkt als je een eg motor hebt met de H, is zoals geluk hebben met een winnend lotje van de loterij.
Weet nu niet wat hier allemaal van aan is.

Maar ik hoop dat jullie hier misschien meer over weten.

En mijn vraag, waarvoor dient dat gat achteraan in het blok?
Er zit iets bij dat erin moet met een kabel aan, en weet nog dat het binnen kwam aan passagierskant. maar kan er nu niet aan om te zien dat daar iets zit.










Iemand dat hier meer over weet?
__________________
Mercedes Sprinter mijn daily
Bmw 335i coupe=>>sold
Golf gti 1600 82' =>>sold
Audi RS Q3 2021
Golf gti 1800 82´
Reply With Quote
  #20  
Old 08-08-2020, 18:33
René's Avatar
René René is offline
10k maniac
 
Join Date: Mar 2004
Posts: 21,376
Default

In dat gat zit normaal gesproken een vriesstop. Stel dat je water hebt gebruikt als KVS, dan knalt zo'n dop eruit als het bevriest ipv je hele blok scheurt.

Dat ding die bij jou erbij zit, lijkt mij een elektrische KVS verwarmer. Geinig ding....nog nooit gezien.

Misschien dat dit een blok is uit een auto die heeft gereden in een land waar de winters streng zijn?
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 00:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum