Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf,Bora en New Beetle MK IV
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 02-01-2006, 15:56
marcdh marcdh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 5
Default Lekkende turbo

Ik heb een Golf IV TDI 4motion 150 pk, na chiptuning ca. 180 pk./410Nm

De turboslang bovenop, naast de afdekplaat, bleek er af gesprongen te zijn, wat resulteerde in "geen vermogen" en zwarte ook. De ANWB constateerde dat de turboslang enorm uitzette bij veel gas geven, wat hij niet normaal vond. De slang kon er af springen doordat er een stukje van de harde kunststof "slang", die voor het motorblok langs loopt, afgebroken was. De borgveer had dus geen houvast. Tot zover (financieel) te overzien en makkelijk te vervangen. De dealer constateerde echter, dat de turbo lekt. Er zat ook olie in de turboslang, waardoor deze van binnenuit zacht en poreus was geworden en daardoor enorm uitzet bij gas geven. Wie heeft er ervaring met een lekkende turbo? Ligt zoiets aan de turbo zelf of aan een pakking?
Is het verstandig tegelijk de pompverstuivers te laten nakijken en de uitlaat op roet te laten controleren (bij het motorblok) ? En waar moet ik nog meer op letten, voordat ik financieel uitgekleed wordt?
Reply With Quote
  #2  
Old 02-01-2006, 16:09
Melvin Melvin is offline
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 5,427
Default

als je turbo van binnenuit lekt ligt dat niet aan pakkingen lijkt me... lijkt erop of dat het lekt bij de as tussen turbinewiel en compressorwiel...

kan er naast zitten hoor...
Reply With Quote
  #3  
Old 02-01-2006, 17:37
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

bij alle tdi's waarvan ik de tandriem heb vervangen (waarvoor je de turbo slang in het binnen scherm los moet halen) zat wel een beetjuh olie....

en het verhaal dat daardoor de slang zover uitzet klopt niet...

de slangen van een gechipte 150 zetten altijd best wel veel uit in vergelijking met een niet gechipte.....

en op welke manier bedoelen ze de lekkage???

verlies van laaddruk of verlies van olie????

en van welk jaar is de auto????

anders heb je waarschijnlijk nog wel coulance op de delen.... (mits niet te oud)
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
  #4  
Old 02-01-2006, 18:45
Jeroentjuh's Avatar
Jeroentjuh Jeroentjuh is offline
VW Addict
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 652
Default

Welke olie gebruik je?
Reply With Quote
  #5  
Old 02-01-2006, 22:28
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

waarschijnlijk 0w30 long life of 5w30 tbv pompverstuivers....
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
  #6  
Old 02-01-2006, 22:32
Moroder's Avatar
Moroder Moroder is offline
Postwhore
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 1,205
Send a message via MSN to Moroder
Default

Quote:
Originally Posted by jan_gti_16v
waarschijnlijk 0w30 long life of 5w30 tbv pompverstuivers....


5w40 is ook pompverstuiver olie, voor de eerste types tenminste.
5w30 is Ford olie, geen pompverstuiver olie....

Correct me if i'm wrong
__________________
Soon to be turbo-ed!!!


Mijn Rabbit Injection Convertible '82
Reply With Quote
  #7  
Old 03-01-2006, 06:59
Gromit's Avatar
Gromit Gromit is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 30
Default

Quote:
Originally Posted by Moroder
5w30 is Ford olie, geen pompverstuiver olie....

Correct me if i'm wrong


Sorry, net actief op het forum en nu al een wijsneus!!

5W30 is ook pomperverstuiverolie zie de site van Kroon Oil !!

0W30 wordt alleen nog gebruikt op de V10 TDI dieselmotoren en 2.5 TDI 5 cilinder dieselmotoren! (Misschien toch te dun??)
Reply With Quote
  #8  
Old 03-01-2006, 08:37
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

Quote:
De dealer constateerde echter, dat de turbo lekt. Er zat ook olie in de turboslang, waardoor deze van binnenuit zacht en poreus was geworden en daardoor enorm uitzet bij gas geven. Wie heeft er ervaring met een lekkende turbo? Ligt zoiets aan de turbo zelf of aan een pakking?
Is het verstandig tegelijk de pompverstuivers te laten nakijken en de uitlaat op roet te laten controleren (bij het motorblok) ? En waar moet ik nog meer op letten, voordat ik financieel uitgekleed wordt?


Turbo's kunnen OLIE gaan lekken via het door olie gesmeerde asje. Dat door de gelekte olie de slangen poreus of in iedergeval 'zacht' worden lijkt mij ook geen fabeltje: zie carterontluchtingsslangen: Dat zijn 'speciale' oliebestendige slangen, die na 15 jaar toch gewoon compleet verrot zijn.. Dat de turbo-slangen in relatief korte tijd (dus geen 15 jaar) toch aangetast kunnen worden is ook 'normaal': Ik heb koelwaterslangen gezien die helemaal vergaan waren van binnen, doordat er een maand of 2 olie bij het koelwater zat: koelslang is niet oliebestendig en vergaat dus erg snel.

MAAR:
Ik zou me vooral concentreren op t oplossen van de problemen: Olie hoort een turbo niet te lekken (of althans: niet zoveel dat het echt opvalt), maar pompverstuivers en uitlaat op roet controleren: beetje overdone: Ok, de auto rookte wel, maar dat was gewoon t gevolg van de los geschoten slang (en het in noodloop(?) gaan van de computer misschien). verstuivers controleren klink me net zo nuttig als de bandenspanning controleren: 't is geen onzin, maar t heeft weinig te maken met de problemen die je hebt.

DUS:
- Turbo vervangen / reviseren
- Slangflens vervangen
- Drukslang Vervangen (Voorzover je m niet meer vertrouwd)

en gassen met die bak!
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #9  
Old 03-01-2006, 10:04
marcdh marcdh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 5
Default

Bedankt voor jullie reacties!! Top!
Welke olie erin zit, weet ik niet. Ik laat m door de dealer onderhouden. Maar goed, het is dus niet vreemd dat die slangen vergaan. Die slangen etc. laat ik inderdaad vervangen. Dan kijken ze de turbo na, vermoedelijk wordt dat dus een nieuwe. Toch wel vreemd voor een auto uit mei 2001, maar goed. Als die vervangen is, kan ik er weer tegenaan.
Overigens rookt ie alleen bij volgas dooraccellereren. Als ie koud is niet, bij stationair ook niet.
Reply With Quote
  #10  
Old 03-01-2006, 10:34
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

rookt ie blauw, zwart, grijs of wit?
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #11  
Old 03-01-2006, 11:16
marcdh marcdh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 5
Default

Als ie rookt, rookt ie zwart
Reply With Quote
  #12  
Old 03-01-2006, 11:40
jan_gti_16v's Avatar
jan_gti_16v jan_gti_16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 987
Send a message via MSN to jan_gti_16v
Default

maar van welk bouwjaar is de auto?????
__________________
Pffffff teveel om op de lijst te zetten....

Mk4 1.6 -> 1.8...
Mk2 1.8 -> 1.8...
Reply With Quote
  #13  
Old 03-01-2006, 11:42
marcdh marcdh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 5
Default

Golf IV uit mei 2001
Reply With Quote
  #14  
Old 03-01-2006, 11:46
sjampoo's Avatar
sjampoo sjampoo is offline
Married to PC
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 4,346
Default

zwarte rook = roet

Das voor een gesniptjsnoende TDI ' normaal ' (sterker nog bij een standaard tdi zie je t ook).

Zolang ie niet blauw rookt, verbrand ie geen olie (uit turbo of langs klepseals)
__________________
10 jaar 'Het Polo86(c) Register' 1999-2009


Geld moet rollen*
*maar dan liefst wel mĂ*jn kant op!
Reply With Quote
  #15  
Old 03-01-2006, 11:53
marcdh marcdh is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 5
Default

OK bedankt! Klopt ook wel, want hij rookt pas, sinds die paprika-chip erin zit
Reply With Quote
  #16  
Old 03-01-2006, 12:49
serge pot's Avatar
serge pot serge pot is offline
Forum junkie
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 1,846
Default

een turbo ,mag zelfs een beetje olie verliezen langs het asje
__________________
kopbewerking ,pm
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 02:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum