Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Vento MK III
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 30-06-2008, 10:39
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default Golf stiller maken...

Heb even een vraag...

Ik rij vrij veel lange afstanden met mijn Golf GTD met AAZ motor (1500 km p. week) Nu gaat me het geluid van de motor bij deze afstanden wat storen..
Rij gemiddeld tussen de 135 en 155 km/h (autobahn), zou nu graag mijn auto stiller willen hebben.

Heb de deuren opnieuw af laten hangen en de deurrubbers opgevuld met elektr. draad. Dat was al eens stap in de goede richting om het windgeruis minder te krijgen.


Nu heb ik ergens gelezen hier op het forum (kan het niet meer vinden) dat er matten te koop zijn die het geluid dempen.
Klopt dat? en waar zijn ze eventueel te krijgen?
En waar/hoe moet je ze precies aanbrengen?

Dennis
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #2  
Old 30-06-2008, 18:45
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
Heb even een vraag...

Ik rij vrij veel lange afstanden met mijn Golf GTD met AAZ motor (1500 km p. week) Nu gaat me het geluid van de motor bij deze afstanden wat storen..
Rij gemiddeld tussen de 135 en 155 km/h (autobahn), zou nu graag mijn auto stiller willen hebben.

Heb de deuren opnieuw af laten hangen en de deurrubbers opgevuld met elektr. draad. Dat was al eens stap in de goede richting om het windgeruis minder te krijgen.


Nu heb ik ergens gelezen hier op het forum (kan het niet meer vinden) dat er matten te koop zijn die het geluid dempen.
Klopt dat? en waar zijn ze eventueel te krijgen?
En waar/hoe moet je ze precies aanbrengen?

Dennis


zit zelf met een vergelijkbaar probleem; maar dan bij een variant, daar wil ik eigelijk een keer van kijken of de dakrails er een beetje simpel vanaf kunnen.
maar daar heb jij uiteraard niets aan.
verder zit ik te denken over geluidsdempende matten onder de achterbank; dat is bij de variant een lege stalen bak waarvan ik het idee heb dattie nogal wat resonantie veroorzaakt; mischien is dat bij een reguliere golf zoals jij hebt wel vergelijkbaar met mijn variant?
De matten die ik in het verleden voor geluidsdemping gebruikt heb kwamen uit de binnenvaart (machine-kamer isolatie) en heb ik bij een bunker-station/binnenvaart groothandel gehaald (weet alleen niet of je daar als particulier terecht kunt) maar daarbuiten hebben de meeste bouwmarkten tegenwoordig ook een redelijk assortiment aan geluidsdempende materialen voor vloer, wand en plafond isolatie; mischien dat je daar iets aan hebt om de holle ruimtes op te vullen en/of de resonantie te verminderen.

groet
Steven
Reply With Quote
  #3  
Old 30-06-2008, 19:37
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Hmm.. das idd wel wat... wil zowieso eens het interieur eruit halen en alles eens goed schoonmaken... Kan ik gelijk eens kijken waar ik de matten eventueel plaatsen kan.
En dakrails heb ik niet, maar wel een glazen dak wat lekker windgeruis geeft!

Dat van die machinekamer isolatie platen klinkt goed, maar geloof niet dat we zoiets hier in de buurt hebben waar je dat kopen kunt....

Bouwmarkt is een optie... ga van de week weleens kijken. Kan nu toch niets doen omdat de auto bij de garage staat voor een nieuwe koppeling...daarna gaan we stoeien met de platen!

Enne, piept je riem nog? Of is het nu blijvend opgelost??!
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #4  
Old 30-06-2008, 20:03
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
Hmm.. das idd wel wat... wil zowieso eens het interieur eruit halen en alles eens goed schoonmaken... Kan ik gelijk eens kijken waar ik de matten eventueel plaatsen kan.
En dakrails heb ik niet, maar wel een glazen dak wat lekker windgeruis geeft!

Dat van die machinekamer isolatie platen klinkt goed, maar geloof niet dat we zoiets hier in de buurt hebben waar je dat kopen kunt....

Bouwmarkt is een optie... ga van de week weleens kijken. Kan nu toch niets doen omdat de auto bij de garage staat voor een nieuwe koppeling...daarna gaan we stoeien met de platen!

Enne, piept je riem nog? Of is het nu blijvend opgelost??!


riem doet weer wattie moet doen; zwijgend zijn werk
Reply With Quote
  #5  
Old 01-07-2008, 21:49
MauSeR35's Avatar
MauSeR35 MauSeR35 is offline
Volksforum QUATTRO Donor
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,658
Send a message via MSN to MauSeR35
Default

In de ICE scene wordt nogal eens gebruik gemaakt van bitumen matten, ook wel anti dreun matten genoemd om resoneerende panelen het zwijgen op te leggen. Zitten er standaard al een of twee in maar meer kan altijd natuurlijk
Kijk wel uit dat je deur niet te zwaar wordt, vinden je scharnieren niet zo leuk... schijnbaar een zwak punt bij golf 3.
__________________
Seat Exeo ST 2.0TDI Style 2013
Reply With Quote
  #6  
Old 02-07-2008, 22:40
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

en een simpelle oplossing voor je motorgeluid is de mat aan de binnenkant van je motorkap. Deze zit er standaard in als je auto is uitgerust met het "winterpakket" Voor de dakrails van je variant dat is heel gemakkelijk. Als je in je hemel kijkt zie je een paar ronde dopjes zitten. Deze moet je er effe uitwippen en je ziet de bevestiging van je dakrails zo zitten.
Reply With Quote
  #7  
Old 04-07-2008, 07:24
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by VWJYI
en een simpelle oplossing voor je motorgeluid is de mat aan de binnenkant van je motorkap. Deze zit er standaard in als je auto is uitgerust met het "winterpakket" Voor de dakrails van je variant dat is heel gemakkelijk. Als je in je hemel kijkt zie je een paar ronde dopjes zitten. Deze moet je er effe uitwippen en je ziet de bevestiging van je dakrails zo zitten.


motor geluid valt bij mij wel mee, rijdt ook niet zo hard als wolgast (geen ruimte voor in nederland en er wordt bijna alleen woonwerk met die wagen gereden door mijn vrouw, zit zelf weer lekker op de motor tot zij ander vervoer heeft......... (iemand nog een polo te koop?? ze heeft een budget van 1200 pleuro van de total loss uitkering)

maar bedankt voor de dakrails tip; ga ik eens naar kijken; het is bij ons (kruis snelheid 100-130) voornamelijk de carroserie die erg rumourig is, vandaar dat ik hier een beetje meelees.
Reply With Quote
  #8  
Old 04-07-2008, 10:06
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Heb idd ook isolatie aan de binnenkant van de motorkap zitten (standaard bij een diesel??)
Heb van de week de auto weggebracht voor een nieuwe koppeling en daarbij is ook een krukas pakking vervangen wegens olie lekkage...

En ik geloof dat ie ook het een en ander opnieuw heeft vastgedraaid en nagelopen. Want de auto is een stuk(je) stiller geworden....Had eerst gedacht dat het aan mij lag, maar de rest die er mee rijdt zei hetzelfde.

@ 3Wheel: Je zou om et windgeruis terug te dringen je deurrubbers kunnen opvullen met elektr.draad. Klinkt vreemd maar werkt echt goed.
Gewoon een rol draad halen (2,0mm) en een klein sneetje in je deurrubber make om het draad doorheen te leiden. Dan moet je de draad met goed wat afwasmiddel insmeren (voor een betere geleiding) en er dan door je rubber voeren. Zodat je rubbers wat dikker worden en stugger, waardoor ze beter afsluiten en het windgeruis minder wordt.
Daarna kan je het beste ook even je portieren opnieuw af -laten- stellen. Dat scheelt echt een heel stuk!

Morgen ga ik weer naar NL (750km) en zal eens opletten waar de ''klankkasten'' zitten in mijn auto...
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #9  
Old 04-07-2008, 10:27
Area51's Avatar
Area51 Area51 is offline
Draaideur donateur
 
Join Date: Jan 2005
Posts: 2,886
Default

www.noise-killer.nl levert speciale geluiddempende materialen
__________________
Alain
Quote:
Originally Posted by Gerson
that's not patina, that's fucking rust man!!!!
Reply With Quote
  #10  
Old 04-07-2008, 10:31
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
Heb idd ook isolatie aan de binnenkant van de motorkap zitten (standaard bij een diesel??)
Heb van de week de auto weggebracht voor een nieuwe koppeling en daarbij is ook een krukas pakking vervangen wegens olie lekkage...

En ik geloof dat ie ook het een en ander opnieuw heeft vastgedraaid en nagelopen. Want de auto is een stuk(je) stiller geworden....Had eerst gedacht dat het aan mij lag, maar de rest die er mee rijdt zei hetzelfde.

@ 3Wheel: Je zou om et windgeruis terug te dringen je deurrubbers kunnen opvullen met elektr.draad. Klinkt vreemd maar werkt echt goed.
Gewoon een rol draad halen (2,0mm) en een klein sneetje in je deurrubber make om het draad doorheen te leiden. Dan moet je de draad met goed wat afwasmiddel insmeren (voor een betere geleiding) en er dan door je rubber voeren. Zodat je rubbers wat dikker worden en stugger, waardoor ze beter afsluiten en het windgeruis minder wordt.
Daarna kan je het beste ook even je portieren opnieuw af -laten- stellen. Dat scheelt echt een heel stuk!

Morgen ga ik weer naar NL (750km) en zal eens opletten waar de ''klankkasten'' zitten in mijn auto...


hmmm, hoeveel draad? 1 winding per rubber of 2 (3)....... kan ik best wel proberen verder; volgens mij heb ik op zolder nog een paar dozen instalatie-draad liggen
en verder een domme vraag van een motorrijder (deuren wat zijn dat??) wat kun je afstellen aan de deuren dan??????

er is trouwens een klacht bij gekomen; volgens mijn vrouw maken de vans extreem veel lawaai als ze aan slaan (was mij niks aan op gevallen, is tenslotte mijn eerste auto ooit) maar volgens haar is het niet normaal (ze vergelijkt met de toyota camry van haar pa; is de zelfde leeftijd en heeft ook airco is haar redenering................)
iemand meer ervaring met geluiden van de vans?

Last edited by 3wheel : 04-07-2008 at 10:36.
Reply With Quote
  #11  
Old 04-07-2008, 20:01
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Ik heb ook airco en ze maken inderdaad flink wat lawaai als ze aanslaan... daar is niet veel aan te doen. Ik heb vooral veel windgeruis aan de deur aan de bijrijders kant. ik heb al eens gevoelt of ik het daar ergens tochte maar kon niks ontdekken. Windgeruis van de dakrails valt bij mij wel mee eigenlijk.
Reply With Quote
  #12  
Old 04-07-2008, 21:45
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Met het draad kan je heel goed installatiedraad nemen...
Werkt erg goed... Gewoon een enkel stuk draad nemen en die in je deurrubber zien te krijgen... Valt erg mee hoor.
Maar aan een deur kun je niet heel veel afstellen. Behalve dat je de deurscharnier aan de carrosserie (deurstijl) met de 2 inbusbouten losdraaid en iets naar binnen zet. Zet wel even met een stift of iets anders een markering zodat je altijd weet hoe die zat.
Dan is het gewoon proberen totdat je deur strak tegen het rubber sluit en ook nog in 1x in het slot valt.
Verder kan je ook je deur iets omhoog ''drukken''.
Een zwak punt van de Golf III zijn de deurscharnieren. Die gaan na verloop van tijd hangen waardoor je deur iets verzakt. FF langs de garage en ze buigen hem zo weer recht met een speciaal soort beugel. Is in 5 minuten gepiept. Mijn deur had ook zoveel windgeruis en is nu zeker met 50% minder geworden.

Nog even over de vans... ik heb -helaas- geen airco en het duurt ook erg lang voordat mijn vans aanslaan. Maar horen doe ik ze eigenlijk amper.
En wat is het verbruik met airco aan en zonder??
Ik doe ongeveer 1 op 15 op de lange baan met constant 145/150 km/h
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #13  
Old 04-07-2008, 22:06
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
Met het draad kan je heel goed installatiedraad nemen...
Werkt erg goed... Gewoon een enkel stuk draad nemen en die in je deurrubber zien te krijgen... Valt erg mee hoor.
Maar aan een deur kun je niet heel veel afstellen. Behalve dat je de deurscharnier aan de carrosserie (deurstijl) met de 2 inbusbouten losdraaid en iets naar binnen zet. Zet wel even met een stift of iets anders een markering zodat je altijd weet hoe die zat.
Dan is het gewoon proberen totdat je deur strak tegen het rubber sluit en ook nog in 1x in het slot valt.
Verder kan je ook je deur iets omhoog ''drukken''.
Een zwak punt van de Golf III zijn de deurscharnieren. Die gaan na verloop van tijd hangen waardoor je deur iets verzakt. FF langs de garage en ze buigen hem zo weer recht met een speciaal soort beugel. Is in 5 minuten gepiept. Mijn deur had ook zoveel windgeruis en is nu zeker met 50% minder geworden.

Nog even over de vans... ik heb -helaas- geen airco en het duurt ook erg lang voordat mijn vans aanslaan. Maar horen doe ik ze eigenlijk amper.
En wat is het verbruik met airco aan en zonder??
Ik doe ongeveer 1 op 15 op de lange baan met constant 145/150 km/h


deuren ga ik wel eens proberen dan; maar dit weekend even niet....... eerst de gaskabel van de guzzi vervangen; die brak vanmiddag op weg naar huis........ ben welliswaar prima thuis gekomen (knoop in het losse eindje kabel en gas geven door direct aan de kabel te trekken met een schroevendraaier) maar toch een beetje oncomfortabel om mee te blijven rijden.
Is verder niet zoveel werk maar moet ook nog even de verjaardagsfuif van mijn dochter in goede banen leiden dus de golf staat weer even op het tweede plan

Vans ga ik even na lopen; want ook als gewoon alleen de koeling aanslaat hoor ik mijn vrouw thuiskomen; zitten er nog ergens smeerpunten aan de lagering van de vans of wordt dat een kwestie van de hele reut vervangen??

brandstof verbruik kan ik je weinig zinnigs over vertellen; in de periode dat ik de auto gebruikte reedt die rond de 1 op 14, maar dat is woonwerk met 50% file verkeer. verder is mijn rijstijl een beetje on-diesel door 19 jaar motor rijden; ik geloof in het rijden op de toppen van de koppel-kromme (rond de 3000 toeren bij de 1.9TD) maar dat is niet de zuinigste rijstijl.
Momenteel wordt de auto eigelijk alleen door mijn vrouw gebruikt en die heeft wat beter opgelet bij haar rijlessen (het nieuwe rijden enzo) en die schakelt veel eerder; de auto loopt dan dichter tegen de 1 op 16 1 op 17 aan..... en dat is heel netjes voor een TD van die leeftijd.......... wel gebruikt zij de airco veel vaker als ik maar zolang onze rijstijlen niet het zelfde zijn heeft dat waarschijnlijk heel wat meer invloed op het brandstof verbruik.
Reply With Quote
  #14  
Old 05-07-2008, 05:21
VWJYI VWJYI is offline
No personal life
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,095
Default

Ik heb gewoon een 2l benzine en qua verbruik merk ik niks van met en zonder airco rijden.....
Reply With Quote
  #15  
Old 07-07-2008, 19:03
Wolgast's Avatar
Wolgast Wolgast is offline
VW Addict
 
Join Date: Jan 2008
Posts: 593
Send a message via MSN to Wolgast
Default

Zo, net de auto weer geparkeert na 2150 km in 2 dagen te hebben gereden....
Was een lekkere rit, en met een verbruik van rond de 1 op 15 mag ik geloof ook niet klagen. Toch een gemiddelde van zo'n 140 km/h gereden.
Maar 3WHEEL, zoals jij rijdt met je auto, zo rid ik zelf ook. Zo lijkt het net of ie vlot is....hahaha! Mijn vriendin rijdt idd ook heel anders en ook zuiniger. Schakelt bij 2500 tpm en trapt het gaspedaal geleidelijker in...

Het lawaai kwam vooral midden onder de auto vandaan. Misschien een uitlaatklem los ofzo...
Ik ga ook maar even kijken op die site van Noise Killer. Hoop dat ze ook leveren in het buitenland...En ik ga van de week even een nieuw rondje draden trekken in de portieren. Zal dan gelijk wat fotos maken va hoe ik het doe.
__________________
2008-2010; Golf GTD Special '96
2010- ????; Berlingo HDi '02
Project: Golf I Cabrio '86
Reply With Quote
  #16  
Old 07-07-2008, 20:35
3wheel 3wheel is offline
Forum Regular
 
Join Date: Mar 2008
Posts: 110
Default

Quote:
Originally Posted by Wolgast
Zo, net de auto weer geparkeert na 2150 km in 2 dagen te hebben gereden....
Was een lekkere rit, en met een verbruik van rond de 1 op 15 mag ik geloof ook niet klagen. Toch een gemiddelde van zo'n 140 km/h gereden.
Maar 3WHEEL, zoals jij rijdt met je auto, zo rid ik zelf ook. Zo lijkt het net of ie vlot is....hahaha! Mijn vriendin rijdt idd ook heel anders en ook zuiniger. Schakelt bij 2500 tpm en trapt het gaspedaal geleidelijker in...

Het lawaai kwam vooral midden onder de auto vandaan. Misschien een uitlaatklem los ofzo...
Ik ga ook maar even kijken op die site van Noise Killer. Hoop dat ze ook leveren in het buitenland...En ik ga van de week even een nieuw rondje draden trekken in de portieren. Zal dan gelijk wat fotos maken va hoe ik het doe.


vlot is een groot woord hoor mijn 23 jaar oude guzzi heeft het zelfde vermogen en weegt inclusief zijspan ongeveer 1/3 van de golf
dus voor mijn gevoel issie pas een beetje vlot als je 'm doorhaalt naar de 4500.......... dan begint de turbo ook lekker te fluiten....... maar net als met de motor doe ik dat eigelijk alleen om vlot weg te trekken; in de derde versnelling laat ik de boel terugzakken golf rond de 3000 (redline 4800), guzzi rond de 5000 (redline 8000)
Golf is wel een perfecte sleurder; de tafel en stoelen die ik dit weekend voor de tuin gehaald heb hadden niet in het zijspan gepast (want ik had vrouw en kind ook bij me..........)

foto's van deurrubber acties ga ik zeker uitgebreidt bekijken, heb gisteren even aan de deuren staan voelen, maar als die dicht zijn zit er aan de bovenkant inderdaad flink wat beweging in, je kan de deur gewoon nog zowat een halve centimeter het rubber indrukken naar het dak toe.
Reply With Quote
  #17  
Old 21-02-2009, 19:13
b.tewinkel b.tewinkel is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Jan 2009
Posts: 4
Default

Vandaag ipv 2,5 mm2 elektriciteitsdraad, 4,4 mm2 staaldraad met mantel gebruikt. Dit is makkelijker aan te brengen.
Met 6 meter kun je beide voordeuren doen.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 11:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum