#1
|
||||
|
||||
Thermostaat vervangen
heej, aangezien de temperatuurmeter niet goed meer op loopt van de einser van mijn vriendin en de kachel ook niet goed warm word , denk ik dat de thermostaat niet goed meer werkt .
nu wil ik die gaan vervangen , nu dus mijn vraag , hoe doe ik dit het beste , en met name hoe ontlucht je de boel straks weer omdat alle koelvloeistof eruit moet toch?? graag wat info van mensen die dit al gedaan hebben alvast bedankt , grtz Eelco |
#2
|
|||
|
|||
ontluchten gaat vrijwel vanzelf. Zodra je alles weer in elkaar hebt vul je het systeem met koelwater en laat je de wagen warmdraaien met de kachel op zijn hoogst en wacht je tot de thermostaat opengaat. Als dat gebeurt is vul je het reservoir tot zijn max. en klaar is keer. (Wel ff je reservoir in de gaten houden tijdens de werkzaamheden)
mvrg
__________________
Caddy 1.6GTD 1985 Caddy 1.6D 1988 Sold Golf 1.9TD 1994 Total los Golf 1.9TDI 4 motion 2002 |
#3
|
||||
|
||||
ok! thnx
en verder is het gewoon de slang waar de thermostaat zit los halen , koelwater eruit , thermostaat eruit , vervangen en de boel weer in elkaar zetten? correct me if i,m wrong? grtz |
#4
|
||||
|
||||
juist, en een beetje vloeibare pakking kan geen kwaad
en goed schoonmaken natuurlijk, de oude pakking eraf!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#5
|
|||
|
|||
Dop van het expansievat erop houden[loop er zo min mogelijk koelvloeisof weg
Boutjes met wat WD40 inspuiten Niet met warme motor doen!!! Niet met vloeibare pakking gaan kutten Zit nl nieuwe rubberringen bij |
#6
|
|||
|
|||
helemaal goed en echt niet met vloeibare pakking werken word zo,n driet zooi hahahah sucses
|
#7
|
||||
|
||||
hahah ok , zitten idd wat pakkingen bij!
maar hoe controleer je of een thermostaat nog goed werkt? in kokend water toch? en wat moet er dan gebeuren?? |
#8
|
|||
|
|||
Dan moet die open gaan
Ongeveer 7 mm |
#9
|
||||
|
||||
Quote:
waar moet ie opengaan , want volgens mij gebeurde er niets bij mijn nieuwe:S |
#10
|
|||
|
|||
Als je kijkt naar de kant met het bruggetje
De binnenste circel moet open gaan |
#11
|
||||
|
||||
nou , hij is vervangen hoor!
het wordt weer lkkr warm in de auto en de temperatuurmeter gaat ook weer goed! het was dus de oude thermostaat die ver open bleef staan! verder wel eenvoudig te vervangen dus goed te doen! bedankt voor de hulp! grtz Eelco |
#12
|
||||
|
||||
Zo nu even een spoedvraagje he,
Ik heb de thermostaat vervangen, nu was ik hem warm aant laten draaien maar weet niet wanneer de thermostaat opengaat maar de koelvloeistof begint al te verdampen en thermostaat is nog niet opengegaan. Klopt er hier iets niet of moet ik hem gewoon laten draaien en wachten? Erik. |
#13
|
||||
|
||||
ja dat duurt stiekem best wel lang!
gewoon lekker lang laten draaien, let ook op je tempmetertje, als die maar niet hoger dan normaal/gewenst komt! ondertussen voelen aan de slangen, die worden ook nog best heet. als je koelfan begint te draaien weet je zeker dat de boel werkt. dus lekker wachten tot die aanslaat, en missie geslaagd!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#14
|
||||
|
||||
Net nog eens geprobeerd maar hij begint zelfs te koken, dus maar weer gestopt,
Helaas kan ik de temperatuurmeter niet in de gaten houden aangezien deze meteen helemaal op loopt als ik hem op contact zet, dus daar moet ik ook nog naar kijken. Erik. |
#15
|
||||
|
||||
Na nog een poging is het gelukt,
Begon te dampen maar heb nog even laten door gaan en daarna ging hij open. Erik. |
#16
|
||||
|
||||
toch best warm dus he
zoiets met de temp heb ik ook wel eens gehad, toen had ik oliedruk en watertemp verkeerdom aangesloten
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia 2005 Prius |
#17
|
||||
|
||||
Ik heb alleen niks veranderd maar na het knappe van een koeslang deed hij het eerst niet en toen deed hij raar, dus denk dat ik gewoon eens de sensor ga vervangen en kijken wat het dan geeft.
Maar kun je even uitleggen wat jij precies verkeerd had dan kan ik het hier nakijken. Erik. |
#18
|
|||
|
|||
Ik denk dat Zwollie bedoelt dat hij de kabels van het koelwater en de oliedruk omgewisseld had op het motorblok. Die twee sensoren, rechts naast de carb ongeveer, zitten redelijk dicht bij elkaar.
(Dus watertempkabel op de oliedruk en andersom). |
#19
|
||||
|
||||
Aha ja bij mij is daar de koelslang ook geknapt, dus zou het mss daar aan kunnen liggen dat de temperatuurmeter heel raar doet, maar wat mij gister ook opviel was dat er een groen kabeltje daar loshing, maar zou niet weten waar deze op moet?
Erik. |
#20
|
|||
|
|||
Bij zit er en donker groene op de oliedruk, die samen verdwijnen in een slang/hoesje richting schutbord (teller neem ik aan). Daarnaast zie ik nog een licht groene van bombine naar verdelerkap.
Als ik wat verder die koelslang volg naar achteren, dan zitten er schuin onder het kachelkraantje, links nog een aantal sensoren, kabels op (tussen) de koelslang. Ik heb ze verder niet gevolgd en weet dus ook niet waar ze voor zijn. Deze kabels waren volgens mij niet groen oid, maar rood dacht ik (niet goed meer gekeken / weinig tijd). Last edited by Skup : 18-06-2010 at 11:41. |