Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Derby, Polo MK 1,2 en 3
User Name
Password
Home Shop FAQ Register Members List Calendar Today's Posts




Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 11-11-2004, 11:46
Polo1000's Avatar
Polo1000 Polo1000 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 8
Default Polo 1.000 uit '87 uitrusten met 5-bakje '91 Polo 1.300

Hallo allemaal,

Ik heb een VW Polo 1.000 uit 1987 met een handgeschakeld 4-bakje.

Graag wil ik daar een handgeschakeld 5-bakje in zetten van een Polo 1.300 uit ongeveer 1991.

Het idee is om van een sloperij een 5-bakje te kopen inclusief het schakelstangmechanisme. VW monteurs hebben mij gezegd dat dat mechanisme met die stang anders is dan die van de 4-bak.
Vervolgens mijn 4-bakje eruit halen en samen met een nieuwe koppeling set het 5-bakje er weer in bouwen.

Eerste reden is dat ik telkens wanneer ik op de snelweg rijd, de neiging heb op te schakelen naar de 5de versnelling omdat de motor zoveel toeren maakt.

Tweede reden is dat het intrappen van de koppeling vrij zwaar gaat en ik hoop dat daar verbetering in komt. Experts hebben mij verteld dat het zware koppelen kan komen door drie redenen:
a. koppelingskabel is droog of slecht
b. drukgroep/lager/koppelvork in het koppelingshuis is op z'n eindje
c. het asje door het koppelingshuis waarmee de koppelvork bediend wordt heeft zich in het aluminium ingevreten omdat het droog heeft gelopen.

Ik heb begrepen van mensen die veel van VW Polo's af weten dat er rond 1987 drie uitvoeringen van de VW Polo zijn uitgebracht: de 900 cc, de 1.000 cc en de 1.300 cc. Op alledrie kon de klant als optie een 5-bak bestellen. Vreemd genoeg kom je ze in advertenties op bijvoorbeeld Marktplaats.nl niet tegen. Alleen de 1.300 wordt wel eens aangeboden met ee 5-bak.

Vragen:
1. past dat zomaar
2. waar moet ik op letten
3. kan het 1.000 motortje met z'n 35 kW een 5-bakje wel aan
4. is er in of rond Amsterdam een in VW gespecialiseerde sloperij
5. is er een betrouwbaar persoon met ervaring op dit gebied en gereedschap die deze klus kan/wil doen tegen acceptabele vergoeding

Alle nuttige informatie is welkom: ik kijk uit naar jullie bijdragen.

Vriendelijke groet, Jan.
Reply With Quote
  #2  
Old 11-11-2004, 12:47
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,492
Default

Antwoorden:
1. Ja, dat gaat wel passen. Je kunt 5-bakken nemen van elk VW-model (polo,golf,lupo, div. seats 1.0 t/m 1.6), zolang deze maar het kleine model motorblok heeft zoals in de polo. Dus ook die van nieuwere bouwjaren tot nu aan toe.. De overbrengingsverhoudingen moeten natuurlijk wel passend zijn voor jouw 1.0 motor.
2. Hou rekening met het volgende:
- je moet ook de voorste stabilisatorstang verwisselen voor eentje met de uitsparing voor een 5 bak, aangezien de vorm van de bak anders is en de stabilisatorstang tegen de bak kan komen.
- Voor zover ik weet zijn alle polo's vanaf modeljaar 87 (dus vanaf 8-86) al uitgerust met de 5-bak stabi en het juiste pookbakje.. (dat laatste weet ik minder zeker dan het eerste).
3. Neem een bak die past bij het "vermogen" van een 1,0. Dus niet een bak met te lage overbrengingsverhoudingen. (dit kun je mooi bekijken en vergelijken op http://getriebe.ti-lo.de)
4. In Amsterdam en omgeving ben ik helaas niet bekend, als hoge-noorderling
5. Er zal ongetwijfeld iemand zijn die je daar mee kan helpen. Stel dezelfde vraag eens op het Polo 86(C) Register Forum , daar zitten veel meer polo-fanaten..

In 1987 waren de motorkeuzes wel anders trouwens:
1.0 HZ motor met 33kW/45PK (deze zal jij waarschijnlijk hebben)
1.3 MH motor met 40kW/55PK
1.3 GK motor met 55kW/75PK

Succes..
__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
1993 Polo G40
1993 Polo G40 Genesis
Reply With Quote
  #3  
Old 11-11-2004, 13:58
Polo1000's Avatar
Polo1000 Polo1000 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 8
Default

Dennis,

Dank je wel voor je snelle reactie met nuttige antwoorden.

Ik heb volgend op je aanrader ook gepost op het Polo 86C register: mij benieuwen wat daar vanaf komt.

De site met de versnellingsbakken kan ik pas bekijken wanneer ik uitgevonden heb wat mijn motornummer/versnellingsbaknummer is omdat ik hier alleen maar mijn kentekenbewijs bij me heb en daar staat hoogstens het chassisnummer op.

Het lijkt wanneer je alle mogelijke versnellingsbakken ziet een stuk ingewikkelder dan aanvankelijk: ik hoop niet dat ik zometeen met een verkeerde overbrenging zit ofzo.

I'll keep you all posted!
Reply With Quote
  #4  
Old 11-11-2004, 14:36
Dennis@polo86c.nl Dennis@polo86c.nl is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,492
Default

Motorcode is hoogstwaarschijnlijk "HZ", af te lezen aan de ingeslagen motorcode+volgnummer in het blok, net iets boven de dynamosteun. (ter hoogte van de koppakking).
HZ is een blokje met hydrostoter-cylinderkop (3 bouten in het kleppendeksel), braadpan voor het luchtfilter en elektronische ontsteking (3-polige stekker op het ontstekingshuis).
Er voldoen wel meer typen motoren aan deze omschrijving, maar de HZ is de enige 1.0 uit een polo 2 die er aan voldoet.

Qua kiezen van de juiste bak zul je moeten kijken naar een realistische topsnelheid bij een hoeveelheid toeren die niet te hoog en niet te laag is. (in de 5e versnelling)
Een versnellingsbak met code "AHD" is een goede keuze, zoals Jaap al in "ons" forum suggereert...

Volgens mij heb je zo met een 1.0 wel een bruikbare overbrenging, in de 4 bij 5000 toeren ongeveer 110 en in de 5 tot 145 km/u bij 5000 toeren.
De AHD vindt je op de dieselmotoren (polo 1990-1994, oftewel polo 2f) en op de 2f GT, maar die is vrij zeldzaam in Nederland.
Met enig zoeken moet je er wel eentje kunnen vinden, eventueel in Duitsland, maar dat is een leuk stukje rijden vanaf Amsterdam..

Hoeft natuurlijk niet speciaal een AHD te zijn, er zijn wel meerdere kortere 5-bakken geleverd voor bijv. een 1.0 polo 2f..
Kwestie van vergelijken in het genoemde overzicht van v-bakken...


__________________
Es geht nicht darum wie schnell man fährt, sondern wie gut man schnell fahren kann...
1975 Audi 50 GL
1976 Audi 50 GL
1988 Polo G40
1993 Polo G40
1993 Polo G40 Genesis

Last edited by Dennis@polo86c.nl : 11-11-2004 at 14:38.
Reply With Quote
  #5  
Old 11-11-2004, 19:27
Koen is sleeping's Avatar
Koen is sleeping Koen is sleeping is offline
Volksforum QUATTRO Donor Sleeping since 2004
 
Join Date: Apr 2004
Posts: 1,225
Default

Houd er wel rekening mee dat de 5e versnelling wat zwak is. Sneuvelt vaak (zoals bij mijn Polo...) En let erop dat je 1e 4 versnellingen korter worden, tis niet zo dat er gewoon een versnelling bij komt, alles schuift iets op qua overbrenging zeg maar.

Maar waarom zou je niet meteen upgraden naar een 1.3? Je hebt er toch alles al naast staan. 1300 Blokje kost niet veel. Vraag maar rond op www.polo86c.nl vast wel iemand die er nog 1 heeft rondslingeren.
__________________
I'm trying to see things from YOUR perpective....
But I can't get my head that far up my ass!
Reply With Quote
  #6  
Old 16-11-2004, 12:54
Polo1000's Avatar
Polo1000 Polo1000 is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 8
Default

Daar ben ik weer,

Sorry als het even heeft geduurd, maar ik ben na aanrader van Dennis overgestapt naar het 86c forum, omdat ik daar dacht meer gelijkgestemden te vinden.

Update van hetgeen er allemaal is geregeld sinds het posten van mijn topic.

Ik heb in Amsterdam een Polo 1.300 multipoint injectie uit pak'm beet '91 gevonden met een 5-bakje eraanvast. Mogelijk is dat dus een te zware totaal overbrenging, maar dat risico kan ik nu niet meer afwenden, daar ik de aanbetaling al heb gedaan.

De motor code heb ik niet opgenomen, evenals de versnellingsbak code van het gekochte bakje.

Meteen upgraden naar een 1.300 motor vind ik een beetje teveel risico voor het moment, daar ik voor mijn woon-werk verkeer afhankelijk ben van mijn autootje. Geen idee wat een 1.300 van de sloop zou brengen: de 1.000 die ik heb is uitstekend.

Dan maar een beetje minder vermogen: ik kan later nog wel iets extremers gaan doen.

In ieder geval allemaal hartelijk dank voor de goede informaties en alle moeite: ik hou jullie wel op de hoogte betreffende de vorderingen.

Groet, Jan.
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump



All times are GMT +1. The time now is 06:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum