Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Passat
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #1  
Old 22-09-2011, 13:57
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Lightbulb Project - 1.9TD (AAZ) in Passat 32b

Na ongeveer een jaar in mijn geliefde 32b 1.6D gereden te hebben werd het toch een keer tijd voor een wat sneller dieselblokje. Vorige week woensdag heb ik een 1.9 TD AAZ blok opgehaald bij een sloopbedrijf. De turbo heeft wel een beetje speling, misschien dat ik deze nog ga vervangen. Scheelt dat de olieretourleiding van de turbo op het blok zit in plaats van op het carter omdat het carter ook overgezet moet worden. Voor zover ik weet heb je de volgende onderdelen nodig:

- Oliefiltersteun/adapter monteren van een Audi 80 (B4, 8C) TD AAZ– 028 115 417 b (met externe oliekoeler aansluiting) of 053 115 417 D (watergekoelde oliekoeler/verwarmer)
- Toplager in krukas plaatsen - 056 105 313 C
- Carter overzetten van 1.6D
- Olieaanzuigbuis overzetten van 1.6D
- Motorsteunen overzetten van 1.6D
- Voorpijp Audi 80 TD
- Eventueel poelies omzetten van 1.6D
- Dynamo overzetten van 1.6D

Ik loop al tegen het eerste probleem aan. De voorpijp die ik gekocht heb voor een Audi 80 TD (B4, 8C) past niet op mijn turbo. Moet ik misschien een voorpijp hebben van een 81, 85 of B2?

Zodra er weer wat voortgang is zal ik dit posten.

De passarati





En het blok





Grotere plaatjes op m'n Flickr

Last edited by JohanHilverda : 30-09-2011 at 14:41.
Reply With Quote
  #2  
Old 22-09-2011, 14:40
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Er zijn 2 verschillende voorpijpen!

Eentje met vierkante aansluiting, en eentje met nog een bult aan de onderkant. Ligt eraan welke turbo je hebt dus.

Misschien zit het verschil in TD/TDI, of dat er op de TD 2 turbo's zijn geleverd.

In elk geval heb je dus helaas precies de andere nodig, en past ie dan wel!


Dit is een TDI turbo, heb jij dan de vierkante aansluiting en een verkeerde pijp nu??

__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius

Last edited by Zollie : 22-09-2011 at 14:43.
Reply With Quote
  #3  
Old 22-09-2011, 14:51
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Ah, natuurlijk heb ik dat weer. Maar ik moet dus wel een hebben van een B4 of 8C? Ik kan overigens maar 1 type vinden op een aantal webshops.

Ik heb trouwens zo'n soort turbo(net zo een als hierboven):

Reply With Quote
  #4  
Old 22-09-2011, 16:58
Gijs's Avatar
Gijs Gijs is offline
Volksforum Crew - Gijsmans
 
Join Date: Feb 2005
Posts: 7,362
Send a message via MSN to Gijs
Default

Dat is geen TDI turbo Zoltan. Deze zat namelijk ook op mijn AAZ motor die in de T3 gaat. Ik heb hier nu een turbo voor liggen afkomstig van een SB (Golf 2 GTD) motor.

Als je trouwens nog een AAZ turbo zoekt, ik heb er nog eentje over. Qua speling zou ik hem tzt even moeten controleren.
Leuk project verder! Waarom gebruik je de AAZ dynamo/poulies met multiriem niet gewoon?
__________________

'11 Polo 6R bluemotion TDI
'05 BMW 130i trackday
'93 Toyota LandCruiser HJ70 2.4 TD
'91 Golf Syncro Country
'89 Daihatsu Feroza
'86 Passat Variant Syncro
Reply With Quote
  #5  
Old 23-09-2011, 09:01
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

De AAZ dynamo heb ik er niet bij gekocht, de dynamo die nu op de passat zit komt er op denk ik. Deze is aangedreven door een v-snaar.

Zou het zo kunnen zijn dat er in de Audi 80's een andere turbo is geleverd? Ik kan namelijk nergens iets vinden over twee verschillende typen voorpijpen. Denk dat ik zelf maar een flens ga knutselen dan.
Reply With Quote
  #6  
Old 24-09-2011, 19:40
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Let even op met een 80 TDI pijp in een 32b; deze komt namelijk net een paar cm lager uit, en als je hem vervolgens ook nog verlaagd komt ie akelig dicht bij de grond te hangen.

Ik ben samen met een vriend bezig geweest om een Santana diesel naar een 1.6 eco td uit een Golf om te bouwen, en daarbij schuurde die pijp regelmatig over de grond heen.
Verder klopt je vooronderzoek heel aardig, dit waren ook de dingen waar wij zo'n beetje tegenaan gelopen zijn.
Wij hebben alleen simpelweg in de oliefiltersteun van het oude blok m12x1,5 getapt en daar de olie aanvoer op aangesloten.
De 1.6 heeft nog de retour op de carterpan, en dus hebben we die uit de Golf pan geslepen en in de Santana pan gelast
En je moet een beetje creatief zijn met het luchtfilter, wij hebben er gewoon een groot open filter op gezet
Reply With Quote
  #7  
Old 24-09-2011, 19:43
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

En wel aan de roetstop draaien he, da's gaaf


Reply With Quote
  #8  
Old 25-09-2011, 20:39
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Quote:
Originally Posted by Gertjan
Let even op met een 80 TDI pijp in een 32b; deze komt namelijk net een paar cm lager uit, en als je hem vervolgens ook nog verlaagd komt ie akelig dicht bij de grond te hangen.


Lasapparaat is aanwezig, dus ik kan de pijp zo even inkorten.

Wat voor uitlaat is er bij die Santana gebruikt dan? Zit daar dezelfde turbo op als ik heb?
Reply With Quote
  #9  
Old 26-09-2011, 17:22
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default



Weer een jaartje APK!
Reply With Quote
  #10  
Old 26-09-2011, 17:36
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

De turbo op mijn plaatje is zeker een TDI turbo!
De AAZ en 1Z hebben blijkbaar door elkaar turbotjes gebruikt! (volgens ETKA ook volgens mij). Ik heb 100% zeker mijn turbo en pijp uit een schade-80 TDI!

Over oliefiltersteunen... 1.6blokjes laten heerlijk uitwisselen, alleen de 1.9 blokken hebben een grotere voet voor de oliefiltersteun. een 1.6 steun past gewoon niet eens tegen de motor aan geschroefd!

En waarom je de dynamo niet houdt, je zou dan een 80 steun en dynamo moeten pakken. De plaatsing van de dynamo bij golfjes is verkeerd, in een passat kom je dan in de weg met de fan voor je koeling. Beter dus voor je startmotor plaatsen, en de passatsteunen heb je hier toch al voor




Steunen, motorsteunen, carterpan en buis laten zich in elk geval 1 op 1 overzetten, ben bezig met een 1Y motor en dat gaat soepel!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #11  
Old 26-09-2011, 17:53
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Ik heb ook nog wat foto's gemaakt van de oliefiltersteun, misschien handig voor een mede 32b ombouwert.



Originele steun



Steun van een AAZ uit een Audi 80. Hier zitten ook nog oliekoeleraansluitingen op, komt mooi uit! Waar die 2 sensoren voor zijn weet ik nog niet maar dat komt vanzelf wel.

Ben nu ook even ETKA aan het downloaden, altijd handig voor dit soort klusjes.
Reply With Quote
  #12  
Old 27-09-2011, 08:20
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

In ETKA is te zien dat er 2 soorten voorpijpen zijn, 8A0 253 101 B en 8A0 253 101 AF. Ik denk dat ik nu 8A0 253 101 B heb, hiervan is ook een plaatje te zien in ETKA. Het andere type is bijna nergens online te vinden, alleen op een paar russische websites. Vanmiddag maar even naar de onderdelenboer om te kijken of ze dat type wel kunnen leveren.
Reply With Quote
  #13  
Old 27-09-2011, 09:19
Zollie's Avatar
Zollie Zollie is offline
Forum junkie
 
Join Date: Jun 2007
Posts: 1,917
Default

Was een heel gedoe vond ik, om die te vinden! Uiteindelijk dus op MP een 80 slopert gevonden waar ik wat spul uit mocht trekken.

Waar heb je de oliefiltersteun vandaan?? Ik zoek er nog eentje!
__________________
1988 T3 Hoogdak postbus -> westfalia
2005 Prius
Reply With Quote
  #14  
Old 27-09-2011, 10:44
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Mijn oliefiltersteun komt van Schaap en Bron autodemontage, geen idee of ze er nog meer hebben.

Zal vanmiddag of morgenmiddag hier even op de sloop kijken of er nog een Audi 80 TD staat.
Reply With Quote
  #15  
Old 30-09-2011, 14:39
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Hier op de sloop stond helaas geen Audi 80 TD. Ik heb via onderdelenzoeker(oid) nog een reactie gehad van een demontagebedrijf die waarschijnlijk nog een voorpijp hebben liggen

Voor de liefhebbers nog een oliefiltersteun op eBay->klikkerdeklik

Voor de rest helaas nog geen voortgang.
Reply With Quote
  #16  
Old 04-10-2011, 09:54
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Gisteren ben ik weer bezig geweest met de AAZ. De oliefiltersteun + leiding naar de turbo zitten er nu op. De distributieriem moet ook vervangen worden, daar zijn we dus ook even mee begonnen.
Uiteraard hadden de inbusboutjes geen zin om los te komen, de vorige eigenaar zat hier blijkbaar ook mee want de inbussleutel draaide lekker door Even aan het lassen gegaan dus. De waterpomp vond het vervolgens ook leuk om even mee te draaien, op de poelie hebben we een metalen stang gelast zodat deze niet meer ging meedraaien




Morgen meer!
Reply With Quote
  #17  
Old 04-10-2011, 17:35
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Weer een probleem erbij

Waarschijnlijk heb ik een half elektronische dieselpomp. Tussen de leidingen zitten 2 aansluitingen, geen idee waar deze voor zijn. Zie dit plaatje:


Aan de onderkant zitten ook nog 2 draden, ik geloof een witte en een bruine.


Volgens een aantal personen op VWDiesel.net gaat het moeilijk worden om deze pomp aan de praat te krijgen.

Heeft iemand hier ervaring mee? Of enig idee hoe dit aangesloten moet worden?
Reply With Quote
  #18  
Old 04-10-2011, 19:22
M v D's Avatar
M v D M v D is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Nov 2006
Posts: 440
Default

Nog iets specifieks waar je tegenaan loopt: De koelwaterslang van de waterpomp naar de cilinderkop heeft een aftakking naar de warmtewisselaar. Deze slang kun je niet gebruiken van de 'Golf'-AAZ, want doordat de oliefiltersteun in de Passat-uitvoeringen iets verdraaid/scheef zit, wordt het stukje slang naar de warmtewisselaar te kort.

Waar die draadjes op de pomp voor zijn, kan ik je zo 1,2,3 niet vertellen, ik kan bij mijn Vento AAZ anders wel es voor je kijken..

Alvast veel succes! Komt vast allemaal goed.
__________________
-- '81 VW Passat 32B met 1.6 TD-ic. -- en Vento TD
Reply With Quote
  #19  
Old 04-10-2011, 21:55
JohanHilverda's Avatar
JohanHilverda JohanHilverda is offline
Forum Regular
 
Join Date: Apr 2009
Posts: 172
Default

Als het goed is kan ik gewoon de koelwaterslang van mijn 1.6D gebruiken. Ik heb namelijk geen warmtewisselaar op de originele motor zitten, en ook niet op de AAZ.

Zien we dan ook wel weer
Reply With Quote
  #20  
Old 05-10-2011, 16:24
Gertjan's Avatar
Gertjan Gertjan is offline
Married to PC
 
Join Date: Aug 2006
Posts: 3,683
Default

Quote:
Originally Posted by JohanHilverda
Lasapparaat is aanwezig, dus ik kan de pijp zo even inkorten.

Wat voor uitlaat is er bij die Santana gebruikt dan? Zit daar dezelfde turbo op als ik heb?


De voorpijp van een Audi 80 met gewoon een vierkante flens.
Verder een uitlaatlijn voor een turbodiesel, die is wat dikker dan de normale diesel. Van Ebay afgetrokken, nieuw.
Om hem op de 80 voorpijp te laten passen, moet je wel je middendemper een stukje verlengen, maargoed, je hebt een lasapparaat en het wijst zichzelf allemaal wel een beetje
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum