Volksforum.com

Go Back   Volksforum.com > Nederlands > Techniek en Tuning Watergekoeld > Golf en Jetta MK II
User Name
Password
Home FAQ Register Members List Calendar Today's Posts





Reply
 
Thread Tools Search this Thread
  #21  
Old 22-06-2005, 08:53
BaseMaster's Avatar
BaseMaster BaseMaster is offline
VW Enthousiast
 
Join Date: Nov 2004
Posts: 119
Send a message via MSN to BaseMaster
Default

Quote:
Originally Posted by Koen is sleeping
Ga jij maar eens laagvliegen richting Breda komende zomer, en dan dwars door het centrum in de spits. Leuk, maar slecht voor je olietemperatuur (nou was mijn blok wel wat aan de gare kant, maar goed)


matheo deed dat afgelopen jaar bijna elke dag volgens mij (school in breda) dus :biggrin:
__________________
Broem...Broem...
Reply With Quote
  #22  
Old 28-03-2006, 10:57
RubenD's Avatar
RubenD RubenD is offline
Volksforum Aandeelhouder
 
Join Date: Feb 2006
Posts: 6,221
Default

Als je olie toevoegingen heeft, wat elke olie tegenwoordig heeft wordt de mening verstoort door de temperatuur. De olie moet dus nooit boven de 120 graden celisius komen.

Zie het net als magarine, als deze warm word en vervolgens weer afkoelt zijn de stoffen ook gescheiden.
Reply With Quote
  #23  
Old 28-03-2006, 11:04
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by RubenD
Als je olie toevoegingen heeft, wat elke olie tegenwoordig heeft wordt de mening verstoort door de temperatuur. De olie moet dus nooit boven de 120 graden celisius komen.

Zie het net als magarine, als deze warm word en vervolgens weer afkoelt zijn de stoffen ook gescheiden.



Nou als dat echt zo zou zijn, dan zou er een hoop schade ontstaan...

Motorolie dopes worden echt niet gescheiden door hogere temperaturen..

Moderne olie kan JUIST hogere temperaturen hebben....zeker de half en vol syntheten...
Reply With Quote
  #24  
Old 28-03-2006, 16:43
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Ik zat laatst nog eens te denken, bij een 16v wordt de olie mede gekoeld door het koelwater. Een grotere radiateur (diesel) is waarschijnlijk goedkoper dan een extra oliekoeler.
Ik kan twee nadelen bedenken;
1. Het duurt langer voordat je motor warm is;
2. 's Winters wil het koelwater misschien helemaal niet meer goed op temperatuur komen, wat waarschijnlijk ook weer niet goed is...De 16v is al erg buitentemperatuur gevoelig, merkte ik maar weer met de verhoogde temperaturen van nu.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #25  
Old 28-03-2006, 17:00
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Ik zat laatst nog eens te denken, bij een 16v wordt de olie mede gekoeld door het koelwater. Een grotere radiateur (diesel) is waarschijnlijk goedkoper dan een extra oliekoeler.
Ik kan twee nadelen bedenken;
1. Het duurt langer voordat je motor warm is;
2. 's Winters wil het koelwater misschien helemaal niet meer goed op temperatuur komen, wat waarschijnlijk ook weer niet goed is...De 16v is al erg buitentemperatuur gevoelig, merkte ik maar weer met de verhoogde temperaturen van nu.



Ware het niet dat de oliekoeler die je nu gebruikt NIET veranderd.....dus zal er nauwelijks iets veranderen aan de koeling van de olie
Reply With Quote
  #26  
Old 28-03-2006, 22:02
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Zou je denken? Mijn idee gaat ervan uit dat de bottleneck van het koelsysteem de capaciteit van de radiator is. Een grotere radiator kan het water verder afkoelen en dan is het temperatuurverschil met de olie in de warmtewisselaar groter, en dus wordt je olietemperatuur lager...

Desalniettemin heb ik er zelf ook mijn bedenkingen bij. Zijn er geen ervaringsdeskundigen op 't forum? Ik meen dat het gebruik van een dieselradiator vaker toegepast wordt...

Het zou namelijk ook kunnen dat de capaciteit van de warmtewisselaar niet voldoende is (wat Fred dan bedoelt denk ik) en dan heeft alleen een grotere warmtewisselaar zin, of een extra oliekoeler.
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #27  
Old 28-03-2006, 22:13
cabrio16v's Avatar
cabrio16v cabrio16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 798
Default

ik had eerst een dieselradiateur.. maar deze heb ik nu vervangen voor een normale.

het verschil is wat mij betreft eigenlijk niet temerken (wat betreft olie-temp) .. Als je motor goed loopt en goeie olie gebruikt maakt het voor de olie temperatuur weinig uit. (een grotere radiator)
Wel zal de temperatuur van je koelwater minder snel op temp komen, maar door je thermosstaat zal dit opgevangen worden
(bij een oude diesel doen ze bij koud weer nog welles een stuk hardboard voor de radiateur)

voor wat betreft een olie koeler :

ik heb zelf een oliekoeler genomen van een 1600GTI ... en deze op de plaats van je warmte-wisselaar gemonteerd (dit is geheel anders en je moet het gehele apparaat vervangen)
In de oliekoeler zit een thermostaat die opent bij ik meen 85 graden... werkt perfect en zeker bij snelle ritjes een must

gr bauke
btw oliekoeler bij VW dealer nog tebestellen en kost iets van 50euro .. (alleen dan heb je alleen de koeler en geen slangen (12euro p/st) en steunen e.d. )
__________________
Quote:
Originally Posted by Edward
en weer te kauf, die lui van marktplaats sporen niet....
Reply With Quote
  #28  
Old 28-03-2006, 22:55
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

wat ik op m'n 16V heb is een radiateur van een turbo diesel en geen thermostaat in het koelwatercircuit
mijn olie komt tussen de 80 en 90 gradenC
alleen s'winters duurt het lang voor dat de kachel warmte geeft
Reply With Quote
  #29  
Old 28-03-2006, 23:05
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
wat ik op m'n 16V heb is een radiateur van een turbo diesel en geen thermostaat in het koelwatercircuit
mijn olie komt tussen de 80 en 90 gradenC
alleen s'winters duurt het lang voor dat de kachel warmte geeft



Das lekker slecht voor je motor.....hoe langer het duurt voor je olie op temperatuur is des te slechter is het...olie moet eigenlijk zo snel mogelijk op temperatuur komen, om zo de juiste viscositeit te verkrijgen.....temeer daar de koeling van het blok OOK door de oliekoeler heen circuleert helpt het dan zelfs mee om te olie op te warmen...

Maar ja wie ben ik....ik werk gelukkig alleen maar op een olie fabriek, waar we dit soort dingen alleen maar bedenken, hoe meer mensen hun olie barbaars behandelen des te meer word er verkocht hahaha
Reply With Quote
  #30  
Old 28-03-2006, 23:10
cabrio16v's Avatar
cabrio16v cabrio16v is offline
VW Guru
 
Join Date: Jan 2004
Posts: 798
Default

Quote:
Originally Posted by Fred
Maar ja wie ben ik....ik werk gelukkig alleen maar op een olie fabriek, waar we dit soort dingen alleen maar bedenken, hoe meer mensen hun olie barbaars behandelen des te meer word er verkocht hahaha



als jullie nou eens binnen in de fabriek gingen zitten ... en eens olie gingen maken die onder alle .. maar dan ook alle omstandigheden dezelfde smeercapaciteit zou leveren..
__________________
Quote:
Originally Posted by Edward
en weer te kauf, die lui van marktplaats sporen niet....
Reply With Quote
  #31  
Old 30-03-2006, 20:23
jeffdekkers jeffdekkers is offline
Forum Newbee
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 11
Default

tussen de 94 en 110.
een keer een topper van 135, klimmetje in spanje van 20 km,
bij 40 en met 180km/h.
dat zonder de koeler, nu met mn koelertje er op blijft i 95.
t is een schnitzer oliekoeler met termostaat ideaal
Reply With Quote
  #32  
Old 17-04-2006, 10:40
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by oergolf
Ik dacht het wel, bij zo'n blok is de olie temperatuur wel belangrijk. Maar je kan wel een lucht oliekoeler plaatsen. Of dit genoeg koeling is weet ik niet. Zit origineel op een aantal modellen alleen ik weet niet welke. Ik dacht golf 1 GTI en Scirocco 16V. Maar dat weet vast iemand beter te vertellen
Zit dit zowel op de 1.6 als op de 1.8?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #33  
Old 17-04-2006, 11:00
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Zit dit zowel op de 1.6 als op de 1.8?

yep,1.6 en 1.8 mk1GTI
wel opletten dat de thermostaat goed is
de mijne bleef dicht olie werdt 150c en meer en koste bij 2blokken 1 drijfstanglager

Last edited by golf mkII 16v : 17-04-2006 at 11:03.
Reply With Quote
  #34  
Old 17-04-2006, 11:08
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Die boordcomputer van my is niet goed wijs...weet iemand hoe dit kan? (sorry dat ik zo inspring)

Is een Golf II GTi uit 84. Het dingetje geeft alles netjes aan, alleen vage waarden! Zo word de olie 200 graden , mn verbruik is 0,2 enzovoort. Ik snap er niks van, en gelijk heeft hij niet, want hij rijd al heel lang zo!

Als de olie 200 graden was, denk ik toch dat hij wel meteen was gaan roken !
Reply With Quote
  #35  
Old 17-04-2006, 11:22
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Default

Quote:
Originally Posted by TD15
Die boordcomputer van my is niet goed wijs...weet iemand hoe dit kan? (sorry dat ik zo inspring)

Is een Golf II GTi uit 84. Het dingetje geeft alles netjes aan, alleen vage waarden! Zo word de olie 200 graden , mn verbruik is 0,2 enzovoort. Ik snap er niks van, en gelijk heeft hij niet, want hij rijd al heel lang zo!

Als de olie 200 graden was, denk ik toch dat hij wel meteen was gaan roken !


Controleer alle aansluitingen maar eens......je moet tenslotte weten dat je motor thermisch gezien in orde is alvorens je hem gaat Tjoenen....toch??

Nu even serieus, gekke waardes op je mfa is vaak het gevolg van gecorrodeerde aansluitingen, of loszittende.....en wat je verbruik aan gaat moet je kijken of je vacuumaansluiting geen valse lucht aanzuigt etc
Reply With Quote
  #36  
Old 17-04-2006, 11:39
TD15 TD15 is offline
VW Fanatic
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 362
Default

Ja heb ik gekeken, vacuum is goed...helemaal heel nog overal. En gecorrodeerde aansluitingen...de tellerunit is eruit geweest (heb LEDjes erin gemaakt) en ik kon toen ook niets vinden, was nog puntgaaf. Op het blok heb ik ook alle bedrading nagelopen, niks raars, contactspray erbij, schuren, geen veranderingen.

Ik heb de temperatuur van de olie gemeten toen ik die ging vervangen en die was netjes 91 graden toen, dus daar heb ik wel vertrouwen in. En hij rijd 1 op 10. Maarja ik kijk nooit op dat ding, toch leuk als hij het wel goed zou doen !
Reply With Quote
  #37  
Old 11-05-2006, 21:28
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Quote:
Originally Posted by golf mkII 16v
yep,1.6 en 1.8 mk1GTI
wel opletten dat de thermostaat goed is
de mijne bleef dicht olie werdt 150c en meer en koste bij 2blokken 1 drijfstanglager
Misschien een domme vraag (maar hopenlijk een slim antwoord): Hoe controleer je een thermostaat?
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
  #38  
Old 11-05-2006, 21:37
golf mkII 16v golf mkII 16v is offline
Getting there...
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 7,530
Default

het spul inbouwen en dan moet de thermostaat bij ongeveer 110c graden open gaan
de oliekoeller moet dan warm worden
Reply With Quote
  #39  
Old 11-05-2006, 21:43
Fred Fred is offline
Postwhore
 
Join Date: Feb 2004
Posts: 1,351
Talking

Quote:
Originally Posted by Zestienkleppen
Misschien een domme vraag (maar hopenlijk een slim antwoord): Hoe controleer je een thermostaat?


Een thermostaat controleer je door hem te demonteren, en dan in een pan water te leggen, en dat aan de kook te brengen, met een thermometer lees je dan de temperatuur af waarbij het begint te openen, en de temperatuur waarbij hij volledig open is. Beide temperaturen worden vaak opgegeven, en staan als het goed is op de thermostaat zelf vermeld..
Reply With Quote
  #40  
Old 11-05-2006, 21:46
Zestienkleppen Zestienkleppen is offline
No personal life
 
Join Date: Dec 2003
Posts: 2,137
Default

Edit: Fred, je bent geweldig, maar dat wisten we al!
__________________
2006 BMW 320d Touring
2001 Golf Mk4 Variant 1.6 16v
Reply With Quote
Reply



Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

vB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off
Forum Jump




All times are GMT +1. The time now is 08:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
All rights reserved, Volksforum