ab21662
18-05-2012, 20:28
Beste medeforummers,
Ik wil me graag even voorstellen: Ab Korres, 49 jaar en sinds 2 jaar enthousiast bezig om een mijn 85er 1.3 benzine om te bouwen naar 1.6d. Inmiddels is de auto bijna af en het resultaat is best geslaagd vind ik. Morgen bij daglicht zal ik even een paar foto's maken van de auto met de nieuwe velgen en banden die ik er vandaag op heb gezet.
Echter nu ben ik op een punt aanbeland waar ik mn vingers niet achter krijg.
De motor pingelt de laatste tijd in toenemende mate. Als ie koud wordt gestart hoor je echt een onregelmatig krakend geluid waarvan ik weet dat het detoneren of wel pingelen is. Laat ik de motor dan warm draaien, dan wordt het pingelen minder maar verdwijnt niet helemaal.
Als ik ga rijden dan komt het vooral voor bij belasting onder de 2000 toeren, daarboven merk ik het niet meer.
Ook heeft de motor beduidend minder vermogen dan het eerste dieselblok (ook een zelfde 1.6d) wat ik er eerder in heb gehad. Dat blok heb ik eruit gehaald omdat het veel olie verbruikte.
Als ik de koude start vervroeger gebruik helpt dat wel iets, waarbij ik dan denk dat de pomptiming te laat zou kunnen staan.
Dit rijmt echter niet met het gepingel, wat te vroege verbranding betekent meen ik te weten.
Daarom beste MK2 specialisten zou ik graag jullie visie op het pingelen horen.
Alvast bedankt voor het meedenken. :thumbup: :thumbup:
Ab
Ik wil me graag even voorstellen: Ab Korres, 49 jaar en sinds 2 jaar enthousiast bezig om een mijn 85er 1.3 benzine om te bouwen naar 1.6d. Inmiddels is de auto bijna af en het resultaat is best geslaagd vind ik. Morgen bij daglicht zal ik even een paar foto's maken van de auto met de nieuwe velgen en banden die ik er vandaag op heb gezet.
Echter nu ben ik op een punt aanbeland waar ik mn vingers niet achter krijg.
De motor pingelt de laatste tijd in toenemende mate. Als ie koud wordt gestart hoor je echt een onregelmatig krakend geluid waarvan ik weet dat het detoneren of wel pingelen is. Laat ik de motor dan warm draaien, dan wordt het pingelen minder maar verdwijnt niet helemaal.
Als ik ga rijden dan komt het vooral voor bij belasting onder de 2000 toeren, daarboven merk ik het niet meer.
Ook heeft de motor beduidend minder vermogen dan het eerste dieselblok (ook een zelfde 1.6d) wat ik er eerder in heb gehad. Dat blok heb ik eruit gehaald omdat het veel olie verbruikte.
Als ik de koude start vervroeger gebruik helpt dat wel iets, waarbij ik dan denk dat de pomptiming te laat zou kunnen staan.
Dit rijmt echter niet met het gepingel, wat te vroege verbranding betekent meen ik te weten.
Daarom beste MK2 specialisten zou ik graag jullie visie op het pingelen horen.
Alvast bedankt voor het meedenken. :thumbup: :thumbup:
Ab