Log in

View Full Version : vraag over distributie

Tino
22-05-2012, 17:26
Ik heb een vraag over de ditributie van een 1.8 ADZ Motor, iemand heeft er bij mij een distributie opgezet maar volgens mijn staat hij niet goed als ik de Krukas draai naar het punt dat de eerste bougie omhoog staat (meest linkse als je voor de auto staat) en ik in het kijkgat kijk bij de versnellings en zie het teken wat daar hoort maar dan staat de nokkenas niet op het punt O T.
Als ik de nokkanas wel op het punt van O T zet staat de eerste bougie wel om hoog maar zie ik niet het teken van de krukas in het kijkgat.
En volgens mij staat die tussen as ook niet goed, en kan iemand mij vertellen wat de juiste stand van het merkteken (streepje inkeeping)van de stroom verdeler is ten opzichte van het motorblok

:thumbup: Tino

Johan1982MK1
22-05-2012, 18:41
Op je ontstekingshuis staat een klein streepje. En van de nokkenas moet je het streepje aan de binnenkant gebruiken. Anders moet je ff pic uploaden

René
22-05-2012, 19:10
Ik denk dat er meer aan de hand is met je motorblok als je bougies omhoog gaan staan ;)

Yellowbug
22-05-2012, 19:48
Op je ontstekingshuis staat een klein streepje. En van de nokkenas moet je het streepje aan de binnenkant gebruiken. Anders moet je ff pic uploaden
Gewoon OT markering voorzijde distributietandwiel gebruiken en gelijk zetten met merkteken op het kapje, dan moet de vliegwielmarkering op 0 staan (= Bovenste Dode Punt, BDP). Je Rotor van de ontsteking staat dan inderdaad op het merkstreepje.
Ik heb die van mij zo afgesteld vorig jaar en staat goed zo (20000km momenteel)

Tino
22-05-2012, 21:03
Hallo iedereen ja ik schrijf het een beetje knullig zie ik maar ik bedoel natuurlijk dat de zuiger om hoog staat in het eerste bougie gat, maar ik maak hier uit op dat de nokkenas en de krukas tandwielen nu niet goed staan.
En er staat toch ook een teken op dat midden tandwiel die stand van de roter bepaald en dan kan je met de stroomverdeler hem verder bij draaien??
Als hij weer normaal loopt dan kan ik even naar een garage rijden om met zo een lamp de ontsteking helemaal precies op tijd te krijgen

Yellowbug
22-05-2012, 21:19
Hallo iedereen ja ik schrijf het een beetje knullig zie ik maar ik bedoel natuurlijk dat de zuiger om hoog staat in het eerste bougie gat, maar ik maak hier uit op dat de nokkenas en de krukas tandwielen nu niet goed staan.
En er staat toch ook een teken op dat midden tandwiel die stand van de roter bepaald en dan kan je met de stroomverdeler hem verder bij draaien??
Als hij weer normaal loopt dan kan ik even naar een garage rijden om met zo een lamp de ontsteking helemaal precies op tijd te krijgen
Staat ook een merkteken op je hulpastandwiel ja. Maar wanneer je ontsteking goed staat of bijna goed, maakt dat eigenlijk nog weinig uit. Dan kun je in weze je ontsteking laten afstellen. Belangrijkste is dat de merktekens van de krukas (of vliegwiel) en nokkenastandwiel goed staan.
Het hulpastandwiel (of middentandwiel zoals jij het noemt), kan voor de cosmetica goed gezet worden, maar moet niet persé.

Tino
22-05-2012, 21:27
Ja maar die ontsteking staat helemaat niet goed, dat streepje van de stroomverdeler staat om het zomaar uit teleggen op 12 uur stand terwijl hij normaal op ongeveer 2 uur staat??

Tino
22-05-2012, 21:32
ik bedoel dat ik de stroomverdeeler zo heb moeten verdraaien dat hij gelijk aan de rotor kwam staan.
Maar ik ga eerst even zorgen dat de nokkenas en de krukas gelijk op de tekens staan

Yellowbug
22-05-2012, 21:42
Ontsteking staat wel vaker anders gedraaid om hem goed te krijgen ;)
Maar je zei in een eerder bericht dat als de zuiger helemaal boven staat, het merkteken van het nokkenastandwiel goed stond :confused:
Heb je op de bak bij het vliegwiel de groene dop er helemaal uit gedraaid? dan pas zie je de merktekens op je vliegwiel (ik bedoel dan de grote dop)

Tino
22-05-2012, 22:12
Ja dat klopt maar die zuiger gaat 2 x om hoog als je hem helemaal rond draait van af het punt van het vliegwiel, en de dop is er helemaal af, en bij de ene keer staat de krukas goed en als de zuiger omhoog gaat en als hij dan weer omhoog is staat de nokkenas goed, het is toch zo dat wanneer het teken van het vliegwiel goed staat ook dat van de nokkenas op het teken moet staan

Yellowbug
22-05-2012, 22:18
Klopt!
Je krukas draait twee keer rond terwijl de nokkenas dan maar één keer rond is gegaan (een keer is het de compressieslag de andere keer de uitlaatslag) Alleen is je merkteken op het vliegwiel vaak heel slecht te zien (staat een 0 als het goed is).
Merktekens is;
cil 1 op bdp,
vliegwiel merkteken op 0
rotor wijst naar steepje op verdelerhuis
Merkteken nokkenas op OT

Tino
22-05-2012, 22:38
Ik zie geen 0 op het vliegwiel maar een soort uitsparing als de eerste zuiger omhoog staat, wat is bdp Bovenste ...... Punt, maar die rotor moet toch ongeveer op twee uur positie uitkomen en dat is te doen middels het midden tandwiel

Yellowbug
22-05-2012, 22:47
Bovenste dode punt. Zuiger kan niet verder omhoog.
Er staat echt een 0 op je vliegwiel, maar zoals eerder vermeld, is het slecht zichtbaar.
Je kunt ook aan de distributiezijde op je krukaspoelie kijken. Hierin zit een klein kerfje op de rand aan de distributiekant. Op de afschermkap van de distributie staat net boven de poelie een pijl. Die staan tegenover elkaar als de eerste zuiger in bdp staat.

Ontsteking (rotor) moet idd normaal op ca 2uur staan, maar hier wordt vaker niet goed gekeken naar de stand van het tussenastandwiel en wordt het ontstekingshuis zodanig verdraait dat ze de ontsteking toch goed krijgen.

Tino
11-07-2012, 11:44
Het klusje was al geklaard maat ik had een streep i.p.v. een 0 op het vliegwiel staan