PDA

View Full Version : G40 in Trabant


Traba000
22-04-2005, 19:06
Ik ben opzoek naar ervaren sleutelaars met G40 ervaring. Waarom ? Ik bouw een complete G40 over naar een Trabant. Gaat goed lukken en voortgang kun je zien via http://groups.msn.com/trabanteninnederland/trabant13g40motor.msnw . Het moeilijkste is dat de aandrijfassen te lang zijn. Heeft iemand hiervoor een alternatief? Zijn er andere VW assen met dezelfde spiebanen (bij schijfremmen) die korter zijn dan G40 ? Graag zinnige reacties naar Mel = Traba000 = mel@trabantclub.nl

vwleusden
22-04-2005, 19:20
He Mel, heb je ff een schema gestuurd voor de bedrading.

Blikopener
22-04-2005, 20:18
Rechts heb je sowieso bij een Polo al twee verschillende lengtes,
vanaf '93 is ie 1,5cm korter.
Maar links iets korters dan een Polo?
Denk dat je moet inkorten.

P.s. al kontakt met de RDW gehad over je ombouw??

Traba000
22-04-2005, 20:22
Hallo Blikopener, er zit nu reeds een 1300 cc in dus dat hoeft niet.... Weet jij een adres voor korten ? Groeten van Mel

Blikopener
22-04-2005, 20:29
Inkorten zou je zelf kunnen doen dmv hard solderen.
Aandrijf as doormidden zagen/slijpen en er een bus omdoen.
Kan eventueel ook gelast worden.

Als ik zo je ombouw zie kan ik mee voorstellen dat een
RDW meneer zijn twijfels heeft (ik ook trouwens).
Je subframe wordt er niet steviger op terwijl je er wel meer
vermogen c.q. koppel in hangt.
Was het niet beter geweest er een schakelmechaniek van een
6N in te zetten? De latere modellen hebben kabelschakeling!
Je hoeft dan je subframe niet aan te passen.

Traba000
22-04-2005, 20:37
Er zit (zat) een 75 pk GT blok in; nu wordt dat 120 pk. De verstevigingen zijn echt voldoende. De hele binnenzijde is al aangepast, de originele poten met schijfremmen van de G40 zitten er al in. Verder ben ik niet van plan om er mee te racen (blijft een Trabant) maar heb wel de pk'tjes die ik zoek om eens "gewoon" te kunnen inhalen op de weg. De 75 pk (nu) is helemaal geen probleem geweest, alleen bij het caravan trekken was het te weinig. Ken jij iemand bij Leusden die dat korten kan doen? Gr Mel

Blikopener
22-04-2005, 20:41
Ik denk dat een beetje machine fabriek oid zoiets moet kunnen.
Ben in Leusden niet bekend.

Mark1
22-04-2005, 20:55
Subframe lijkt me redelijk "om zeep" met deze constructie idd.... komen er nog schetsplaten onder de ingelaste uitsparing misschien ?

Is het niet mogelijk schakelstang aan te passen ?

Traba000
22-04-2005, 21:04
Over de constructie hoeft niemand zich zorgen te maken; het subframe is verstevigd. Schetsplaten zijn niet nodig; de bak hangt achter origineel en voor komt een nieuw ophangpunt. Verder komt de motor met z'n robuuste motorsteun aan de rechter zijkant vast op een balk. Alles dus net als in de Polo. Ik zit wel te denken aan schijfremmen achter, maar eigenlijk had de (donor) G40 ook "gewoon" trommelremmen. Morgen meer; gaan we de motor+bak passen. Bedankt voor de reacties, ik houd jullie op de hoogte. Mel

Blikopener
22-04-2005, 21:08
Schijfremmen achter is op een Polo al overbodige luxe, laat staan op
een Trabant.

Mark1
22-04-2005, 21:14
Gewicht is volgens kenteken 720 kg.... dus dat zit wel goed.

( Dacht eigenlijk dat ze lichter waren ) :confused:

Traba000
22-04-2005, 21:15
Laatste reactie voor vandaag: DEZE Trabant wordt natuurlijk veel mooier dan een Polo (die ik ook wel aardig vind hoor)! Hier de donor en een "oud" wiel; inmiddels heb ik in D een leuk set originele alu's gevonden voor "weinig"..

Blikopener
22-04-2005, 21:17
Denk dat ie ook nog wel lekker zwaar gaat sturen.
Armpje lijkt me korter dan van een Polo.

Traba000
22-04-2005, 21:20
Zei ik toch al: is van fabriekswege aangepast aan een (zwaardere) 4-takt motor, had dus ook al schijfremmen. Gr van Mel

patrick 86c
22-04-2005, 23:44
B&B heeft ooit eens een ombouw gedaan.
en ten 2e topic past denk ik meer bij de polo's 1tot 2F.
soory hoor is maar voor de orde mischien komen daar meer g40 sleutelaars.
maar volg de raad van blikkie maar.
is een expert op gebied g40.

Koen is sleeping
22-04-2005, 23:58
Precies.
"Been there
Done that
Got the T-shirt"
Dat geld absoluut voor Blikopener.

Traba000
31-03-2008, 09:05
Hij heeft inmiddels zijn APK.....

Ik zoek nu alleen iemand / bedrijf dat de naven van 4x110 wil omboren naar 5x100.

Zal vast wel een bekend iets zijn in de VW scene.....

Mail me dan even als je iets weet....

Traba000
31-03-2008, 09:07
Tikfoutje, moet zijn: van 4 x 100 naar 5 x 100...

Kijk voor de laatste foto's van de Trabant G40 maar in deze map !

http://groups.msn.com/trabanteninnederland/trabant13g40motor.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=17506

Dennis@polo86c.nl
31-03-2008, 14:14
Offtopic: heb jij nieuwe unibal-lagers in de draagarmen geplaatst?

klik (http://groups.msn.com/trabanteninnederland/trabant13g40motor.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=17424)

Traba000
31-03-2008, 18:14
Offtopic: heb jij nieuwe unibal-lagers in de draagarmen geplaatst?

klik (http://groups.msn.com/trabanteninnederland/trabant13g40motor.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=17424)

Hallo Dennis, ik heb een nieuwe draagarm gemonteerd omdat de unibal niet geleverd kon worden...

Kun jij ze wel krijgen ?

Mail me anders even los via melvok@gmail.com !

Traba000
03-04-2008, 12:15
Ik ben er ook uit vwb het omboren van 4x100 (M12x1,5) naar 5x100 (M14x1,5)...

Met de juiste kennis(sen) en wat doorzettingsvermogen kom je er uiteindelijk wel uit !

Als iemand hulp zoekt: mail melvok@gmail.com

http://img249.imageshack.us/img249/6928/img1590dg1.jpg (http://imageshack.us)

Richard
03-04-2008, 12:43
waarom niet alleen de naaf omboren en gelijk een 5x100 schijf pakken..;)

Bas
03-04-2008, 12:54
Heb je die dan, 239x20 in 5x100?

Traba000
03-04-2008, 15:13
Voor zover mijn beperkte kennis van Polo G40 en Golf reikt bestaan die schijven idd niet....

Maareh.... vinden we het niet netjes gedaan... :wow: ?

Hier op het VolksForum waren geen posters die er zelf echt raad (en daad) mee wisten...

Ik heb het nu opgelost en kan anderen wel helpen...da's toch leuk om van een TrabantG40 rijder iets op te steken ?

martiepartie
03-04-2008, 15:45
ziet er netjes uit hoor. Volgens mij is dit een van de betere manieren. Als je had gezocht op het forum had je dit soort oplossingen ook kunnen vinden voor adapters, dan is het slechts een kleine stap naar het omboren. Is feitlijk hetzelfde alleen dan zonder tussenstuk.

Er zullen altijd mensen zijn die het anders gedaan hadden, zoveel mensen zoveel meningen. :)

Traba000
03-04-2008, 17:34
Het Geheim:

Ik heb een boormalletje laten maken dat op 1/100 nauwkeurig is en past op de naaf van Golf I.

Dan boren met een boortje 6mm, 12,5 mm en tappen maar !

Het is gewoon het bedenken en realiseren van zo'n gereedschapje...

http://img356.imageshack.us/img356/3889/img1592jw4.jpg (http://imageshack.us)

Dennis@polo86c.nl
03-04-2008, 22:56
Gebruik jij een naaf van een Golf 1 dan? Je had toch Polo veerpoten?
Die zijn tegenwoordig ook in 5x100 te krijgen ;)

Traba000
04-04-2008, 06:22
Maar dat past dan weer allemaal niet... spiebanen, afstanden,... alleen de Golf I naaf werkt...

En nu dus ook met 5 x 100 !

polo 3
05-04-2008, 19:03
Volgens mij heb jij ooit een achterklep van een polo G40 genesis bij mij gehaald in heesch.....


Arno

Traba000
05-04-2008, 20:36
Klopt Arno, ik ben Mel met de G40 en nu dus ook de Polo G40.

Heb je de foto's ervan op MSN kunnen vinden ?

Heb je ooit de elctrische schema's via Tonny (ook Trabant, 5- versnellingsbakje bij jou gehaald) ontvangen ?

Gr
Mel

polo 3
06-04-2008, 10:39
pffff, moet ik ff in me geheugen graven,maar schiet me zo niks te binnen....

Traba000
23-04-2008, 19:27
En ZO ziet het er nu uit.....

http://img387.imageshack.us/img387/6213/img1919wv4.jpg (http://imageshack.us)

martiepartie
23-04-2008, 19:36
nice! Heel erg netjes :thumbup: Lijkt me erg bruut om een trabi te horen met een gierende G-lader onder de kap.

Velgen zijn niet mijn smaak, ik denk dat ik zelf voor brede kleine velgjes zou gaan..

Traba000
23-04-2008, 19:51
Heb ik, van de (echte VW G40 die ik ook heb) Fa Schmoor of hoe die heten... Maar dan is de wielkast niet echt "gevuld" en dat wilde ik nu bereiken met deze 16 " alu's...

AryX
23-04-2008, 20:40
ik had het zelf eerder op 15" gehouden.. Nu staat ie iets te hoog op zijn wielen vind ik persoonlijk.. Maar ik vind 'm wel cool :D En zeker met een g40 in het vooronder, super!!

Pewi Vwteam
23-04-2008, 21:02
gewoon respect. ik vind em ook zeker wel zeer goed geslaagd!

Traba000
23-04-2008, 21:14
Wil je alle foto's zien ? Was 3 jaar werk....

http://groups.msn.com/trabanteninnederland/trabant13g40motor.msnw

G-eert-40
23-04-2008, 22:25
eindresultaat ziet er goed uit! heel wat uurtjes ingezeten. misschien keertje filmpje maken en hier posten. ben benieuwd hoe dat van zijn plek komt :D

grtz.