Log in

View Full Version : Kapotte koppakking?

jorg-maashees
26-05-2012, 20:48
Beste mede vw fanaten,

Ik ben al sinds ik mijn huidige mk2 heb aan het kloten met de koelwater tempratuur, en koelwater lekkages. Het betreft dus een 1.3i nz motor. De motor komt naar mijn idee wel op tempratuur ( de fan gaat aan bij lange stilstand ), echter geeft de meter maar 1/3 van de tempratuur die hij moet hebben aan.

Het thermostaathuis heb ik al meerdere keren vervangen inclusief de koelvloeistof. Echter blijft bij elk thermostaat huis hetzelfde probleem: hij lekt bij de flens waarachter de thermostaat zit. Dit kan geen toeval meer zijn, dus vroeg ik mij af:

Zou dit te wijten kunnen zijn aan een kapotte koppakking, waardoor hij overdruk in het systeem opbouwt en daardoor water op het zwakste punt eruit perst?

Echter loopt de motor verder prima, en verbuikt geen olie. Heb ook geen olie in het koelwater, of water in de olie. Hij kwalmt ook niet....

Help, ik ben radeloos :mad: :confused:

fcapri
26-05-2012, 20:58
alles eens vlak geschuurd, nieuwe pakking, vloeibare pakking er extra bijdoen. op correct koppel aantrekken?
komen de boutjes niet los ofzo (schroefdraad binnenin eens kuisen en loctite aandoen).
zoveel overdruk kan die niet maken, je dop van je expansiereservoir zou overdruk moeten aflaten

jorg-maashees
26-05-2012, 21:09
Alles vlak geschuurd, vloeibare pakking gebruikt. Boutjes gewoon 'aan is aan' getrokken. De laatste keer dat ik hem vervangen heb heb ik het huis compleet inclusief thermostaat + flens overgezet van een ander blok wat ik heb liggen. De keer daarvoor alles nieuw van Febi ( immi dus ). Ik snap het gewoon niet meer, dit kan toch geen toeval zijn :confused: En daarvoor heb ik al eens een andere flens + nieuwe rubber en thermostaat gemonteerd.....

Spierings
26-05-2012, 22:51
Als het pasvlak op de kop goed vlak (dus geen pitting) is en je gebruikt een nieuwe koelflens met nieuwe afdichting zou ik hem zonder vloeibare pakking monteren.

Hoeveel druk heb je in het koelsysteem, staan de slangen naar de radiateur zo strak dat je ze amper in kunt knijpen ??

jorg-maashees
27-05-2012, 10:04
Zou ik even moeten kijken of er echt heel veel druk op staat. Hij lekt ook niet tegen de kop aan, maar bij die kunstof flens waar de thermostaat achter zit :thumbup:

golf mkII 16v
27-05-2012, 11:14
Op het koelsysteem staat 1 tot 1.5 druk
Daarboven moet het koelwater er via de dop uit komen
Het zit niet met bouten vast
Fabriekaf zit het met tapeinden [m6] en dan een moer

jorg-maashees
27-05-2012, 22:36
Ik ga aankomende week testen of ik uitlaatgas bij mijn koelwater heb. Heeft mijn kameraad een speciale tester voor. Ik houd jullie op de hoogte :thumbup:

Johan1982MK1
28-05-2012, 08:45
Geen koelslangen dicht geslibt? Heb ik ook al eens gezien doorday er van die anti lek of wonderweld in het koelsysteem was gegooid.

jorg-maashees
28-05-2012, 11:40
Heb hem laatst geflusht met radiator flush, dus dat zou dan ook opgelost moeten zijn lijkt me :thumbup:

casss
28-05-2012, 12:29
misschien zijn je boutjes te lang.

tim_j
28-05-2012, 13:25
Inprencipe moet het met de bijgeleverde spullen werken.

thermostaat goed om erin gedaan?
rubber seal ligt goed?
bouten niet te strak zodat de boel krom trekt?

JohanV
28-05-2012, 18:43
Ik heb ook gehad dat de vorige eigenaar die boutjes aan de flens te strak had vastgezet waardoor er een piepklein scheurtje tegen het busje aan zat. Alleen maar te zien als er echt druk op kwam. En dan liep het er onderaan uit.

Later de flens vervangen, en toen bleek de koelvloeistof al wat in de kop ingevreten te zijn. Daar wat vloeibare pakking ertussen en al bijna 3 jaar geen druppel lekkage meer.

RamonR
28-05-2012, 22:29
zit er per ongeluk niet nog een oude rubber in het gat die plat gedraaid is ?
Dat had ik :)

jorg-maashees
30-05-2012, 20:29
Heb net gekeken, na een stuk rijden kan ik de slangen naar en van de radiateur niet of nouwelijks inknijpen, er staat veel druk op. Betekend dit dat de koppakking eruit ligt? Tevens komt de motor niet op tempratuur ( als ik de meter moet geloven )

Spierings
30-05-2012, 20:43
Dat je de slangen niet of nauwelijks in kan knijpen wil zeggen dat de druk in het systeem te hoog is, mogelijke oorzaak kan de koppakking zijn (maar hoeft natuurlijk niet). Mijn 1300 (10 jaar geleden inmiddels) bouwde ook druk op, bij mij was dat de koppakking i.c.m. pitting in de kop.

Meter moet je niet altijd geloven, deze wijken wel vaker af. Eventueel controleren met een externe meter.

jorg-maashees
30-05-2012, 21:40
we gaan morgen testen of er uitlaatgas in het koelwater zit met
een speciale tester. ik houd jullie op de hoogte. :thumbup:

jorg-maashees
31-05-2012, 20:48
We hebben zojuist gemeten, en er zitten GEEN uitlaatgassen bij het koelwater.Dit is opzich natuurlijk alleen maar positief. Mijn kameraad ( vw monteur ) vermoed dat de dop van het reservoir niet goed is, en hij dus de overdruk niet kwijt kan. Eerst maar eens de dop vernieuwen dus, en kijken wat er dan gebeurt :thumbup:

golfje_295.000
31-05-2012, 20:56
dat zou ideaal zijn natuurlijk

golf mkII 16v
01-06-2012, 17:54
Het dunne retoerslangetje op het expansievat,komt daar bij stationaair lopen van de motor koelwater uit?

jorg-maashees
01-06-2012, 20:03
Jazeker :thumbup:

golf mkII 16v
03-06-2012, 13:44
Dan ga ik ook,zoals ik het lees,voor de dop

jorg-maashees
03-06-2012, 15:28
De dop is morgen binnen bij de dealer, dus dan weet ik meer :thumbup:

Audi1981
03-06-2012, 15:56
Kl*te doppen, zijn al auto's voor weg gegooid :screwy:

ab21662
03-06-2012, 16:45
heb je al eens het kunststof deel vervangen waar de slang zit opgeschoven en die op de thermostaat is gemonteerd met de twee m6 boutjes? Bij mij was die ooit eens te vast gedraaid geweest en daardoor te ver vervormd en lekte dus.

Audi1981
03-06-2012, 21:06
heb je al eens het kunststof deel vervangen waar de slang zit opgeschoven en die op de thermostaat is gemonteerd met de twee m6 boutjes? Bij mij was die ooit eens te vast gedraaid geweest en daardoor te ver vervormd en lekte dus.

Even goed lezen :thumbup:

jorg-maashees
07-06-2012, 21:11
Nog steeds naar mijn idee, te veel druk op het systeem. Na een stuk rijden zijn de slangen zo hard dat ik ze niet kan inknijpen. Niet goed dus. Iemand nog een idee wat het kan zan?

Koppakking is getest, geen uitlaatgas in het koelwater. De dop van het reservoir is nieuw.

:confused: :confused: :confused:

NickyMKII
16-06-2012, 16:51
hoeft niet te zeggen dat je uitlaatgassen in het koelwater hebt als je compressie verlies hebt via een inwendige lekkage in je koppakking, heb t zelfde probleem gehad enkele jaren geleden, koelwater werd eruit geperst en temp was in orde, andere kop laten reinigen en vlakken, die gemonteerd en nu weer 40.000 km probleemloos verder.

tim_j
09-08-2012, 20:27
is het priobleem er nog?
heb nog wat toevoegingen
Zit wel een rubber in de dop? (denk van wel)
Thermostaat getest in een pannetje? zodat die wel op tijd en volledig open gaat.?
zit er een modificatie op de leidingen naar de kachel? mischien dat deze verstopt zit, kachel wordt wel goed heet?

jorg-maashees
09-08-2012, 20:38
Hallo,

Bedankt voor je reactie alsnog :thumbup: Maar de golf wordt gesloopt.
Heb alles nagekeken, en het is echt de koppakking. Aangezien er voor de apk
nog een hoop kosten aan kwamen, heb ik besloten hem in onderdelen te verkopen.

darksupra
10-08-2012, 09:47
ah jammer ja heb het zelf ook een keer gehad dat bleek later die overstroomkleppen voor de kachelradiateur te zijn aan de slangen bij het schutbord.