PDA

View Full Version : Distributie (getande) riem vraagstuk


veryferry
30-05-2012, 09:41
Hoi volksmensen ;)

Ik heb een vraagje over de getande riem van mijn golf mk4.
ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar kom niet tot een duidelijk en allesomvattend antwoord.

De vraag die ik heb is dit:

Mijn auto heeft in 2005 op een km-stand van 85.000 een nieuwe riem gekregen. Dit is dus zo'n 7 jaar geleden en over pakweg een half jaar ook zo'n 80.000 km geleden.
Is deze nu zeker aan vervanging toe?

Ik lees echt de meest uiteenlopende verhalen...van vervangen bij 60.000 km tot 120.000 km. Wat is het nou? :P En worden deze dingen niet gecheckt tijdens een APK?

En wat gaat zo'n geintje me kosten? Ik heb een golf mk4 2.0 highline uit 2001.


Onwijs bedankt!


Mvg,
Ferry

De Pul
30-05-2012, 09:48
Om de 5 jaar vervangen,dus zou het niet laten.

Audi1981
30-05-2012, 10:14
En worden deze dingen niet gecheckt tijdens een APK?

Even om je uit de droom te helpen;
Wat is APK? (http://www.rdw.nl/nl/particulier/apk/apkuitgelegd/Pages/WatisAPK.aspx)
De Algemene Periodieke Keuring (APK) is een in Europa wettelijke verplichte keuring ter bevordering van de verkeersveiligheid en ter bescherming van het milieu. In Nederland staat de keuringsplicht beschreven in de Wegenverkeerswet 1994 en daarvan afgeleide regelingen. Volgens deze regelgeving moet u uw personenauto, bedrijfsauto, driewieler of aanhangwagen met een toegestane maximum massa van meer dan 3.500 kg, jaarlijks of om de twee jaar laten keuren

Dat heeft niets met onderhoud te maken, het gaat er om of jouw auto veilig genoeg is om aan het verkeer deel te nemen, niet of dat 5km na die keuring de motor in de soep loopt ;)

veryferry
30-05-2012, 10:32
Nouja, als midden op de snelweg je blok in elkaar loopt lijkt me dit niet echt veilig, toch? ;)

Audi1981
30-05-2012, 10:37
Dit kan ook gebeuren doordat je oliepeil te laag is of omdat je de verkeerde brandstof getankt hebt, daar al eens een bekeuring of apk afkeur voor gezien?
Wel je eigen verantwoordelijkheid nemen he?

veryferry
30-05-2012, 10:45
Maar ik hoorde wel eens verhalen dat die riem dwars door je motorkap kan slaan...wat daar van waar is geen idee, maar als dat inderdaad het geval is, dan zijn er minder belangrijke dingen die tijdens een APK behandeld worden IMO :)

Maar iemand enig idee waar dit goed, maar redelijk geprijsd gedaan kan worden?

Johan1982MK1
30-05-2012, 10:46
apk heeft idd niets met staat van onderhoud van de auto te maken.
terwijl (vind ik) dit juist heel belangrijk is.
als voorbeeld; toen ik onze passat kocht direct de db riem vv omdat je nl. nooit weet wat een ander gedaan heeft. er zit dan wel een kaartje aan de auto, maar ja.. wat daar op staat moet je dan maar geloven.
Toch t spul eraf (1.9 tdi PD) en ja hoor, waterpomp had al speling en was dus niet vv de riemspanning was niet goed en de stift die de spanrol aanduwd was ook stuk.. dus mooi optijd anders kost t een boel onnodige centjes en ik rij weer met een lekker gevoel omdat ik weet dat t nu goed is. ;)

veryferry
30-05-2012, 18:06
ik heb inmiddels via mijngarage.nl een offerte voor 315 euro voor het vervangen van mijn riem. Nette prijs lijkt me.
Maar ik hoor en lees regelmatig dat men normaliter ook gelijk de waterpomp (al dan niet onnodig) vervangt, en zodoende de hele boel even een paar 100 omhoog gaat.

Mijn concrete twee vragen:

-Zijn distributieriemen van het merk Gates gewoon goed?

-Hoe kan ik nagaan of het raadzaam is om ook gelijk de waterpomp te vervangen?

JasperT
30-05-2012, 18:16
Gates is prima. Waterpomp bepaal ik altijd pas als het open ligt. Als er geen speling op zit en geen sporen van lekkage zijn kan je hem laten zitten. Bij jou km stand zou ik er wel rekening mee houden.
Mocht je in de buurt wonen dan wil je riem wel vervangen voor je.

veryferry
30-05-2012, 18:22
Dat zou goud zijn! Ik woon niet echt in de buurt, maar wil toch nog wel lekker een stukkie gaan rijden met mijn nieuwe auto :)

Hoe gaat dat dan...regel jij dan de riem ook of moet ik die zelf regelen? En kan je ook dan gelijk checken of de pomp aan vervanging toe is? En wat zou het in beide gevallen kosten (dus met of zonder vervanging pomp).

Onwijs bedankt!

Audi1981
30-05-2012, 19:27
Waterpomp bij een benzinemotor idd controleren en indien nodig vervangen, bij een TDI gewoon altijd mee doen :thumbup:
Een paar honderd omhoog is ook nogal wat, pomp en een beetje koelvloeistof is geen paar honderd euro in mijn ogen...

veryferry
30-05-2012, 20:40
Tja, ik heb geen idee, maar mijn zoektermen op google en vraagstukken aan anderen komen toch uit op zo'n 600 voor een vervanging van riem + waterpomp, en zo'n 400 voor alleen de riem. Stel dat bij de garage om de hoek dus de riem alleen voor 300 gaat, is het dan logisch denken om te suggereren dat riem + pomp dan voor 500 gaat?

De Pul
30-05-2012, 21:28
als ik het goed begrijp heeft je auto nu 165.000 gelopen?
ik zou spanner+riem+pomp vervangen,doe dit zelf meteen nadat ik een andere auto heb gekocht,al is het alleen maar om mezelf een veilig gevoel te geven.

veryferry
30-05-2012, 21:41
als ik het goed begrijp heeft je auto nu 165.000 gelopen?
ik zou spanner+riem+pomp vervangen,doe dit zelf meteen nadat ik een andere auto heb gekocht,al is het alleen maar om mezelf een veilig gevoel te geven.

Gemiddeld kostenplaatje voor zulks?
Ik koop de auto morgen, en heeft nu 155.000 erop zitten.

De Pul
30-05-2012, 21:47
ik ben zelf monteur,geen idee eigenlijk precies.ik gok op hooguit 150€ aan delen,en zo'n 3 uur arbeid a 50€ p/u,dus 300€ lijkt me redelijk.of laat ik het zo zeggen,daar zou ik het graag voor doen;)

veryferry
30-05-2012, 21:58
ik ben zelf monteur,geen idee eigenlijk precies.ik gok op hooguit 150€ aan delen,en zo'n 3 uur arbeid a 50€ p/u,dus 300€ lijkt me redelijk.of laat ik het zo zeggen,daar zou ik het graag voor doen;)

300 eu voor pomp + riem + spanner? Klinkt goed :)
Heb nu een aanbieding via werkspot: complete distributie set,waterpomp en multiriem voor 350 euro.
Hell...via mijngarage.nl is alleen het vervangen van de riem al 315 euro, waarvan ik dacht voordelig :s

veryferry
31-05-2012, 16:39
Ik ga vanavond die auto ophalen, en na de vakantie (na de 20e) gelijk laten repareren aan distributieriem en waterpomp. nu is de auto al 7 jaar verder met de huidige riem, en ondanks dat de kans misschien klein is dat ie opeens binnen een paar dagen kapot gaat lijkt me klein.

Toch vraag ik me af: hoe moet ik rijden zodat dat ik de minste belasting genereer voor de riem? Ik neem aan gewoon rustig rijden, maar is er nog meer? (sorry, ik ben echt een enorme leek haha)