PDA

View Full Version : Lekstroom


arno2000
02-06-2012, 16:44
Hallo,

Mijn oom heeft een golf 4 1.6 benzine variant. Hij heeft het probleem dat continu de accu leeg loopt. Al nieuwe accu en dynamo geplaatst maar nog steeds hetzelfde probleem. Heeft iemand een idee waar een lekstroom kan zitten?

Alvast bedankt, Arno

Bas Oppelaar
02-06-2012, 17:56
Zijn er achteraf accesoires , en ook op de juiste manier ingebouwd ?
Het makkelijkste wat je kan doen is de minpool van de accu los nemen ,
Hier een spanningszoeker (met een lampje geen ledje) tussen de minpool en de carrosserie plaatsen , als het lampje dan brand met gesloten deuren en verbruikers uit uiteraard , is het een kwestie van simpelweg zekering voor zekering eruit te trekken en kijken of het lampje uitgaat dan weet je in welke richting je moet zoeken qua verbruikers

Spijky
02-06-2012, 18:26
Zekeringen moet je niet eruit trekken!

Zorg dat alle zekeringen van het open type zijn.
zodat je met een multimeter op de contactjes kunt meten.
Sluit de auto met de portieren geopend(hiervoor even het portierslot vergrendelen, alsof hij in het slot zou vallen).

Nu kan je met de multimeter spanning meten over de zekering.

Succes

arno2000
02-06-2012, 18:31
Ok bedankt voor jullie reactie. Hier kunnen we wat mee.

Groet, Arno

Erik Baas
02-06-2012, 18:32
Als je de zekeringen er niet uit mag trekken, hoe kun je dan ooit spanning meten over de zekeringhouder ? Alleen als er een erg grote stroom loopt meet je misschien een tiende Volt, anders niets...

Spijky
02-06-2012, 18:40
Als je de zekeringen er niet uit mag trekken, hoe kun je dan ooit spanning meten over de zekeringhouder ? Alleen als er een erg grote stroom loopt meet je misschien een tiende Volt, anders niets...

Probeer het eerst maar eens voor je een conclusie trekt!

Bij de nieuwere auto's welke voorzien zijn van can-bus ben je gelijk de sigaar als je er zekeringen uit en erin duwt.
je kan ook pas na een uur gaan meten, can-bus moet in rust komen.
Met die beunmethode om zekeringen eruit te trekken word de can weer actief.

Bas Oppelaar
02-06-2012, 18:48
het is een golf 4 die hebben nog geen(full) can bus en dus ook geen computers die eerst in rust moeten komen ;)
En dat is bij auto's die geen can bus hebben ook geen beun manier hoor ...

Audi1981
02-06-2012, 19:00
Als ik meer dan een tiende volt verlies meet over een zekering dan issie stuk :D
De uitsluitmethode is voor deze auto het best geschikt ja :thumbup:

JasperT
02-06-2012, 20:05
Toch ben ik het wel eens met de noemer "beunmethode". Even met een stroomtang en Bob aan de gang en je hebt echte zekerheid.

Bas Oppelaar
02-06-2012, 20:31
Niet iedereen heeft even een multimeter of "stroomtang'' liggen , vandaar dat ik dit opperde ;) inmiddels al bijna 20 jaar monteur dus weet ook wel hoe het wel moet dit is even een doe het zelf methode

Audi1981
03-06-2012, 09:43
Precies en bovendien is een DC ampere tang die kleine stromen kan meten nogal kostbaar ;)

Spijky
03-06-2012, 22:25
Met de open zekering meetmethode heb je geen amperetang nodig. :thumbup:
Je meet spanning op de contacten.
Multimeter van €5,- is voldoende.

Niet veel mensen kennen dit, en wat de boer niet kent dat eet ie niet. ;)

Spierings
03-06-2012, 22:33
Met de open zekering meetmethode heb je geen amperetang nodig. :thumbup:
Je meet spanning op de contacten.
Multimeter van €5,- is voldoende.

Niet veel mensen kennen dit, en wat de boer niet kent dat eet ie niet. ;)
Dit is de manier bij nieuwe modellen, vaak zie je bij een verbruiker dat de gemeten spanningsverlies over de zekering een paar honderste volt is (afhankelijk van verbruik en grootte zekering)

Audi1981
03-06-2012, 23:21
Prima en ik snap dat je met CAN bussen niet wil dat de zaak ontregeld raakt maar de methode om spanningsverlies over een zekering te meten kent te veel variabelen, ik noem de waarde van de zekering en daarmee de dikte van de smeltdraad, het materiaal er van, eventuele corrosievorming op de zekering en daardoor overgangsweerstand.....
Gebruik dan die ampèretang of schaf hem aan :thumbup::thumbup::thumbup:

En noem een vakidioot als mij geen boer ;)
Ik respecteer jouw standpunt ook, maar je neemt het in om de verkeerde redenen :rolleyes:

Erik Baas
04-06-2012, 00:07
Helemaal mee eens. Meten is weten, maar wat hier voorgesteld wordt is alleen maar natttevingerwerk. Een stroomtang is inderdaad nogal duur, maar misschien verhuurt Bo-Rent ze wel per dag ? Een eenvoudige multimeter kost daarentegen niet veel, en voor elektrische problemen _moet_ je die gewoon hebben.

JasperT
04-06-2012, 18:31
Ik wil mijn stroomtang ook wel ter beschikking stellen hoor :) sixpack corona per dag :)

arno2000
06-06-2012, 07:32
Hallo,

Bedankt allemaal voor de reacties.
Ik heb wel een multimeter en ga het daar wel mee proberen.
Als het niet lukt ga ik wel eens opzoek naar een stroom tang.
Ik hou jullie op de hoogte.

Groet, Arno