Log in

View Full Version : Wiellager of Homokineet

mschapink
03-06-2012, 15:59
Vorig jaar is mijn Golf 2 door de APK gekomen met het commentaar van de APK Keurmeester dat mijn wiellager rechtsvoor lawaai maakt :shake: en aan het overlijden is.
Er zat nog geen spelling in anders was het APK afkeur geweest.

Aangezien de aandrijfashoes vervangen was bij de keuring, dacht ik dat de herrie die ik hoorde daarmee afgelopen zou zijn.

Het lawaai wordt erger en is een soort brommend geluid die pas optreed na een snelheid van 40 a 50 km per uur.

Heeft de APK Keurmeester gelijk en is dit de wiellager of kan dit ook aan de homokinetische aandrijving liggen die te weinig vet heeft.

Ik vind het vreemd dat er geen spelling voelbaar is in de wiel terwijl er wel aan de rechterkant bovengenoemd geluid hoorbaar.

Mocht het de wiellager zijn , het onderdeel kost ex. btw heb ik nagevraagd 70 a 80 euro hoeveel werk is dit om te laten vervangen.

Spierings
03-06-2012, 16:28
Klink gewoon als een wiellager, een homokineet is vooral op lage snelheid en bij sturen merkbaar.

ab21662
03-06-2012, 16:35
ben het met spierings eens. 100% wiellager(s)?

golf mkII 16v
03-06-2012, 18:52
Klinkt als een wiellager
Krik de auto eens op en draai dan eens aan het wiel
Loopt dit soepel of schokkerig?
Vervangen kan je zelf ook als je een grote bankschroef hebt
Je kan ook op de sloop een komplete fusee met lager en wielnaaf halen

robmk2
04-06-2012, 22:14
Heeej allemaal. Nou, ik ben het vrijwel met bovenstaande eens, maar niet helemaal....( politiek correct he?)
Ik heb recent exact hetzelfde gehad en het bleek de binnenste homokineet te zijn! ( aan de bak-kant dus!
Overigens, als men je aandrijfas-hoes vervangen hebt wil dat nog niet zeggen dat een eventueel door het zand beschadigde homokineet opeens ook weer beter is........
Groetsels, en suc6

robmk2
04-06-2012, 22:16
Test: ALs het het rechter wiellager is dan moet de herrie in een bocht naar RECHTS minder worden, en in een bocht naar links ERGER. Als dat zo is ,is het 100% LAGER.
als het ook tractie afhankelijk is en ook rechtuit is het 70% kans een van de twee homokineten.

fcapri
05-06-2012, 07:55
70-80€ voor een wiellager. das best goedkoop.

de mijne was ook defect (geen speling, wel kabaal). is gewoon een lager dat heel stroef loopt en binnenkort zal sneuvelen (dan heb je wel een trillend wiel).

bij mij was het 220€ voor een nieuw lager zonder montagekost. heb gewoon een voorpoot van onder men sloper gehaald en die erin gestoken

staande golf
05-06-2012, 12:52
Das knap geld voor een wiellager volgens mij!. Ik geloof dat de constructie ongeveer het zelfde is als bij een mk1. Daarvoor heb ik van het voorjaar nog een wiellager vervangen. Dat wat 100 euro voor een SKF lager zonder korting. Wel zelf gemonteerd....

mschapink
05-06-2012, 13:54
Ik was me bewust bij het vooraf keuren van de APK in November vorig jaar dat de buitenste ashoes gescheurd was, heb daarna zo min mogelijk gereden hoogstens een paar 100 km.

Ik heb zanderige wegen etc. vermeden om op te rijden. Kan toch zijn dat hij niet goed is, ik heb zelf toch sterk het gevoel dat het de wiellager is , maar vind het wel toevallig dat dit geluid optrad terwijl de ashoes gescheurd was.

De voorste remblokken zijn vorige zomer vervangen, toen was de ashoes nog niet door.
Aan de rechterkant is wel de homokinetische as vervangen aangezien de eerste eigenaar rechtsvoor een aanrijding heeft gehad.
Dit is lang geleden in 1993, 5 maanden na de aankoop van de auto al vervangen door de VW garage onder garantie.

Ik probeer via een kennis die een VW monteur kent te laten onderzoeken wat er nu precies aan de hand is. De wiellager zelf is bij de betere automaterialenzaak voor rond de 80 euro te krijgen. Kreeg daar wel te horen dat je speciaal gereedschap moet hebben om de wiellager te kunnen plaatsen. En dat het zeker 1 1/2 a 2 uur duurt om het geheel te vervangen, auto moet daarna ook uitgelijnd worden.

Kortom weer een aardige ingreep, die naar ik inschat als je het laat doen tussen de 150 a 200 euro kost als je dit laat doen bij de garage.

In iedergeval moet het binnenkort gerepareerd worden aangezien ik wegens het lawaai langzamerhand steeds meer mijn radio harder moet zetten ;)

Stannie33
05-06-2012, 14:46
ja het is echt 200 % je wiel lager.
ik heb dit probleem ook gehad

voor 2 weken geleden toen heb ik alle 4 de lagers vervangen nu is mijn auto weer super stil!
het koste mij bij de achterkant een kwartiertje per kant. en voor was het iets langer omdat je wat meer los moet draaien om bij het lager te kunnen.

even een kleine tip !
zorg dat je een kleine gas brander hebt want ik heb de naaf zeg maar warm gestookt zodat de nieuwe lager er beter en sneller in gaat.

mvgr stan

Stannie33
05-06-2012, 14:50
niks geen speciaal gereedschap ! dikke onzin.
je gebruikt gewoon je oude lager schaal om het nieuwe lager er in te slaan.
hmm ik wou dat ik foto's had genomen van mijn vervanging van mn lagers. dan kon ik je precies laten zien hoe of wat.

Spierings
05-06-2012, 18:27
Enigste gereedschap wat je voor de voorwiellagers nodig hebt is een pers om de lager erin en eruit te persen.

Uitlijnen is niet nodig als je de complete veerpoot ermee uit pakt en de fuseekogel af tekent.

Een beetje monteur heeft dit binnen het uur gedaan of sneller ;) .

Stannie33
06-06-2012, 12:01
Enigste gereedschap wat je voor de voorwiellagers nodig hebt is een pers om de lager erin en eruit te persen.
.

onzin.
je hebt helemaal geen pers nodig !
gewoon je oude lager schaal en een hamer
en als je hem er uit haalt heb je ook een hamer nodig en een dunne bijtel die niet extreem scherp is. je tikt je lager er zo uit vanaf de achterkant.
en die nieuwe tik je er zo weer in met je net er uit getikte lager schaal...

Spierings
06-06-2012, 14:10
onzin.
je hebt helemaal geen pers nodig !
gewoon je oude lager schaal en een hamer
en als je hem er uit haalt heb je ook een hamer nodig en een dunne bijtel die niet extreem scherp is. je tikt je lager er zo uit vanaf de achterkant.
en die nieuwe tik je er zo weer in met je net er uit getikte lager schaal...
Het betreft hier in dit topic een voorwiellager, geen achterwiellager :rolleyes:

Of sla je de naaf er ook in met een hamer, met het risico dat je het nieuwe lager kapot slaat. :confused:

Stannie33
07-06-2012, 10:08
ja. kijk je kunt het of je kunt het niet.
als je je oud lager schaal gebruikt en gelijkmatig die nieuwe er in slaat sla je je lager niet stuk .

maar het zou wel handig zijn als je een pers hebt.
nou heb ik die wel maar niet iedereen dus voor de mensen die niet zoon ding hebben hoeven het niet meteen duur te laten worden omdat ze het moeten laten uitbesteden snap je ?

mij is het ook gelukt dus waarom zou het jullie niet lukken dan ?

mschapink
26-06-2012, 19:30
Vandaag met de Ex - VW Monteur gepraat hij zegt dat het inderdaad een wiellager is die aan het overlijden is. Ik laat het door hem fixen aangezien hij een apparaat heeft om de wiellager erin te persen.

Auto hoeft als het goed gedaan wordt inderdaad niet uitgelijnd te worden.

rondekker1983
27-06-2012, 19:22
niks geen speciaal gereedschap ! dikke onzin.
je gebruikt gewoon je oude lager schaal om het nieuwe lager er in te slaan.
hmm ik wou dat ik foto's had genomen van mijn vervanging van mn lagers. dan kon ik je precies laten zien hoe of wat.

Ik heb onlangs een cursus lagers monteren bij skf gehad.

NOOIT je lagers erinslaan. Door de klappen sla je putjes in je lager.
En als je niks anders kan een stuk brons gebruiken dat dempt de klappen. Maar ga niet direct op je oude lager schaal slaan.

Melvin
27-06-2012, 22:51
Ik kan het lager je wel voor minder leveren overigens...

Verder moet je niet op je nieuwe lager slaan, maar een lager'schaal' erin tikken (bij een tweedelig lager) is vrij gebruikelijk, als je het 'loopvlak' maar niet raakt. Bij een eendelig lager zou je de buitenrand kunnen tikken, maar persen is dan wel beter...

staande golf
28-06-2012, 09:46
ja. kijk je kunt het of je kunt het niet.
als je je oud lager schaal gebruikt en gelijkmatig die nieuwe er in slaat sla je je lager niet stuk .

maar het zou wel handig zijn als je een pers hebt.
nou heb ik die wel maar niet iedereen dus voor de mensen die niet zoon ding hebben hoeven het niet meteen duur te laten worden omdat ze het moeten laten uitbesteden snap je ?

mij is het ook gelukt dus waarom zou het jullie niet lukken dan ?

Het lager er is slaan zou nog wel lukken, ook wel zonder zichtbare schade. Maar hoe lang gaat dat lager mee? Enerzijds is een lager keihard en kan vele miljoenen keren rond gaan zonder te beschadigen. Anderzijds kan een kleine beschadiging
door een sneeuwbal effect in een korte tijd een lager om zeep helpen ;)

mschapink
05-07-2012, 13:09
Zo vandaag is de wiellager vervangen, ik heb het laten doen, 80 euro ex. btw voor de lager met arbeidsloon 143 euro in totaal.

Auto loopt weer rustig als voorheen. Blij dat dit ook weer opgelost is :)