View Full Version : Remmen T2b uitwisselbaar?
Ik heb mijn bus in de tuin geparkeerd en is nu klaar voor een grondige aanpak.
1 ding daarvan is het aanpakken van de remmen. De remklauwen die er nu bij zijn zijn nogal verrotjes. Ik kan ze laten stralen etc.etc. maar om het geheel iets sneller te doen vroeg ik me af of er ook remklauwen van andere types op passen. Bijvoorbeeld van een T3? (Porsche is natuurlijk ook cool, maar het moet wel budget blijven ;)
molenari
26-04-2005, 19:45
1 ding daarvan is het aanpakken van de remmen. De remklauwen die er nu bij zijn zijn nogal verrotjes. Ik kan ze laten stralen etc.etc. maar om het geheel iets sneller te doen vroeg ik me af of er ook remklauwen van andere types op passen. Bijvoorbeeld van een T3? (Porsche is natuurlijk ook cool, maar het moet wel budget blijven ;)
Stralen van remklauwen zou ik me niet zo druk om maken. Het gaat er meer om dat de boel een beetje gangbaar is, of het stralen van de zuigers en cylinders in de klauw nu zo'n goed idee is, misschien dat er dan te veel ruimte ontstaat tussen zuigerwand en cylinder. ik heb staalwol gebruikt.
Dit onderwerp is laatst ook besproken op de Luchtlist (http://www.luchtlist.nl/) (ivm T3 uitwisselbaarheid):
http://autos.groups.yahoo.com/group/luchtlist/message/20498
En tja, 'Porsche remklauwen' is ook maar zo doorsnee voordehandliggende optie...net zoiets als verlagen zeg maar.
T3 remklauwen passen ook zonder problemen, je moet alleen even een stukje remleiding op maat maken, kan elke autoboer op de hoek wel eventueel, kosten een paar euro.
Ah ok. Ben gister even op een sloperij wezen kijken. Stonden een aantal T3's maar die remklauwen waren veel groter en zagen er compleet anders uit. Waarschijnlijk waren dat dan al het nieuwere type remklauw van een T3. Vandaag maar weer even verder zoeken... Mochten er mensen zijn met een setje goede T2b remklauwen te koop dan hoor ik het graag.
sorry, ik ben erbij vergeten te zeggen dat je het type van voor 1986 moet hebben
molenari
27-04-2005, 20:32
T3 remklauwen passen ook zonder problemen, je moet alleen even een stukje remleiding op maat maken, kan elke autoboer op de hoek wel eventueel, kosten een paar euro.
Ha die JeeWee, heb je het al uitgeprobeerd de T3 klauwen toe te passen. Ik ben bewust niet zo concreet geweest te zeggen dat ze zonder problemen passen omdat ik het zelf nog niet gedaan heb en niemand ken die de ombouw heeft uitgevoerd...
Ja ik heb ze al gepast, geen probleem, maar... nog niet mee gereden of geremd.
Ik kan de zoektocht even staken, heb nu een setje Girlings in het verschiet liggen... (en een enorme baaldag, dankzij de koppaking van mijn Punto.... :frown: )
... (en een enorme baaldag, dankzij de koppaking van mijn Punto.... :frown: )
Tja, Fiat..... :)
Succes met je autoleed! ..... eh... sterkte is hier meer van toepassing!
molenari
28-04-2005, 22:58
Ik kan de zoektocht even staken, heb nu een setje Girlings in het verschiet liggen... (en een enorme baaldag, dankzij de koppaking van mijn Punto.... :frown: )
Girlings? Best wel schaars voor een T2!
Let er op (zoals ik ook in het bericht op Luchtlist zei) dat als je nu ATE hebt op de bus dat je dan bijv ook andere remvoering nodg hebt. Girling onderdelen zijn iets duurder dan ATE (revisise setjes, remvoering e.d.), voor zover nog leverbaar. De schijven zijn volgens mij wel hetzelfde.
molenari
28-04-2005, 22:58
Ja ik heb ze al gepast, geen probleem, maar... nog niet mee gereden of geremd.
kewl, ok de leidingen er al opgekwakt? Ik ben benieuwd, keep me up the hight.
Tja, Fiat.....
Voor mij ook geen Fiat meer... :frown:
Girlings? Best wel schaars voor een T2!
Let er op (zoals ik ook in het bericht op Luchtlist zei) dat als je nu ATE hebt op de bus dat je dan bijv ook andere remvoering nodg hebt. Girling onderdelen zijn iets duurder dan ATE (revisise setjes, remvoering e.d.), voor zover nog leverbaar. De schijven zijn volgens mij wel hetzelfde.
Ik volg nu heel veel forums maar vind het wat verwarrend worden om op alle te gaan posten :) vandaar dat ik het maar bij deze houd. Maar kan ik op mijn huidige remklauw zien wat voor type het is? heb al even CSI-achtig gezocht onder de roest maar het is echt moeilijk te identificeren... remvoering moet ik zowieso nieuw erin gooien, op mijn huidige lijkt dat ook nergens meer naar. Maar is een Girling en ATE (mocht ik dat nu wel hebben) wel gewoon uitwisselbaar qua ophanging?
molenari
29-04-2005, 13:45
Ik volg nu heel veel forums maar vind het wat verwarrend worden om op alle te gaan posten :) ?
Komt me bekend voor ja...
Maar kan ik op mijn huidige remklauw zien wat voor type het is? heb al even CSI-achtig gezocht onder de roest maar het is echt moeilijk te identificeren...
Ja, dat kan. Met de staalborstel goed op de zijkant borstelen, dan moet het woord 'Ate' zichtbaar worden. Dit is dus de kant die naar de buitenkant van de auto gericht is...waar je zeg maar tegen aan kijkt als je het wiel er af haalt.
De Girling heeft op die plek een grote 'G' staan, is een stuk duidelijker herkenbaar.
remvoering moet ik zowieso nieuw erin gooien, op mijn huidige lijkt dat ook nergens meer naar. Maar is een Girling en ATE (mocht ik dat nu wel hebben) wel gewoon uitwisselbaar qua ophanging?
Informeer dan ff of het allemaal nog leverbaar is voordat je begint met ombouwen. Girling is een stuk minder gebruikt dan ATE.
De ophanging is hetzelfde. Het enige dat anders is is de klauw (en uiteraard de klauw inwendig) en de remvoeringssetjes. Zie ook deze tekening:
http://www.ratwell.com/technical/Microfiche/t205200.gif
Dankjewel Molenari! ik zal vanmiddag eens even de staalborsteltechniek gaan hanteren... waar zou ik zijn zonder jullie!
ik heb even bij paruzzi gekeken maar daar is juist de girling goedkoper. Klopt dat of is er verschil in diverse types girlings en ATE's?
product nummer : 00001240 categorie : 29
Remblokken set voor
10/72» (Girling)
€ 17.50
product nummer : 00001242 categorie : 29
Remblokken set voor
8/66»9/71 (Ate)
€ 15.00
vBulletin v3.0.12, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.