Log in

View Full Version : stationair zonder olie dop loopt niet lekker


Nels
18-06-2012, 22:22
Hallo vf'ers

De titel omschrijft mijn probleem eigenlijk al. als ik mijn golfje (golf gti 8v uit 89 en heeft 117.xxx gelopen) stationair laat lopen en draai dan de olie dop eraf dan stottert die. hij pakt zijn eigen daarna wel weer gewoon op. een vriend van mij heeft ook een golf 2 maar dan met carb, en bij hem als je de olie dop eraf haalt draait die gewoon door zonder gestotter.

Is dit normaal of wat zou het probleem kunnen zijn?

Erik Baas
18-06-2012, 22:29
Zou iets met de carterontluchting te maken kunnen hebben, zie ook http://www.volksforum.com/forum/showthread.php?p=1304256

Nels
18-06-2012, 22:41
ik heb het ronde ding boven op de kleppendeksel aan de rechterkant (volgens mij hoort dat bij de carteronluchting) er ook keer eraf getrokken en toen deed die hetzelfde als toen ik de olie dop eraf haalde. ook heb ik al heel het slangetje dat daar aan zit plat geknepen op elk punt om te kijken of daar vuil of iets in zat maar voelde nergens wat en kon hem gewoon helemaal inknijpen.

De Pul
18-06-2012, 22:43
dat hoort zo,iets met valse lucht enzo.......

ik snap dit soort vragen trouwens ook niet echt,a hoe kom je op het idee en b wat heeft het voor nut om je auto zonder oliedop te laten lopen?

Erik Baas
18-06-2012, 22:47
Check even of er onderin de luchtfilterbak soms een laagje olie en/of vuil ligt: mijn Golf 2 1.6D liep na het schoonmaken een stukje rustiger. Hm, nu ik er aan denk: kan je luchtfilter vies of verstopt zijn ? Laat 'm eens zonder dat lopen ?

Nels
18-06-2012, 22:50
de reden waarom ik deze vraag heb is omdat het bij die vriend van mij niet zo is en hij vertelde mij dat het weleens zo kan zijn dat mijn zuiger ringen misschien kapot zijn. en als het goed is moet hij daar ook geen druk opbouwen heb ik begrepen. sorry als het domme vragen zijn heb er niet super veel verstand van namelijk.
Groet,
Nels

De Pul
18-06-2012, 22:50
Check even of er onderin de luchtfilterbak soms een laagje olie en/of vuil ligt: mijn Golf 2 1.6D liep na het schoonmaken een stukje rustiger. Hm, nu ik er aan denk: kan je luchtfilter vies of verstopt zijn ? Laat 'm eens zonder dat lopen ?


ik zou alle filters erafschroeven en de olie aftappen,als je hem dan laat lopen word ie op een gegeven moment wel rustig.

De Pul
18-06-2012, 22:51
de reden waarom ik deze vraag heb is omdat het bij die vriend van mij niet zo is en hij vertelde mij dat het weleens zo kan zijn dat mijn zuiger ringen misschien kapot zijn. en als het goed is moet hij daar ook geen druk opbouwen heb ik begrepen. sorry als het domme vragen zijn heb er niet super veel verstand van namelijk.
Groet,
Nels
je vriend heeft een carburateur motor,appels>peren.

Nels
18-06-2012, 22:52
hij loopt verder wel goed als alles erop zit. en heb een open luchtfilter en heb die pas nog schoon gemaakt met speciaal k&n schoonmaak setje dus dat kan het niet zijn.

De Pul
18-06-2012, 22:52
hij loopt verder wel goed als alles erop zit. en heb een open luchtfilter en heb die pas nog schoon gemaakt met speciaal k&n schoonmaak setje dus dat kan het niet zijn.
blijf er dan af:chair:



:d

Nels
18-06-2012, 22:53
dat heb ik hem ook gezegd maar hij zei dat de blokken inprincipe hetzelfde zijn allebei 1.8...... alleen ik heb een injectie systeem en hij een carburateur. dit klopt dus ook niet?

The_Maxx
18-06-2012, 22:57
dat hoort zo,iets met valse lucht enzo.......

ik snap dit soort vragen trouwens ook niet echt,a hoe kom je op het idee en b wat heeft het voor nut om je auto zonder oliedop te laten lopen?

x2 Is vrij normaal. En de ene auto heb er meer last van dan de ander. Valse lucht doordat de carterontluchting (slangetje op je klepdeksel) dan lucht gaat trekken.
Tis een gesloten systeem en dat hoort ook gewoon zo te blijven. Ergens een dop eraf of een scheurtje in een slang zorgt voor veranderd motorverloop.

Erik Baas
18-06-2012, 22:58
je vriend heeft een carburateur motor,appels>peren.
Ben ik het niet helemaal mee eens: zaken als luchtinlaat en -filtering en carterontluchting werken in principe hetzelfde bij beide types (zelfs ook bij een diesel).

PS.: Misschien zitten we met die carterontluchting wel op een dwaalspoor hoor, 't was alleen het eerste waar ik aan dacht.

Erik Baas
18-06-2012, 23:01
x2 Is vrij normaal. En de ene auto heb er meer last van dan de ander. Valse lucht doordat de carterontluchting (slangetje op je klepdeksel) dan lucht gaat trekken.
Tis een gesloten systeem en dat hoort ook gewoon zo te blijven. Ergens een dop eraf of een scheurtje in een slang zorgt voor veranderd motorverloop.
Oftewel, geen zorgen maken ? ;)

Nels
18-06-2012, 23:08
oke dank jullie wel voor jullie reacties. dan laat ik het mooi bij wat is het is nou. zo te horen maak ik me drukker dan nodig was, maar dat kwam vooral omdat het bij hem helemaal geen stotter of iets was en bij mij wel.

Erik Baas
18-06-2012, 23:15
Begrijpelijk. Ik ben in sommige dingen ook een beginneling, en soms doe ik alleen aan een thread mee om zelf ook wat bij te leren. :)

Nels
18-06-2012, 23:22
ben ik niet de enige:P. heb je naam al in veel threads voorbij zien komen. lees zelf elke dag nieuwe threads om ook nieuwe dingen te leren.

The_Maxx
18-06-2012, 23:28
Zelfs als je al jaren ervaring hebt leer je elke dag wat bij. Dat is t leuke aan auto's :)
Leer zelf ook elke dag wel wat bij (ben dan ook verre van een expert). Soms maak je zelf van een mug een oliefant om die reden. Maar daar leer je ook weer van.

Maarteno
19-06-2012, 06:49
Hoort de oliedop zich vast te zuigen tijdens het lopen van de motor?
Maar als hij dan via de carterontluchting valse lucht gaat trekken hoort hij het mengsel dan nie bij te trekken?

Want als hij dan valse lucht trekt dan gaat hij toch heel arm lopen??

Gr

The_Maxx
19-06-2012, 15:45
valse lucht, naam zegt het al; vals voor je motorloop dus.
In de meeste gevallen is het lucht dat na de gasklep binnen komt. Dit kan het motormanagement niet bijregelen.
Als het warm is overigens wel enigszins. Lambda zal dan meten dat er teveel zuurstof in de uitlaatgassen zit, en dat dus bijregelen.

Bij motoren met een luchtmassameter is dit effect groter. Alles wat na de luchtmassameter aan lucht bijkomt (in de vorm van valse lucht) kan het motormanagement niet bijregelen. Motor gaat eerder in noodloop dan dat het bijgeregeld wordt. Blijft dus merkbaar.

Overigens heeft niet elke auto een carterontluchting op de klepdeksel zitten.

Oliedop zuigt zich niet vast. De onderdruk van de carterontluchting is niet zo heel sterk. Je merkt iets meer weerstand. maar echt vastzuigen heb ik nooit gemerkt.

Audi1981
19-06-2012, 16:21
FF lezen (http://en.wikipedia.org/wiki/Crankcase_ventilation_system) leren jullie allemaal weer wat bij :thumbup:

Maarteno
19-06-2012, 17:41
zal wel goed zijn rijden met die handel