Log in

View Full Version : snelheidsmeter rammelt en geeft geen goede stand

peerke112
30-06-2012, 14:18
sinds deze week zit ik met het volgend probleem.
de snelheidsmeter van mijn gti 16v uit 1986 stopte er vandeweek mee.
daarna alles gedemonteerd en toen bleek dat de kabel was vastgelopen. toen ik de kabel uit de bak haalde bleek ook nog dat daardoor het tandwiel dat aan de kabel zit kapot was.
daarna heb ik een nieuwe kabel en een nieuw tandwiel (15tands rood) gemonteerd. maar toen ik een proefrit ging maken gebeurde er iets raars. de snelheidsmeter maakt een raar geluid, een soort van rammel of tandwielen die niet goed lopen. ook geeft de snelheidsmeter geen goed snelheid aan, namelijk te weinig.
toen ik de teller eraf had gehaald en zo rond ging rijden hoorde ik eigenlijk niets, maar dit is wel raar omdat ik vantevoren nooit met dit probleem heb gezeten.
omdat ik het niet vertrouwde heb ik de kabel weer uit de bak gehaald en toen bleek dat het tandwiel weer helemaal ingelopen was en de tanden beschadigd.

Ik heb de tandjes toen weer een beetje opgeveild omdat ik dacht dat ik misschien het tandwiel in de bak niet goed had zitten, maar na alles weer aangesloten te hebben zit ik weer met hetzelfde probleem.

ik weet niet wat ik hiermee aan moet, ik kan wel weer een nieuw tandwiel gaan halen maar waarschijnlijk zit ik dan met nog een kapot tandwiel te kijken. verder loopt de nieuwe kabel gewoon soepel.
iemand misschien ook ooit dit probleem gehad of ideeën? want ik zou zelf niet weten wat ik zou moeten doen.

The_Maxx
30-06-2012, 17:47
probeer eens een andere snelheidsmeter met de nieuwe kabel?

Denk dat niet je kabel maar je snelheidsmeter is vastgelopen, en dat heeft t tandwiel weer gesloopt. En dat de nieuwe kabel nu wel nog doet, maar als de snelheidsmeter weer vastloopt dat je hetzelfde krijgt.

peerke112
02-07-2012, 16:13
het zit niet in de snelheidsmeter, ik heb deze zelf gedraaid met de hand en dan maakt deze geen herrie.

zou het kunnen dat het tandwiel in de versnellingsbak kapot is die het tandwiel aan de kabel aandrijft?

Dutch_Jetta_GT
02-07-2012, 20:50
Heb je de kabel helemaal goed in de tellerbak gedrukt?

Bij mij was dat clipje wel ooit gebroken en los gekomen, gaf ook een ratelend geluid en een dansende teller, Nieuwe kabel geplaatst alleen nét niet hard genoeg aangedrukt en na een paar kuiltjes in de weg sprong hij even los met dezelfde ratel geluiden als eerst..

Nadat ik de kabel goed er tegen gedrukt had heb ik er nooit meer problemen mee gehad

peerke112
02-07-2012, 21:28
Heb je de kabel helemaal goed in de tellerbak gedrukt?

Bij mij was dat clipje wel ooit gebroken en los gekomen, gaf ook een ratelend geluid en een dansende teller, Nieuwe kabel geplaatst alleen nét niet hard genoeg aangedrukt en na een paar kuiltjes in de weg sprong hij even los met dezelfde ratel geluiden als eerst..

Nadat ik de kabel goed er tegen gedrukt had heb ik er nooit meer problemen mee gehad

ben er eigenlijk zeker van dat ik hem goed aangedrukt heb, heb de tellerbak er inmiddels al 5x uitgehad dus dan zou hij vast toch wel een keer goed hebben gezeten;)
en dat verklaard dan nog niet waarom het tandwiel alweer kapot is gegaan

The_Maxx
02-07-2012, 23:26
Denk dat je toch in de bak moet gaan zoeken als het tandwieltje stuk gaat.
Als het met horten en stoten wordt aangedreven in de bak, gebeurt er op je teller precies hetzelfde denk ik zo.

Ferry
04-07-2012, 09:07
Ik had hetzelfde met een kabel die niet goed aangedrukt was. Klein beetje WD 40 erin gespoten en toen weer goed aangedrukt, probleem opgelost.