Log in

View Full Version : Acculampje golf 2 1.3NZ 1990

yougottamove
04-07-2012, 10:22
Ik heb er weer een probleempje bij..... sinds een paar dagen flikkert mijn acculampje na het starten, hij brandt erg zwakjes en na een tijdje rijden gaat ie weer uit. Vanochtend brandde die langer maar na enkele minuten gaat ie dan toch weer uit. wat betekent dit? dat de accu niet meer goed oplaad? einde dynamo?

Hij start prima, ik heb de multiriem gecheckt en die zit redelijk strak. Ook de aansluitpunten v/d dynamo heb ik gecheckt en schoongemaakt kan echter niet doormeten (heb geen multimeter). Hebben jullie nog tips en trucs?
graag jullie reactie, alvast dank!

tim_j
04-07-2012, 10:43
riempje slap/versleten
accu op.
dynamo op.
draadbreuk.

in deze volgorde gaat het meestal stuk.

Ferry
04-07-2012, 12:09
Ik had dit een tijdje met het olie lampje, kwam zelfs een gaar piep geluid uit ook.
Ik de sensor vervangen, olie vervangen, niets hielp. Keek ik onder mijn tellerbak en heb ik beide stekkers eruit gehaald schoon gemaakt en terug gestopt. Geen last meer.

yougottamove
04-07-2012, 12:24
riempje heb ik net een paar maanden geleden vervangen en onlangs nog strak gezet, rekt wat uit na verloop van tijd. Accu is ook gloedjenieuw.
de aansluitingen zijn schoon en heb ik gechekt, misschien dan toch de dynamo?
Aansluitingen tellerbak is misschien ook nog een optie, tis tenslotte een oudje misschien wat geoxideerd allemaal. Zal ik is checken!

PuttenMKII
04-07-2012, 16:00
Ik had dit een tijdje met het olie lampje, kwam zelfs een gaar piep geluid uit ook.
Ik de sensor vervangen, olie vervangen, niets hielp. Keek ik onder mijn tellerbak en heb ik beide stekkers eruit gehaald schoon gemaakt en terug gestopt. Geen last meer.
Dat ga ik eens proberen, goede tip :thumbup:

JohanV
04-07-2012, 18:33
Koolborstels vd dynamo misschien vrijwel versleten
Diodebrug op zijn eind

The_Maxx
04-07-2012, 18:54
idd koolborsteltjes van de dynamo. Lijkt me het meest voor de hand liggend, of de gelijkrichter/diodebrug, maar dat zit allemaal in 1 onderdeel. kost iets van 20 euro om te vervangen.

Losha
04-07-2012, 19:24
idd koolborsteltjes van de dynamo. Lijkt me het meest voor de hand liggend, of de gelijkrichter/diodebrug, maar dat zit allemaal in 1 onderdeel. kost iets van 20 euro om te vervangen.

samen met de koolborstels zit de spanningsregelaar, niet de diodebrug, diodebrug zit in de dynamo

The_Maxx
04-07-2012, 23:36
samen met de koolborstels zit de spanningsregelaar, niet de diodebrug, diodebrug zit in de dynamo

Verschilt per dynamo.

yougottamove
05-07-2012, 10:13
Bedankt voor de vele reacties!
het zit 'm toch denk ik in de dynamo, vandaag brandde het acculampje langer dan ooit. Pas op de snelweg boven de 3000 toeren hield 't op met branden en ging weer aan in de bebouwde kom. Die tips over koolborstels en spanningsregelaar lijkt mij dan ook de meest voor handliggend.
Is dat iets om zelft te doen? ik ben redelijk handig maar heb zoiets nooit voor handen gehad. Is het een kwestie van dynamo openschroefen en je ziet 't vanzelf?, ik zou namelijk niet weten hoe versleten koolborstels eruit zien. Mocht het in mijn dynamo één onderdeel zijn kan ik dit dan ook bij Brezan/Ferwerda (automat.handel) bestellen of beter bij VW dealer?
En daarbij kan ik hier mee doorrijden tot zaterdag naar m'n werk (25km heen en weer), of kan ie er zomaar mee ophouden? Auto start/loopt momenteel nog prima. Kan me het niet permiteren 's nachts langs de kant v/d weg te staan. Veel vragen :( sorry,........ maar ja hoop ik wat wijzer van te worden :)

fcapri
05-07-2012, 12:10
zit normaal achterop de dynamo, waar de kabels zitten

als je dynamo op deze lijkt, gewoon 2 schroefjes los en die eruit halen
http://i223.photobucket.com/albums/dd121/Sander_Merkx/diverse%20ter%20leering%20ende%20vermaek/PICT6873.jpg

The_Maxx
05-07-2012, 15:28
zit normaal achterop de dynamo, waar de kabels zitten

als je dynamo op deze lijkt, gewoon 2 schroefjes los en die eruit halen
http://i223.photobucket.com/albums/dd121/Sander_Merkx/diverse%20ter%20leering%20ende%20vermaek/PICT6873.jpg
Goed voorbeeld ook van versleten koolstofborstels. Nieuw zijn ze langer. en van gelijke lengte.

Losha
05-07-2012, 16:17
Verschilt per dynamo.

bij welke door vw verbouwde (bosch) dynamo zit de diodebrug dan in de koolborstelhouder ?!

guusvandevenne
05-07-2012, 16:25
Je kan de dynamo natuurlijk ook even laten testen en eventueel laten reviseren. Heb ik onlangs laten doen was 107 euro, en dan ziet die er ook weer als nieuw uit!

yougottamove
06-07-2012, 11:08
Superrrr, met zo'n foto erbij wordt 't helemaal duidelijk.
Reviseren is inderdaad een optie maar voor mij de allerlaatste, ik moet het tegenwoordig met weinig centen doen :(
Ik zal de dynamo zondag eraf halen en is openmaken, morgen moet ik nog een dagje werken en hoop dat ie me niet in de steek laat tot dan.

jettaracing
06-07-2012, 12:24
spanningsregelaar kun je makkelijk vervangen zonder demontage van de dynamo .

Gijs
06-07-2012, 12:30
Jep, werkje van 5min. Zoals ik het topic lees is het denk ik ook koolborsters/spanningsregelaar. Voel ook even of de banen, waar de koolborstels overheen gaan (asje), nog netjes zijn

yougottamove
07-07-2012, 13:01
Jep, werkje van 5min. Zoals ik het topic lees is het denk ik ook koolborsters/spanningsregelaar. Voel ook even of de banen, waar de koolborstels overheen gaan (asje), nog netjes zijn

ok, demonteren dus niet nodig..da's wel handig om te weten. Maaruuh waar haal ik die onderdelen nou? bij VW dealer of kan ik ook ergens anders terrecht?

JohanV
07-07-2012, 13:40
ok, demonteren dus niet nodig..da's wel handig om te weten. Maaruuh waar haal ik die onderdelen nou? bij VW dealer of kan ik ook ergens anders terrecht?
Je kan ze bij de VW dealer krijgen, maar net zo goed bij automaterialenzaken als Brezan. Waarschijnlijk heb je een Bosch dynamo, en VW koopt die net zo goed zelf in bij Bosch.

Onderdelenprijzen zijn trouwens bij een VW dealer vaak niks hoger (en vaak zelfs lager) dan bij Brezan oid. En je kunt een VW dealer treffen die je nog weleens wat tips wil geven als ze zien dat je een VW liefhebber bent.

Als je onderdeelnummers hebt, kun je de VW prijzen hier ook opzoeken:
http://www.smit.nl/onderdelen/prijzen.html

yougottamove
08-07-2012, 04:20
Je kan ze bij de VW dealer krijgen, maar net zo goed bij automaterialenzaken als Brezan. Waarschijnlijk heb je een Bosch dynamo, en VW koopt die net zo goed zelf in bij Bosch.

Onderdelenprijzen zijn trouwens bij een VW dealer vaak niks hoger (en vaak zelfs lager) dan bij Brezan oid. En je kunt een VW dealer treffen die je nog weleens wat tips wil geven als ze zien dat je een VW liefhebber bent.

Als je onderdeelnummers hebt, kun je de VW prijzen hier ook opzoeken:
http://www.smit.nl/onderdelen/prijzen.html

Bedankt, dat die prijzen behoorlijk verschillen heb ik in de loop der jaren wel gemerkt, het loont wel om hier en daar is te informeren naar de prijzen. Ik dacht dat het een typisch vw onderdeel was, ik zal is kijken of 't een Bosch is.

yougottamove
08-07-2012, 09:37
http://www.mijnalbum.nl/Foto-8DXYIMQQ.jpg

Nou lijkt me wel duidelijk!

yougottamove
09-07-2012, 08:59
Ik heb vanochtend de VW dealer gebeld en die vertelde mij dat ze dit uitbesteden, dus maar Ferwerda (automat.zaak) gebeld. Neem de dynamo maar mee zeiden ze, zogezegd zo gedaan. Aldaar werd mij verteld dat het vernieuwen v/d koolborstels weinig zin heeft, bovenste baan is compleet uitgesleten en het lager is hoorbaar. Ik heb er geen r..t verstand van maar zag inderdaad zelf ook wel dat het behoorlijk ingesleten is, dus op hun advies nieuwe banen, nieuw lager en koolborstels....ze hebben een eigen werkplaats en is vanmiddag klaar. kosten € 85.- lijkt mij een prima prijs.

JohanV
09-07-2012, 18:06
Als je hem terugmonteert, doe dan de V-snaar niet te strak, anders trek je het lager snel weer uit het lood. Met nieuwe V-snaar: 2 mm midden tussen krukas en dynamo in te drukken, gebruikte V-snaar 5 mm.

yougottamove
10-07-2012, 11:56
Als je hem terugmonteert, doe dan de V-snaar niet te strak, anders trek je het lager snel weer uit het lood. Met nieuwe V-snaar: 2 mm midden tussen krukas en dynamo in te drukken, gebruikte V-snaar 5 mm.

Dank je wel, ik zag dit al meerdere malen voorbij komen op dit forum dus ik dacht niet te strak zetten....dacht halve cm (50mm) speling is prima! Ben blij dat je dit nog even voor me hebt gepost, ik ga 'm gelijk wat strakker zetten :)

Losha
10-07-2012, 12:01
....dacht halve cm (50mm) speling is prima!

hoeveel mm gaan er bij jou in een cm :screwy:

The_Maxx
10-07-2012, 12:08
85 euro, damn
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-VW-Transporter-T4-Polo-86C-Passat-35i-65A-/110662209615?pt=DE_Autoteile&hash=item19c3fb504f#ht_1779wt_1396
Nieuwe immitatie, kost inc verzendkosten nog minder.

yougottamove
11-07-2012, 11:02
hoeveel mm gaan er bij jou in een cm :screwy:

hahaha, oops..foutje bedankt:)

yougottamove
11-07-2012, 11:08
85 euro, damn
http://www.ebay.de/itm/Lichtmaschine-VW-Transporter-T4-Polo-86C-Passat-35i-65A-/110662209615?pt=DE_Autoteile&hash=item19c3fb504f#ht_1779wt_1396
Nieuwe immitatie, kost inc verzendkosten nog minder.

Ja te laaaat!...als ik dat had geweten...da's een hele mooie prijs. Hoe noemen we dat ook alweer achteraf een koe in de kont kijken :) Die is dan maar voor de mede forumgebruikers die hetzelfde probleem hebben en dit topic lezen, dan heb ik er toch nog een beetje goed gevoel over :)

mk2d
11-07-2012, 11:48
Ja maar origineel zit er Bosch op, die kun je kwalitatief niet vergelijken met imitatie rommel.

Pas nog een imitatie starter van een golf 3 tdi vervangen van een jaar oud (Iskra) opengemaakt en echt zo rot als stront. :eek:

Jahwanza
03-09-2012, 12:24
Heb laatst alleen mijn regelaar overegzet om een geriviseerde namaak, werkt prima..!!!
Tot nu tooe.. 12,5V tog?